Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 3014 ggr
ZaraLouise
0

Vill fråga er.. :)

Hej!:)

Jag är en tjej på 14, snart 15 år som är sugen på en hund! :D

Jag bor i en villa, har en mamma, pappa och en lillebror på 11 år. Jag är en djurmänniska, och har alltid drömt om hund. :)

Min pappa är allergisk, mot pälsdjur, inte allvarligt, men så att han känner av det iallafall. Både min mamma och pappa har haft hund, så dom vet ju vad det handlar om att ha hund. :)

Så därför, vill dom inte skaffa hund. Dom säger ungefär " man blir bara jättebunden", " tänk om det händer nått", "vem ska ta hand om den om vi åker nånstans där den inte kan åka med", allt sånt prat ni vet ;)

Men jag VILL bli bunden, det är ju det som man blir när man skaffar hund, och jag ser fram imot alla promenader, även när det regnar, och snöar, så tycker jag att det ska bli kul! Nu kommer ni säkert säga att " efter ett tag kommer du inte tycka det är kul längre", men haha, det tror jag faktiskt! ;)

Jag är inte speciellt mycket med kompisar, så jag har massor av tid till hunden, och jag är intresserad av agility, och/eller lydnad! Tycker det verkarjätteskoj, och man får ju bra kontakt med hunden! :D

Jag skulle vilja ha en hund som är hyfsat allergi vänlig, glad, som har energi till att lära sig nya saker, men som ändå vill ligga och mysa på kvällen! :) spelar ingen roll om den är liten eller stor. :)

Men, eftersom jag vet att mamma och pappa inte litar på att jag kan ta hand om en hund, så tänkte jag att man kanske kunde ha en "sommarhund", eller nått liknadne? Vore det en bra idé eller inte? :)

Hoppas ni kan hjälpa mig lite iaf! Tack på förhand! :)

Kram Sara!

Never say never!

Fridaaaa
0

Bästa är att ha på foder, eftersom din pappa kan reagera på hund.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[rightPAW]
0

Vart bor du någonstans?

Har du någon bekant med hund som du kan låna hem?

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag är rätt hård jag anser att man ska ha sina föräldrar som köper hunden o de ska vara lika delaktiga i hunden, visst kan man ta hund+ungdom till kurser osv det tycker jag man ska ställa upp på. Sen tycker väl jag att dina föräldrar ska även se fördelen med att köpa hund det är ett bra intresse där barnen spenderar mycket uteliv med ´sitt intresse :) Jag ser många fördelar med hund, men som mamma anser jag att barnen inte ska ha allt ansvar heller. Att bara ha sommarhund hmm då hade jag någ kollat om någon vill lämna ut sin hund på foder en tid pga resa/jobb mm det finns dom som letar hundvakt längre tid även ger foder under den tiden. Annars varför inte visa att du kan lite genom vara hjälpmatte på något vis kanske kvällsmatte/går kurser ja det är lite sånt man kan vara med. Men att ha hunder på foder då den som lämnar ut hunden o hoppet är längre än bara sommare blir någ besviken om hunden flaxar hit o dit, det är ju ändå hund vi pratar om nu. Men Sara ta o prata lite med dina föräldrar om skaffa hund kanske kan du tillomed se dig efter en uppfödare som vill ha lite hjälp jag vet ju flera st som gärna får promenadhjälp o lite mer kan tillomed hjälpa till med träning osv allså ge mängder med tips. Lycka till med hundletandet o allt.

[rightPAW]
0

#3 Håller inte riktigt med dig där. Klart föräldrarna ska vara delaktiga och med på det hela men min hund är min hund, jag står för allt som rör henne. Klart mamma tar ut henne om jag är borta flera timmar men ansvaret ligger hos mig.

ZaraLouise
0

Jag bor i Göteborg, så det finns väl några uppfödare här skulle jag tro!

Min mamma, hennes mammas "man" hade en hund, en blandras mellan schäfer och dalmatin, jättevacker verkligen, men han fick tyvärr en blodpropp i hjärnan som tryckte på några nerver, så han blev lite orolig, av att han inte ,ådde bra och blev aggressiv, så han mådde bara sämre, så han blev tvungen och avlivas :( Hade växt upp med han, det var tråkigt :(  Och det var den ända hunden i släckten, så tyvärr känner jag ingen annan hund.

JA precis! Det är det jag säger till mamma och pappa, att man är ute mycket, och dom säger att jag är förlite ute haha! :)

Ja, det var ingen dun idé faktiskt, att höra med nån som behöver passning en längre tid, och kanske ge ut på foder!, men är det bara att höra efter med någon uppfödare eller så?

Ja, det skulle jag ju kunna göra! Det där med en uppfödare, som behöver hjälp tänkte jag! Det vore ju skoj!!

Tack så jättemycket för dina tips, ska verkligen ta åt mig av dom!! :D

Never say never!

[Forest]
0

4 jo visst men en på 14 år har inte mycket pengar, där måste man ändå stå för det är mycket som kostar runt om med :) Sen vad jag ogillar är lite vad händer om nu barnet tröttnar kanske träffar kille/tjej då ska man som föräldrer ställa upp att ta sitt ansvar i det hela. Att vara aktiv föräldrer med hjälpa sitt barn i dess intresse är bra. Jag har själv köpt häst när jag var 16 år avbetalning, jag valde helt bart festandet o var i stallet 6 dagar i veckan trots att det var en förlunge jag köpte. Jag hade ingen som stötta mig visst kunde hon skjutsa ibland men det var inte alltid så man fick gå och åka buss. Det är där jag vill ha med föräldern med. Jag kommer köpa hund till min dotter när hon har åldern inne det vill säga 14-15 år då kurser o sen hjälpar jag till mer än gärna med dagliga sysslor även hundvakt mm :) Men just ta hand o gå kurser samt inse vad man allt kostar där ska dottern ta sitt ansvar o veta vad det kostar med.

[Forest]
0

5 ja detta med uppfödare är kanon bra dels så kan man man ju arbeta av sin hund lite oxå :) och ibland har de en hane som behöver komma hemmifrån när tikar löper/valpar o annat det är mycket som tar tid o då komma till en aktiv tjej som gör en del med den måste vara drömmen för en den hunden :D finns även de som har lite strul med tikar ena får valpar o blir lite vriseig mot andra tikar även dom kanske vill komma i från den plötsliga bitchen som fått valpar :D Se dig för du det finns som sagt var olika rassidor titta där efter uppfödare :) Lycka till du har stora möjligheter till mycket iaf :)

Rebbie
0

#0 alltså själva inlägget…

Herregud, det är verkligen PRECIS(!!) som om jag själv hade skrivit din text! :D Jag är också 14 år, drömmer om en hund, bor med mamma, pappa, 11 årig lillebror, skulle också se fram emot alla promenader, mina föräldrar vill inte ha hund av typ nästan precis samma anledningar och så är min pappa allergisk (och jag också). Och mina föräldrar tycker också att jag är ute för lite. Så jag är i precis samma situation som du och letar också efter en allergivänlig icke-fällande ras. Själv vill jag ha en toy/dvärgpudel, malteser eller bichon havanais för tillfället.

Min plan är att försöka få en allergivänlig sköthund att gå ut med och senare i framtiden kanske även ha den hos oss när t.ex. ägarna är på resa. Jag vill att mina föräldrar ska få chansen att inse hur roligt det kan vara med en hund. Och så vill jag bevisa för både dem och mig själv att jag klarar av all skötsel + promenader, fast jag anser att det är det som är det roliga med hundar. Sen vill jag också inte ha en valp utan skulle gärna ha en fodervärd-hund.

Lycka till!