Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 7756 ggr
jollycox
5

vill inte kissa på promenader

Vi har en valp som är snart 5 månader men han gör aldrig(eller väldigt sällan) sina behov när man är ute och går. Efter varje promenad får man rasta av honom på gården. Hur kan man få en valp att lära sig att kissa och bajsa när man är på promenad?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

rebz
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vad är det för ras du har? Det är viktigt att inte ta promenader de första månaderna just för att valpens skelett är så mjukt och inte ska belastas för mycket. Man kan ju ta kortare promenader någon gång då och då. Men en anledning till att man väntar är också för att valpen ska kunna känna sig trygg i det område man rör sig, så den kan kissa och bajsa utan problem.

För små valpar vill oftast inte göra ifrån sig när man tar en kortare promenad. För det innebär att de måste hävda sig bland alla andra dofter och revir och visa att "här är jag". De vill oftast vara obemärkta.
Dessutom så har de annat att tänka på under de korta promenaderna när de är små, de måste hålla koll på matte och omgivningen och vad det är för konstiga dofter. Det gör att de inte har en tanke på att kissa och bajsa under promenaden.

När valpen blir äldre och mer könsmogen och man börjar ta längre promenader så kommer den att kissa och bajsa. Så det är ingenting som man kan på något sätt lära en liten valp att göra. Men när du ser att valpen kissar eller bajsar under en kortare promenad så ge massor med beröm!

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

jollycox
0

#1 en irish softcoated wheaten terrier. Jo jag vet att man inte ska gå långt och det gör vi inte heller. Det var min syster som undrade när han skulle börja kissa och bajsa på promenaderna för våra andra hundar har gjort det när dom har varit små. Jag sa till henne att han nog börjar göra det när han blir könsmogen.
Han är väldigt försiktig och lite smårädd för ljud, och speciellt bilar för hos uppfödaren är det knappt någon trafik så han var inte van dom men han har gjort stora framsteg. :)

Karmatarerskanise
0

Hur ofta går dom ut? Hur mycket gör han inne?

jollycox
0

#3 Han har börjat säga till när han behöver ut och det är typ 1-2 gånger/timme. Han får en kort promenad varje dag och resten av dagen rastas på gården. Det händer olyckor inne max en gång varannan dag.

Karmatarerskanise
0

Tror nog att det kommer med tiden att han gör något på prommenaderna. Han måste känna sig trygg först. Så det gäller att gå samma lilla runda var gång, så kommer det till slut.

rebz
0

#2 Okej :). Ja men det kommer med tiden.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

jollycox
0

Jo vi får hoppas det, tack för att ni svarade :)

Sophie&Segra
0

Ja, jag fick en liten tanke om att det kanske kan va smart o gå samma runda hela tiden när han ska rastas, så han lär sig rundan o känner sig trygg o lär sig att känna igen olika dofter/saker - och på så ¨sätt kanske blir tryggare o kan koppla av så pass att han gör ifrån sig :)

Har också en hanvalp på 5-6 månader, han har dock varit hur lätt som helst o rasta av, det är bara hitta en liten gräsplätt så gör han sitt :)

Däremot har han varit den svårast hunden jag någonsin haft att få rumsren :b

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

jollycox
0

#8 Jo det kan ju vara smart, vi har två rundor vi brukar gå så han kanske känner igen sig lite. :)

Våran andra hane fick vi när det var vinter och sen när snön tinade bort så ville han inte kissa på gräset så man fick leta upp snöfläckar för att han skulle göra nåt :P