Hundslagsmål
Om din hund ryker ihop med en annan, hur hanterar du situationen?
Två exempel.
Du har din hund kopplad och en annan hund rusar fram.
Din hund är lös och ni möter en annan lös hund.
Hanterar du situationerna olika?
Jag skulle ropa till ägaren att hämta sin hund.
Ifall den andra hunden skulle hoppa på min skulle jag försöka sparka bort den eller om möjligt få den att attakera mig istället för hunden.
Om min hund INTE anfaller tillbaka och blir ''offret'' skulle jag först satsa på den andra hunden. Typ sparka bort den och skydda min hund genom att stå mellan.
Om min hund lika väl attakerade som den andra skulle jag först få tag på min hund typ i bakbenen, sen ta tag i halsbandet. Sen sparka bort den andra, om den fortfarande kommer mot oss. Om jag inte skulle kunna hålla emot min hund (om hon blir för stark för mig då) skulle jag lägga mig på henne, men benen mot den andra hunden.
/Helena
Medarbetare på Brukshundraser
#1 Jag menar alltså hur man hanterar situationen när slagsmålet redan brutit ut.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
jag tar bara tag i bakbenen och drar ut de.. yrar aldrig upp mig något utan är alltid lugn :)
#2 skrev om min text 
/Helena

Senario 1: Min hund är kopplad så då tar jag den så nära min kropp jag kan och placerar min kropp mellan hundarna. Om ingen ägare till den andra hunden finns i närheten så kan det hända att jag istället grabbar tag i den andra hunden och vid behov släpper min hund då jag vet att hon inte attackerar eller smiter.
Senario 2: Båda hundarna är lösa och fight utbryter då om det inte hjälper med att distrahera genom att locka eller ryta till så går jag emellan och grabbar tag i den första hund jag får tag i och drar isär dem.
Har flertalet gånger varit i båda situationerna och ja jag vet att risken är stor för att själv bli biten då man går mellan men resonerar som så att hellre att jag blir skaad än att hundarna blir det.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag skulle nog dra min hund bakom mig och försöka skrämma bort den andra eller på andra sätt försöka få den att springa iväg. Skulle dom ändå börja bråka skulle jag göra allt för att få isär dom.
Här skulle jag nog springa dit och som ovan göra allt för att få isär dom.
Har särat ganska många gånger på hundar som bråkat och blivit biten två gånger.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Alltså det är svårt att säga, för det är ju fler faktorer som spelar in än de två grundorsakerna du skrivit. Vad är den andre hunden för ras/storlek, hur ter sig slagsmålet osv.
Är det på blodigt allvar så finns det inte ens chans att en enda människa kan få isär två förbannade hundar (av modell större), då blir man skadad själv. Och det är inte värt det känner jag.
Är man två eller fler så hjälps man åt att på säkraste vis ta bort hundarna från varamm, genom att dra i bakbenet, hälla vatten och annat som faller inpå.
Är dock den ena hunden offret så försöker jag då att få bort den aktiva hunden med alla medel som finns.
Skulle t ex min hund bli påflugen och det enda den vill är att fighten ska upphöra, genom att t ex vilja fly, men den andra hunden fortsätter att ge sig på. Ja då kommer jag med största sannolikhet att skada den andra hunden rätt allvarligt själv bara för att få stopp på det. Om det så innebär att jag hoppar på hundens rygg och bryter den, så fine.
Är det min egna hund som är den aktiva och den andre passiva så kommer jag att dra bort min jycke och ge honom en resa.
Min egna hund kan jag alltid avbryta-vilket är rätt skönt. Men om den andre hunden fortsätter att ge sig på min så kommer jag då typ kasta iväg min hund (för att få lite space och vinna tid) och då (försöka) ta hand om den andre. =)
Så kort och gott, har jag en chans att bryta så gör jag det.
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
#7 man blir ju rädd för dig nu 

/Helena

Haha Jasså, varför då? =P
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Har bara varit med om senario 1, min dvärgpudel var kopplad medans en lös boxertik (som tydligen inte gillade andra tikar) hoppade på henne. Jag började sparka på boxern för att få den att släppa Trassel (min hund) och försökte få tag i nackskinnet på den (den hade inget halsband). Min dåvarande pojkvän lyckades till sist kasta sig över boxern och hålla fast den, medans jag gick tillbaka till boxerns hus (hon rymde från en trädgård när vi gick förbi) och hämtade hennes ägare.
Som tur var blev Trassel inte skadad, däremot hade hon lyckats bita hål på boxerns nos. Det är en riktig liten kämpe jag har :)
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
#10 vad bra att det gick så bra! Själv har jag aldrig utsatts för någon av senariorna..
#9 ''Om det så innebär att jag hoppar på hundens rygg och bryter den, så fine.''
Haha jag förstår hur du menar
Läskigt att jag kan se ''bilden'' i huvudet. Du får dig att låta som en sumobrottare
hihi
/Helena

Haha ja det kan låta rätt illa, men nöden har ingen lag sägs det och jag gör det som krävs för att skydda mig själv och mina hundar.
Vet inte hur många (kamp)hundar jag fått mota bort från min lilla tik. o.O

Först och främst så skulle jag ALDRIG dra bort min eller någon annan hund, för om hundarna hänger fast i t.ex varandras kinder så är det lätt hänt att dom biter hårdare för att hänga kvar i den andra och det kan orsaka stora skador. Tro mig, det har jag varit med om då jag låg över min tik och den andra hundens ägare tog tag runt magen och SLET i sin hund. Vilket resulterade i gigantiska sår i ansiktet på min hund, eftersom den andra människan slet för kung och fosterland medans jag försökte bända in min hand i munnen på den människans hund. Visst, jag fick ett par bett i armen då den andra hunden försökte bita om men det är sådant man får ta.
Något jag hade gjort hade nog varit att utdela både en kick om jag inte hade fått tag i halsband eller lyckats slänga mig över en av hundarna. Och det är oavsett om det hade varit min hund som hade attackerat eller någon annan.
Om det hade varit min hund som startade bråket så hade jag j*vla läst lusen av den, och skulle det ha varit en annan hund som är lös och attackerar så hade jag ta mig f*n gapat öronen av ägaren.

Eller varför inte bara sätta kopplet runt halsen på den mest aktiva hunden/har det 'farligaste' greppet, och kväva den tills den släpper? Alltså framkalla kräkreflexen liksom. Ngt man visserligen kan gör apå Båda hundarna om man är två/fler och kan tänka klart.

#14 Sant det, men jag tror inte många tänker på att man kan använda kopplet på det sättet om det skulle bli så allvarligt slagsmål. Har man inget koppel så kan man ju använda armarna själv också. Man kan ju iallafall försöka komma ihåg kopplet.

Jag har varit med om en hel del slagsmål, mest mellan egna hundar, då det är rätt lätt att dela dem. Oftast lyssnar en hund om jag river i, och då är det bara att sparka bort den andra och sen lyckas dela dem. Hittills har det gått bra med dörrar inne eller hundgårdar ute.
Reagerar ingen av att jag river i, väntar jag kallt på läge (och tar först bort övriga hundar, då det lätt kan bli så att någon av polarna lägger sig i för att hjälpa någon av dem). Läge innebär en fri nacke, så att jag kan få tag på ett halsband. Sen är det bara att vänta till de tar omtag, och då rycka bort den jag har grepp om, och sparka bort den andra.
Fenja och Cora slogs för nån vecka sen, och Fenja fick ett bra grepp hon vägrade släppa. Där gick jag in och vred om hennes halsband till hon släppte Cora, och sen åkte hon in i en hundgård snabbt som ögat. Isolering en stund, medan jag gick in med Cora och plåstrade om.
Är jag ensam har jag ingen chans att dela dem, om båda vill slåss, då de minsta vi har väger 20 kg och sen upp till över 40. Vidare är jag rädd om mina händer, då jag redan lever med värk. Hundarna har bättre läkekött än jag har, och slåss de får de skylla sig själva om de har ont någon dag. Skulle jag bli illa biten i en hand skulle jag bli sjukskriven, och det har jag varken lust eller råd med. Maken däremot går glatt in med händerna och tar en del bett…
Jag grälar inte efter ett slagsmål, utan brukar antingen trösta och ömka för att förstärka att det var läskigt, eller först ignorera en stund, och sen kolla genom av skador. Klippa rent päls runt sår, tvätta med koksaltlösning och hål från hörntänder får en dos streptocillin.
Våra hundar är så gott som alltid bundis igen 2 min efteråt, då slagsmål handlar om resurser, och är resursen borta, glömmer de att de varit ovänner. Tikar i ungefär samma ålder som bråkat och visar agg direkt efteråt får inte umgås på ett bra tag. Sen smyger vi igång promenader tillsmamans och sen mer och mer kontrollerat umgänge. Ser det brea ut får de börja umgås, annars får de vänta till det ser ut att fungera i framtiden.
Om inte annat kan man efter att ha kört en mil med dem framför släden sätta dem i par under draget, och sen låta dem arbeta tillsammans, då går det mesta över.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#12 Varför skriver du (kamp)hundar, vilka syftar du på?
Den närmast min hund har kommit ett slagsmål var när två schäfrar högg efter henne när vi möttes i porten. Kvinnan hade ingen kontroll på sina hundar..
Vet dock inte hur jag skulle reagera om det verkligen blev ett. Men fanns ju lite tips här på vad man ska göra och inte göra.
Vet några som hällt vatten på hundarna. När vår gamla rottis Max var i slagsmål med grannhunden (som hade hoppat över till vår tomt) försökte de med allt möjligt, men ingenting särade dem. Och inte vill man in där med händerna då. Pappa tog en planka och lyckades till slut få isär dem, dock inget jag skulle rekommendera :P
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.

Därför att det endast har varit hundar av kamptyp som försökt äta upp min lilla tik.
Att jag skrev ut det var just för att det i mina ögon inte är vilka hundar som helst, utan hundar med ganska så extremt mkt jakt och stor kamplust (de har väl sett henne som ett byte, för mina schäfrar har de då inte brytt sig om, förutom en som riktade in sig på min ena hane när den inte fick tag i tiken.) och det krävdes då lite mer extrema åtgärder för att få bort dom.
Och vi distukterar ju vad man gör i sådan situation, och då utgår jag delvis från de egna erfarenheter jag har. =)
#18 Okej. :) Och vilka hundar syftar du på när du skriver så?

Kamphund som kamphund, eller vad menar du? *hahah trög, sorry*
Min kines blev påhoppad av en malle som en kompis passade. Kommer bara ihåg att Gizmo låg under och skrek men jag tror att min kompis ryckte bort mallen. Slutade med ett förlorat öga :'( Förutom det har jag varit rätt skonad.
Om någon hund hade flugit på Ping hade jag gjort allt för att få upp henne över huvudet så inte den andra nått eller släppt Ping och tagit den andra. Hade den andra suttit fast i henne hade jag gjort allt för att få loss även om jag själv hade skadat mig, exakt hur jag skulle gjort vet jag inte men troligen på något sätt strypt den andra till att släppa eller sparkat
Jaa.. Jag har vart med om del fighter som varit på liv eller död för hundarna.
Då jag bodde i Norge hade vi som mest 22 hundar, och då blev det ibland att vissa rök ihop med andra. 9 av 10 gånger var det två okastrerade hanar när en tik löpte, eller om man råkat ge dom maten lite nära varandra, sätta två hanar lite nära en eftertraktad tik osv.
Vart även en rejält blodig fight mellan min JRT hane o vår största Husky på 45kg, och det dö eller bli dödad, från bådas håll.
Tack o lov hade jag min pappa i närheten, men det tog några lååååånga minuter innan vi fick isär dom, då Huskyn hade ett stengrepp runt käken på JRT, som i sin tur hade Huskyns ögonlock (!!!) i stenhårt grepp.
Iskallt vatten kunde dom inte brytt sig mindre om, likaså kastade hinkar, spadar, snöskyfflar, kettingar från hundhusen. Att vrida om halsbandet på Huskyn så han nästan kvävdes berörde han inte alls, JRT skulle bara dö - och det va NU, i hans ögon.
Det slutade med att jag fick trycka in handen i käften på Huskyn o bokstavligt talat BÄNDA upp käften på honom så pappa kunde slita ut JRT medans han högg mig i handen.
Det slutade med en nerv o en sena i ringringret som nästan gick av, en rejäl blödning i handen o ett flertal sprickor i fingrarna o knogarna.
JRT fick en hörntand körd rätt in i halsen som med nöd o näppe missade luftstrupen o "bara" tog i köttet vid sidan av, han fick även ett rejält hål i örat som behövde sys. Huskyn klarade sig med en rejäl reva vid ögat som sen självläkte med lite antibiotika.
Övriga fighter, som inte är på blodigt liv eller död.. Har varit rätt lätta att sära på, men jag säger som en annan skrev här uppe - att DRA isär dom gör jag typ aldrig. Jag väntar på att dom ska få nytt grepp o i den millisekunden rycker man ut den ena o skickar iväg den, medans man sparkar bort den andra - för att vinna lite tid på att få tag på tex nått koppel eller nått som kan hålla dom isär.
Ute, har mina hundar blivit påhoppad så många gånger att jag inte ens kan komma ihåg alla gånger, och det är ALLTID den minsta hunden som faller offer. Dom siktar ALLTID in sig på min lilla, och aldrig Schäfern. Som Nikkis skrev, så har dom bara tagit henne då jag lyckats få undan den lilla o dom inte får tag på den.
Samma sak med vänners hundar, som har en stor o en liten - så är det ALLTID den lilla som andra hundar siktar in sig på!
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
jag vet inte hur jag skulle hantera det hela. har mycket svårt för hundslagsmål :( hamnade mitt i ett när jag var 11 år och det sitter fortfarande kvar
i lördags när min älskling blv påhoppad och blev skadad fick jag en panikattak :( men jag lyckades få bort den andra hunden som hoppade på henne
andra gånger har den andra ägaren ryckt in. brukar berätta för nya hundägare man träffar om mitt problem, så att de är förvaranade XD
#23, Förstår hur du känner!
Jag får panik - EFTER att man fått isär hundarna, då allt lägger sig och man kommer på vad som faktiskt hände och hur illa det kunde gått. DÅ får jag allt som oftast panik.
I stundens hetta blir i alla fall jag så inne i situationen att jag hinner inte ens få panik utan det är bara fokus på att få isär hundarna.
Men som sagt, sen kommer det - och jag blir helt skakig i flera timmar, tårarna kommer och paniken likaså. För det sista man vill är ju att se sin bästa vän fara illa.
Hejsan!
Oavsett om din hund är lös eller kopplad och om det kommer en hund lös ska du alltid försöka "skrämma" bort hunden innan den kommer fram till din. Ett tips som alltid fungerat för mig är att ställa sig som att man gör knäböjningar med handen emot hunden, och ryta till lite eller säga stopp. Då brukar hunden vända tillbaka till sin ägare igen eftersom den inte är beredd på att detta ska ske. Om din hund hamnar i slagsmål eller om det blir slagsmål mellan några andra hundar ska du aldrig börja skrika på dem eller få panik, då får hundarna en känsla av att du "hejar" på och skriker med dem i bråket så då blir det bara värre. En grej du kan göra är att tyst och lugnt ställa sig mellan hundarna så dem inte kommer åt och försiktigt dra isär dem, utan att någon kommer till skada.
Detta kan vara väldigt svårt vissa gånger att hålla lugnet kvar, men du kommer märka skillnad när du väl testat det! 
#20 Ingen fara ;) men alltså det finns ju inga kamphundar längre. Det jag undrar är vilka raser du anser är kamphundar?
#26 jag skulle nog tro att hon menar de grövre raserna som användes till hundfajter typ.. pitt,am,staff etc etc
/Helena
#27 Det tror jag med. Men jag vill veta vilka raser hon syftar på.
Mina två hundar började bråka med min systers hund, eller alla tre bråkade samtidigt. Jag och syrran satt och kammade pudeln och rottisen i lugn och ro, sen kommer min nakenfis med pojkvännen efter en promenad och springer runt som en tok. Då kommer storpudeln som bor där och ställer sig över nakenfisen oh morrar på henne och skriker, sen kommer rottisen och ställer sig över pudeln och morrar och skriker. Alla var på varandra och bara skällde och tuggade i luften, jag satt på golvet och hade alla hundarna nästan i mitt knä så jag fick nog och skrek "EEYYY" och då slutade dem direkt.
Hade det inte funkat hade jag nog bett någon kasta vatten på dem, det funkade inte så bra att dra undan en hund.
Dessa hundar är jättebra kompisar egentligen, men det blev väl för mycket när nakenfisne kom plötsligt och sprang runt som en dåre.
Alla här verkar ju alla vara proffs på slagsmål!
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
#30 Shit happens
seriöst, ni tycker det är så fruktansvärt att ta tag i en hund i nackskinnet (som bevisat inte gör ont på hunden) men kommer det en lösspringande hund, ja, då ska det sparkas, slåss, skrikas och knäckas ryggar. Man blir ju rädd för er. Seriöst. Dessutom, vad många inte verkar veta är att börja så som ni gör, samt att skrika på en lösspringande hund som kommer, är som att "heja på" båda hundarna att anfalla.
#32 det är skillnad på att dra i nackskinn när det kan handla om någons liv och att dra i nackskinn för att hunden inte gör som man vill.
Om en hund kommer mot er och får ett järngrepp om din hunds ansikte, skulle inte du slå i ansiktet på den andra? Eller typ öppna käkarna med våld? Och ifall det är en hund på typ 40 kg så orkar man ju inte bara dra i halsbandet typ, utan då måste det sparkas.
Man kan tänka att samma senario händer fast med ett människobarn, skulle inte du bli ett monster då? Man ska inte gämföra människor med hundar, men det är samma princip,
Ej försöka sära på hundar och någon kanske blir blodigt dödad eller man lyckas sära på de genom våld, båda lever fast med kanske några skador? Vad är bäst liksom?
/Helena
Skulle aldrig få för mig att sparka på en hund snacka om misshandel :S
Jag kan svara på vad jag gjorde då jag och min hund blev attackerade i påskas…
Det var en man (en grek på ca 30 år) som gick med sin stora hund i flexikoppel och just den mannen är känd för att vara ganska konstig och hans hund är aggressiv.
Men eftersom hunden är kopplad går jag först undan och försöker undvika ett möte med dem. När jag tittar upp står hans hund lös och morrar och visar tänder med en avsliten lina hängandes bakom sig.
Min hund är redan mkt osäker på andra hanhundar och han kan själv göra utfall och bråka så jag drar in min kopplade hund bakom mig.
Jag ropar åt hundägaren att hämta sin hund på en gång och precis när jag säger det rusar hans hund fram attackerar!
Jag sparkade mot hundens huvud (träffade dock inte, sparkar mest för att skrämmas, men jag skulle i detta fallet strunta i om det träffade).
Hundägaren bara står med händerna i fickorna och tittar på medan hans hund backar och gör ytterligare ett utfall.
Jag sparkar igen mot hunden samtidigt som jag drar min egen hund bakom ryggen. Hans hund hugger mig i foten (hade som tur på mig tjocka skate-skor och) och ägaren bara står och glor.
Ägaren hämtade till slut sin hund efter typ 2-3 utfall till mot min hund och att den försökte bita mig 2 ggr.
Min så egen så kaxiga hund var livrädd och stod med svansen mellan benen bakom mig. Är det f*n så konstigt att han är osäker mot andra hanhundar när dessa saker inträffar jämt och ständigt?
#32 och 34
Vad skulle ni ha gjort?
Ni skulle inte göra nån annans hund illa för att det är "synd om den" när den försöker hugga er egen hund?
Jag tycker mer synd om den egna hunden som antagligen måste till veterinären + att den blir traumatiserad av anfallet.
Bättre att försvara sig och skydda den egna hunden. Det kommer göra mer ont för den andra hunden när den väl sitter fast med käkarna i ens egna hund och man måste få loss den till vilket pris som helst…
#32 & 34 , Det är en j*vla skillnad på att dra i nackskinnet i uppfostrings/tränings syfte - än när det handlar om eventuellt liv eller död.
Vi säger såhär för att dra ett exempel! (Detta är alltså inget som hänt, utan bara ett exempel)
Det kommer en stor lös Schäferhane när du är ute med din Dvärgpudel. Schäfern är inställd på en sak och det är att ha ihjäl din Pudel.
Vad gör du då när Schäfern kommer rusandes med siktet inställt på din hund - Pudeln i det här fallet?
Du kanske börjar med att dra bak din hund bakom dig o försöker skrämma iväg Schäfern, men det skiter den blanka f*n i.. Och kutar bakom dig o får ett grepp om din lilla Pudel. Vad gör du då?
Står och tittar på när den försöker döda din hund?
Här handlar det alltså om liv och död, jag tror Inte att du då bara står och skriker på hunden att släppa din pudel - och gör du det så får det stå för dig.
För jag tror att jag, och många andra här inne skulle gjort vad som krävdes för att få ut hundarna i livet och med så lindriga skador så möjligt.
Jag anser, att handlar det om liv och död - så är alla medel tillåtna, om det så handlar om slag, sparkar, kasta iväg hunden eller vad som!

Precis som #27 Skrev så syftade jag på de raserna och hundar som troligtvis innehåller en blandning av dom.
Varför vill du exakt veta vilka raser jag syftade på? Jag menar,både du och jag vet ju att du inte är så dum att du inte förstår vad jag menade. ;-)

Precis som Nuttra skrev så är det ju ganska så stor skillnad på situation och situation.
Jag är dessutom den som absolut kan vara fysisk mot mina hundar, men jag är inte oschysst för det och jag väljer då hur fysisk jag vill vara. Jag vill inte gå in och börja rycka och slita i min hund för att den gör ngt den inte får. Det sabbar bara relationen och en konflikt uppstår.
Däremot kan jag gå in och peta eller snabbt nypa till hunden för att bryta.
Jag kom alldeles precis hem nyss efter att ha kört min pojkvän i ett ärende, jag stannade kvar i bilen och väntade.
Ser då ett gäng förskole barn gå på utflykt, en flicka springer nära en inhägnad för att plocka blommor som fanns där. Pang sa det så skakade hela staketet till då en Schäfer står där och bjäbbade och 'skallade' inhägnaden. Den var Inte vänligt inställd. (Jag ser rätt fort på hundar om de bjäffar bara för att eller om de faktiskt menar allvar.)
Flicken blev vettskrämd för hon hade inte väntat sig en "vakthund" där, hon ville bara plocka lite blommor.
Jag som bevittnade detta satt och tänkte -"Vad fan hade hänt om den där hunden hade kommit ut? och "VAD skulle Jag göra om den kom ut och gav sig på flickan" Och så började jag måla upp värsta scenariot i huvudet. Slutsatsen jag kom fram till var nog att min instinkt skulle vara att få bort hunden snarast, genom att t ex bryta ryggen av den, peta ut ögonen eller kväva den Om det först inte gick att på ett 'snällare' vis få bort den.
I såna fall har nöden liksom ingen lag.
Sjukt , eller hur? Ja det tycker jag med, jag som inte ens gillar barn men älskar rasen Schäfer. Men där är skillnaden, vad är mer värt? Ett barn eller en hund? Vad är mer värt MIN hund eller DIn hund? (I Mina ögon). Ja, du kan nog lista ut svaret själv hoppas jag.
Och vaddå att gorm och skrik i ett försök att skrämma iväg en framspringande hund, är som att "Heja på"? Vilket värld lever du i? Eller rättelse - hur fan skriker du egentligen?
Jag kan stoltsera med att jag skrämt livet ut X antal hundar som försökt springa fram till mig och mina hundar.
Dessa har då skrikandes vänt på klacken med svansen mellan benen och dragit åt motsatt håll efter att JAG kommit framrusande och skrikande Mot dem. ;-)
Mitt först hundslagsmål jag var med hom var när min 15 veckors valp blev på flugen av en gigantisk hund såg ut som någon blandning av GD leonberger ungefär . hunden tog tag i nacken på min och gjorde dödsryckningar . eftersom jag inte fick bort hunden från min så sparkade jag hunden på kulorna först en gång sendan engång till och den släppte då fick jag tag i nackenskinet och även bak i rumpan och körde i väg den ! Sen fick jag skäll av den andra hundens ägare men det sket jag fullständigt i faktiskt. hellre en kastrerad hanhund än en oskyldigt död valp!
När draghundarna hamnade i slagsmål som hände då och då i hundgården då räckte det oftast med att ryta till ordentligt så slutade dom . Men då är dom ju rätt veka också !
Men sen om det är små gnabb lägger jag mig inte i alls ! om det då inte blir blodigt alvar!
#38, Bra skrivet - som vanligt 
Jag skulle nog göra som de flesta andra har skrivit om det gällde liv eller död. Tror inte att något annat än fysisk våld får hunden att reagera.
Min kompis brukar ta hand om en hund, en dvärgpudel. Den var fastbunden utanför affären en gång medan ägaren var inne och handlade och då blev den attackerad av en hund som gick förbi. Den hunden som attackerade var kopplad men ägaren gjorde ingenting. hunden hade ett grepp runt halsen på pudeln och folk runt omkring försökte få bort den men inget funkade. Hunden släppte tillslut efter att en person kom ut med en stekpanna och slog hunden med den.
Har hört att om en hund biter sig fast och vägrar släppa taget så ska man slå hårt under käken på dem.
Mina egna hundar har hamnat i bråk men inte på blodigt allvar som tur är. När de bråkar räcker det med att dra de ifrån varandra eftersom att de aldrig biter sig fast i varandra, bara visar tänderna.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
#39 Hahah kunde inte låta bli att skratta åt att du sparkade på kulorna xD Men det är ju sånt man gör i nöd, tycker du gjorde rätt. Skulle min rottis springa ut och göra utfall och bita en annans hund Kulle jag blivit upprörd men ändå lite tacksam om den andra människan sa ifrån ordentligt med fysiskt våld. För om man har en sån hund som tror den kan gå och bita ihjäl någon så behöver den hunden se att andra människor är farliga också och det är verkligen inte accepterande att bete sig så. Så att hunden kommer ner på jorden menar jag då, men de finns ju såklart olika orsaker för arga/osäkra hundar
#37 Hehe, iom att jag själv har en av dessa raser anser jag inte att man ska skriva så iom att inga hundar (lagligt) används till ngt sådant här. Men det är ju bara min åsikt :) Men om man nu vill kalla dem det borde man använda sig av föredetta kamphundar. :)

Fast nu förstår jag inte riktigt varför du märker ord nu?
Varför ska jag skriva fd kamphund? Då låter det ju verkligen som en hund som används i kamp.
Jag betäcknar hundar av kamptyp just för kamphundar, precis lika mkt som jag betäcknar hundar av bruksras hör brukshund, sällskapshundar för sällskapshund, jakthund för just jakthund osv osv osv. Om hunden i fråga sedan används till sitt urpsrungliga ändamål har inget med saken att göra i det fallet. Utan jag ger en beskrivning av vilken Typ av hund(ras/raser) det är. That's it, inget du behöver ta personligt. =)
#31 ja det låter ju jätte konstigt det jag skrev men det jag mena var att så många hanterar bråken bra.Man får många bra tips om det skulle hända någon gång.Men man ska ju alltid vara lung och sansad.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
#45 Många verkar vara väl förbereda på att slakta den andra hunden XD Det är ju bra att man förbereder sig "mentalt" för fight ifall det skulle hända än att stå där i en paniksituation och inte göra nåt.
#46 ja precis
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka

Hade min hund varit kopplad hade jag släppt kopplet för att han skulle ha en chans att försvara sig. Sen hade jag lagt min energi på att få bort den andra hunden. Om det hade blivit en väl riktad spark eller ett grepp om bakbenen beror på storlek och typ av hund.
Jag kom fram till ett hundslagsmål för många år sen (då hade jag ingen av mina med mig) där en äldre dam med pudel i koppel stod med ryggen tryckt mot ett träd hållandes krampaktigt i kopplet på den stackars pudeln som inte varken kunde försvara sig eller fly när en vansinnig boxer högg den villt. Boxerns ägare syntes ingenstans! Som tur var hade jag ett koppel i fickan, så jag drog det runt bakbenet på boxern och knöt fast det i ett annat träd. Tanten och hennes hund var nog lika skärrade båda två. Pudeln klarade sig fysiskt bra tack vara all tjock päls, psykiskt var den ett lika stort vrak som ägaren. Boxerns ägare låg hemma och var bakfull och visste inte ens om att hunden varit ute på vift i ett dygn… Han fick en polisanmälan på sig…. Tanten och pudeln fick inte ens en ursäkt….
#48 Stackars boxer >.< Och pudeln och tanten såklart.
(Menar att han har en idiotägare)

Vi hade en Dogo argentino hane som hade det ännu värre. Den tog polisen hand om. Men ägaren fick KÖPA honom! Stor idé att omhänderta en hund om ägaren får köpa tillbaka hunden!
Man gör vad man kan för att förhindra och avbryta.
Blir det ett riktigt slagsmål dvs inte bara "kjäbbel" så krävs det i princip att man blir fysisk.
Speciellt när det kanske handlar om liv och död pga storleksskillnader.
≧◔◡◔≦

Eller jämnstora hundar som slåss på liv eller död…. Skadorna i dessa fall blir oftast riktigt ohyggliga. o.O
36, enkelt, plockar upp min pudel i famnen då så att hunden inte kan attakera den.
Jo, precis dock kanske man har lite mera tid på sig när båda hundar är fysiskt jämförbara.
≧◔◡◔≦

Det första har hänt mig då jag såg 2 hundar (ser ut som dvärgschnauzer men i xxxl….) springande mot mig och min vovve (som då var 3-4 månader) gammal.. Jag bar upp henne och höll henne mot skyn medans hundarna kraffsade på mig, ägaren gick långsamt som om ingenting hade hänt. Tur at hundarna inte va jätte aggressiva… Bara kraffsade lite för att försöka nå min valp. Dom va lika stora som en Rottweiler konstigt nog..
Den andra vet jag ej hur jag skulle göra… Min hund lystrar till ordet 'godis' även när hon tänke rspringa till andra hundar. Men då är aldrig dom lösa… Försökt säga godis så hon kunde springa till mig och jag på så vis plockar upp henne….
#53 - Tror du seriöst den andra hunden bryr sig om du håller i den i famnen?
Det kan jag tala om att den inte skulle göra, om den är inställd på att döda/skada.
Den skulle hoppa upp mot Dig o fortsätta skada hunden, och då förmodligne även Dig!
#53 Lycka till
En attack går ibland jäkligt fort, det kan ske på några sekunder.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Baaaaahahahahahah dagens bästa!
Jag swingade upp min lilla tik i kopplet upp i famnen på mig när en kamphund kom lös (den satt 'uppbunden') och sprang för att ta henne.
Den hoppade upp i jämnhöjd med MITT ansikte för att ta henne med vidöppna käftar!
Det enda jag kunde göra var att snurra ifrån hunden i bästa mån och sparka på den medans jag försökte gömma och skydda min tik med hela min kropp!
Som tur är så såg ägaren det och sprang ut från affären och tog sin huind som han spöade, med all jävla rätt. Uff fyfan vilken jävla skräckupplevelse för mig, faktiskt bland det värsta jag varit med om!
Som tur är så bet den aldrig tag i varken henne eller mig men dennes stötar den gjrode med kroppen och hur den tog i med framtassarna mot mig för att komma åt henne, kommer aldrig glömma.
Den var helt inställd på att få tag i henne, vilket den med största sannolikhet hade gjort om inte ägaren kommit ut.
Man kan ju inte snurra och sparka ifrån sig i all evighet liksom….
#58 Jag förstår verkligen hur du känner skulle nog också få sådan panik och lyft upp min hund i famnen om det hände så för mig med! Men att du skriver att kamphundens ägare slog den och spöade den med all jävla rätt undrar jag hur du tänker? En sådan person bör inte ha hund, varför blir hunden aggresiv m.m? Jo, för att ägaren behandlar hunden på det sättet så att hunden blir rädd och osäker. I det läget borde man skylla ut ägaren! Men förstår dig verkligen, vilken panik!
Detta hände mig också en gång när jag var ute och cyklade med min sheltie. Då kom det en stor amstaff bakom mig och började jaga mig och min hund så jag var tvungen att cykla som en dåre bara för att amstaffen inte skulle skada min. Till slut orkade den inte springa efter oss längre utan vände om, och då ser jag hur hundens ägare börjar sparka och slå hunden!! Jag skrek faktiskt tillbaka då hur fan man kan göra så mot sin hund?! Varför tror dem att hundarna nblir aggresiva m.m? Jo för att dem behandlar dem på det sättet…
Ha det bra! 

Den hunden var knappast osäker eller rädd. Den tog sig loss från att ha varit fastbunden för att komma åt min tik.
Den hundens drevs så otroligt starkt av att komma fram att den slet sönder sitt Nylon(!)koppel.
Ägaren sprang ut från affären (liten kiosk) och försökte kalla in sin hund samtidigt som han sprang, hunden hade stängt av allt.
Att han då tar tag i sin hund och ger den en resa den förhoppningsvis inte glömt ÄR med all jävla rätt, faktiskt.
Hunden kunde ha skadat både Mig och min hund allvarligt, eller någon annan. Som det tidigare skrivits - nöden har ingen lag.
Jag skulle Aldrig skälla ut den där ägaren för det han gjorde, han försökte trots allt göra sitt yttersta för att hans hund inte skulle göra skada. Han bad mig dessutom tusen gånger om ursäkt för det som hänt och frågade hur jag mådde osv.
Jag hyser inget som helst agg gentemot honom, tyckte han löste situationen bra, jag hade också gett min hund en sjuhelvetes resa om den gjort något liknande.
Ska jag vara helt ärlig så trodde jag inte för en sekund att den där hunden "lärt" sig det där beteendet, jag tror bara att den var såpass störd i sitt huvud (alla hundar är ju som du kanske vet inte mentalt stabila, utan att det har ngt med miljöarvet med att göra!) att det enda rätta vore faktiskt ett skott i pannan. =)
Troja blev attackerad av en dogo argentino förra sommaren. Jag trodde faktist att hon skulle dö, har aldrig varit så rädd. Hunden vägrade att släppa henne. Jag sparkade och slog. Vi drog sedan i bakbenen och när hunden skulle byta grepp fick vi isär dem. Ägaren var tvungen att lägga sig på hunden för att orka hålla den.
Det blev dock inga stora skador som tur var, hennes päls måste ha skyddat henne från det. Önskar dock att jag tänkte på att försöka kväva den med stryphalsbandet den hade på sig men jag handlade i panik och tänkte inte klart. Kommer aldrig att glömma det, det var så hemskt :( Gjorde så ont i mitt hjärta när Troja skrek..
Skulle något liknande hända igen skulle jag absolut använda våld och i värsta fall försöka döda om det verkligen var nödvändigt.
#60 Haha Nikkis tycker du att det har varit lite för tyst i forumet det senaste? ;P
För övrigt håller jag med de flesta här ovan, om någon gav sig på min hund skulle jag göra allt för att avbryta det.
Och när en hund är ute efter att på riktigt skada eller döda en annan då hjälper tyvärr inga snälla rop, godis eller att lyfta den andra hunden. Det är att övermanna den med fysisk kraft som gäller.
Snälla, tänk på att inte använda svordomar när ni skriver, då det enligt våra Skrivregler inte är tillåtet! // Lina medarbetare
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#60 Okej, då förtsår jag hur läget var! Vet du hur det gick för den hunden efter? Om den avlivades eller liknande? En sådan hund fungerar ju inte att ha i samhället om den inte går att träna upp på allvar eller något liknande. 

En sak att försöka tänka på om hundarna hamnar i slagsmål är att en del hundar kan bli mer peppade att fortsätta slåss och blir mer hårdhänta av att de själva blir tillfogade smärta genom tex slag, sparkar, mm.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Har aldrig (tack och lov) hamnat i någon sådan situation. Svårt att spekulera i hur man skulle agera. Jag skulle självklart göra allt för att försöka få isär hundarna men jag kan nog inte svara hur förrän jag varit i den situationen. Lätt att sitta och tänka att "så och så" skulle jag göra, men när man väl står där…
Däremot har jag kört undan många lösa hundar som kommit springande mot mig och min hund. Vissa som varit inställda på att mucka och vissa som mer bara varit nyfikna. Men jag vill inte ha någon lös (okänd) hund alls fram till min hund oavsett om en ägare står 10 meter bort och ropar att den är så snäll och bara vill leka.
#32 Var min hund den utsatta i ett slagsmål skulle jag så klart göra allt för att skydda honom. Jag skulle aldrig drömma om att skada en hund (eller ett djur överhuvudtaget) annars, men skulle en annan hund vara påväg att skada min hund allvarligt/döda den så skulle jag försvara den till varje pris om de så innebar att skada den andra hunden. Det är väl samma sak med människor. Om någon är i färd med att misshandla/ha ihjäl min mamma skulle jag så klart drämma till den personen med bästa tillgängliga tillhygge. Även fast jag aldrig annars skulle skada en annan människa.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Haha kan du läsa mina tankar? x'D
#67 :P Hehe nåt sånt, nja men ibland räcker det med att kunna läsa mellan raderna ;)
#66 Precis så känner jag med. Jag försöker köra iväg alla hundar som kommer emot min utan tillåtelse. Oavsett vad deras, eller kanske framför allt ägarens, tanke är med det.
Det är så ** jobbigt bara att det inte är många som förstår det. "Men den är ju snäll, då gör det ju inget". Eh, jo det gör det. Hur svårt är det att fråga först? Visst kan alla tappa hunden och dylikt men det är de som inte bryr sig om vad den andra hundägaren tycker som jag inte tål.
# 58 Seriöst, du borde inte ha djur. Antar att du spöar dina egna hundar "med all rätt" också, synd att man inte vet vad du heter så att man hade kunnat anmäla dig.
# 58 igen, om man jämför dessutom med det där klippet med barbro Börjesson där hon kastar en påse med tomma burkar bredvid en hund, som du tyckte var så fruktansvärt och ohumant, du tycker det är helt okej att en ägare håller på att slå ihjäl sin hund. Snacka om att du är självisk! Du verkar veta väldigt lite om hur hundar reagerar. En hund som är aggressiv och sliter sig när den är bunden kan mycket väl vara osäker. Den blir ju såklart extra osäker när den är bunden! Låt säga att den där hunden som Barbro Börjesson jobbade med satt bunden och slet sig. Skulle den så ha fått sig stryk så att den nästan dog? Det är precis samma sak bara att den där hunden var större. Bara det faktum att du använder ordet "kamphundar" visar på hur lite du vet om hundar. Läs på lite, och våga be om hjälp istället för att ha den där attityden.

#69/#70
Baahahahaha whaaaaaaaaat, vad dillrar du om människa? =P
Vart skrev jag att kamphunden som fick en resa av sin ägare höll på att dö? Och Jag har väl inte tyckt att hunden B.B kastade en påse mot far illa av det, har du blandat ihop mig med någon eller är det så simpelt att du har lässvårigheter?
1) Lätt kunnat ta reda på vad jag heter OM du vetat hur man gör ;) och 2) Vetat om att din sketna anmälan inte skulle tas emot (eller iaf inte utredas) baserat av något som skrivs på ett internetforum där Du tolkar inlägg som Fan tolkar Bibeln. Det krävs liksom LITE mer underlag än så för en utredning än dina egna antaganden.
Resterande ordbajseri i ditt inlägg pallar jag inte ens bemöta. =)
// Redigerat av admin. Tänk på att personangrepp inte är tillåtna.
# 71 Att du fortsätter att säga "kamphund" och inte kan bemöta mig säger ju ännu en hel del om dig :)

Jag kommer fortsätta att säga kamphund för du finner svaret till varför i ett av mina inlägg i tråden, hade du läst hela tråden så hade du nog förstått det.
Nej, jag pallar inte bemöta dig gällande det du skrev, för jag har redan uttryckt min åsikt i tråden och ids inte upprepa mig själv som en CD skicka med repa i.
Dessutom så har jag redan bemött dig gällande det du skrev om Mig personligen. Jag brukar liksom avstå att diskutera med imbeciller. =)
#70 Du måste skämta!!? De e skrattretande!!

#74 Hahaha tydligen inte, men jag är mest intresserad av att se det inlägget där jag tycker att hunden i B.B's program far illa av påsen.
Letar febrilt efter den tråden nu. men du Karinnos4 - Citera och länka gärna till den tråden istället! ;-)
#70, Fick mig ett gott skratt där!
För jag antar att det är Mig du syftar på som tyckte det va illa att BB kastade påsen, då det va jag som va TS av den tråden!
Hur som helst, så är det fortfarande en himla skillnad i mina och många andras ögon på att vara hård mot en hund i inlärningssyfte och i FÖRSVAR!
Som sagt, vad skulle du själv gjort? Jaa.. Hade du lyft upp den där Pudeln i mitt exempel, kunde du ju räknat med o ha både en Pudel mindre, ett ansikte mindre och en mätt o nöjd Schäfer 
Kunde förövrigt inte skrivit ett bättre svar själv, Nikkis 

HAAHAHAHAHAHAHAH Har hittat tråden (Tack vare trådskaparen) och du är ju för jäkla pinsam Karinnos4. =P
Ännu en tråd du inte läst eller förstått?
För det var just Jag som gick mot strömmen även i B.B tråden.
Vill du fortfarande veta mitt namn? Du vet, alternativet att helt enkelt fråga som normalt folk gör finns ju också, för din vetskapsskull. ;-)
Karinnos4- Om din hund håller å¨att dö pga en annan hund som attakerar, den sitter fast i hundens käke och kan väl hoppa upp i famnen på dig för att få tag på hunden. Den biter i dig istället då.
Vad skulle du ha gjort? Springa därifrån? Lycka till säger jag bara
/Helena
#77 Se upp nu Nikkis, vem ska ta hand om fina Nero och dem andra när du hamnar i finkan ? ;) Jag hade försvarat daddy i ett slagsmål oavsätt hur jag hade behövt göra det, men att knäcka ryggen på den andra hunden är absolut inte det första jag hade gjort men hade kunnat göra det om det var det enda att göra för att få honom därifrån vid liv.
#79,
Jaaaag tar Nero såklart 
Så han kan leva lycklig i alla sina dagar med hans största fan, min Schäferpärla Xoxie i sitt neonrosa halsband (Som Nero såklart skulle fått ett likadant i sånna fall
)
Ja, knäcka ryggen är väl inte det första man tänker på kanske, haha. 
Men som jag tidigare skrivit, man gör vad som är nödvändigt beroende på situationen!
Och är det att knäcka ryggen eller en spark mot huvudet, så visst. Då får det bli så, om det skulle va ENDA utvägen för att få ut min hund i livet!
Hmpf… vill också ha Nero
Jaja, vad är det man säger, våld löser allt, elelr ?
Delad vårdnad, det är lösningen! 

Hahaha ja det vore en tragedi om Nero blev mattelös och skulle bli en i mängen av att hamna på hundstallet och bli ännu en (onödig) kostnad och belastning, synd på en fin hund.
Men tur jag har familj och ffa vänner som skulle slåss om honom. ;-)
Gulliga ni är båda två. <3
Ang bryta rygg osv, Som #62 skrev:
"#60 Haha Nikkis tycker du att det har varit lite för tyst i forumet det senaste? ;P"
Gäller att läsa lite mellan raderna mina vänner. ^^ <3
Men Visst, Om det är så att bryta rygg är ENDA utvägen, ja… I rest my case.
#83 Perfekt!
Men kan inte vi anmäla nikkis också, om dem får in 3 anmälningar så hamnar hon säkert i finkan, så får vi Nero, perfekt!!!
Och så gör vi samhället en tjänst, helt sjukt att en sådan kvinna i den kallibren går lös i vårt samhälle, helt åt helvete! 
#84 I'm in! :D Nä, men för att återgå till ämnet. Att bryta en hunds rygg skulle jag aldrig våga göra, eller ja.. Man ska aldrig säga aldrig. Men man gör ju det som krävs i en sån situation - eller hur?
Så himla många gånger som små-hundar har bitit till eller "attakerat" Klenod i ansiktet… De har nosat på varandra, minihunden har morrat till och attakerat Klenod. Eftersom den varit så liten och Klenod så stor så har hon höjt huvudet snabbt och den lilla hunden har därmed missat.
OFTAST (vilket är så himla tragiskt) så har bara ägaren skrattat till och dragit bort sin hund med hjälp av kopplet och sagt typ "nawe, hon känner sig liten" OCH? usch jag blir så irriterad… Hade det varit en stor rotweiler eller schäfer som gjort det så hade det inte varit så puttenuttigt och gulligt med ett utfall…
Som tur är så gör inte Klenod något utan backar brara undan. MEN hon hade ju lika gärna kunnat ta till självförsvar och börjat käfta emot själv… ett bra tag om nacken på en liten Chihuahua, Tax, bichon, papillon ja you name it och den hunden hade dött direkt… Men det är inget ägaren till den lilla hunden tänker på. Nejdå det är bara så gulligt såå!
Medarbetare på Hundar.ifokus
#86 Känner igen det där så väl, då jag ju både har en Schäfer o en Jack Russell Terrier. Om Schäfern skulle skälla mot en annan hund, vilket typ Aldrig händer - så är jag en oansvarig hundägare som inte har pli på min Schäfer o hon blir klassad som "mördarhund" i området. Men, om Jack Russelln skulle skälla eller muppa sig mot en annan hund, vilket han typ alltid gör då han är otroligt osäker vid hundmöten så är det bara sååå gulligt "Tnååå.. Han vill äta upp den andra hunden, va gulligt.. Han tror att han är stor o farlig, ååååh va sött" åsså skrattar dom. Inte direkt det jag får höra om Schäfern skulle ge ifrån sig ett lekskall :b
#87 haha precis så jag menar!!
Och min hund förstår inte alltid sin storlek och slänger ibland sina framtassar på marken (lekställning) och vill bjuda upp till lek med en väldigt hårt viftande svans och ibland skäller hon till. Hon har ganska grovt skall. DÅ tar andra hundaägare stora omvägar och håller sin hund i kort koppel och ser rädda ut, precis som om hon skulle vara farlig då när man ser tydligt att hon vill leka… Vissa människor kan inte läsa av en hunds kroppsspråk utan bara antar att ett skall = faaarligheter ;)
Men men :P större hund = större ansvar verkar det som. fast det borde vara lika oavsett storlek och ras.
Medarbetare på Hundar.ifokus
#88 håller helt med: "större hund = större ansvar verkar det som. fast det borde vara lika oavsett storlek och ras."
Min mormor och morfar har tidigare haft en golden, nu har dom en bichon och hon får dra i kopplet, skälla, dom bär henne, osv bara för att hon är liten. Hade vi vetat att det skulle bli så hade dom inte fått skaffa en liten hund.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin