Foderövergång
Är det någon här som har koll på hur lång tid man ska ge ett foder, innan man märker att det inte är nåt bra? Då syftar jag på magen o bajset. Min hund har ätit ett foder i nästan en månad nu o är lös i magen och irriterad där bak o tvättar. Passar detta foder inte oss eller ska jag ge det mer tid? Hon har inte reagerat såhär tidigare…

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Man brukar väl säga ungefär 3 veckor. Låter som om Du ska byta foder. Avföringen ska vara mörk, liten och fast. Vad äter hon för något?

Den är fin ibland men lös ibland, o då ljus i färgen. Det jag reagerar mest över är att det har runnit bak i pälsen o sen tvättar hon frenetiskt, vilken hon inte gjort sen jag hade eukanuba :S
Hon äter Royal canin.. har hört att många hundar fått problem med magen av det..vet inte om det krävs mer tid?

Hon är kanske känslig mot spannmål? R.C har ju en del i sitt foder. Mer tid behövs inte….så länge ska de inte reagera på ett foder.
Då passar jag på att slänga in en liten fråga…
Zorros avföring är alltid ljus, men han verkar bra i magen i övrigt, bör man byta foder då? Nu äter han Doggy Professional Extra.

#4 Man får se lite till hundens allmäntillstånd. Verkar de pigga glada och ha fin glansig päls så mår förhoppningsvis hunden bra på det foder den äter. Men jag nöjer mig personligen inte med att de är glansiga och fina i pälsen, jag vet ju inte hur mina hundar ser ut invändigt så jag garderar mig och ger mina hundar ett spannmålsfritt foder, vilket är det bästa för hunden.
Doggy innehåller spannmål så ja, jag skulle bytt foder om jag vore Dig.
En idealsikt avföring är som sagt mörk, liten och fast.

nu har jag köpt en säck precept senior som ska vara vete och majsfritt, vi får se hur det går! Hon åt doggy när jag fick henne och hon verkade inte må dåligt av det, så jag vet inte..? Antingen kanske det är spannmålet eller så är det att royal är rätt fett… JAg vet inte, men ska vänja in henne på precept nu o testa, om inte det funkar så vet jga inte! vill inte hålla på o byta utan bara ha nåt som funkar…

Många stirrar sig blinda på priset när man köper kvalitetsfoder som tex Orijen. Det många inte tänker på att ju högre kvalite på foder desto mindre mängd mat går det åt. Innan Orijen åt mina hundar Purina Proplan och när jag bytte så kunde jag halvera deras matmängd/dag. Ändå blev de mätta och belåtna.
Så Purina Proplan som är mycket billigare (kgpris) än Orijen, var dyrare att ge. Orijen är väldigt drygt och då man bara använder sig av kvalitevaror så tar hunden upp näringen på ett helt annat sätt.
En Orijensäck på 13,5 kg kostar 759:-. Min schäfer (som är väldigt aktiv) äter för ca 15-18:- per dag. Så jag anser det vara fullkomligt värt varenda öre för att ha en välmående hund.

nu har jag kollat o av dom fodren hon ätit så innehåller bara Eukanuba och RC majs? O det är dom 2 hon reagerat såhär på? Vad vet ni om majs och hundar?

#8 Inte en bra kombination! Det går rakt upp i huvudet och på hundar som redan är lite nerviga, stressade eller bara högenergiska så blir det som att ge uppåttjack till dem genom att ha majs i innehållsförteckningen.
Majs tillförs i hundfoder för att det drygar ut och för att det är söt, vilket hundarna uppskattar. men som är lika onyttigt för dem som för oss.

har inte märkt nåt på hennes lynne eller så dock, tänkte mest fysiskt?

#10 Socker. Svårsmält.