Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1527 ggr
[Hundargillarjag]
0

Tips på raser?

Hej. Min familj kanske , det är inte säkert men kankse kommer skffa hund till nästa sommar. Det beror på om mamma får jobba kvar där hon jobbar nu.

Så hunden kommer följa med mamma till jobbet på dagarna. Jag har börjat fundera över vilken ras som skulle vara lämplig.

Det jag vill göra med hunden är:

*Agility

*Lydnad/tävlingslydnad

*Långa skogspromenader

Sen är jag öppen för att testa på de flesta bruksporterna.

Dom tre raserna jag gillar är Pumi, Lagotto och Japansk spets. Men vill gärna ha fler förslag.

Hunden ska helst inte håra så mycket. Jag vet att Japansk spets hårar med dens hår hamnar ju mer som i tovor som är lätt att ta bort. Vill att det ska vara en lättlärd och glad ras. Och att den ska vara lagom stor alltså inte för liten och inte för stor.

Öppen för alla förslag. Tack på förhand :)

jollycox
0

Låter som en irish softcoated wheaten terrier. Dom är ca 42-52 cm hög, passar till det mesta, fäller inte och är glada och sociala.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Mixxie
0

Cavalier? älskar verkligen allt och alla. Agility,lydnad och slappa den anpassar sig till allt. Dom lär sig väldigt snabbt. Men en sak dom vill vara med på allt :) Om man går till köket så kommer en liten vovve tassande efter en :)

Besök min blogg! :) 

http://sporthund.blogg.se/

[Hundargillarjag]
0

Ja dom är jätte fina! Men behöver deras päls mycket arbete?

För varken mamma eller pappa är speciellt förtjusta i pälsarbete. Och jag vet inte om jag skulle klara att göra det själv Obestämd

[Hundargillarjag]
0

#2 Ja dom är mysiga :) Ska läsa lite mer om dom. Enda grejen är att jag tycker dom är för små :/ Men ja :P

jollycox
0

#3 Dom klipps ju men man kan ju lämna in till någon som klipper dom kort om man inte vill göra det själv. När dom är unga kan dom behöva kammas oftare men våra vuxna kammar vi en gång i veckan. :)

[Hundargillarjag]
0
#5 Jaha men det låter ju inte allt för jobbigt :)  Är dom lättlärda? Jag har ju då inte haft hund tidigare så det är ganska viktigt ! :)

(har ingen naning om vad som händer med texten :O)

jollycox
0

#6 Ja dom är lättlärda. En sak man får tänka på är att det är terrier så dom är lite mer hund, eller vad man ska säga :P

[Hundargillarjag]
0

Jag läste lite om rasen på swtk.se och jag har verkligen fått upp ögonen för den. Verkar stämma in på de flesta av mina krav. Och jag har alltid haft en förkärlek för terrier raser :)

Fler tips välkomnas varmt! :)

Michaela-N
0

Cavaliern är ingen terrier.

[Hundargillarjag]
0

#9 Jag vet… har jag antydigt det ? :P

[Hundargillarjag]
0

Fler förslag ? :)

Michaela-N
0

#10 Inte du, men i #7 så skrevs det så.

[Hundargillarjag]
0

Gjorde det ? :P

Michaela-N
0

"En sak man får tänka på är att det är terrier"

[Driva]
0

Lagotto och pumi tycker inte jag är första hundsraser. De är trevliga, men kan vara lite knepiga.

rebz
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#12 i inlägget från #7 pratar dom om softcoated wheaten terrier. Det är inte skrivet till ditt inlägg i #2. Titta efter får du se.

TS. Jag tycker Jappe låter bra :P

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Michaela-N
0

Jaha, nu fattar jag! :)

[Hundargillarjag]
0

#15 Jo jag vet att dom är krävande men jag vill ju också ha en ganska krävande hund. Känner flera lagottos och har läst mycket om pumi. Jag gillar båda raserna! Men vi får se!

#16 Det är mest jag som är förtjust i Jappen. Härlig hund, måste bara få mamma och pappa att fatta mer tycke! :)

[Hundargillarjag]
0

Jag har ju inte haft hund tidigare. Men har ganska mycket hunderfarenhet ändå. Har umgåtts med många olika hundar en schäferblanding, sheltie, berner sennen, whippet, jack russel, bichon havanais och cocker spaniel.

:)

[Driva]
0

#15 Det är inte bara krävande utan kan vara som sagt lite knepiga Vet en som tävlar agility med sin lagotto, men det har inte varit enkelt att komma dit då de är väldigt speciella.
Samma med Pumi, det är inte bara det att de kräver mycket motion och mental stimulans, utan vissa hundraser kan vara knepiga att ha att göra med, träna osv.

Jag skulle i alla fall satsa på en annan första-hund, speciellt som de hundraser du nämner inte alls har något tempramet som kommer i närheten av en lagotto eller pumi.

[Hundargillarjag]
0

#20 Jag vet precis vad det är för hundraser vi talar om. Och jag tror inte att det har så mycket att göra med om man är nybörjare eller inte utan jag tror att det handlar mer om hur man är.

Lagottos kan vara envisa men jag är också väldigt envis av mig. Sen så kan det ju ändra sig fullständigt och i slutändad så skaffar jag en heelt annan ras. Men jag vet att raserna kräver mycket jobb och tålamod. Vilket jag är mer än villig att lägga ner!

Men jag uppskattar att du tar dig tiden att berätta detta för mig. Det ger mig ändå en tankeställare!

[Hundargillarjag]
0

Bedlingtonterrier, kan det vara något ? :)

[jakke94]
0

lagotto hade jag inte heller rekommenderat som förstagångshund, har träffat många lagottos med jävligt olustigt psyke, som rent av varit agressiva, fastän dem blivit aktiverade, stimulerade och uppfostrade så man fostrar hundar :P

[Hundargillarjag]
0

Okej, men det är ju bra att veta!

Men jag har verkligen fastnat för Bedlington terrier, tror ni att den rasen skulle kunna passa mig ? :DD

Maja2
0

Jag brukar akta mig för att rekommendera raser, tycker att man ska lägga ner det arbetet själv som krävs för att inse vilken ras som passar, men här skulle jag faktiskt rekommendera pudel. Finns i flera storlekar, lättlärda, glada, pigga.

rebz
0

#24 Har läst om Bedlingtonterrier och tycker den passar in på de saker du sagt. Den är lättlärd, glad, fäller inte alls mycket, är gärna nära familjen, kräver inte extremt mycket motion etc.
Om det är en ras du tror kommer passa dig och din familj så får du höra vad dina föräldrar säger om rasen, om de tycker den skulle passa i er familj :)

Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm

[Hundargillarjag]
0

#26 Tycker också att den verkar passa in! Både min mamma och pappa gillar rasen, och det är ju ett stort plus.

Fast dom säger att om det blir en Beddis så får jag sköta pälsen Flört

Michaela-N
0

Aww, bedlingtonterriers är ju bara för söta…som små får!

[Hundargillarjag]
0

Jaa visst är dom ! Kyss

rebz
0

#27 Kul att din mamma och pappa också gillar den :D. Ah det är mycket pälsvård med den har jag läst. Men om det är en ras man gillar så är det ju smällar man får ta :)

[Hundargillarjag]
0

#30 Jomen precis :)