Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 3523 ggr
hundgodis
0

Cykla med hunden

HallåHallå!

Idag tänkte jag träna min kungspudel till att gå/springa brevid mig när jag cyklar.. Eftersom det är första gången vill jag ha honom kopplad. Har ni kanske några tips? Eller bra förslag?

Stor KramSkrattande

Ixectrona
0

Nja… håll honom på vänster sida, ha kopplet antingen i handen eller runt handleden, och så får ni lära er att kommunicera under cyklandet, som om någon av er behöver stanna så behöver ni vara lyhörda på det.
Det tog flera månader innan jag och min förra hund finslipat cyklandet (Wikus har jag inte börjat med än).

hundgodis
0

#1 jaha, vad har du för hund? :)

rebz
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hunden ska inte vara på vänster sida. Du ska ha hunden på din högra sida då hunden ska vara så långt ifrån trafiken som möjligt. Och när du då har hunden på din högra sida så är ju du mellan hunden och trafiken.

Tänk på att ta det sakta och i kortare pass så det inte blir för mycket på en gång. Första gången kanske det är bäst att du bara ställer dig på vänstra sidan av cykeln och hunden på högra och bara leder cykeln första gången så att hunden vänjer sig vid att vara brevid cykeln och gå i lugn takt. Sen kan du gå vidare och bara ta lite fart med foten och rulla (utan att trampa) ett par meter och göra så ett par gånger och sen går du vidare till att trampa lite sakta osv. Du vet nog :) Men inte allt på en gång som sagt.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

rebz
0

Den här finns också som jag tror är bra att ha när hunden börjar vänja sig i början och man kan trampa lite, det är ju lättare att hålla emot med kroppen och ha händerna stadigt på styret eller om man behöver ta tag i kopplet om hunden skulle dra etc.

Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm

LinaK
0

Håller med, håll hunden på höger sida. För säkerhetensskull, skulle aldrig låta hunden gå längst mot vägen.

Annars har rebz gett dig bra förslag Glad

Ska själv börja cykla med min jack russell snart.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Cazzos
0

Det beror ju på vilken sida av vägen man cyklar på om man ska cykla bredvid en motorväg.

Höger eller vänster sida spelar väl ingen roll sålänge man inte har hunden närmast trafiken??

LinaK
0

#6 men man ska ju alltid cykla på höger sida på vägen. Det gör man ju för det mesta (vissa undantag finns såklart) Och på motorvägen cyklar man väl ändå inte, eller det var kanske inte det du menade? Tungan ute

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

zickan
0

Dumt att lära hunden fel från början. Enklare att bara köra på ena sidan. Mindre risk att den försöker byta sida under cykel turen och ge trassel.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Noa-Nisse
0

Jag cyklar med hunden på höger sida och det fungerar super. Har aldrig haft problem  med att trafiken är på hennes sida utan den är alltid på min sida!

Lyca till för det är kul att cykla med hunden :)

Medarbetare på Hundar.ifokus

Emaljoh4
0

Varför ska hunden trava bredvid och inte galopera?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Noa-Nisse
0

Galopera är inte så bra för tassar, leder och hela benen om det inte är på gräsmatta eller mjuk grusbana.

att trava är däremot väldigt bra. En kompis fick tips av en veterinär att det hjälper att bygga upp bättre muskulatur kring dåliga höfter och armbågar jämfört med om hunden bara skulle gå i vanlig promenad takt.

Medarbetare på Hundar.ifokus

rebz
0

#10 Jag tror det har mycket med leder och muskler att göra. Det är inte bra för hundar att tex springa i full galopp på asfalt jämfört med full galopp på gräs och liknande där marken är mjukare. Då får inte lederna/musklerna lika hårda stötar så att säga.

Cazzos
0

#7 Jag menar att man själv ska cykla närmast trafiken på trottoaren om man ska cykla bredvid en motorväg eller en liten trafikerad väg Tungan ute

Emaljoh4
0

Jag kan förstå att man inte ska galoppera med hunden på asfalt. Jag skulle inte ens låtit min hund trava bredvid cykeln på en asfalt-väg.

Men om man cyklar på en grusväg då ? Borde ju vara bra träning att låta hunden "gå" i olika tempon, t.ex gå, springa SNABBT, springa lite lugnare och sånt. Så tänker jag iaf. Men jag vill självklart inte belasta min hund fel,

rebz
0

#13 Ja men eftersom att man ska cykla på höger sida så ska man ju lära hunden att gå på höger sida.
Eftersom att man inte cyklar på vänster sida så är det ju ingen mening med att lära hunden gå på vänster sida eller att gå på båda sidorna.

rebz
0

#14 Ja man kan definitivt köra intervaller. Typ gå 2 min, trav 2 min, galopp 2 min och sen successivt gå tillbaka ner till gå-takt igen.

Det är viktigt att hunden har vuxit klart så att man inte belastar den fel som sagt. Det är ju individuellt beroende på ras och storlek, men små raser växer klart fortare än stora. En del tycker även att man ska röntga stora hundars leder och höfter när de vuxit klart så att man ser att det är fritt fram att börja cykla med hunden så att säga.

Emaljoh4
0

#16, Precis, det är så jag tänker! Skrattande Det ska ju ge väldigt bra effekt har jag hört.

Cazzos
0

Så man ska lära hunden att gå på samma sida oavsett om den är bredvid trafiken eller inte? Nu blev jag lite förvirrad.

rebz
0

#17 Ja jag har också hört att det är bra träning :)

#18 Jag förstår inte ditt dilemma? Hunden ska vara på din högra sida då den är långt ifrån trafiken. För alla vet att cyklar det gör man på höger sida, inte vänster, inte i mitten, utan på höger sida.

nagithas
0

Cykeln är ett fordon vilket innebär högertrafik. Eftersom bilen är ett fordon så åker vi på höger sida av vägen. Därför ska man också göra samma sak med cykel.

Om du cyklar på höger sida av vägen och håller hundens koppel i högerhanden, innebär det att hunden springer på höger sida vilket innebär att bilar får passera på din vänster sida utan att hunden blir överkörd eftersom du också skall cykla enligt lag på höger sida vägen.

Förstår du nu?

Cazzos
0

Alltså, jag tänker såhär att om man cyklar på en väg med 2 trottoarer och är på den ena trottoaren så ska cykeln och en själv vara mellan hunden och trafiken och inte att hunden är på trottarkanten.

Om man ska ändra färdriktning så ska man flytta på hunden så att den är på vänster sida om den först var på höger sida eller?

jollycox
0

#21 om man ska ändra färdriktning så byter man sida på vägen och då har du hunden fortfarande på samma sida.

När vi cyklar med våra hundar har vi dom på vänster sida och vi cyklar på vänster sida så jag är mellan hunden och trafiken. Man ska cykla på höger sida men vi bor i en liten liten by så det är inte mycket trafik.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Cazzos
0

#22 Okej, tack, nu förstår jag. Skrikandes

Jag känner mig ganska IQ befriad när jag inte fattar såna här enkla grejer, förlåt alla om denna tråden blev spammad bara för att jag inte förstod Obestämd

rebz
0

#21 Om jag ska vara ärlig så är det där lite rörigt. Du menar två trottoarer på varsin sida av vägen? Du är på trottoaren på tex, den högra sidan av vägen och har hunden på din högra sida så att du är mellan hunden och trafiken. Men när du sedan vänder håll och cyklar tillbaka på samma trottoar så kommer hunden närmast trafiken?

Det är lite logiskt tänkande. Du får helt enkelt korsa vägen så att du kommer till den andra trottoaren på tillbakavägen. Det är inte heller bra om du fortsätter på samma trottoar som du åkte på i början och har hunden på din vänstra sida, för då utsätter du även hunden för gång- och cykeltrafik på den trottoaren. Vissa är rädda för hundar och skulle inte uppskatta att din hund springer mitt i trottoaren bara för att du inte korsar vägen och cyklar tillbaka på den andra trottoaren så att det blir rätt.

rebz
0

Typiskt att det tar så långt tid att skriva så man ser alla kommentarer när man väl postat inlägget :P haha

Cazzos
0

#24 Men jo det är så jag menade…. nu vart det iallafall förklarat twice så nu förstår jag precis hur ni menar, haha Tyst

[Inana]
0

… och så ska man ju inte cykla på trottoaren om det inte är cykelväg…

rebz
0

#27 Det har du rätt i :).
Gångbanor får man ju cykla på. Men trottarer måste vara markerade med en cykel/gångväg för att man ska få cykla på den :)

Nana88
0

Jag cyklar med hunden ;)

Ang. det här med att hunden inte ska galoppera, när Elvis fortf var lite ovan så började han hoppa och försöka bita mitt cykeldäck. Resulterade i att jag fick väja för honom och vi körde in i ett träd :/ Det här var i skogen på cykelväg.

Så hunden är lugnast då den trava bredvid med. Sen är det såklart som ni skrev, inte bra att belasta hundens leder för mk…

Vattnadal
0

Att hålla kopplet i handen låter dumt. Gör hunden ett ryck, stannar plötsligt ed, så kommer du troligen att cykla omkull, då styret kommer att dras efter hunden.

När man cyklar bör man ha en springer ed, om man vill ha hunden vid sin sida. Eller så gör man som jag gör, jag har nomesele på hundarna, så att de kan gå före cykeln och få dragträning samtidigt. Jag fäster en expanderlina i selen, och linan sätts sedan fast precis mitt på styrstången, så att hunden drar cykeln framåt, men inte i sidled. Detta fungerar toppen, och hunden kan välja att vara före cykeln eller vid sidan. Vi håller alltid det tempo hunden vill, så ibland går det i sakta mak, ibland i full karriär. Vi cyklar alltid på grusvägarna hemma, där vi kanske ser en bil var 6:e gång, om vi har otur, och aldrig folk.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

rebz
0

#30 Ja jag håller med. Visst att man kan hålla kopplet i handen i början av träningen när man ännu inte har "börjat cykla" än så att säga. Men sen tycker jag att man ska ha en springer ed, eller en sån som jag tipsade om i #4. För det är ju lättare att hålla emot med kroppen om hunden skulle dra än att ha handen invirad och styret vrider sig.

[countess]
0

När jag börjat cykla med hunden har jag bara satt mig på cykeln och cyklat . Förstår inte varför man ska krångla till det osv . Det har aldrig varit några problem och jag har hunden på höger sida i handen . Tycker en springer verkar farligt tex om hunden skulle snubbla osv så sitter den ju fast , har jag den i handen så släpper man bara kopplet

Vattnadal
0

#32 Det beror nog mycket på vad man har för hundar, men sker en olycka ser jag hellre att hundarna sitter fast. MIna hundar jagar när de springer, alltså föredrar jag att de sitter fast. Skulle jag cykla omkull, om ett djur kommer ed, så är det mycket bättre att de sitter fast i cykeln, och att den fastnar i något så att det bklir stopp på hundarna, än attv de kan springa iväg själva.

Stannar de, så bromsar jag och det blur stopp snabbt. Då jag inte har ett koppel, utran rep och expanderlina har vi lite längre tid att bromsa, och ev ryck dämpas av expander. Vidare har de alltid sele, för att slippa riskera nackskador. Mina hundar drar ju, men även om de bara springer med, så är en dragsele eller promenadsele toppen att ha. Man ska aldrig sätta kopplet i ett halsband när man cyklar.

MVH Elin

[countess]
0

#33 ja jag också sele när jag cyklar förutom med min nuvarande hund när hon jämt är lös!  När jag cyklade med draghundarna hade jag 2 åt gången med nome selar och expander och hade dom i handen endå , men visst då stannade dom också om det hände något . Fast om man har en relativft osäker hund som flyr när den blir skrämt är väl det inte det bästa men en cykel flygandes efter hunden?

Vattnadal
0

Våra huskyn är inte osäkra och flyr av något bakom. Skulle jag av någon anledning inte längre vara kvar på cykeln och de jagade, skulle de springa efter det de jagade till de kommer ikapp det, eller till cykeln fastnade. Fast några av dem lyssnar och stannar, såklart.

Har alltid min golden med lös, och en hund i taget framför cykeln. Kör vi med fler, blir det ATV och spann på 8-12 hundar.

MVH Elin

[countess]
0

Nej jag menade inte att dina hundar var osäkra :) Men säger bara min åsikt jag tycker det är bättre att ha dom i handen . Vad är ATV? Sen har jag också varit med om en olycka som hade kunnat undvikas om jag hade haft dom i handen ist . Åkte 3hjuling efter 2 av draghundarna , skulle köra in dom på ett nytt spår men ledar hunden gjorde en 90 graders sväng i sista sekunden och jag flög väl si så där 6 meter och lanade på huvudet om jag hade haft dessa i handen hade jag kunnat släppa och jag hade fortsatt framåt ist för att det skulle ta tvärstopp . Hundarna blev skrämt av 3 hjulingen och trasslade in sig . i själva cyckeln om dom inte hade blivigt skrämt hade dom stannat och kommit tillbaka

Vattnadal
0

ATV är 4-hjuling med motor, vi har en rätt tung arbetsmodell istället för liten leksak. Den kan vi ha storspann framför, bara att flytta linorna från släden. Rör det sig om cykel är det bara en i taget, och expanderlina. 3-hjuling eller kickbike har vi inte, då vi kör mest långdistans och inte satsar på att tävla i barmark.

Nu vet inte jag om det är bara mina trasiga händer som gör det, men hålla koppel i handen när hundarna drar, känns inte bara slitigt i hand, utan även rejält vingligt. Jag skulle cykla omkull garanterat, om jag hade tom bara en husky i handen ioch handen på styret. Tungan ute

MVH Elin

alva-m-t
0

Kan man inte bara ha hunden lös när man cyklar, eller måste man ha den bunden? Jag förstår om hunden kan sticka iväg, men om man har en väluppfostrad hund då?

Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.

Vattnadal
0

Min golden springar alltid med lös när jag cyklar. Hon är före i början, sen 2 m bakom när hon börjar bli trött. Huskyna däremot är inte lösa.

MVH Elin

Ixectrona
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 - Jag hade en Whippet, nu har jag en Ca de Bou/Mallorkansk mastiff.

[Renor]
0

Tänk på att hunden kan få brännsår av att springa på asfalten (friktion)

Alltså när det är med cykel, annars är det lugnt!