Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 2824 ggr
Dosi
0

Kluven inför val av foder RC vs Orijen

Hej!

Jag och sambon kommer får hem vår lilla finska lapphundskille om ca 2 veckor och jag har nu funderat en hel del över vilket foder jag vill använda. Uppfödaren rekommenderar Royal Canin, men jag känner mig kluven pga det i min mening bristfälliga innehåller(spannmål och majs) och skulle hellre vilja ge Orijen eller motsvarande. Uppfödaren använder själv Royal Canin på alla sina hundar utan problem och säger att hon tycker det gett ett bra resultat att ge det fodret.

Bör jag börja med RC och senare fasa över till Orijen eller hur ska jag göra?

/Sandra

Dosi
0

*puttar upp*

rebz
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Bra fråga. Tycker du ska göra som du känner för. Binos uppfödare ger också RC så jag köpte en stor säck på typ 8,5kg när påsen med mat från uppfödaren tog slut. Men jag ville ge honom ett bättre foder och när det var typ 1/3 kvar så började jag leta efter ett nytt foder. Och hittade Acana (samma tillverkar som Orijen) ett kvalitetsfoder som var i min prisklass.
Så då fick han byta någon månad senare, då var han typ 9 månader. Det har gått skitbra och det var inga som helst problem med att byta foder. Du kan lätt göra som jag och först ge RC ett tag då valpen är van vid det och sen byta några månader senare. Gör så som du känner är bäst.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Dosi
0

#2 Ja, det låter som ett bra alternativ. Känner mig så osäker då det är min första hund :) Kommer nog att testa Orijen lite senare då. Tack för svart!

PetraKarin
0

Jag tycker inte att du ska byta foder på en liten valp utan kör med det som uppfödaren använder och fasa över långsamt till ett annat efter ett tag.

Linnea
0

Det är väl bättre att valpen får bra foder redan från början istället för att vänta till en viss ålder? Får du med foder från uppfödaren så använd det och börja fasa över till det nya. Får du inte mde foder så köp en lite påsa av det som uppfödaren ger och en säck av det foder du vill ge och böeja fasa över efter ett par veckor. Jag tycker det räcker att vänta tills valpen vant sig vid sitt nya hem.

Skynda långsamt så går det fortare.

PetraKarin
0

#5 Hade det varit ett dåligt foder vi pratade om hade jag hållt med men RC gör bra foder. 
Men sen tycker jag inte heller man behöver vänta till en viss ålder, så länge fodret man fasar över till är bra för växande hundar.

[Forest]
0

Jag säger Orijen det är för att kötthalten är högre än RC drygare. Min uppfödare gav orijen,färskis o rå kycklingvingar jag ger färskis o k-vigne.

PetraKarin
0

#7 Ja och Orijen har inga spannmål heller :)
Däremot är det väldigt många olika ingredienser. Jag funderar på om det verkligen är så mycket drygare än andra foder med bra kötthalt som t.ex. Standart eller Eukanuba.

[Forest]
0

8 jag är dålig på räkna ut jag köper o så ger jag lie efter vad jag tycker mina hund behöver äta, ofta ska hon äta mer än vad det står givet eftersom hon är ungtik o allt verkar försvinna Flört menar hon går inte upp i vikt tvärtom men så är våran väldigt kräsen. Ja du jag vet inte riktigt hur de andra fodrerna ligger Standard har jag hört lite bra om iaf Eukanuba har våran andra hund oxå vägrat äta, jag har bara provat orijen och färskis på våran som vi har nu.

PetraKarin
0

#9 Okej, intressant att höra.
Anledningen till att jag tog upp det är att jag ska själv byta på min. Det är ett bra foder hon äter men jag vill ha mer kött i och helst ingen majs. Sen äter hon inte jättebra heller så jag hoppas på ett foder som smakar bättre. Orijen verkar bra men jag tycker inte det ser bättre ut innehållsmässigt än Standart (det beror såklart på vad man tittar efter) och det är rätt stor prisskillnad mellan de två…

[Forest]
0

10 Eftersom min uppfödare anser att orijen är bra så går jag lite vad hon tycker då hon har mer erfarenhet i foder o vad som är bra för päls tänder mm hela den biten räkna hon in :)

PetraKarin
0

#11 Låter klokt ;)

Dosi
0

Kommer nog att köpa en säck RC till att börja med och se hur länge den räcker och möjligtvis börja fasa över till Orijen när den är halvfull. Är positiv till just Orijen för att det inte innehåller spannmål eller majs, var inne på Standart innan men har nu fastnat för Orijen så vi får se hur det funkar :)

[Renor]
0

Jag har inget tipps på mat… Men om du känner att du sedan vill byta från ex RC till Orijen (som du skrev) så se till att du inte byter foder för snabbt!!!
Kan leda till riktigt stora magproblem som kan vara ganska länge!

[Forest]
0

14 bra varning Glad

PetraKarin
0

#14 För de flesta foder är det så jag och en jätteviktig sak att tänka på. Standart t.ex. ska man fasa över extra långsmat.
Men! Orijen ska man faktiskt byta tvärt.

http://orijen.se/adultutfodr.html

[Renor]
0

Jaha, de visste jag inte, bra att veta! Glad

Men som sagt standard: fasa långsamt!