Fodret med minst spannmål
Är ute efter ett foder med så lite spannmål i som möjligt. Det ska även vara superdupergott, för Hugo är jättekräsen. Alltså smaka mycket kött.
Jag har kollat på Royal Canin Mini Adult.
Orijen innehåller inget spannmål har jag för mig. :)
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Kan fryst färskfoder vara ett alternativ? Du verkar ha en liten hund som inte behöver så mycket mat så det kanske kan rymmas i frysen?
Jag föreslår Vom og Hundemat, ett fryst färskfoder. Prata med Calle på Enskede Hund o Katt.
Fodret du tittat på tycker jag inte alls ser bra ut…
Majs, majsmjöl, majsgluten och betfiber.
37% stärkelse som alltså kommer från majs. Betfiber kommer från sockerbetor, motsvarande Betfor som man ger till hästar. Alldeles för mycket socker för en hund.
Du bör leta efter ett foder där köttet står först i innehållsförteckningen. För det är protein och fett du vill ge hunden. Tillverkarna brukar "luras" genom att dela upp kolhydraterna beroende på varifrån de kommer så hamnar de längre ner i listan men tillsammans är det ofta för mycket.
#1 Orijen står på min lista över foder jag kan tänka mig pröva.
#2 Det gör det säkert men jag vill ha torrfoder, det är praktiskt på många vis när vi reser och sånt. Sen vill jag inte kladda med blötfoder, även fast han fått det någon gång i bland och älskar det så vill jag inte ha så hela tiden.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
många färskfoder innehåller spannmål med, jag ger orijen och färskis men oxå rå kyckling. jag fick ge mig när det gäller torrfoder (ville inte ge torrfoder) men eftersom våran kräsna hund inte alltid äter då är torrfoder bra att ge om hon skulle bli sugen (ger lite i en matskål men tas bort på kvällen). Det är jobbigt för ägaren när hunden inte äter sin mat. Jag har lärt mig nu att strunta i det
Men orijen tycker jag är bra foder. Sen finns det bra knep man kan göra för att hunden ska äta bättre. Du kan ta med sig torrfodret på morgonpromenaden ge det som belöning en del hundar vill jobba för sin mat. Sen kan man ge köttbuljong på torrfodret 1 l vatten 1 buljong då ger man lite 2 maskedar buljong på torrfodret (har inte jag gjort) eller så kan man ge matolja nån masked på fodret. Lycka till med foder valet iaf en hel jungel o rota i 

Vi använder Eukanuba, men det är en labrador, så hon äter allt. Hon mår väl och har fin päls av fodret.
Som tidigare nämnts så innehåller de Royal-fodret väldigt mycket majs och majs är också spannmål.
Det finns flera helt spannmålsfria torrfoder:
Orijen som sagt är spannmålsfria allihop.
Acana har Grasslands och Wild prairie dog.
Taste of the wild.
Kingsmoor's Pure samt Sport.
Carnia Wolf.
Sen finns även Ziwi Peak och K9 Natural, om du är rik typ. (hade gärna testat själv, men skulle ruinera mig totalt isåfall..)
Håller på och sammanställer en lista över foder som "saknar" vissa ingredienser och vanliga allergener osv, (bla. vete, majs) är dock inte klar än så det finns säkert fler spannmålsfria!
Kan du hitta ett foder gjort på färskt kött kommer det garanterat vara smakligare än nåt processat köttbenmjöl typ..
Kingsmoor har jag för mig använder färskt kött. Där kan du få gratis smakprov ifrån också.
6 bra fodertips vart lite fler foder än jag viste om änds
tackar för bra info

Är mer än nöjd med Orijen som jag ger. Är inget spannmåls alls och hög kötthalt
#8 Nu är det flera som rekommenderat Orijen. Ska nog ta en titt närmare på den.
Jag gillar James wellbeloved :) kolla hur det ligger till där ;) det ska inte va nån vete i i alla fall.
http://beautywithsofia.wordpress.com/

Kolla på BRIT Care. En kompis till mej säger att hon gjort tester som visat att det är ett väldigt väldigt bra foder,, själv förstår jag inte det där riktigt.
Om BRIT Care kan du läsa här: http://www.brit-sweden.se/pdf/Brit%20Care%20Hundmat.pdf#zoom=75&view=Fit
Det finns BRIT Premium och kattfoder oxå.
Många foder räknar på blött kött i sina beräkningar med BRIT räknar alltid på torrt kött vilket ju ökar procenthalten om jag fattat det hela rätt.
//Linda

#9 Orijen är verkligen ett bra foder. Många jag känner ger sina hundar detta och de är också väldigt nöjda! Enda nackdelen med fodret som jag anser det är att det tillverkas i Canada = transporter = negativt för miljön.

#10 JW har ett foder som är spannmålsfritt, har för mig att det är lamm och grönsaker i det.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!