Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1603 ggr
Michaela-N
0

Hur ofta ska vaccinering ske?

Hej!

Hur ofta ska hunden vaccineras? Hugo är vaccinerad 3 gånger, en när han var liten hos uppfödaren, en när han var 12v och när han var 1 år. När ska man vaccinera igen, och ska man göra besök och årskontroller av hunden så man ser att han är frisk och så? Hur ofta gör man det?

(EDIT: Såg i efterhand att det fanns en nästan lika dan tråd längre ned. Så lustigt, vilket sammanträffande!)

AnneN
0

Jag vaccinerar min hund varje år eftersom jag vill att hon ska vara så skyddad som möjligt mot diverse sjukdomar och vi träffar många andra hundar både på våra vanliga promenader och då jag är aktiv i hundklubb.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

SaraC
0

Hur ofta en vuxen (redan grundvaccinerad) hund ska vaccineras beror för det första på vilket sorts vaccin hunden får. En del räcker 1 år, andra 2, tror även att de finns dem som ska räcka 3. Så prata med din veterinär, som #1 säger, för att veta vad din hund fått för vaccin och och hur ofta den behöver omvaccineras. Sedan kan olika regler för vaccinering gälla om du ska till exempel åka utomlands med hunden eller tävla med den. Om du ska tävla kan det vara bestämt att alla hundar som är med ska ha vaccineringsintyg som är max 1 år gamla till exempel, ska du åka utomlands kan hunden behöva andra vaccineringar än dem hundar vanligtvis får här i Sverige för att ta ett annat exempel.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar