Vad finns det för alternativ?
Jag har hela mitt liv velat ha hund, och nu lutar det åt att det skulle kunna vara genomförbart framöver. Ska börja studera på universitet och kommer bo på Campus (= lätt att ta mig hem på lunch osv. för att vara med hunden) samtidigt som jag inte kommer att ha speciellt mycket schemalagd tid, så hunden kommer få vara mycket med mig. Ekonomiskt kommer jag också klara det. Har räknat på månadskostnader och en extra buffert finns givetvis.
Problemet i situationen är då att även om det finns mycket tid, inser jag att jag inte har tid för en valp. Framförallt för att jag inser att rumsrenhets- och ensamhetsträning kan ta väldigt lång tid om det vill sig illa. Så alternativet är att köpa en "äldre hund" - fast jag vill ändå ha en relativt ung. Vill ha så många år det går tillsammans med min vän.
Så vad är oddsen för att hitta en hund 1-5 år? Vill ha en större liten ras/mellanstor ras, Papillon lutar det åt nu, men även Japansk Spets skulle kunna vara ett alternativ. Jag vill kunna träna agility på hobbynivå/lättare tävlingsnivå och är väldigt sugen på att kunna ställa ut. Vart vänder man sig för att hitta en hund enligt dessa preferenser? Är det bästa att prata med uppfödare och se om de själva har/känner personer som behöver omplacera sin hund?
En annan tanke som slagit mig (men känns omständlig och har ingen aning om det går att göra så) är om man kan höra med uppfödaren om de kan ta ut en extraavgift och behålla valpen tills den är rumsren/ensamhetstränad ett tag iaf? Eller är det bara dumt att tänka den tanken?
Ni som köpt ”omplaceringshundar” hur har ni gått till väga? Vill ha alla tips och tankar jag kan få! 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Mitt tips är väl att googla på uppfödare och kolla med dom om de kanske har en hund som du kan ta på foder eller liknande. Du har nog störts chans där.
Annars kan man kolla blocket, finns säkert någon renrasig hund för omplacering som du fastnar för.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Hej!
Jag köpte min hund när hon var 1 problem. Jag kikade ofta runt på rasens "klubb" och hittade då henne. Så kollar du på rasens "klubb" (kommer inte på något bättre namn) så dyker det ofta upp omplaceringshundar lite då och då. Och de behöver inte alls vara gamla. Vissa är under året också. det är olika. 
Lycka till!
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Håller med övriga, kolla på tillexempel rasklubbarna för papillon eller japansk spets. Kan länka till dom här:
Papillonringen
Japanska spetsklubben
Håll utkik efter omplaceringshundar där och på blocket. Finns uppfödare som annonserar ut lite äldre hundar på blocket ibland. Men troligast på rasklubbarna. Tycker det är ganska ofta man ser unghundar på 1-2 år. Så håll utkik!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Oddsen för att hitta en hund på ett par år är ganska bra. Kolla Blocket bara ;) Det är många som säljer sin kompis när de får ändrad familjesituation eller kommer på att de tog sig vatten över huvudet.
Eller kolla rasklubben. Det finns ofta en del vuxna till salu, hundar som är klara i avel, inte uppfyllde avelskrav eller sådana som kommit tillbaka till uppfödaren.
Nej jag tror inte det är en bra idé att fråga en uppfödare om det. Uppfödare är inte fabriker utan de flesta lägger ner sitt hjärta i verksamheten och att då behålla en valp längre en vanligt för att sen lämna bort den kan bli känslomässigt jobbigt.
Kolla på olika hundstall!!! Där har dom vovvar från alla åldrar som längtar något otroligt mycket efter ett hem. Det finns några i Sverige men ett jag vet heter HundarUtanHem, titta in där på hundarna. Väldigt söta hundar, och många finns det tyvärr :(
Du kan även kolla Hittehund, de omplacerar hundar och har rätt många inne nu.
Tänk också på att du någon gång slutar plugga, hur kommer det att se ut då? Att skaffa hund innebär ju åxå att man måste försöka tänka långsiktigt. '
Lycka till :)
Har kikat på rasföreningarnas sidor och kände att det var ganska få/inga omplaceringsannonser. Men jag ska fortsätta hålla utkik. Min erfarenhet av blocket är att det är mycket blandraser, men det gäller väl att ha tålamod tills rätt läge dyker upp. Jag är ju inte stressad så där är det ingen fara.
Blir nog att, om jag inte hittar några bra annonser, höra av mig till uppfödare i närheten och kolla med dessa om de behöver omplacera/känner någn som behöver göra det. Känns säkrare att gå igenom en rasförening/registrerad uppfödare så jag får en hund som även går att ställa ut. Och de lär ju ha ett öga för sådant.
Tack för alla tips och förslag för övrigt! :)
#6 Jag har vänner/familj som ställer upp. Om det ändras kommer jag leta dagmatte eller ha på hunddagis om det inte går att lösa på annat sätt. Den ekonomiska möjligheten kommer ju finnas sen när man har ett heltidsjobb och inte bara studieinkomst 
#7 Klart det finns många blandraser på Blocket. Men det finns även renrasiga med stamtavla. Var i vårt avlånga land bor du? :)
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Va kul att du funderar på hund
kommer nog bli bra ska du se ;)
Tänk bara på att vuxna hundar också behöver ensamhetstränas, för det är ju ett nytt hem och en helt ny livsstil att känna sig trygg i.
De andra har gett bra tips
Lycka till!
/Helena
Medarbetare på Brukshundraser

jag skulle kolla på rasklubbarnas hemsida (de raser jag är intresserad av). Det var så jag hittade min helt underbara omplacering! Jag tror oddsen är bra, iallafall om man inte har för bråttom.
rebz, tack! Ska plugga i Växjö, Småland. Värnamo är överkomligt avstånd :) Dock är det inte aktuellt förren i mitten av hösten/vintern (beroende på när jag flyttar till studentområdet). Men känner att lika bra att fråga på redan nu så man har allt på det klara. Vad sökte du på? Jag har sökt både på rasernas namn samt omplacering, men inte fått upp någon av dessa annonser :O
#12 Precis! Är inte aktuellt förren höst/vintern nu 2011/2012. Men känner somsagt att det alltid är bra att vara ute i god tid :) Hittar jag rätt hund tidigare är det inte omöjligt att det går att ordna så jag kan köpa redan då. Men bråttom är det sista jag har. Allt ska vara rätt, både för min och hundens skull 
#13 Jag sökte på hundraserna och hade då "hela sverige", så inget speciellt län. Så det finns fina hundar på blocket :)

men en fundering bara, ska du bo i studentlägenhet? Vad har dom för bestämmelser där? Vet att det ofta är "djurförbud" i studentlägenheter…
#17 Hm. Där jag studerade förut var det bara djurförbud i studentkorridorerna, inte i lägenheterna. Har läst på hemsidan där jag planerar att skaffa bostad igenom och där står inget om djurförbud. Men kanske ska skicka iväg ett mail och fråga för säkerhetsskull.

okej, men då är det säkert lugnt! Tänkte bara så det inte blev en otrevlig överaskning.. Man vill ju gärna kunna ha hund liksom, o perfekt när man pluggar..
#18 Tycker bara det var bra att du nämnde det :) Jag ska garanterat maila och kolla som extra försäkran, vore ju himla dumt att bara för att det inte står och för att det var så på förra studieorten så behöver det ju inte vara samma. Men förhoppningsvis så :) Djurförbudet i just studentkorridorer har ju mycket med att göra att andra som kan bo där kan vara allergiska.

:) lycka till! Men som sagt, mitt största tips är rasklubbarna och kanske även deras valpförmedlare? Dom brukar ha koll på sånt där.. Oftast med renrasiga hundar så försöker dom ta det inom klubben och vill inte ha ut hundarna på blocket o så.. Annars brukar det finnas eventuella omplaceringar på deras hemsidor..
Om du inte ska ställa ut din blivande hund så kan du ju även spana in blandisar! Kolla in hundarna på "hundrondellen". Det är hemlösa hundar från Spanien och Portugal.
En kvinna jag känner har köpt sin hund där. Det finns hundar där i alla storlekar och åldrar 
#21 Hon skrev att hon var sugen på att kunna ställa ut hunden ;)
Tycker att du fått många bra svar om vart du hittar bra renrasiga hund det finns även renrasiga hundar på vanliga anonnsidor blocket,vovvnet.se osv. Tänk gärna på tar man en omplaceringshund tar det tid för den att landa i nya hemmet. Så jag tycker man ska tänka på att lära känna sin hund väl o känner sig fram om den känner sig trygg för vara själv osv :) Lycka till
21 o 22 Man kan även ställa ut sin blandis
blandis.se ser man lite vart det finns utställningar. artikel om det http://blandrashundar.ifokus.se/articles/4d713b9fb9cb4622210530ce-stalla-ut-sin-blandrashund
#23 Ja jag vet man kan ställa ut blandraser, men det är ju inte samma sak som att ställa en renrasig hund då det inte är "samma" bedömning. Och det finns fler utställningar för renrasiga hundar än vad det finns för blandraser.
24 Ja tyvärr är det inte så många utställningar och inte i hela vårat land heller tyvärr. Men man kan ställa ut :) Ja jag ville bara att TS vet om att man kan även ställa ut sin blandis :)
#21 Somsagt är jag utställningsintresserad så jag satsar på renrasig. Finns många bedårande blandisar men skulle aldrig köpa en själv, även om jag inte har något emot att andra gör det. Känner bara att varje ras har sin standard och sina egenskaper och att jag vill stötta de uppfödare (seriösa inom sin ras givetvis) som lägger ner tid/engagemang/pengar på att föra rasen vidare enligt standard. Men det är ju min åsikt 
#23 Visste att man kunde ställa ut blandisar, men det blir inte riktigt samma sak som med renrasig. För övrigt så har jag räknat in att hunden kommer ta mer tid i början, men det var ju en bra sak att påpeka.

Finns många olika annonssajter där det finns hundar av alla raser och åldrar, förutom blocket så finns bland annat vovve.net där de har annonser också.
En sak att tänka på oavsett ålder på hunden, även om den utan problem klarat av att vara ensam hemma några timmar i gamla hemmet så är det inte alls säkert att den klarar det i sitt nya hem och därför får man alltid vara beredd på att hunden oavsett ålder & bakgrund kan behöva ensamtränas från grunden igen i nya hemmet.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!