Tips angående beteenden
Behöver tips/råd på hur jag ska hantera fäljande situationer. Skulle även vilja veta vad ni tror att de beror på. (jag har själv några teorier men jag vill veta vad ni tror/har för erfaranheter).
A. Skäller när man kommer hem och den andra är hemma med henne. Hon skäller alltså inte om hon är själv hemma och man kommer hem.
B. Osäkerhet/dominans kring personer som är osäker på henne. Främst så morrar hon, men hon blir också väldigt gå-på-ig. Samt att hon på några få naffsar i benen. Är främst på en systers kompis. Låt oss kalla henne Anna, Chilli och hon har träffats flera gånger. Anna är hundvan, men lite tillbakadragen av sig. Även mormor och Chilli har svårt vid varandra. Tom morfar säger till henne att hon inte ska vara så osäker när hon klappar Chilli mm.
C. Småbarn. Var främst när hon var skenvalpig. Hon kunde inte lämna mina syskonbarn 2 och 4 år gamla med blicken och ville gärna va med och "ryka in". Var nära att naffsa på 4-åringens fot.Även min lillebror 8 år, men främst hans kompis. De kan bli väldigt uppspelta o springa omkring. Då vill hon vara med och kan inte slappna av, har hänt en gång att hon naffsat. En gång kom kompisen framför Chilli och hon började gå mot honom, varpå han backade. Jag sa åt honom att stanna, då slutade Chilli.
D. Hon blir även rädd för saker ute ibland. Morrar till en början och ibland kan hon även börja skälla. Då är det svårt att få tyst på henne. Kan vara allt från en staty till en flagga.
Så: Hur ska jag hantera dessa situationer?
Vad tror ni att beteendena beror på?
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
A. Hade jag varit den som varit hemma med hunden så hade nog jag skickat iväg hunden att gå och lägga sig. Sen hade jag gett hunden lov att gå och hälsa när den tystat ner sig.
B. Lite osäker på denna faktiskt. Jag tror att jag hade gått in och brytit här också. Sagt ifrån att detta är inte okej. Som hundägare kan man inte förvänta sig att alla ska klara av att hantera hur ens hund beter sig och ansåg jag att det inte fungerade, ja då hade min hund helt enkelt fått leva utan att hälsa på den personen.
C. Här skulle jag helt enkelt inte ge henne chansen att bete sig så. Är det barn omkring som leker stojigt. Platsa henne eller koppla henne. Låt henne bara vara med barnen när du är 100% säker på att hon klarar av det. Och bryt så fort du ser minsta tendenser till oönskade beteenden.
D. Dessa beteenden hade jag bara ignorerat eller avstyrt med lek alt. godis.
Du använder genomgående ord som osäkerhet och nervositet så jag antar och skulle själv tro att det är detta som är orsaken till beteendena. Kanske att hon inte har fått lära sig hur hon ska göra egentligen i dessa situationer.
Vill bara nämna att jag är inte alls någon expert på hundar och har själv min första egna hund just nu. Men jag vill bara jämföra mina svar med andra och se hur andra tänker. Alltid lika spännande 
¤Rise and rise again until lambs become lions¤
Hur gammal är Chilli?
Det låter som sagt som osäkerhetsbeteenden och vissa kan bero på att hon inte har lärt sig hur hon ska hantera situationen.
När hon skäller på spöken tycker jag att du ska låtsas som ingenting, ty "va, jag såg inget". Verkar hon vilja gå fram och undersöka föremålet, låt henne då göra det i hennes egen takt.
Be människor hon är osäker på ignorera henne, låtsas som att hon inte finns. Då blir det inte lika spänt och hotfullt och de kan bli bekväma med varandra på ett mindre pressat sätt.
Om hon vill försöka fostra småbarn tycker jag att du inte ska låta henne komma åt dem före du lärt henne hur hon egentligen ska bete sig. Kanske blir hon så stressad av situationen att hon behöver vara i ett annat rum när de leker.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
hur gammal är chilli? det du beskriver på D är typ som "spökåldern" allt är totalt livsfarligt! och sånt går över med tiden.. själv så låter jag min hund få stå och titta på det som är farligt tar aldrig några omvägar eller vänder åt ett annat håll så fort vi möter något läskigt,
Tack för era svar! :)
#1 A. Okej, kanske ska testa med det. Dock så är det inte hejdlöst skällande utan bara ett eller två skall.
B. Jo, jag försöker att säga ifrån, men ibland är man ju inte med. Men när hon har träffat Anna har inte jag varit med utan bara min syster. (Hon brukar vara hundvakt lite då och då).
C. Är detta jag har försökt med i princip, men koppla kan man ju göra för säkerhets skull. Har som sagt dock gått bättre med de minsta sista tiden, men de är så vana vid hundar så de bryr sig inte, utan kör mer på ignorera. Tror att det hjälper henne att även låta dem va.
D. Har testat att ignorera, men då fortsätter hon bara. Så försökt att säga ifrån, men hon slutar inte helt iaf.
Jag tycker att det känns som det kan bero på det, men är ändå inte säker..
#2 Chilli är 11 månader nu, vi har haft henne sen hon var 6 månader.
jag håller med dig, och för att hon ska bli mindre osäker, hur gör jag då? Lär henne att hur hon ska bete sig i situationerna? :)
Ja det känns som en bra taktik. En stor gubb-staty utanför en resturang i närheten har hon varit framme o nosat på, och nu är den inte farlig längre :)
Okej, det ska jag försöka göra. Mormor har sagt till henne ngn gång " varför tittar du så mkt på mig" och så stenglor hon tillbaka, inte bästa taktiken :P
Är det det hon försöker göra alltså, fostra dem? Ja, hon har tendens att bli lite stressad. Vad förra ägaren sa så sålde hon Chilli för att hon inte kunde koppla av med den andra hunden och katterna de hade, dock så kanske det är lite valpigt + att det har fungerat hur bra som helst hos pappa och med hundarna där. Hemma är hon hur lugn o fin som helst.
#3 Ja jag tror det med! Hon är som sagt 11 månader.
Ja det låter som en konstig anledning till att sälja en 6månaders, att den inte kan koppla av. Visst behöver även de kunna koppla av med de är ju inte så ovanligt att det är full gas eller däckad som gäller för valpar. Så är det för min (9 månader nu), jag tränar mycket på att koppla av i olika situationer, men ändå behöver fortfarande hjälp att slappna av ibland. Lite lättare att ta en sheltie än en amstaff i knät dock. Men de är väl också knähundar har jag hört? ;)
Nä skämt och sido. Mycket avslappningsövningar tror jag är bra för er. Först i lugn och trygg miljö, sen när hon känner igen ditt sätt kan du ta det till andra miljöer och när det händer saker omkring.
För att sänka hennes osäkerhet?
Det där med din stirrande mormor kan ju vara en sak att ändra på. Att folk beter sig hotfullt (ja stirrande och stelt kroppsspråk är hotfullt) spär ju bara på hennes uppfattning om att omvärlden inte går att lita på.
Sen göra övningar där hon får träna nos, balans och vighet.
En viktig sak är att aldrig låta människor ta i (eller stirra på kanske om hon tar hårt på det) eller andra hundar gå fram till eller nosa på henne om inte både du och hon gett tillåtelse till det. Hon ska alltså känna att ingen kommer åt mig om inte matte tillåter och dessutom är jag ändå lite osäker kan jag gå undan.
Min kan vara osäker på barn och även vissa vuxna (som har dåligt språk ur en hunds perspektiv) och om någon frågar om de får hälsa på henne säger jag att vi kommer fram. Vill hon inte så vill hon inte. Kommer någon fram utan att fråga sträcker jag fram en hand (eller fot för min är liiiten) för att blocka.
Ja det kan vara att hon tycker att de är för stojiga och vill lugna ner dem. Jag vet andra hundar som gör så och speciellt med valpar som busar. Även om de egentligen vill busa själva känner de att de är deras sak att säga till. Ett exempel är att min älskar att springa och gärna springer en bit i förväg när hon är lös. Då kan hon få en ordentlig utskällning av mina vänners shelties som tycker att man inte går mer än ett par meter ifrån flocken.
Försök att ha något att locka henne med när hon börjar skälla på saker utomhus. Som #3 säger, det är nog spökåldern, Bino är likadan (snart 11 månader). Då precis när jag märker att han ska börja eller precis när han börjar så lockar jag på honom med gott godis för att bryta. Det brukar funka bäst. Börjar han igen så lockar jag ännu en gång och får ibland hålla på så ett tag. Sen när han lugnat sig brukar jag gå fram till grejen och ta på den och visa att den inte är farlig och tillslut kommer han med fram och nosar och sen är det bra.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
#6 Akta så att han inte kedjar det beteenden bara. Skälla på inget = godis. ;)
Men annars tror jag du tänker bra, visa att det inte är farligt helt enkelt.
Jag gör det genom att låtsas som att det regnar, räcker inte det brukar det betyda att hon vill gå och nosa för att bli övertygad.
#5 Jo jag tycker med det, tror inte på det riktigt. Fanns troligen fler anledningar.
Behöver alla tips jag kan få känner jag, hur tränar du honom att koppla av?
Haha, jaa hon älskar att ligga i knät eller på ens mage och mysa :D Hon tror att hon är liten som en jack russel ;)
Ja precis det jag tänkte på, hur jag ska minska osäkerheten. Jo det ska jag verkligen försöka göra. Får prata med henne, men hon mår inte så bra så det är lite svårt att prata med henne ibland.. Jag tror att jag inte ska låta dem träffas på ett tag.
Brukar köra "godissök" både inne och ute, det gillar hon. På promenader brukar vi hoppa upp på murar/bänkar/stener. Det tycker hon också är kul. Hur kan jag träna vighet? Hoppa?
Många hundar VILL hon verkligen hälsa på, medan andra bryr hon sig inte alls om. I början när vi mötte stora hundar var det svansen mellan benen och rest ragg. Men inte alls mkt av det nu utan mer att hon bara undviker vissa hundar.
Okej, men jag får fösöka lugna henne eller om det blir alldelses för mkt, ta undan henne. Haha gud så rolig :P
Glömde skriva det, vissa vuxna är hon också osäker mot. Morrar lite och sådär, men det är bättre än när vi fick henne. Tror det är mkt som du säger att man måste låta henne få gå fram, har försökt göra så. Speciellt i början när det var en del nya personer att träffa.
Tack för alla tips :)
#7 Nejdå, det är mer för att lära honom om det är något som han ser som han tycker är farligt så ska han komma till mig/eventuellt varna 1 gång och sen komma och inte bara stå och skälla oavbrutet. För han får inte godis för ingenting så att säga = han skäller och jag visar godis och han slutar skälla och får då godis. Utan han får godis när jag kallat på honom och han struntar i grejen och kommer fram till mig (jag brukar gå ut kopplets längd).
När jag låtsas att det regnar så skäller han oavbrutet tills vi har passerat och den har kommit ur sikt.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
#6 #7 Försöker visa att det inte är farligt, fungerar ibland, ibland inte :P
att hon skäller när folk kommer hem även när man bor i samma hem anser jag inte fel o säga till. skäll behöver inte alltid betyda att hunden är arg utan kan vara ett hej eller säga till de andra att det kom någon, jag skulle inte hindra hunden att gå o hälsa på den personen.
sen är hon unghund hon är i kännslig ålder jag hade någ tränat mycket på socialträna henne. Detta med att hon biter barn nu ja du hon blir väl uppslelt o ska vara lillpolisen livlighet gillar hon antagligen inte. Jag hade sagt till henne komma o strunta i barn som leker. Det är itne hennes jobb att vara polis iaf bara en tanke kan vara annat med :)
detta med hälsa på främmande och vissa är osäkra kompis samt mormor ja du de ska itne bry sig om henne alls. du dok kan ta o säga till henne då lugnt men bestämt gå o lägg dig. Hon kan få vara med när ni fickar genom ligga då på sin bädd om ni har en i köket eller vart ni fickar. Jag tror du får visa lite att du sköter detta utan hennes inblaning. Sen förståss är hon unghund, skallerträning kanske är något bra för henne :) på blandrashundar iFokus finns bra artikel+klipp o se hur man går tillväga med den träningen.
Eftersom min är lite nervig i vissa situationer får jag anpassa kravet på graden avslappning efter läget.
En latgrej som säkert är typiskt småhundsägare är att jag tar upp henne i knät. Då kan hon somna var och hur som helst. Ibland behöver hon den hjälpen. Men det tror jag egentligen inte hjälper henne att självmant kunna slappna av…
Har du hört talas om lugna händer? Eller ryggsäcken? Det funkar för många!
När vi är ute nånstans stressigt kan jag belöna henne för att hon sätter sig ner. När jag vet att hon utan problem kan sätta sig ner i den situationen belönar jag bara om hon lägger sig ner. Nästa steg är att hon slappnar av för att verkligen vila. (Belöningen är oftast godis men kan även vara att gå fram till något/någon, gå därifrån eller busa lite om det är det hon egentligen vill.)
När hon var riktigt liten var det verkligen fullt ös medvetslös, om hon inte sov på riktigt var det spring, bus och stoj som gällde. Då var det valphagen eller knät som gällde. Men jag var snabb att se om hon slappnade av lite, då droppade jag en godis mellan hennes tassar typ, inget klick eller så, utan verkligen belöning för avslappningen. Om du har kollat mycket på Emily Larlham känner du igen detta. Nu kör jag inte det så mycket hemma men över allt annars. Vi har fått en hud som gärna är med på uteserveringar på så sätt.
Ja försök att verkligen praktisera att ingen går fram till henne utan hon väljer när hon vill hälsa. Påtvingade möten skapar och förstärker osäkerhet.
Ja hoppa pp på saker är bra. Även klättring och balans på stockar, vingliga saker och kanske en pilatesboll. I början kan du behöva hjälpa henne med att stödja den vingliga saken.
Godissök är skoj och det är det enda min får än så länge också men du kanske kan gå en kurs i vilt- eller blodspår. Eller svampsök. Nu är ju verkligen säsong för sånt skoj, jag och Ilsa ska lära oss viltspår i sommar :D
#11 Nej det tror jag inte att det gör heller. Ibland verkar hon bli överaskad att den andra kommer hem, ibland är det mer ett glatt skall. Är ju ett helt annat skall om hon är rädd för något eller om hon vaktar.
Jo jag försöker. Hon biter inte, eller jag kallar det inte det iaf. Utan mer naggar eller typer. Tror det är mkt så, att hon ska vara polis och kolla så att allt går rätt till ;) (enligt hennes mening då).
Det andra du skriver om att jag måste visa mer vad hon ska göra kan nog hjälpa ganska mycket. Hon är nämligen självständig annars.
Ja, skvallerträningen har jag läst om :D Den artikeln är toppen! Tränar mkt det vid hundmöten, även fåglar. Hon vill jaga dem :P
#12 Ja, men jag kan nog inte ta henne i knät ;P
Nej det har jag inte, ska söka lite på det! Okej, alltså typ igår när vi stog utanför en affär och väntade la hon sig ner på trottoaren. Idag när vi gjorde detsamma var det mer sitta och spana lite, dock väldigt lugn.
Ja tror det, kikopup? Har kollat lite, gillar henne! Får kolla mer! Några speciella lipp som är bra att se?
Jag ska med fösöka göra det from nu, borde kunna hjälpa henne en del.
Ja jag har funderat på att lära henne leta efter kantareller! finns det kurser i det alltså? :o Vad roligt! Men om man går en viltspårskurs tex, är inte risken att de gärna sticker om de får upp spår på rådjur ex om man är ute på promenad?
13, jag vet flera hundar som naggar men det är lite som kärleksnyp :) en kan köra så ganska så fint med lite som de tvättar sig i hårbotten fast mjukt. jag förståg att hon itne bet barn på illa vis utan mer att hon blir uppslelt samt naggande
men om hon blir mer uppspelt så kan det råka bli bett som andra tar som "riktigt bett " även om det bara är en tandskrapning. Sorry lite ot men naggandet är iaf med… Då min dotter vart rädd när en stor schäfer nagga henne han ville inget illa man hon vart rädd iaf och fick en liten tandskrapning(pga hon drog handen för snabbt) det vart bara vitt men ägaren trode han bet henne eftersom min dotter grät. Jag visa märket snabbt ingen fara han skulle ju bara putsa henne lite han älska henne verkligen (grannen till stugan) han kom ofta o hälsa på när han fick chansen på smita :) iaf det tog inte länge så var de le o långhals, har jätte fina bilder på dom tyvärr inte på datorn men hon sitter o gräver i landet o han sitter brevid med en egen hink o spade :D han bar sin hink när hon flytta sig o sen satt de så igen 
#14 Ja precis :) Är det jag tänker med, att det kan gå illa..
Skönt att det inte blev ngt mer iaf, och sött att de blev så bra vänner :D
PetraKarin: Såg du mina frågor mm i inlägg #13? :)
Sorry, är lite seg bara ;)
Ja precis, Kikopup!
Här är ett par klipp som kan vara bra :)
http://www.youtube.com/watch?v=_2oeOUZ8kls&feature=player_embedded
http://www.youtube.com/watch?v=wesm2OpE_2c&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=TBvPaqMZyo8&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=c77--cCHPyU&feature=related
Ja det finns kurser i allt möjligt vettu ;)
Kolla runt på brukshundklubbar och andra hundklubbar omkring dig och se om de har kantarellkurs eller något annat roligt.
Jag kommer inte ihåg om du sagt vart du bor men här i Gbg är det rätt lätt att hitta en sådan kurs. Nya varvets hundskola, där jag och Ilsa gick valpkurs, har bland annat sådan kurs.
http://www.hundskolan.net/Sparkurser/Kantarellsok.html
Vilt- och blodspårkurser finns ju också.
Nej som jag har förstått det är det extra bra för hundar som gärna drar iväg i spår att göra det till en gemensam aktivitet. Då förstår hunden att jag får spåra men tillsammans med matte när hon säger till.
Det är ju väldigt bra berikning också då det är en naturlig aktivitet för dem.
#17 Ingen fara ;)
Tack för tipsen på klippen, ska kolla igenom dem vid senare tillfälle!
Jag bor i Norrköping, det finns en hel del hundklubbar runtomkring :) Men har tyvärr ändå inte ens gått en unghundskurs än, mina jobbtider är nämligen rätt kassa. Men nu har jag bestämt att jag ska låta henne kastreras innan det blir kurs.
okej, men då är det ju bara positivt isf :D Ska fundera på att kanske göra ngt sådant med henne vartefter också, skulle var kul! :)
Sen tänkte jag på det där med pilatesboll, de kanske inte håller för hennes klor :P Men får börja med att gå på stockar mm när vi är i skogen!
#18 Vaddå vässar du hennes klor?
Haha nä alltså en pilatesboll ska allt hålla för henne med. Det är lite tjockare plast än på en badboll om man säger så.
Jag ska se om jag hittar ett klipp på någon som balanserar ;)
Här är min systers hund som balanserar på pilatesboll: http://athela.se/wordpress/?p=560
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Bara för att visa att en pilatesboll lätt klarar en staff:
http://www.youtube.com/watch?v=sXsrBkIMNcY&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=r6JyW_r_iSU&feature=related
Men jag tycker egentligen att de tjejerna pressar sina hundar lite mycket, inte så att de tvingar dem, men bättra att shejpa fram alla rörelser och steg framåt så att hunden kan få öva upp balansen i sin egen takt.
Jag länkar till två kanaler med tjejer som har shelties, de är jätteduktiga på att träna balans med sina hundar och har flera videos där man ser hur man kan träna balans med pilatesboll och andra verktyg:
http://www.youtube.com/user/Kekkebus
http://www.youtube.com/user/mimminenya
#21 Hehe nae jag vässar dem inte ;) Okeej, häftigt! Fast min är dock en amstaff och en ganska tung sådan, 27 kg.
Tack så mkt, de verkade ju vara jätteduktiga :) Frågan är nu bara HUR jag lär henne detta. Har en pilatesboll hos mamma eller pappa, men man kankse kan börja med en baksettboll och att hon bara ska gu upp med fram eller baktassarna? Håller med dig om att man ska shejpa in :)
Har kollat på de andra klippen nu också, de var bra tkr jag. Ska kolla lite mer på henne!