Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 646 ggr
frosth
0

Tips allergivänliga raser?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tips på allergivänliga raser? :D

Jätte tacksam för svar !

DesK
0

Det finns egentligen inga allergivänliga hundraser. Men en del människor har större tolerans för vissa raser och pälsslag, exempelvis Pudel brukar funka för många med lindriga allergisymtom. Vill också här passa på att tala om att om man badar sin hund ofta = 1-4 gånger i månaden så kan många allergiker tåla hunden bättre Glad

/Désirée

[EffiIndraRimboFrezia]
0

Jo det beror på i vilken utsträckning allergin ligger på och så finns det individer inom raserna också. Men man kan kolla upp raser med en päls som liknar pudels, tex lagotto, och raser med en päls som liknar briardens. Jag själv och min pappa är lite smått allergiska och vi tålde vår briard och tål vår berger bättre än vår rottis och malle.

jollycox
0

Irish softcoated wheaten terrier är en ras som inte fäller och därmed är mer allergivänlig.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Forest]
0

Pudel är en ras jag vet funkar för sonen + 3 andra bekanta/släckt. Softis är oxå en ras jag vet funkar skapligt iaf för min son.

[Forest]
0

Glömde ju Chinese crested dog, den tål sonen oxå :)

JJUDITH
0

Portugisisk vattenhund, Pudel, Lagotto, Chinese crested powderpuff, Irish softcoated wheaten terrier, Schnauzer, Shih tzu, Lhasa apso, Bichon frisé…

Som tidigare nämnt varierar det nog mycket från människa till människa om vilken ras man tål och vilken man inte tål, så det bästa är väl helt enkelt att umgås med hundar av rasen man bestämt sig för hos kanske olika uppfödare för att se om man reagerar eller inte. Det är oftast de hundar som inte fäller och som inte har någon underull som är allergivänligare än de som fäller och har underull. Glad