Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 1207 ggr
Loveradio
0

Valpjakt

Varning för lång text med risk för huvudvärk.

Som jag skrivit i tidigare inlägg är jag på jakt efter en boxervalp (helst tigrerad hane) och nu har jag hamnat i en sits då jag varken vet ut eller in längre. Så jag skulle behöva era råd :)

Först och främst vill jag klargöra att alla dessa 3 uppfödare är bra och seriösa uppfödare. Det har jag kollat upp, så inga konstigheter.Jag nämner inga kennelnamn utan använder nummer istället. Vill ni veta vad dom heter får ni PM:a :)

Uppfödare 1: är den första uppfödaren jag hittade. Hennes kull föddes och i den fanns en jättefin hanvalp som jag genast blev intresserad av. Så jag kontaktade henne, men tyvärr svarade hon att alla hanar redan var tingade. (tydligen var dom tingade redan innan de ens var födda?) Så jag fick helt enkelt leta vidare.

Uppfödare 2: kontaktade jag därefter. Hon hade en tik som snart skulle få valpar. Så jag fick vänta och hålla tummarna för att det skulle födas nån tigrerad hane.

Uppfödare 3: under tiden jag väntade på att uppfödare 2 skulle få sin kull, så kontaktade jag en till uppfödare. För att vara på den säkra sidan. Hon hade redan en kull som var född och i den fanns en jättefin hanvalp. Så då stod jag i valet mellan att vänta på Uppfödare 2 eller att tinga den redan födda valpen hos Uppfödare 3. Det var ett svårt val och jag var osäker. Men tillslut bestämde jag mig ändå för att chansa och vänta på Uppfödare 2.

Uppfödare 2: kullen föddes tillslut och till min stora glädje fanns där 2 tigrerade hanvalpar.

Jag har iaf bestämt med Uppfödare 2 att jag ska komma och hälsa på och titta på valparna nu om en vecka. Hon har ett sånt system att man inte får tinga en valp innan man har träffat den och innan hon ser att det klickar, både mellan valpköpare och valp och valpköpare och henne. Så därför är det ju osäkert om jag ens får köpa en valp av henne. Jag pratade med henne igår och hon sa att det var många som var intresserade av valpar också. Detta gör ju mig lite osäker. Eftersom jag riskerar att bli utan valp.

Igår hittade jag iaf en till uppfödare (Uppfödare 4). Hon har en kull föddes för några veckor sen, och i den finns tigrerade hanar. Så jag mailade henne nyss för att fråga lite mer om kullen.

Hursomhelst så har jag nu alltså 3 möjligheter. Uppfödare 2 , som jag ska hälsa på snart och där chansen att få en valp inte är jättestor eftersom det är så många intresserade. Uppfödare 3, som fortfarande har kvar hanvalpen till min stora glädje men kanske inte så länge till? Och Uppfödare 4, där chansen att få köpa valp nog är lite större än hos 2 och dessutom bor hon närmre mig än vad Uppfödare 2 gör.

Hjälp Tungan ute

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Loveradio
0

*putt*

[hehlenaaa]
0

Jag hade nog besökt alla uppfödare (om det nu är möjligt!) så fort som möjligt och sen bara gå på magkänslan.. :) Om du inte har möjlighet till det, ja då har jag nog inget annat tips! :)

SamanthaJones
0

Om du pmar vilka kennlar som är vilka nr så kan jag skriva hur jag skulle gjort :)

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Chilli10
0

Spontant tänker jag uppfödare 4, men skulle också kolla hos 2:an.
Men är nog lättare att ge tips om man är insatt i rasen och vet vilka kennlar det handlar om.

Loveradio
0

#3 Ska göra det :) tack

#4 Ja det står nog mellan de två, tror jag :) ,

[hehlenaaa]
0

Har uppfödare 4 svarat på ditt mail än? :)

Loveradio
0

#6 Det har hon inte gjort än tyvärr, och jag vet heller inte vilken kennel det är från eftersom hon la upp annonsen på Blocket och jag tror att hon glömde skriva namnet på kenneln. Eller så har hon ingen kennel? Men det är iaf ingen oseriös då pappan till kullen är en känd boxer :)

[hehlenaaa]
0

TS: får man fråga dig ungefär vart i landet du bor? :)

Loveradio
0

#8 Absolut, Umeå :)

[hehlenaaa]
0

#9- ah, okej! :)