Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 4184 ggr
[Boedam]
0

Vad ska en hund äta?

Tacksam för hjälp ;) Har aldrig haft en hund, så hjälp motags med glädje! ^^

• Vad ska en hund äta varje dag?
  • Hur ofta ska den äta?
  • När ska en hund äta?

första frågan vill jag att ni förklarar ganska så nogrant. Skriv gärna vilket foder ni använder/rekomenderar till en hund (inte valp!). Och kom ihåg att ni även får skriva med bra sidor för första gången hundägare.

Jag är inne och frågar på ett område som jag inte har några kunskaper om, så att ni förklarar ganska tydligt x) tack <3 // M.

Zabina
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Lite svårt att svara på eftersom det kan vara lite olika för olika hundar men i mina svar utgår jag ifrån hur jag utfodrar min hund.

1. Färskfoder. Har provat två varianter torrfoder tidigare, Doggy och Hills. Doggy är billigt men fungerade inte alls på min hund. Han bajsade enorma mängder (och ibland löst) och pälsen var inte så fin. Hills fungerade bättre. Att jag gick över till färskfoder var egentligen en slump, en vän till mig gav sin hund det och tyckte att det var bra. Jag testade och märkte ganska stor skillnad. Magen fungerar mycket bättre och pälsen är fin. 

2. Jag ger min hund mat två gånger om dagen.

3. Efter mogonrastningen, varierar lite vilken tid det blir beroende på om jag jobbar eller inte, och någongång på eftermiddagen runt 16-17tiden.

[Forest]
0

vill tipsa om att ofta kan man gå föreläsning om foderläran på olika hundklubbar :)

Annars så har 1 svarat som jag gör med även foder Glad 

Jag gav dok orijen först innan jag byte foder till nordic färskfoder :)

[Boedam]
0

tack så mycket #1 & #2!!!

Undrar om man ska tvätta ur matskålen när hunden ätit klart? Alltså när den lämnar skålen? ;)

tack för alla svaren!!  <33

Zabina
0

Det borde man nog göra, men jag måste erkänna att jag inte gör det efter varje gång. Några gånger i veckan diskar jag både matskål och vattenskål ordentligt!

[Forest]
0

3 jag byter alltid skål allså diskar den varje gång. När jag gav torrfoder så byte jag skål varannan dag, vattenskålen sköljs ren dagligen men diskas ett par gg i veckan med yes lr diskmaskinen :D

Lojs
0

Jag tycker personligen bäst om BARF, alltså att man komponerar rå mat själv, jag ger till exempel kycklingben, en grönsaksblandning, lever, fläskben med kött på, rå hel fisk mm.

Problemet för mig är att BARF blir dyrare än vanlig hundmat, så jag ger det bara till min ena hund, som har allergi som blir bättre av BARF.
Jag trodde jag skulle tycka det var jobbigt att hålla på med en massa olika mat, men det är bara roligt.

Annars gillar jag färskfoder, (fryst rå färdigmat) som till exempel Fodax eller Vom og hundemat.

Mina får mat morgon och kväll, men tidigare fick de bara på kvällen, har inte direkt märkt att det ena eller andra skulle vara bättre.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Belimas
0

1. Allt beror på vad det är för hund, för ras, hur gammal den är, vad det är för foder och hur mycket den motioneras så det är omöjligt att säga.

Mina får färskfoder då det är helt spannmålsfritt och båda äter med god aptit och är jättefina i magarna och allmänt välmående. Fodret jag ger heter Vom og Hundemat.

2. Valpar brukar man ge mat lite oftare, 3-4 gånger/dag. Mina är inga valpar längre så de får mat 2 ggr/dag, morgon och kväll.

3. Ja det vanligaste är morgon och kväll men man ska tänka på att inte ge hunden mat strax innan den ska motioneras, framför allt inte om det är en ras som har djup bröstkorg då man kan riskera att hunden får magomvridning.

[Driva]
0

Jag ger min hund torrfodret Propac. För det var vad de i hundaffären rekommendera.

Hon får hälften av sin dagliga ranson på morgonen och hälften på kvällen.

Men sedan får hon även rester från vår mat när vi äter kött och liknande. Jag tränar väldigt mycket och då blir det korv och blodpudding bland annat så då får hon lite mindre vanlig mat.

Jag börjar däremot fundera på att gå över till Barf.

Fridaaaa
0

Utgår ifrån min egen hund:
Hon äter 2 ggr/dag, och hon heter torrfoder.
En gång på morgonen och en på kvällen.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Boedam]
0

tack så mycket! Då vet jag lite bätre ;)

[Driva]
0

Kan tillägga att min hund inte äter upp sin mat direkt utan jag heller upp hennes mat på morgonen så går hon och små äter under dagen och sedan får hon resten under kvällen så går hon och små äter av den.

lambero
0

TS

På en sån här fråga så finns det massor av svar, men här kommer mina tankar i alla fall.

Jag utfodrar min hund med färskfoder. Just nu av märket Klass, skulle dock hellre välja Fodax om jag hade möjlighet. Min hund får mat två ggr om dagen, vilket nog är det vanligaste. Men även tre och en gång om dagen är hyfsat vanligt.

Vad gäller vilket foder man ska välja så är det en hel djungel. BARF eller färskfoder är enligt mig det absolut bästa. Men faktum är att många hundar fungerar utmärkt på torrfoder också. Jag tror att det är vanligt att många börjar att ge torrfoder och sen väljer att gå över till färskfoder.
Vad gäller torrfoder så kan man generellt säga att ju dyrare desto bättre. Med en viss modifikation. Finns det att köpa i mataffären så är det oftast inget bra foder. Förutom Magnussons då, det finns att köpa på många ICA Maxi.

Vad gäller när en hund ska äta så spelar det egentligen ingen roll vilken tidpunkt på dagen. Så länge det inte är direkt innan eller direkt efter fysisk ansträngning. Men jag tycker det är bekvämt att utfodra morgon och kväll.

Det här är ju bara mina egna tankar kring foder. Jag rekommenderar dig att läsa på om näringslära för hundar. Undvik att läsa på hemsidor som tillhör foderproducenter. Lyssna på vad folk har att säga, men ta det med en nypa salt och gör det du känner är bäst.

¤Rise and rise again until lambs become lions¤

[Boedam]
0

tack för alla svaren! Har lånat en bok nu om mat så ska se om det står något där också ;) Sedan kommer jag förstås att fråna uppfödaren som jag kommer köpa hunden ifrån vad dom ger för mat :)

Tack!!!!!

Emo
0

Du vill nog själv ha variationsrik kost och äta flera gånger om dagen, så jag låter min vovve besvara din fråga: http://parlkonst.se/oni/dec09/16dec09.aspx

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973