Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3246 ggr
Magdalenaa
0

Vetri. Besök!

Tänkte bara dela med mig lite och hoppas att någon här är/har varit i samma sits som mig så man kan dela tankar eller helt enkelt få råd.

Det är så att idag var jag till vetrinären med hunden, han har ett väldigt infalmmerat tandkött och vi fick penicillin mot de, CLINDABUC i 7 dagar ( två gånger per dag ). Även att ta HEXIDENT i hans mun 1 gång om dagen  i 7 dagar.

SEN har vi återbesök om 9 dagar för att han ska få sin mun upprensad, den är verkligen inte vacker. ÄVEN om jag tar bort tandsten varje dag så är det åter igen efter någon timma. SÅ dom ska få rensa bort allt de dom kan, plack och tandsten.
Tror även att dom kommer söva lill killen, 3 år är han. Dom tyckte att han var väldigt ung, med tanke på att en P12 (tand) är lös.
Vet dock ej om hunden har slagit i sig så att tanden har blivit lös, eller om det faktiskt kan vara tandlossning på G. Nu undrar ni säkert HUR jag har tillåtit detta gå så långt, men faktiskt så har jag bara haft hunden hos mig i 7 månader. Och borstat tänderna varje dag i hopp och tro att tandsköttet skulle bli bättre, men icke.

Så om någon liten själ har lust att dela med sig om den har varit med om liknande eller är där jag så är jag tacksam för råd, osv.
VILL ej ha massa klagomål, om man inte har något vettig att skriva, så LÅT BLI!

Kram.

lilldiezel
0

Har ej varit med om samma sak men önskar er att allting går bra!

Karmatarerskanise
0

Oj vad tråkigt med så mycket tandproblem. Hoppas ni får rätt på det!

Ketang
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min första tanke är maten. Vad ger du för något? Är det stora kulor brukar det ju hjälpa till att hålla tandstenen borta. Vad tror veterinären att det beror på? Kollat tonsillerna?

Magdalenaa
0

Tack alla för att ni hoppas att det kommer gå bra! Jag hoppas att detta ska vara den sista gången vi åker dit om 9 dagar för tändernas skull. MEN jag har svårt att tro de, men jag får hoppas!

#3, han äter lite av varje, har prövat byta mig fram under dessa 7 månder för han har ju som inte gillat något torrfoder alls, KOM på sen att de var tänderna.. DUMT av mig att inte tänka på de innan. Men annars har han knaprat på med Royal Canin 4800, energi fodret. Och även på Pro Plan, perfomance! Så det är ju Normal kulor, eller ja dom är ju stora för han ;) Har nog glömt nämna att han är en Dvärgpudel.

Vetrinären sa inte alls vad hon trodde de kunde bero på, hon kollade bara snabbt och insåg att ingreppet var för riskfyllt att göra idag, Så de blir om 9 dagar. Några tonsiller vet jag inte ens vad de är, så tror inte alls att dom är kollade.

lilldiezel
0

Tonsillerna är halsmandlarna.

Magdalenaa
0

Jag har kollat på dom, dom verkar vara helt ok.

Beckibus
0

Lycka till med tänderna!

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Ketang
0

Dvärgpudel brukar ha mycket problem med tandsten. Jag har haft 3 och alla har fått tandsten mycket fort! Jag tycker att du ska be en veterinär kolla tonsillerna när hunden är sövd.

Jag vet att det finns ett foder med stora kulor som ska vara bättre för tänderna. Tror att det är Hill´s som säljer det. Sen får man göra vad man kan, ex borsta tänderna varje dag osv.

Lojs
0

Tandlossning är tyvärr till stor del ärftlig, man kan få det på en hund som är helt utan tandsten med.
Jag skulle nog välja ett av specialfodren för småhundar, till exempel yorkshireterrierfodret ska vara framställt för att förebygga tandproblem. (Även om jag tror BARF är bäst, men det är ju inte alla som har möjlighet att barfa.)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Magdalenaa
0

Okej tack alla! Jaa jag ska dit den 18e med han, han är då sövd mest troligt så ska då be hon kolla upp dom dära tonsillerna.
Jag borstar tänderna varje dag, men de verkar inte ha hjälpt alls.
Så ska även be vetrinären se ut ett bra foder åt han då, just nu äter han barnmat pga av smärtan. Vetrinären tror dock att han kommer strom vägra att äta foder, för barn mat är en delikatest ;)

Chalin3
0

Har ingen erfarenhet själv av samma problem.

Däremot så har det blivit tandsten så kan man inte borsta bort det. Plack kan man borsta bort men inte tandsten.

Här är det mer regel än undantag att hundarna sövs när de ska putsa och rensa tänderna.

Hoppas att det går bra. Och fortsätt med tandborstning sedan efter ingreppet för att kanske försöka skjuta på nya problem.

Magdalenaa
0

#11, Asså är inte placket gult? och tandstenen grå? För jag pillar då bort det gråa mellan hans tänder varje dag :S

Jo tack, hoppas också att de kommer gå bra :)

Magdalenaa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mickie är helt groggy efter att ha varit hos vetrinären! Allt gick bra och Mickie var en kämpe som inte vill somna sa dom. - Han skulle hålla ögonen öppna till varje pris… Matte var ju inte inom synhåll… Lilla hjärtat mitt :)

Bilden är då när han ligger helt groggy och med sitt gossedjur som han fick på Djurmagazinet efter vi hade varit hos vetrinären, ens lilla hjärta behöver goosaker efter en insats! Han fick dels ett foder,ben,leksak och halsband :) Man måste skämmas bort efter man har stått ut hos vetrinären!

PetraKarin
0

#13 Vad skönt att det gick bra!

Men vad fick du för besked och råd nurå?

Beckibus
0

#13 ja det tycker jag med att dom ska!…Gladguud vad skönt att det gick bra.!

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Magdalenaa
0

#14,Dom sa bara det att små hundar har extremt lätt att få dåliga tänder och ja att jag ska borsta han 1 gång i veckan och köra en gång i veckan hexident och låta han äta ben då och då. Även att undvika blötfoder så mycket som möjligt, för han har ätit de nu när han har haft ont av tänderna och de inflammerade tandsköttet så han har ej velat äta nått förutom barnmat och burkmat, och dom tror inte att han vill gå åter på torrfoder nu ;) Men annars gäller det att borsta oftare än 1 gång i veckan. OCH jag som är van att borsta varje dag och ta bort tandsten, så de blir som lite lyx att göra de så sällan! Så sa dom att om de blir mycket igen så får dom bara rensa upp hans mun igen.
MEN jag ska till varje pris försöka hålla detta rent. ÄVEN om jag vet att han får tandsten varje dag… men det kanske går bättre nu när munnen är ren och fin :)

#14,15 Tack för ni bryr er i efterhand och kommenterar!

[Forest]
0

Detta med tandsten vet jag med om jag ger färskis,lite torrisar en halv dl då som godis på morgonpromenaden (kräsen) sen ger jag en halv kycklingvinge och färskis på kvällen, rå ben får hon 3 gg i veckan då itne jätte stora. Och jag borstar tänderna det har hjälpt lite iaf men jag har sett de bakre tänderna får lite på sig ändå men detta har jag kunnat skrapa med nageln. Jag hoppas att din hund blir bra och blir fin i munnen :)

Ketang
0

#16 Är du säker på att dom bara sa att du skulle borsta en gång i veckan? För att det ska vara idé att borsta tänderna på en hund ska man borsta MINST varannan dag. Konstigt att dom inte visste det.

Magdalenaa
0

#16, japp en gång i veckan! Dom upprepade de dels måånga gånger. Jag tycker att de är för lite och kommer givetvis inte hålla mig till det. Han ska få dentastick ( stavning ? ) ganska så ofta. För jag såg att han hade REDAN fått beläggning och tog fram tandborsten, men beläggningen satt för hårt! Så gav han ett dentastick och jaa de blev bättre iallafall.

Dels har han haft matvägran idag!… suck… så han har inte ens velat äta burkmat eller nått.

[Forest]
0

19, ´jag tycker dentastick är för mjuka det är mer som godis, det finns ofta hårdare men liknande ben att köpa lösa på djurbutikerna dessa tror jag är lite bättre. Vad ger du får mat sa du? har med skit kräsen hund phu färskfoder äter hon ibland, ibland små kulor orijen just foder. Godis ger jag sällan det är för träning nån promenad men det gör henne knappast mätt för en dag iaf :P  Hoppas allt går bra med din lille plu

Magdalenaa
0

#18, okej ska leta efter dom dära benen som du pratar om!
Just nu har jag prövat köpa ett foder som dom garanterade att vilken hund som helst som är super kräsen skulle äta det, och tror du han äter ? - Nej. Han spottar ut dom istället :(

Fodret han nyss börja äta heter då,Taste of the Wild High Prairie Canine Formula, och innehåller inga spannmål utan  bison- och hjortkött.
Det står såhär om fodret:TASTE OF THE WILD HIGH PRAIRIE CANINE FORMULA är spannmålsfritt hundfoder som innehåller bison- och hjortkött. Hundmat för alla livsstadium.High Prairie Canine Formula erbjuder en välsmakande upplevelse. Innehåller också sötpotatis och ärtor, vilket ger mycket lättsmält energi till aktiva hundar. Kompletterat med grönsaker och frukter, en väl sammansätt formula som ger naturliga antioxidanter. Detta stärker hundens immunförsvar och främjar allmänhälsan. Hundmat med smak av det vilda.