Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1280 ggr
jollycox
0

hundmöten

Jag har en 7,5 årig tik och när vi möter en annan hund så brukar hon bli hysterisk, skäller och piper, hon har nog alltid gjort så, sålänge jag kan minnas iallafall. Jag berömmer henne och hon får godis när hon får syn på hunden och hela vägen och när vi gått förbi. Ibland går det mindre dåligt men oftast mycket dåligt. Vi bor i en liten by så vi möter kanske 3 hundar per vecka. Det är endast tre som går bra att möta, alla är bichoner, men häromdan mötte vi en bichon som varken jag eller mamma kände igen och hon blev hysterisk. Vi har kämpat så mycket och alla är lika less på hennes utbrott.
Om vi mötte flera hundar per dag skulle det säkert gå bättre, på tävlingar och utställning bryr hon sig inte ett dugg, inte ens om vi är på brukshundsklubben och det bara är två andra hundar där.

Tips?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

reverse
0

Har ni någon aning om vad hennes hysteri beror på - har hon haft dåliga upplevelser och är rädd för andra hundar, ogillar hon andra hundar, vill hon fram och leka med andra hundar..?

Och ett litet förtydligande - får hon godis och beröm även om det går dåligt i hundmötena?

//Lina

jollycox
0

Hon har blivit påhoppad av hundar några gånger, första gången var hon liten valp, men det var inte på promenad utan bara utanför huset, så jag vet inte om det har med det att göra. Hon gillar andra hundar, mest valpar, men hon vill mer hälsa och se vad det är för något, inte leka, om hon får gå fram till en hund.

Hon får godis tills hon blir hysterisk, då försöker jag bara bryta det.

jollycox
0

puttar upp

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag skulle någ tipsa er om att träna mer kontakt, sen kan man även träna upp hennes självförtronende lite.  Att hon inte bryr sig på bortaplan är inte ovanligt allså på klubben,tävlingar o utställningar. men träna kontakt så kan man lättare bryta och ha henne på insidan vid möte av hund. Att hon inte leka med andra hundar är för mig helt okej har haft ickelekande hund med andra hundar förut. Dok lekte hon med oss :)

[IsabelleA]
0

Om detta beteende kommit nyligen kan en idé vara att uppsöka vetrinär för att göra en helundersökning av hunden.
En hund som får ont eller är skadad kan resultera i beteendeförändring då en försvarsmekanism sätts igång.

jollycox
0

#4 Okej jag får göra det och se om det blir bättre.

#5 Nej som jag skrev i #0 så har hon gjort såhär så länge jag kan minnas. Men hon är egentligen min systers hund men jag tar hand om henne så jag har inte ansvarat för promenaderna mer än dom senaste 3-4 åren.

[IsabelleA]
0

#6 Okey, då tror jag att jag läste lite flummigt, sorry! Glad 
Du kanske kan testa skvallerträning med henne?

jollycox
0

#7 Jag började lite med skvallerträning men det är som att hon tycker att jag tycker att det är bra att stirra. Även om hon tittar upp på mig då och då och jag berömmer och ger godis så direkt efter hon har fått godisen så stirrar hon på hunden igen och ju närmare vi kommer desto mer okontaktbar blir hon.

lambero
0

Prova att arbeta på sådana avstånd där hon klarar av att ta kontakt med dig. Gå undan när du möter hundar så att hon inte tillåts att misslyckas. Varje gång hon misslyckas och börjar skälla så tar ni kliv tillbaka i träningen.

Det tar tid, men det gäller att vara konsekvent vid varje möte på varje promenad.

¤Rise and rise again until lambs become lions¤

[IsabelleA]
0

När Ben var ett år så började han visa tendenser till detta beteende vilket jag absolut inte ville ha. Då började jag med den lite mer oförskämda träningen att såfort vi såg en hund på promenad så började vi gå efter hunden på ett sådant avstånd som han klarade av. Så vi gick 200 meter efter den andra hunden och kunde sedan komma närmare. Visst känns det lite …. skumt att förfölja någon men antingen kan man låtsas att man ska åt samma håll eller så kan man ropa till personen ifråga och höra om det är OK att man går efter en bit för träningens skull. Glad

jollycox
0

Jo jag har tänkt det där att hålla avståndet som går bra men ibland är det svårt att vända eller gå åt ett annat håll. Vi går oftast längs en 100-väg och om vi möter någon och det kommer bilar kan vi ju inte gå över vägen och jag vill heller inte ha henne närmast bilarna. Vi går bara förbi en korsning också. Så ska vi bara gå ner i diket ner i skogen eller?