Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2852 ggr
[countess]
0

Patella luxation?

Vi var med om något konstigt igår, vi tränade lite lydnad och körde ett ställande och belönade med bollen och när hon fått tag på bollen stod hon på 3 ben högra baknenet höll hon upp . gick dit och klämde och kände och rörde benet i olika vinklar utan reaktion på hunden , sedan haltade hon några steg och jag tog tag i benet och försiktigt drog upp det så benet fick samma ställning som när dom sitter då klickade det till lite gran sedan haltade hon 2-3 steg och sedan var allt över . Tankarna gick direkt på patella luxation . Ringde veterinären idag och bokade tid för återbesök efter att jag opererat på halsmandlarna på henne och bokade då även in patella undersökning men glömde så klart höra om hur jag ska göra tills vet tiden.

Ska jag träna som vanligt eller ska jag sätta in henne på vila ? Kan jag träna agility osv berätta allt ni vet ? eller ska jag ringa vet imorgon igen och höra mig för ?

Loveradio
0

Min förra hundlärare (som också har varit uppfödare av shetland sheepdog) äger 3 st sheltisar. Och 1 av dom lider av patella luxation. Hon brukade ofta berätta om patella luxation och jag är nästan säker på att det är vad din hund har råkat ut för. :/

Nu är det ju inget farligt så, men klart det är en obehaglig upplevelse både för dig och för hunden. Och det var jättebra att du drog benet i rätt läge igen så att du hörde att det knäppte. Jag skulle nog föreslå att du sätter henne på vila några dagar. Och ang. att ringa veterinär, gör det om du känner dig lite osäker. Det kostar ju ingenting att ringa och fråga.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

fayefaye
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Brukar inte benet hänga slappt vid en luxation? Har aldrig vart med om det själv på en hund men så blir det ju om typ en arm går ur led. Fast den kanske inte åkte helt ur förstås..

Sophie&Segra
0

Hade det varit min hund, så hade jag satt den i vila tills du ringt o pratat med veterinären :)

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

[countess]
0

ringde upp min veterinär igen , och jag kan köra på bara men inte ta hastiga svängar! tack för alla svar =) kommer nu träna lydnads mest eftersom jag belönar med boll i agilityn så tar hon hastiga svängar där så vi skippar agilityn tills vidare!

[countess]
0

* Putt * någon annan här som har det på sin hund? Vilken grad och kan ni träna osv . Kan hunden leva ett gott liv med fart och fläkt?

[Forest]
0

5, en fråga har inte haft hund med det, men häst har jag hade hade det. Nu kommer frågan min häst när benet låste sig så baka hon ur låsningen, vet du om hundar gör det med? min skötte ofta det själv man kunde rida normalt men inte hoppa.  Bara därför hade inte jag hoppat med min hund innan jag änds hade svaren i handen samt rådfrågat bra instruktör+vetrinär om just agillity.

[countess]
0

#6 hon backade inte ur det utan om det nu var det så var det jag som lyckades sätta det på plats ! Har pratat med vet och även en kunnig om olika träningstips så att jag kan muskla upp henne :) ska till vetten den 8 juni så då får jag veta om det var patella eller om hon bara slog sig hårt eller något

rebz
0

#7 Hon kanske tog en för snäv sväng och benet fick sig en törn och hoppade ur led, men det behöver inte betyda att hon har patella. Men berätta sen vad vetten sa.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se