Hjälp hund Fiser MYCKET
Hej jag har en dalmatiner kille på 7 månader som fiser minst 3-4 gånger VARJE DAG och de luktar något enormt.
jag ger honom Axess torrfoder som uppfödaren rekomendera
Vet inte va jag ska göra……
kan inte ta med honom till vänner eller bekanta då många spytt när dom känt lukten.
:((((((
Byt foder..
Dra ner på ev. godis
Eller byt godis helt.
Skulle också rekommendera att byta foder.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Är bajsen normal? Är hull, päls och energinivå bra?
Eller det är bara gaser som är problemet?
Vad ger du för godis och ben? Ger du hunden "människomat", t.ex. matrester, köttbullar, korv, pasta osv?
Vad har du för matskål? Står den på golvet eller högre upp?
Alltså hundar fiser ju, såklart. Och ibland luktar det ju så illa att näshåren krullar sig i näsan på en.
Men är det överdrivet fisande hela tiden och så stinkande jämt bör man nog göra några förändringar med hundens foder.
Ring en veterinär (att ringa och fråga kostar ingenting), förklara allt och be dem rekommendera ett bra foder. Kanske är din hund känslig mot något som finns i det foder du ger nu.

Tack för svar
han är dålig i magen lite till och från
ger han människomat någon gång i veckan sådär i små mängder
matskålen står på golvet??? har de betydelse???
Energi har han gott om, hyperaktiv ibland tillomed :)
Ja de finns juh så mycket foder att välja mellan, vet inte vad eller vem jag ska lita på när de gäller de.
eftersom våran uppfädare rekomenderade detta torrfodret så tycker man juh att hon borde veta som seriös uppfödare vilket foder är bra eller dåligt.
och jag har inte råd att lägga 500 kr i månaden på foder just nu. :(
#4 Köp ett tråg. Det har faktiskt en viss betydelse…
Min hane fiser nästan inget nu när skålen står på höjd plats.
Tror de sväljer mindre luft när de äter, och valpar brukar ju kunna äta ganska häftigt.. Det blir bättre för dem att ha lite höjd på skålen, när det är större hundar..
Pröva färskfoder..?

Om du köper ett dyrare foder utan spannmål (spannmål är inte bra) så räcker det ofta längre än ett billigt foder.
Jag säger också byt foder.
Matskålens placering kan ha betydelse men jag vet inte hur mycket. Stora hundar ska ju gärna ha matskålen lite upphöjd.
Skynda långsamt så går det fortare.

Att ge maten ordentligt uppblött kan oxå hjälpa. Har en fisare själv, men nu när han "fuskbarfas" fisar han nästan ingenting alls, tots att vi fyller på med hel säd som bara passerar rakt igenom för att ge mättnadskänsla utan viktpåslag.
Han kan däremot fisa om han blir stressad, så besök hos lägenhetsfolk inne i stan kan framkalla rediga fisar…
Håller med föregående talare om foder. Mer kött och mindre spannmål ger mindre fisar, mindra bajs och behöver inte ens vara dyrare. Du ska nämligen inte titta enbart på vad säckarna kostar, utan titta på hur mycket de äter om dagen och sedan räkna ut en dagskostnad. Köttbaserade foder tar de upp mer av, och du kan därför ge mindre.
Kan tipsa om ett foder som är billigt, men ändå relativt bra, om man järmför med många andra foder. Eukanubas everyday, fortfarande spannmål, men mer kätt än i de billigaste fodren. Det kostar 449 kr för 18-19 kg, och är samma foder som eukanubas vanliga foder, fast utan alla tillskott. Vi har kört det som sommarfoder till våra siberian huskyn nu, och de fungerar toppen på det.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#7 Min hane äter det fodret. Funkar finfint här med.
Annars kan jag rekommendera Oliver's Petfoods foder, mindre i dagsgiva i jämförelse med Eukanuba, då Oliver's väger mer och innehåller inget vete….upplever att hundarna bajsar mindre och håller hullet utomordentligt.
Å andra sidan är Klass köttkross ett ännu bättre alternativ att varva torrfodret med.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
jag rek oxå foderbyte. jag hade förut en fisfia med phu vad det kan lukta men vid foderbyte så försvann hennes stinkbomber och mycket bättre mage med slut spå stulmage o mycket annat med, jag ger färskis men det finns bra torrfoder oxå 
bara 3-4 ggr? underbart!
jag säger oftare fisen till min valp än evoca… du kan nog gissa varför XDman lär sig uthärda dem efter 10-20 fisar om dagen (men som tur har dem börjat minska!!! yeej!!)
men foderbyte är nog bäst :)
#11, Om hon fiser så ofta är det ju nått som inte stämmer?
TS - jag säger som resten, foderbyte :)
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
12# det var oftare innan. men det har som sagt minskat. kan ha varit för att hon fick två olika hundmat som godis (från provpåsar) men nu är dem slut och hon får vanligt hundgodis igen
(anävde det som godis eftersom min stora inte ville ha det som mat. kändes onädigt att slänga bort)
Min hund åt foder som uppfödaren använt många år, men det visade sig att Charlie faktiskt var allergisk mot det då hans påls blev sträv och han fick utslag. Vetrinären rekommenderade ett nytt foder och nån månad senare fick han vacker päls och inte ett enda utslag. Visar att uppfödare kan ha fel ochså ;)
Bara för att ens dröm är ovanlig, betyder detta inte att den är omöjligt.
Vi har haft samma problem som du med vår hund.
bytte till Eucanuba sensitve digestion och problemen försvann på några dagar.
http://www.eukanuba.se/products/eukanuba-daily-care-sensitive-digestion
Hunden blev markant piggare, magen krånglar aldrig mer, samtidigt försvann hans exem och pälsen blev jättefin.
Hoppas du hittar något foder som passar just din hund! 
Zabelle

Som sagt, byt foder tror även jag på!
Vi ger Royal Canin till båda våra hundar. Å ja, det kostar 600 per säck och räcker lite mer än en månad.
Men jag resonerar som så här:
Min hund är värd det bästa. Jag vill att hon ska äta ett bra foder och må bra. Jag själv skulle inte vilja äta halvtaskig mat. Jag vill ju äta mat med kvalité. Likaså vill hunden ha ett bra foder som den mår bra av.
Och hur mycket lägger vi inte på mat till oss själva per månad? Så en 500 kr till hunden är en piss i havet rent ut sagt om man jämför.
Sen som andra har nämnt så får du så mycket mer för pengarna om du köper ett bra foder. Du får verkligen vad du betalar för.
Vi ska gå över halvt om halvt till färskfoder nu från Fodax. Detta för att valpen vi har fick katarrvarning och färskfoder då rekommenderas.
Så vi ger dem hälften Royal Canin och hälften Fodax nu.
Färskfoder är väl det mest naturliga att äta för en hund. Och inte särskillt dyrt. För 12,5 kg betalar vi 190 kr. Och detta räcker en månad till båda tror jag vi räknade ut. Så det skulle jag satsa på om jag vore du och inte vill lägga alltför mycket pengar på foder.
Men sen kan jag tycka att har man skaffat hund så får man också vara beredd att lägga en hel del med pengar per månad. Det är inte gratis med djur.
Jag har både häst och hund så jag lägger en hel del med pengar på foder till dem. Men jag köper hellre ett par jeans mindre och vet att djuren mår bra. Det är iaf mycket viktigt för mig 
www.fodax.se Där hittar du färskfodret vi har börjat lite smått med. Det finns även andra leverantörer som Nordic, Bravo m. fl.
Lycka till med foder och din vovve