Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 4928 ggr
toodiloo
0

Fodermängd?

Hej! Min hund behöver gå ner i vikt, ca 1.5 kilo. Hon väger nu 13.6 och skulle må bättre av att väga ca 12. När jag kollar på foderrekomendationerna på min påse (lightfoder) så tycker jag dock att det ser mkt ut? Fick rådet av en veterinär att först ge henne mängd för en 13kiloshund, tills hon väger 13, o sen gå ner till 12kilos-mängd. Hur mkt mat får era hundar? O hur ofta? Min får frukost och middag, men ett lunchkex (vikt inräknat i matmängden) och en klutt kvällsfil med sitt glukosamin i.

AnneN
0

Svårt att säga hur mycket din hund ska äta, beror dels på hur lätt hon har att minska i vikt, vilket foder du ger, hur mycket hon motioneras, mm.

Just nu har vi en aktiv period här hemma och då äter min tik som väger ca 20kg, 5dl torrfoder per dag uppdelat på 2 måltider + träningsgodis utöver den vanliga fodermängden (räknar inte in godiset då hon håller sin vikt ändå), under lågaktiva perioder så äter hon 3dl per dag. Det foder jag ger är Orijen Adult, men så har jag en hund som har både lätt att gå upp och ner i vikt så får hon för mycket mat ser man det inom 1 vecka på henne och kan då minska till lagom mängd och vice versa.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Belimas
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mina får ca. 90g. resp. ca. 150g. mat/dag men så ger jag färskfoder också, VoH.

[rightPAW]
0

Min får 5 dl/dag uppdelat morgon och kväll, + godis när vi tränar. Och hon är under "bantning" så att säga. Men vi promenerar väldigt mycket.

[Forest]
0

Ts vad är det för foder och vad ska din tik väga? Varför ger du lightfoder? kanske dessa frågor kan hjälpa andra att svara. Jag ger förskfoder o ahr liten hund som är kräsen men aktiv så jag ger 200g per dag delat på en liten dutt på förmiddagen o resten på kvällen för det är då hon äter bäst. Godis ger jag inte ofta men ger jag är det inget spannmål/sockergodis iaf :)

thilda-
0

Öka motionen… dra inte ner på maten

toodiloo
0

Min hund äter Royal canin light nu tillfälligt för att gå ner i vikt, sedan framöver har jag tänkt deras maturefoder. Vi motionerar henne 1timmes rask promenad varje dag+ vanliga rastningsrundor och bus/lek ibland. Enligt påsen ska en överviktig hund med samma "målvikt" äta 185gram foder per dag, vilket jag tycker låter mycket? Det blir ca 5 dl mat. Hittils har hon fått ca 120gram mat per dag. Jag kan inte öka motionen hur mkt som helst. Min hund har aldrig rört på sig hos tidigare ägare och efter timmesrundorna nu är hon trött och går sakta sista biten. Hon är heller inte så aktiv och busar/leker med andra hundar eller själv. Mer än vad jag motionerar henne nu går inte för tillfället, inte kul för henne heller att jag ska släpa runt henne när hon inte vill o orkar.

toodiloo
0

och lightfodret ger jag nu på rekomendation av uppfödare, foderkonsulent, foderrådgivare på RC och veterinär.

thilda-
0

men konditionen kommer ju mer du tränar henne. allt går inte på en handvändning. men du ska absolut inte dra ner på maten för det behöver hon för musklernas skull och sedan till att orka träna!
Bättre att skynda långsamt än att skynda fort!

toodiloo
0

fast jag har ju inte sagt att jag skulle dra ner på maten? Jag undrade om det var rimligt och om jag följer rekomendationerna på påsen nu så ger jag henne bra mkt mer än vanligt? Dessutom är det bara rekomendationer o om min hund inte går ner i vikt trots ökad och regelbunden/daglig motion måste jag ju minska lite? Då får hon ju för mkt?

thilda-
0

återkommer med bättre svar :) Ska googla upp "din matpåse" så ska jag se om jag hittar någon mått tabell.

alltså får hon/han 5dl mat åt gången eller delat på 2 måltider?

[Forest]
0

Hur stor är hunden? för grannen ger detta foder till sin R.C light nu har hon inte så hungrig hund så han får väl mer lr mindre fritillgång på maten. Men 5dl foder då anser jag att det bör vara större hund eller har jag fel?

toodiloo
0

ja, hunden väger ju så mkt som jag skrev i första inlägget, det är en medelstor hund. Självklart pratar jag om dagsgiva och inte portionsstorlek :)

thilda-
0

om jag har hittat rätt påse på internet så är givan helt korrekt
vi säger att ideal vikten på din hund är 11kg då ska hon ha 170g mat om dagen. 1dl mat väger 40g

5 * 40 = 200g

jag tycker att du bör köra på som du har gjort men ta bort lunch kexet och försöka hålla nere på godsakerna. och ta långa promenader med inte så mycket uppehåll.. och passa på under sommaren att simma mycket då sånt är väldigt nyttigt för en hund (sliter inte lika mycket på lederna)

toodiloo
0

Men alltså, tack för hjälpen men jag har en påse hemma och har sett fodertabellen? Det var ju inte det som var problemet, jag ser var det står? Vägde du fodret också? En dl väger inte 40g av detta foder, men struntsamma. Sen skrev jag ju att jag blivit rekomenderad av vet. att först ge för en 13kiloshund tills hon väger 13, sen gå ner till 12 som är hennes målvikt. Frågan var som sagt: hur mkt mat ger ni era hundar (hur stor är hunden?) och hur ofta?

thilda-
0

Undra vem som har vaknat på fel sida av kudden  Skäms

Min hund väger 40kg, äter 12dl Royal canin maxi junior och de blir 6dl per måltid. han är väldigt aktiv och ser ut som ett benrangel just nu :P

thilda-
0

jag var inte vid mitt fulla medvetande när jag la in inlägg #13 så det är bara att glömma bort ;)

[countess]
0

#8 Ibland måste man sänka fodermängen . en av våra draghund en sprint , vi körde rundor på 2,5 mil 5 dagar i veckan , promenader + att efter varje pass fick dom springa lösa ca 45 minuter och då sprang dom kan jag lova och han var över viktig endå så vi fick sänka maten! vissa hundar går väldigt lätt upp i vikt medans andra har svårt för att gå upp i vikt ! Har en sheltie som väger 7 kilo och hon får 4 dl mat rekomentationen är  2 dl mat hon är för tunn men jag får inte i henne mer!  medas collien väger 26 kilo och får 6 dl mat och har perfekt hull och där är rekometationen 8 dl . Så det är olika från hund till hund!

Noa-Nisse
0

Min hund väger 45, har precis bantat ner henne från att vara lite småfet till att bli helt perfekt. Hon äter nu ca 12 dl mat om dagen uppdelat på tre gånger. Innan åt lite för mycket men rörde sig bra så drog ner på maten och vipps, nu är hon bra i form!

Lycka till

Medarbetare på Hundar.ifokus

toodiloo
0

tack!

Jag har inte vaknat på fel sida men blir irriterad när "folk" inte läser eller när man får svar på saker man inte ens frågat.

Man får anpassa mängden helt enkelt, min ras är känd för att ha lätt för att bli överviktiga :/ Hon har dock börjat gå ner i vikt nu tror jag.. Hon vägde 13.7 när vi började med royal canin light och ökad motion, nu 2 veckor senare väger hon 13.5, så det går åt rätt håll! Det är svårt bara för jag tycker jag har gett henne ganska lite mat o ändå har hon gått upp i vikt.. Vore lättare om hon var glad i att springa o motionera sig själv lite, haha, men så är inte fallet. Hon är ganska lat o bekväm och gillar mest att vila o gosa.

[countess]
0

#19 har vetten tagit prover om det kan ha att göra med ämnesomsättningen?

toodiloo
0

nej, har inte gjort det men jag har funderat på det.. Nu verkar det ju dock som att hon håller på att gå ner.. Tidigare har vi inte gått så mkt varje dag eftersom hon föredrar att vila men nu går vi 1 timmes rask promenad varje dag, + vanliga rastningsrundor. Sen har jag ett bättre foder, en lightvariant dessutom och ger inget snask eller godis alls.. Misstänker att det är dels motionen som gör skillnad nu, sen är det lätt att det slinker i mkt godis fast man tycker att man inte ger så mkt.. Men går hon inte ner med  detta koncept som vi kör nu så kommer ja gå till vet, dels för "utredning" men också för ett veterinär-bantningsfoder ett tag…

[countess]
0

okej , jo känner igen det där med godiset haha :)men lycka till hoppas du får ner henne men vad är det för ras ? du kankse redan har skrivit det men att jag missat det :P

Noa-Nisse
0

#21 jag vet inte om du redan vet det men tänkte bara "påminna" om att lightfoder ska man bara ge en viss tid sen gå över till vanligt igen.

va bra att hon gått ner 200 gram, det är alltid en början :) Vad har du för ras? Jag vet inte varför men jag känner på mig eller har en aning om att du har en welsh corgi? eller har jag fel :P

Belimas
0

Litet tips bara, i stället för vanligt hundgodis så kan du ju ta lite av dagsgivan av det fodret du ger och ha det i jackfickan, byxfickan och ge som godis i stället. Eller torka morötter och ha som godis, träffade på en förut för några år sedan som hade det som godis då hennes hund hade lätt för att gå upp. Min dåvarande hund gillade det skarpt iaf men jag har ´tyvärr ingen aning om hur man gör.

Maliiin
0

#24 I vissa hästaffärer kan du köpa torkade morötter. Brukar finnas i både skivor och mindre bitar Glad

Båda våra hundar får Royal Canin.

Min valp väger 24 kg nu och får 4,5 dl mat per dag uppdelat på 3 tillfällen.

Den andra är en 1-åring som väger 22,5 kg och får 7 dl mat om dagen uppdelat på 2 tillfällen.

Men vi ska gå över på färskfoder snart.

[Rocky70]
0

Det här med foder är en djungel av tillverkare och märken tycker jag.Det som funkade för min förra tik funkar inte alls till Rocky,har inte hittat helt rätt än.Han väger ca 38 kg och förra fodret jag pröva var Purina Dog Chow han fick 1,5 L uppdelat på 2 ggr och klarade knappt att hålla vikten.Provar nu Carrier Regular och hoppas det ska vara bättre.Får dessutom mycket godisFörvånad i samband med träning.

TS du får nog ge det lite tid och sen lita på vad vet. sagt.Kombination av lite mindre mat och lite mer motion brukar ge resultat också på hundar likväl som på oss människorGlad.Jag borde nog köra efter den devisen på mig självObestämd

thilda-
0

#19.. jag menade mig själv :d inte du!

malinroth
0

Min hund väger ca 17kg och hon äter 6dl/dag . Hon får PROformance lamm och ris.

toodiloo
0

22 & 23, ja, jag har en welsh corgi pembroke ;) Det där med lightfoder har jag hört så olika om, men enligt "min" vet och enligt royal canins foderrådgivare så kan man absolut ge lightfoder livet ut, det är helt enkelt till för hundar som har svårt att hålla vikten. Nu har jag ju som jag skrev bara tänkt ge det under en tid nu o sen gå över på seniorfoder men man kan ge light om man vill. Det är inte samma som för människor, det farliga i människors lightmat är väl mest sötningsmedlen men sånt finns ju inte i hundmat. Var har du hört att man inte ska ge light på lång sikt?

toodiloo
0

27: ok :)

toodiloo
0

26: ja precis, bara att nöta på!

Noa-Nisse
0

Inte sötningsmedel i foder, jaha det trodde jag det fanns massor av!

Jag har hört det av en veterinär faktiskt, konstigt att man inte kan få samma svar från samma leitimerade yrkesgrupp… Suck.

toodiloo
0

ja, verkligen… Jag tror dock det är stor skillnad mellan lightfoder och  veterinärernas dietfoder, dom ska bara ges under en begränsad period..