En ras för mig??
Jag har börjat fundera på en andra hund och tänkte att jag kanske kunde få lite hjälp här med lite info om olika raser jag funderat på. Det kommer troligen inte bli aktuellt med en till i år (man vet aldrig:p) men kanske nästa år isf.
Kan förklara lite kort så att man vet vad jag ska använda hunden till och vad jag tycker är viktiga egenskaper osv.
Hunden kommer att följa med mig på det mesta t.ex resa med tåg, buss och bil. Jag vill ha en medel stor/större hund för att jag trivs bättre med lite större hundar än små pluttvovvar. Jag letar efter en ras som är sin ägare till lags och är arbetsvillig. Ett plus i kanten är om rasen gillar att bada och inte är för fin i kanten utan vill hellre ha en hund som mer än gärna hoppar i den där lerpölen än en som hoppar över ;) Vill ha en hund som kan vara lugn inne men som ändå har fart i sig. Det jag är intresserad av att träna (ev. tävla) med min hund är spår, ev.sök, lydnad, rally lydnad och kanske agility också :) När det kommer till pälsvård så vill jag ha en ganska lättskött päls som inte tar så mycket tid.
Kan inte riktigt komma på något mer just nu men isf skriver jag upp det.
Och nu till de raser jag funderat lite på;
- Vit herdehund Lh
- Australian shepherd
- Border Collie
- Golden Retriever
- Shetland Sheepdog
Du får gärna ge förslag på fler raser och ge info om de raser jag skrivit upp :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
golden retriver?

tänkte direkt på golden retrievern, eller kanske flatcoated? :)
Om du vill ha en medel/stor ras så passar ju inte en Sheltie :P.
Jag tänkte på Golden eller Welsh Springer Spaniel.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
kanske ska förklara clumbern också….
Det är en otroligt bra hund enligt mig.
Den är en jävel på spår, vilket gör det väldigt roligt o spåra med den, både viltspår och människospår.
Den är envis som få, vilket gör det roligt och spännande att köra lydnad med den…
Den är kraftigt byggd med ett lungt yttre och en väldigt lugn hund inomhus, men hänger mer än gärna ut på diverse aktiviteter.
Från början jagade man med clumber i flock, därav finns det ingen agressivitet i clumbern, vilket jag ser som en stor fördel.
Det negativa jag kan tänka mig när det gäller clumber är att dem har lite problem med höfterna, vilket lätt kan undvikas om man väljer rätt linjer. :)
Alla våra clumbers, (5 st) har godkända höfter och leder och är fullt friska :)
Tikar väger runt 30 kg och hanar runt 34, 35 :) dem har ingen höjd :)

det finns ju många raser, men det med att åka buss mm är ju bara träna upp redan som valp men man kanske inte ska ta en ras som brukar vara lite typ nervösa. Men jag tänker på några av de raser som skrivits och även kanske schäfer elr labbe.
Lite om raserna du skrivit, iaf vad jag har fått för uppfatning av dem genom böcker och egna erfarenheter:
Herdehunden, jag känner två, båda kör lite agility och är ganska lugna, ena är lugnare än den andra. Men jag tror att ingen av dem gillar att skita ner sig speciellt.
aussie, känner inte riktigt nån men har träffat några, här fungerar ju både bruks, lydnad och agility, sätt några inom alla grenarna. Jag tror de kan få en hyfsat bra av och på knapp.
Bc, känner väl egentligen bara en och vad jag vet så fungerar de också inom alla grenarna men dem brukar ofta kräva vallning. Vissa anser att de annars inte får vad de behöver och kan bli lite nervösa.
golden känner jag några st av, men bara ca 2 som tränar, och det är nog spår. men skulle jag köpa golden, vilket inte kmr hända, skulle jag välja jakt linjen.
sheltie, passar nog bäst till lydnaden och agility, men får dem inte det dem behöver kan de bli lite nervösa.
Men det hela handlar ju om individer också, tex det med vatten och lerpölar, jag menar jag har en rottis som hatar vatten och sånt medas jag känner en som kan lägga sig i en vatten pöl efter söket ;)
Amstaff är en riktigt go och trevlig ras! Mycket fart i dom samtidigt som dom är lugna innomhus, gillar ofta vatten och kan bli grymma i lydnad! Riktigt mysiga :)

#11 Härligt att någon mer rekommenderar Welshen :)
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
#1 Ja golden har varit min drömhund i hela mitt liv och de flesta golden jag träffat har verkligen ett underbart temprament. Men känner mig lite osäker på om dom verkligen har det där lilla extra som jag är ute efter.
#2 Verkligen vacker hund att se på, men vet inte om det är en ras för mig då jag gärna vill ha en lite ´lättare' och smidigare hund. Är det din hund på bilden? Jätte fin iaf =)
#3 Ja aussien är en ras jag faktiskt kollat upp och tycker att det verkar vara en ras som kan passa mig. Gillar att det finns mycket olika färger å välja på också. Berätta gärna mer om hur du upplever rasen =)
#4 Dom flatcoated retriever's jag träffat har varit väldigt överallt och ingenstans typ :p Verkar vara en hund som aldrig kan sitta still och vara lugn. Men man ska ju inte döma hunden efter håren som man säger, men det är den uppfattningen jag fått av flattarna :)
#5 Syftade mer på typ jack russel storlek när jag skrev "pluttvovvar" :p Tycker att sheltien är på gränsen på för liten men vill gärna veta lite mer om dem =)
#6,#7 Clumber Spanieln är en riktigt vacker ras måste jag medge, gillar dina bilder skarpt. Låter som att det skulle kunna vara en ras för mig. Tjuvläste faktiskt att du kanske ska ta en kull i höst. Håller mig uppdaterad ;)
#8 Ja jag har verkligen gått å kärat ner mig i herdehunden. Vad jag uppfattat det som verkar det vara en bra allround hund och det gillar jag. Men det jag undrar är om den är lika skarp som schäfern eller om det är mycket skillnad mellan dom. Måste också tillägga att dom är otroligt vackra att se på. Du får gärna berätta lite om din erfarenhet av rasen. Tack! =)
#9 Ja det är klart det är så.
Schäfer tror jag kan vara lite för skarp ras för mig och Labben lite för "trög" eller vad man ska säga :p
Tack för att du delade med dig om vad du tror om raserna, hjälper mig lite på traven! =)
Och ja självklart handlar det ju om individer också såklart. Och dedär om att dom hoppar över eller i vatten å lerpölar är ju också individuellt :p
#10 Fina hundar men känner lite likadant för dom som jag skrev om Ca de bou'n som # 2 nämnde =)
#11 Jag är kär!! Å hade då aldrig trott att det skulle bli i en spaniel ;)
Har kollat upp rasen nu och det låter som en jätte bra hund för mig och jag älskar utseendet som påminner om min wachtels. Problemet då med wachteln är att de har så mycket jaktinstinkt, men annars perfekt storlek å allt. Hur är welshen att ha lös? Och är det en förarvek hund eller mer "självständig"? =)

Jag tycker att welshen är en väldigt formbar hund, min tjej är bara 1 år och lär sig fortfarande men är självständig när hon är lös i skogen. Hon är dock aldrig långt borta, 100m max. Hon vet själv när hon är för långt bort och håller koll på föraren, exakt så som jag vill ha en hund :) Hon är inte allt för van andra hundar, men om vi möter någon så lyssnar hon alltid på mig i stället för att springa fram till den :) om du köper en welsh så kommer du få en underbart glad och rolig hund :)
#13 min är lite väl stor för åldern och hans kullsyster är hälften så stor som honom :) som kan gå under magen på honom utan problem ;) och agility är inga problem för dessa då dom är väldigt smidiga och vänder på en 5öring i luften

Jag uppfattar herden som mjukare och inte lika skarp som schäfern, min är inte det och inte nån av alla de jag har träffat, är några stycken :), har varit det. Men visst så finns det säkert dom som är det också. Men i överlag så är det en mjuk ras. Finns vissa linjer med lite räddslor så var noga och kolla upp linjerna…men så är det ju med de flesta raser. :)
whippet!
eller en blandras :P
Bacon, svaret är bacon.

helt underbar ras, otroligt glad, följsam, arbetsvillig. Våran fungerar bra i stadsmiljö, på bussar, i stallet, med nya hundar osv. Rasen är en mellanhund, perfekt storlek att ha med överallt.