Hundar iFokus

Hundar

Etikettutställning
Läst 1334 ggr
[rightPAW]
0

För stor...

Smilla är väldigt grov och nog är hon väldigt stor för att vara tik, men jag har aldrig riktigt tänkt på det. Men härom dagen mätte jag henne hon hon är 56 cm! Jisses. Och vikten ligger på ca 33 kg, och nu är hon inte tjock längre heller. Hon har fint med muskler och är som sagt vädigt grov.

Men vad innebär detta utställningsmässigt? Hon är ju hela 3 cm högre än vad rasstandarden säger på tikar, och väger antagligen för mycket också-

Ketang
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det är nog lite olika för olika dommare. Om du har någon som kan din ras i bekantskapen tycker jag att du kan fråga vilka dommare som "vill ha" lite större tikar så kan du lägga pengar på dom utställningarna i stället för att slänga pengarna i sjön om du ställer för dommare som vill ha mindre tikar. Sen beror det ju på varför man vill ställa ut också. Är det för att du tycker att det är kul så kan du nog ställa för vem som helst. Vill du att det ska gå bättre ska du nog skaffa lite info om dommarna ;-)

[rightPAW]
0

Ska ställa på en Inoff i Juni, har ingen större kunskap och gör detta för skojs skull. Sen om man gillar det kanske man vill fortsätta. Känner ingen med Aussie men kan alltid höra med olika uppfödare vad dem säger.

Tack för svaret!

PetraKarin
0

Tänk också på att det ofta blir någon/några centimeter högre när man mäter hemma än när det görs korrekt med mätsticka.
Hur har du mätt? Du kanske kan be dem mäta på utställningen.
Vad ligger idealvikten på för aussie?

[rightPAW]
0

Mätte golvet upp till manken.

Tikar 18-28 kg

PetraKarin
0

#4 Jo men jag menar hur du mätte?
Penna mot väggen? Vinkelrätt måtthjälp (som en mätsticka)? Eller måttbandet direkt från golvet till mankknölen?

Jag mätte Ilsa hemma med penna till 34,5 cm och med mätsticka 33 cm. Så det blir alltså skillnad beroende på metod. Även erfarenheten och hur hunden står spelar roll.
Jag ska få Ilsa mätt ordentligt igen när hon växt färdigt.

[rightPAW]
0

Måttband direkt från golvet.

[Doglovers]
0

Domaren brukar räkna plus minus 2 cm. Det brukar bli lite olika mått under en utställning då det beror lite på vilket underlag hunden står på. Dom har ju en räkne sticka och den brukar vara mer till förlitlig.

Mäter man själv kan man använda en tumstock. Den är lite stelare och det fungerar bättre.

rebz
0

Så länge som hon inte är överviktig och rör sig "rastypiskt"  så tror jag inte att det är några problem :)

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se