Varför sätts valpningen inte igång?
Min tiks vatten har gått, hon bäddar, fått en klibbig flytning/vätska, tömmer sig på jättemycket kiss & bajs, har matvägrat ett tag. Hon la sig på höger sida förut och trött, tre gånger hände det.
Det måste vara något fel för när hon klämde sig upp mot väggen första gången så var klockan kvart i nio. Ingenting händer. Vulvar är svullen och riktigt mjuk.
Svar uppskattas!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ring veterinären och fråga!!
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Krystar hon? Hur öppen är hon? Har du tagit temperatur? Har du kollat inuti så inte en valp sitter på tvären eller dylikt?
Som Rebz säger kand et vara bra att ringa en veterinär som får guida dig lite på håll.
Ring veterinären och fråga som Rebz skrev. Kan vara så att första valpen ligger fel eller att två valpar vill ut på samma gång (som hände valpkullen jag ska köpa valp från) och då är det kejsarsnitt som gäller!
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Hej TS
Som de andra säger, att är du osäker så kontakta veterinären. Det är bra om du har skrivit ner lite fakta som du kan ge veterinären, så som temp, när hon är beräknad med mera.
När tiken ska valpa så vill hon inte ha någon mat. Se bara till att hon har friskt vatten. Att hon kissar och bajsar är för att hon tömmer sej och att det trycker på. Dom 2 sakerna är ett säkert tecken att det är på gång. Det slemmiga som kommit ut är nog slemproppen. Inget du behöver oroa dej för. När tiken kommit igång och bäddar riktigt intensivt och rycker och sliter i bädden är det inte så långt kvar. Men det kan dröja med värkarna ändå. Låt tiken få lägga sej och sova när hon vill det, för hon en ganska jobbig tid framför sej. Vattnet går för varje valp som kommer.
Kommer det därimot grönt ska du kontakta veterinären direkt.
Lycka till
Skriv gärna och berätta hur det går. Du kanske redan har en fin liten kull i lådan.
Jag ringde en kille som är jätteduktig med schäfrar då han själv föder upp dem!
Det har inte kommit några valpar än men hon är på god väg! Hon vill ut betydligt oftare och hon kissar och tömmer sig väldigt mycket.
Han sa att jag absolut inte ska oroa mig för att valparna är på G eftersom att hon bäddar i sin låda såfort hon kommer in i rummet och hon dricker mycket vatten och som sagt, hon tömmer sig nu. Måste ut med henne varannan 2 timmar annars kissar hon inne. Hon visar nämnligen inte när hon behöver ut och göra ifrån sig.
Hoppas att valparna kommer snart så jag får fina bilder att visa! 
#5 Spännande!
En tanke bara, om hon tycker att det är jobbigt eller stressigt att gå ut och göra ifrån sig kanske du ska lägga ut tidningar eller något så att hon får lov att kissa inomhus så slipper hon stressa över det och kan koncentrera sig på lyan och värkarbetet.
#7 hon älskar att vara ute och hon ser inte ett dugg stressad ut men ska se efter och tänka på det där med tidningspapprerna eftersom hon kommer antagligen inte vilja gå ut när valparna väl börjar komma! Riktigt smart idé!:)
#7 Okej :) Ja när valparna är färska och tiken har hunnit knyta an och har fullt upp med vårdarbetet har de ofta svårt för att lämna dem.
Vad gör lite kiss på golvet om man får en trygg, lugn och glad mamma ;)

hej.
nåt som slår mej är att om vattnet gått redan på fm och på sen eftermiddag har fortfarande inga valpar kommit så skulle jag absolut åka in till en veterinär,, troligtvis är den valpen inte vid liv.
Valpar/kattungar klarar sej inte i så många timmar om vattnet på tiken redan gått.
//Linda
och att gå promenader får igång värkarna ännu mer! fick jag veta av våran förra avelstik.. han bara komma innan för dörren så tryckte hon ut en :D
Hur går det?
Som #10 skriver. promenader är bara nyttigt. Spring med henne. Men håll dej nära hemmet. Och ha även med dej en handduk, sax och en peang i beredskap om hon skulle få en valp ute.
Vi tog ut henne vid 03 och hon började krysta, tog in henne och det startade nästan direkt och till en förvåning kom första valpen redan kvart i fyra! Hon fick 6 st valpar på kort tid, mellan 3-4 tim. Hon är så himla duktig och vill helst av allt ligga med sina valpar. De är så himla fina, ska ev. behålla en av hanarna, han är skitfin! Det blev 4 hanar och 2 tikar:)
Här har vi alla tillsammans!
Vad roligt att det kom valpar tillslut! Stort grattis :)
Vilken ras är det?
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Ja! Tack så mycket, det kom en valp ute när jag var ute och lät henne göra ifrån sig. En hane till.
Det är 75% schäfer och 25% siberian husky och då undrar ni säkert varför vi parade de, för att föräldrarna är helt underbara, underbart psyke m.m. :)
Grattis till alla valparna
De första dygnen vill dom inte gå ut. Jag brukar rasta tiken precis utanför dörren. Tiken kommer efter hand gå ifrån valparna mer och mer, men nu behöver hon bara vara ifred.
Valpar som inte fått upp ögonen ska man helst inte lyfta. Det är de senaste rönen. De varken ser eller hör men känner och blir då dessorienterade av att man lyfter dom.
Hoppas alllt kommer gå bra nu. De första 3veckorna är det mest semester, sen kommer jobbet. Allteftersom valparna växer får du ta över mer och mer ansvar och matningar från tiken. När tiken går ifrån valparna och lägger sej utanför lådan måste man låta henne göra det. Tiken vet bäst
Grattis till valparna! :)
Jag förstår att man vill ta många bilder på dom nya små men jag har hört att iallafall katters ögon är känsliga så man ska inte använda blixt.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Okej tack då vet jag! Tack så mycket, det har kommit ytligare en valp till, nu har vi 8st, hihi.
Om jag ska vara ärlig så längtar jag tills man får mer ansvar, ser fram emot det, visst kommer det att bli jobbigt men det klarar jag nog, har min familj som hjälper till:)
Grattis vad kul!!!
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
8st!!! :O jisses.. vet en som kommer att få fullt upp när de börjar att springa o leva rövare ;)
Grattis!
Skönt att höra att det gått bra :)
#21 Tack, Ja verkligen! (:
#22 Tack:D Haha ^^
#23 Tack! Ja :)
härlig blandning
kommer nog bli perfeka hundar! har korsat in lite annat för att få fram mer lugn hund hehe
för min tik tog det närmare 2 h innan första valpen kom. det var jättejobbigt! men för henne tog det nästan 12 h för att alla skulle komma ut
men hon skötte det kanon. grattis till alla vlapar!

Jag antar att jag tack och lov hade fel.. :-)
Grattis till dom små..
//Linda
#25 Ja det är sant!
#26 Ja hehe, tack.