olycka =/
idag va jag killen o två kompisar ute o gick i skogen med Lusse o kompisarnas hund Mizty.. dom hamnade i bråk för en pinne som dom både ville ha o d resulterade i att Lusse fick två bitmärken precis under ögat =/
ganska djupt också, glad att d inte tog i ögat.. men d e illa som d är nu.. har tvättat med bakteriedödande och rakat bort pälsen så man lättare kommer åt o tvätta rent.. d kan ju va en hel del bakterier på en hundtand.. får hålla bra koll på d, möjligt att vi behöver åka till vetten o få antibiotika till honom.. får se hur d blir frammåt kvällen o imorrn.. 

Nej vad tråkigt. Hoppas det går bra. Hur är såret? Är sårfickorna uppåt i ansiktet så är chansen att han klarar sig större. Se till att spola rent sårfickan så du får ut bakterierna från den andra hundens änder.
Vill du ha mer uppbackning och rd från någon som varit med vid x-antal sår på hundar så bara hojta till.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Näe vilken osis vilken himla!! tur att det inte tog i ögat
, en sak som jag har hemma trots att jag inte har tik är spensalva för hund, det är jättebra för sår också ;-).
Tröste pussar från Lena och Snooden.
ps, har dom lekt förut då och det har gått bra då? ds.
har tagit en spruta med väteperoxid o spolat rent, förstår inte hur du menar med sårfickorna, men såret putar utåt iaf, kanske så du menar? jadå jag hojtar till =D
#2 ja dom har lekt innan, men denna tiken är väldigt dominant o ger sig inte i första taget.. d går jätte bra mellan dom men inte när d kom till att hon ville ha något som Lusse ville ha.

Om såret är gjort så att själva fickan in i hunden går uppåt alltså i riktning mot ögat då är det bra.
Men sedan så kan de få själva sårets ficka neråt mot munnen och då är det sämre.
Men du märker åt vilket håll tanden har gått in när du har sprutat rent där i.
Audiatur et altera pars
Synd men då ska ni nog undvika att låta dem leka alls med varandra igen, håller tummarna att det inte blir värre än vad det är i alla fall…
kramar!
tanden har gått i rikting neråt, kollade precis.. d ser rent o fint ut iaf.. men tror nog att vi får åka in med honom till vetten imorrn.. så att han inte går onödigt långt me d o d blir sämre o sämre.. tillslut så kan han ju få en jätte infektion i kroppen.. men jag kör me bakteriedönde nu nån gång i timmen eller?
ne ja vill inte att dom leker igen.. d blir att ut o gå men med koppel på isf…
Usch då.. Hoppas det går bra..
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Ja det är bra att ta det säkra före det osäkra och åka till vet, jag förstår att det blir koppel prommis efter detta också.
Jag skulle nog låta såret vila tills i kväll och göra rent det då en gång till, för det behöver ju lite chans att bilda skorpa och eventuellt anti kroppar också….blöder det nu eller?…

#7: Ja har det gått neråt så åk till veterinären. då samlas bakterierna i fickan.
det bäst brukar vara att bara spola rent med kok saltlösning. Bakteriedödande medel tar tyvärr också död på de bra bakterier som finns. och det är inte så bra.
Audiatur et altera pars
men köper man koksalt på apoteket eller?
Ja det finns på apoteket…men Åsa vet du om man kan göra det själv hemma? har för mig det men har glömt hur det var med det…

KOKSALT
japp 1 liter vatten och ½-1 msk salt. kokas. =)
men jag skulle inte rekomendera det hemma kokta i och med att det ligger så nära ögat.
Du har inte jodopax hemma?

Jadå man kan göra det själv. De är en tesked salt till en liter vatten. Kokas upp ordentligt. Ställ in i kyslkåpet så det står svalt. Och gör nytt efter 6 timmar. Längre än så bör det inte stå.
Audiatur et altera pars
Ja just jag Tina så var det, tack nu ska även jag skriva ner det så det inte faller i glömska igen :-))…

http://sv.wikipedia.org/wiki/Natriumklorid
Bara för att ni ska se att det är en tesked. Så har de sagt på sjukhuset åt mig med nämligen. men här står det också att de brukar rekomendera detta. Så slipper ni tro på bara mitt ord :-)
Audiatur et altera pars

hihi…börjar tant bli gammal=))
ska till apoteket om en stund så jag köper d där ist =) så tvättar jag rent me d… ush va jobbigt e jätte orolig för han.. =/ men han äter o dricker o vill leka så än är det väl inget fara iaf..
tack alla för ni är så snälla =)
måste bara säga det att, ecko vart ju biten i julas.. då vart de tandmärken och djupa sådana i hans läpp.. fickorna gick neråt.. vi tvättade med vatten bara och lät det sedan vara.. eftersom hundar brukar ha en väldigt bra läknings process själv.. och ville inte ha massa bakterie dödande pågrund av, som någon sa, att de dödar även dom bra bakterierna.. de läkte jätte bra och nu syns de knappt alls.. bara lät sårskorpan komma och sen läker de sig självt..
bara en liten sak så:)
oh blev lugn när jag läste ditt inlägg real =D

Ja det är som real säger, det mesta löser sig själv. Skönt att höra att det gjjort det även med nedåtgående fickor i ansiktet. Har hört om dåliga erfarenheter, och just då det sitter vid ögat reagerade jag lite extra.
Men som sagt var, de flesta sår läker ihop själv. Och jag skulle inte vara rädd för att låta dem leka ihop efter detta.
De är hundar, det hör till att få sig ett par bett ibland. ;-)
Audiatur et altera pars

Min vovve åkte på stryk av min mammas äldsta schäfertik när han låg och tuggade ben. Hon försökte ta benet av honom och han tog tillbaks det, det hela resulterade i att Terra(schäfertiken) fick in rejäla smällar över skallen och ögonen på honom. Och på något sätt for Jacks högra öga in i huvudet och jag fick öppna ögonlocken för att kolla. Såg lite ruggit ut men det "hoppade" tillbaks ut på sin rätta plats efter ett tag.
Anledningen till att schäfertiken inte tål att någon hund tuggar ben osv är pga att hon åkte på rejält med stryk när hon var liten.. Men hon är världens mysigaste hund :D
bra! som åsa säger.. de mesta verkar lösa sig självt. Och ecko har inte lidit utav de.. det var bara just de ögonblicket han vart biten som de var hemstk. Och jag måste säga.. de läkte nog på bara en vecka till två när vi bara lät de vara.
Som sagt, vovvar är väldigt bra på att läka sig själv.. sen kan jag inte komma på något som vetten skulle kunna göra bättre? du har ju gjort allt för honom.. (ha inte för mycket bakteridödande)
Mina två hundar åkte ihop i ett rejält slagsmål för drygt tre veckor sedan.
Såret tiken fick var inte så stort men det blödde rejält så jag kontaktade veterinären som sa att ett bitsår räknas alltid som infekterat och man bör sätta in antibiotika även om man tvättar och håller rent.
Vi åkte in med tiken till vetten och det visade sig att såret var betydligt större än vi trott. Vi fick instruktioner att tvätta minst två gånger per dag och även massera neråt mot såret för att få ut sårvätska. Hon fick käka antibiotika i 10 dagar och nu är såret helt läkt och hon mår bra.
Ja Tina tant börjar blli ännu glömskare än vanligt hahaha…
När Nalle blev biten för några veckor sedan, fick jag rådet av vererinären att hålla såren öppna. Dom skulle läka underifrån. Han fick även 10 dagars penicilinkur, eftersom han fick infektion i såren. Jag tvättade såren dagligen med jodopax. Som jag skrivit i tidigare inlägg, så ska man se upp även med små sår, då hundarna har mycket bakterier i munnen. #19 Både människor och djur har bättre läkkött i munnen och läpparna.
Stackars min Lussebulle, hoppas det ordnar sig för er :)
hej igen.. nu har vi vart iväg en sväng o Lusse har vart ute o lekt, fast med mig denna gången =) han är jätte pigg o har ätit o druckit massa vatten, såret ser hyfsat bra ut, köpte koksalt på apoteket innan o har spolat litegran men d va inte så lätt när vi va utomhus då allt e mycke roligare än att ligga still =D så för tillfället så ser det väldigt bra ut o tror d kommer läka fint.. men man vet ju inte än…
ska snart lägga ut lite bilder från innan idag =)
Jag tror det där går jättebra Malin…men som sagt håll lite koll på det…
Stackars Lusse, det var väldigt nära, han hade tur att det missade ögat 
ja verkligen tur..

Ja det var verkligen nära ögat. Stackars lill gubben :-)
Audiatur et altera pars
ja just nu ligger han helt utslagen i soffan efter alla bravader.. tror d va Lusses otursdag för han råkade nästan elda upp sin svans på min cigg idag, o hoppade ner ifrån ett litet staket utan att se att d va ett dike efter staketet… han e sååå klantig.. =)
Typiskt hans ålder…klantiga tonåringar. men han kan flytta till mig så länge =)
en liten uppdatering angående Lusses skada, d har läkt jätte fint o allt ser bra ut =D
Vilken tur! :D
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
japp himla skönt att slippa krångla me vetrinär o mediciner o sånt. =)
vad skööönt malin, pussa på honom från mig och snodderiet
Vad skönt att höra att Lusse mår bra, men jag hade nästan mina aningar eftersom du inget sagt ;)
haha jo hade han blitt dåligare så hade jag skrivit direkt =)
Lusse tackar för pussen o pussar tillbaka =D