Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2852 ggr
Cazzos
0

Thai Ridgeback

Jag är ganska nyfiken på Thai Ridgeback hunden, någon som har/haft en sån eller vet någon som har en & har några bilder? Glad

Noa-Nisse
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tycker den ser exotisk ut, :P men jag föredrar nog rhodesian ridgebacken ;)

Medarbetare på Hundar.ifokus

Cazzos
0

#1 Min mammas vänina har en Rhodesian Ridgeback, hon är jättestor och så otroligt söt!

Hon heter typ Sodeisia, eller nåt, det uttalas så iallafall, är inte säker på stavningen.

Det är häftigt att pälsen växer åt motsatt håll på ryggen. Hur kommer det sig? Obestämd

Ixectrona
0

Att det växer åt motsatt håll är en genetisk mutation, på samma sätt som alla de olika färger, öron, svansar och pälstyper vi har är mutationer.

Thai Ridgeback Dog är inte direkt var mans hund. De beskrivs ofta som mycket vilda, och det finns en anledning till att aveln knappt existerar i Sverige. Den har i stort upphört för att rasen är för svår, har jag fått höra.

http://hem.passagen.se/yvkek/engstart.html
http://www.kennelchanco.se/default.asp?sida=trd

Jag har lyckats samla ihop några "nyckelord" som beskriver rasen, då jag är nyfiken på den sedan flera år, men det känns som att jag inte fick ihop allt då den så ofta beskrivs som vild, svår och ibland ohanterlig.

Active Can appear sluggish and stolid Alert, quick reactions Adaptable Fair amount of exercise Loves to run Very clean Little odor Quiet Undemanding Flexible Never in the way Healthy Hunting instinct Watchful Self-confidence Aloof Little tolerance Stubborn Fearless Easy to housebreak Early socialization vital Rarely barks Likes to talk Very athletic Loves to dig Self-reliant Independent Eager to please Very intelligent

rebz
0

#3 Kul att den beskrivs som vild, svår och ohanterlig när några av dina nyckelord beskriver den som anpassningsbar och kravlös.

Jag har inte läst så himla mycket om rasen. Men minns att den förr användes mycket till jakt och vakt och är väldigt aktiv. Och just ja de är mycket duktiga på att hoppa vilket gör att de fungerar bra inom agility. Det är allt jag vet :P

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

SaraC
0

Kennel Chanco som föder upp bland annat Thai ridgeback har skrivit några rader om rasen inne hos oss på Spetsar & Urhundar.

Finns även mer information om rasen på deras hemsida.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Ixectrona
0

Jag vet, det är ju det jag tycker är konstigt. Nyckelorden har jag tagit från diverse uppfödares rasbeskrivningar av den. Andra har tydligen lagt av med den för den är så svår. Obestämd

SaraC
0

#6 Ja, den är som flera hundar ur gruppen speciell. Kan mycket väl tänka mig att det inte är något som passar varenda uppfödare eftersom det är långt ifrån en "var mans hund". Kennel Chanco tycker jag dock är väldigt duktiga på både urhundar och hundar i allmänhet så är man intresserad av raserna de har rekommenderar jag att man läser på deras hemsida och kontaktar dem.

Cazzos
0

Har suttit och läst nästan hela deras hemsida (kennel Cancho).

Jättefint område och superbra beskrivning av hundarnas levnadssätt hos dem Skrattande

skogsstjärnan
0

Ridgebacks är en mutation som någon nämnde ovan. Mutationer i sig är ju en naturlig företeelse, men hos hundar med denna mutation tycks sjukdomen dermoid sinus (ds) hänga samman.

Läs en doktorsavhandling om ridgen: http://pub.epsilon.slu.se/1669/

Läs mer om dermoid sinus hos SRRS: http://www.srrs.org/index.php?pageId=93

Nu vet jag inte hur läget ser ut i Sverige, men i UK står att läsa i rasstandarden för rhodesian ridgeback att hundar utan denna ridge bör avlivas. Man uppmanas alltså att avliva de sunda hundar som inte tycks ha någon risk att utveckla ds! Detta togs upp i BBCs dokumentär Pedigree Dog's Exposed.

Let your food be medicine and your medicine be food - Hippocrates

Mischa
0

#9 Fast DS förekommer även hos hundar utan ridge, tror knappast att man i sverige uppmanas att avliva hundar utan ridge, dom förekommer.

≧◔◡◔≦

Ixectrona
0

Man kan ju tänka att det måste finnas en anledning till att folk skriver såhär…

"Har pratat med flera uppfödare, en av dem vill förbjuda rasen i svergie. Alla hade i princip fått tillbaka alla sina hanvalpar vid 1-2 års ålder och fått avlivat. Ingen av de jag pratat med har lyckats ha två thai hundar av samma kön att hålla sams.

Thaien har lätt till bett, knyter sällan samman med ägaren och har dessutom mycket problem med hälsan (det där med rigen).

Jag skulle se mig efter en annan ras."

"Jag pratade för några år sedan med en fransyska, som hade hundpensionat och hon och hennes man arbetade dessutom med att träna stående fågelhundar (vorsteh, pointer etc). Vi såg TRD på en utställning (två exemplar från kontinenten, båda hade munkorg…) och började prata om olika hundraser.
Det fanns EN ras som hon inte tog emot på hundpensionatet - Thai Ridgeback dog… Just för att de är mycket speciella, otroligt mycket urhund, enmanshundar, könsaggressiva, reserverade är bara förnamnet osv, och hon tyckte inte att sådana hundar skulle lämnas bort, vare sig det var till hunddagis, pensionat, eller ens vänner och släktingar, eftersom de var så speciella.
Kanske har man kommit längre i aveln i Sverige?"

Men lite samma saker skrivs om Akitan också om man bara tittar tillräckligt noga. Kanske TRD bara haft "otur" än så länge med fel ägare, och då det finns så få av dem så sprids de dåliga ryktena fortare?
Jag tänker på TRDn som lite som en Akita (vaktande, reserverad, könsaggressiv, jaktinstinkt), men mer vild.

Har pratat med flera uppfödare

en av dem vill förbjuda rasen i svergie. Alla hade i princip fått tillbaka alla sina hanvalpar vid 1-2 års ålder och fått avlivat. Ingen av de jag pratat med har lyckats ha två thai hundar av samma kön att hålla sams.

Thaien har lätt till bett, knyter sällan samman med ägaren och har dessutom mycket problem med hälsan (det där med rigen).

Jag skulle se mig efter en annan ras.

SaraC
0

#11 För att kunna ta någon som helst ställning till dessa åsikter måste man ju få veta vilka uppfödarna är och vilka köparna är.