Hjälp med morrande hund
Min hund morrar så fort det låter i trapphuset eller utanför lägenheten, speciellt på nätterna. men om det knackar på dörren så är hon helt tyst.
Hur ska jag göra för att få bort morrandet på natten? Vaknar ju av det varenda gång så det är ganska jobbigt.
Har testat med att säga ifrån åt henne, ignorera, och att spruta vatten men inget av det har fungerat.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Hon gör sitt jobb. Hon berättar för dig att någon kommer. Det ska man inte ta bort.
Även om jag förstår att det är jobbigt. Men en vacker dag kanske du tackar henne.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jo jag vet att hon bara vaktar, men grannarna måste ju kunna gå utanför huset utan att man ska bli väckt, bor i ett område där det rörs ganska mkt alla tider på dygnet och är lätt väckt men har svårt att somna om så det blir inte så många timmars sömn
_**/Mvh Anne
2, jag förstår problemet men jag håller med Åsa här, som du säger så har du ju regaret med vatten spruta och tillsägelse, och det har gjort att hunden tar det som en medgivande till att vakta ändå, det enda du kan göra är att nonchalera alltid, för så länge hunden ser att du inte reagerar på något vis, ju mera kommer den på att det är ingen fara alls….du får nog sova med öronproppar så länge (skoja), men till slut lägger dom av med det i alla fall…fast det kan ta lång tid eftersom du har regaerat ett par ggr redan ;-).

Fortsätt ignorera !! Till slut så slutar morrandet !! TUR att vovven inte skäller, då har det varit värre…Viska till Dig vovven, så kan den ligga bredvid Dig.."inget vatten-krig" Hoppas Du får bättre nätter snart !!

Får fortsätta ignorera henne och hoppas att det blir bättre då vi flyttar till större lght om en månad
_**/Mvh Anne

Du har helt enkelt fått en otroligt duktig vakthund. På gott och ont :-)
Hoppas det ger sig för dig. Om inte annat kanske du vänjer dig med tiden.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
5, det blir säkert bättre, men en liten vänlig perentes nu när ni ska flytta kan det ju bli lite värre ett tag med alla nya ljud och så också….;-).
När min man jobbade som vakt så hade vi alltid problem då vi hade valp, för dom var ju inte vana vid att någon kom i dörren vid 03-04 på morgonkvisten, men vi ignorerade det hela och min man gjorde aldrig någon affär av att han kom hem på helgerna, som tur är så har vi alltid haft ungar som sover som stockar jämt, så dom vaknde aldrig av det ;-)….men dom varnings-skällde och morrade kan jag meddela, så ibland lätta man en halvemeter ur sängen hahaha..

Det finns en situation när min hund skäller och det är när familjen gått och lagt sig på kvällen och det skulle komma någon på gården…. Hon skäller inte på människor eller djur om någon är vaken.

Velvet är knäpptyst då vi är vakna och ingen har hört henne då vi varit borta en stund, men alltid då vi sover… är bara van att hundarna skäller/morrar om det är någon vid dörren men då är Velvet istället helt tyst och står bara och tittar på dörren. Är iofs bra att hon vaktar men samtidigt lite jobbigt
_**/Mvh Anne
Lusse skäller o morrar när d går folk i trappuppgången, han får gärna säga till att d kommer någon o jag tycker det är bra, men ibland skäller han lite väl mycke o då brukar vi säga till honom typ "nu e d bra"…
men vaktar inte hundar lite mer när man själv ligger o sover? på dagarna e vi ju vakna o hör bra själva eller så.. hmm bara en tanke..
Malin, jo det stämmer dom är mera vaksamma då huset sover, man kan ju undra ibland vad dom hör på nätterna :-))), är man ute i mörker så är dom oftast också mera alerta än på dagtid….
haha jag brukar säga att Lusse har tomtar på loftet ibland haha =)
men ja tror han typ vaktar källaren ibland, vi brukar nämligen gå ner på natten o kolla läget eftersom d e mycke inbrott där, o när han hör folk gå i källaren skäller han till..