Kissad på?
Hej!
Jag har två hundar en kastrerad tik som kastrerades vid 7 års ålder pga sjukdom och en hane som kastrerades redan vid 5 månader. När jag släpper mina hundar med andra hundar så kissar nästan alla hanar och vissa tikar (okastrerade) på min hund och juckar ofta. Han är ganska underlägsen och leker ofta själv med sin lilla röda boll så han är ju inte och kaxar sig och så. Jag har aldrig sätt detta förut på en sånt extremt sätt.
Så nu undrar jag om det är någon som varit med om detta beteende förut eller förstår anledningen bakom de? Jag har funderat på om dom vill markera honom för att han inte luktar hormoner?
Mvh Elin
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
De gånger min kille har fått träffat en kastrerad hane så har han blivit total förvirrad över " vad det kan vara " då det varken luktar hane el tik :) men den stackarn får stå ut med hans våldsamma våldtäcks försök… otroligt pinsamt för min del iaf :P
Hehe ja det förstår jag. Men han kissar inte på den i alla fall?
jo han kissar på de med ibland med vilje och bland inte :)
okej så min hund är inte ett ensamt mobboffer:P
det är vanligt att kastrerade hundar blir "mobbade". Det finns både dom som säger att det är för att dom luktar varken hane eller tik, och så finns det dom som säger att det är för att kastrearade hanar luktar löptik (dom får ett överskott av östrogen)
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
#5 att dom luktar löptik har jag aldrig hört förut. Det var intressant att höra. Skönt att veta att min gris inte är ensam
#5 Om man kastrerar en tik då, hur blir det då?
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Det va en intressant fråga:O
#7 kastrerade tikar kan nästan bli testosteronstinna
eftersom du tar bort östrogenet så får dom en överskott av testosteron. Jag minns inte vart jag läst det så jag kan inte säga att jag är helt hundra
#9 Okej. Så andra hundar kan alltså tro att en kastrerad tik är en hanhund? Lite nyfiken då jag troligtvis ska kastrera min tik :)
#10 det vet jag inte riktigt faktiskt. Men våran kastrerade tik verkar lite testosteronstinn faktiskt 
#11 Okej. Nu kanske jag är lite dum, men vad menas med testosteronstinn? :P
Intressant fråga, min hanhund kissade på människor innan han blev kastrerad. Troligtvis någon slags revirmarkering/överslagshandling som lyckligtvis upphörde när han blev kastrerad. Ingen av de kastrerade hundar jag haft hand om har dock blivit medvetet kissade på, aldrig någonsin faktiskt. Däremot blev tiken kissad i huvudet några gånger av min inte allt för tålmodiga hane när hon (enligt honom) stod för länge och luktade på en intressant fläck. Men syftet var att kissa på fläcken inte på henne, hon råkade bara vara i vägen (nu har hon lärt sig att flytta på sig eller så har han blivit tålmodigare).
Mammas kastrerade hande har aldrig blivit kissad på, och han har många okastrerade hanar som kompisar.
Vad gör ägarna till hunden som kissar?
#12 ja du, hon är liksom kaxigare och lite "hanig". svårt att säga haha 
just det där med att bli kissad på har jag faktiskt inte hört förut, men att den kastrerade hanen blir uppvaktad / juckad på är ganska vanligt.
#15 Ja okej :)
Har två kastrerade hanar, och de har aldrig blivit kissade på…. och jag säger som #14 - vad gör ägarna till hundarna som kissar?
#1 , hör väl inte till tråden, men måste bara fråga: Du säger "men den stackarn får stå ut med hans våldsamma våldtäcks försök… otroligt pinsamt för min del iaf :P"
VA?? Står du bara och ser på???
#17 jag knuffar alltid undan honom och säger fy… gäller även våldtäcks försökena… 
Varför ens kalla det våldtäktsförsök? Känns bara dumt.
jag gör det för att det ser stort sett ut som så. han försöker gång på gång men "får inte till det"
#20 Gör det du, men det du skriver samt att kalla det just för våldtäktsförsök .. känns jättefel i mina öron.
Men det kanske vara är jag det.
Är väl ännu värre att inte hindra honom……
#21 mjahopp tyck de då :)
hur som haver så fyar jag varje gång och jag tillåter honom inte att göra det
#22 Självklart!
Men oj! Det lät ju inte alls roligt..jag som tänkt kastrera min framtida hanhund..men nu vet jag inte om jag vågar..vill ju inte att han ska bli mobbad och kissad på!
Är detta vanligt?
It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..
Medarbetare på Avenged Sevenfold
#25 Tror jag inte
#25 jo det är faktiskt ganska vanligt. Pga att du tar bort den största produktionen av testosteron. det händer att kastrerade hundar får "språkproblem" (dom har inte problem, men andra hundar får problem med dom)
#27, att det skulle vara VANLIGT att de blir kissade på, vartifrån tar du den faktan?
Dom kan också bli påhoppade av andra hundar just för att dom inte luktar något.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Jag skulle också vilja se lite information om hur vanligt detta är.
#27: Jag vill också ha fakta som säger att det är vanligt att kastrerade hundar blir nerkissade (med flit) av andra hundar. Känner visserligen bara ett 30-tal kastrerade hundar men har aldrig fått intrycket att det är ett vanligt problem. Om andra hundar sedan har problem med mina hundar för att de är kastrerade ser jag det som deras problem, har hittills inte träffat en stabil hund som inte fungerat fint med mina.
#28 nejnejnej, inte att dom blir KISSADE på, men #25 frågade om det är vanligt att de blir mobbade, det var det jag menade
att de blir kissade på har jag aldrig varit med om haha
Det är på instruktörsutbildningen jag går som vi tagit upp det
#32: Du får gärna komma med fakta som säger att det är vanligt att de blir mobbade också. Hittills har jag bara träffat en hund som antagligen inte fungerar med min kastrerade hane just för att han är kastrerad, men den tiken gillar inte heller andra tikar och har allmänt svårt för hundmöten då ägarna nästan måste binda fast henne för att hon inte ska slita sig så det gör inte så mycket. Min kastrerade tik kommer överenes med allt som kommer överens med andra saker på fyra ben. En klar majoritet av de kastrerade hundarna jag känner kommer dessutom bättre överens med andra hundar än många andra. Huruvida detta beror på kastreringen eller att många av dem är utländska hundar kan dock diskuteras, gissningsvis beror de på det sista men det är ingen av dem som har problem med att bli mobbade. Därmed inte sagt att det inte händer men att det ska vara vanligt är inte något jag märkt av.
Våran ena kastrerade tik blir mobbad av våra två andra hundar, dom går inte att ha tillsammans.
En bekant till oss kastrerade sin birardhane och han har nu blivit påhoppad av flera hundar.
Våran uppfödare har haft två hundar tillsammans, tik och hane, när tiken fick valpar var dom tvungen att snitta och hon kastrerade henne på samma gång och sen dess har dom varit i tjiven med varandra.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#33 det är inget jag kan bevisa med statistik eller liknande utan det är vad vi gått igenom på utbildningen. och dom har fått fram det genom erfarenhet. Har även pratat med veterinär. Det beror just på hormonerna. Jag vet faktiskt inte hur pass vanligt det är, men det är ganska vanligt. Och det gäller just hanar, inte tikar! Båda mina kastrerade hanar blir uppvaktade av andra hundar, även många andra jag pratat med. Men självklart inte alla 
Vill också förtydliga att det är inte de kastrerade hundarna som får svårt med andra hundar, utan det är just de andra hundarna som KAN få problem. Det kan tex. vara värre vid löptider, då kan en hane "uppvakta" en kastrerad hane.
#14 Dom Mesta rycker ju tag i sina hundar skäller på dom och ber mig om ursäkt och skäms såklart. Men så finns de dom som säger oj hehe aja de är ju bara lite kiss de går att tvätta av eller oj så har han aldrig gjort förut gud va konstigt men hunden säger dom inget till. Dom tycker väl att ja får skylla mig själv som har en hund som andra vill kissa på..