Förslag på nya trix?
Nyss lärde jag Eros att hoppa upp med framtassarna på mina axlar. Är så stolt över min lille skit, han är ju faktiskt åtta år, men tycker det är lika roligt att lära sig nya saker ändå. Han fattade på andra försöket! :)
Nu ska vi väl köra in den ett tag, men sen när det sitter så har jag lite idétorka. Så kom gärna med förslag på roliga små trix :) Skriv gärna hur ni lärt in trixen om ni kan!
Han kan redan;
- Sitt
- Ligg
- Rulla
- Vinka
- Dansa
- Vacker tass
- High five/ten
- Får mamma en puss?
- Får mamma en kram?
Bild på dansande Eros! :)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Kompisen har lärt sin att dutta på det finger hon säger. Skorpan kan spela död och krypa =)
Hur lärde ni in de sakerna?
Haha har försökt lära Eros spela död men han ligger bara o fäktar med tassarna.. Har gett upp :)
Snodden öppnar sin egen byrålåda med sina leksaker i alldeles själv.
När vi säger pang nu så slänger hon sig ner men benen står rakt ut åt sidorna (likstel) Vi sa åt henne att ligga sedan puttade vi henne åt sidan och sa dö, och såg till att hon låg still tills vi sa åt henne att hon levde igen…också en massa godis. Krypa då la vi henne ner och drog godiset efter golvet alldeles framför nosen på henne.
Kompisen lärde sin genom att säga det finger hon ville att han skulle dutta på och satt dit det också en massa godis, hon tränade honom med ett finger tills han fattade att det var typ tummen han skulle dutta på och tillslut kunde han vart enda finger =)
jag har lärt lusse att ge mig hans vänstra tass, så istället för vacker tass då det är den högra han ger mig så säger jag bara "andra" o så ger han mig sin vänstra tass, i början fick jag liksom peta på d vänstra benet för att han skulle förstå .. inte så kul kanske men kul att lära dom nya saker =)
#3 Hihi har du lärt honom de eller kom han på det själv? ;)
#4 Aha okej. Smart! Dö är iaf inget Eros är sugen på att göra, men kanske orkar försöka på nytt sen :)
#5 Ja men de är ju lite kul.. Lära sig att skilja på höger o vänster :)
Åh, förra hunden kunde ju en massa. Man lärde honom en massa och glömde bort det efter ett tag.
Men vi övade in ett freestyle-nummer, om man ska säga så. Och det blev superbra tillslut. Lite olika delmoment som man satte ihop, jättelätt.
Så om du tex lär hunden att "slå" (lägga) på det ben du håller upp, om du håller upp höger ben så ska hunden "slå" med höger tass och tvärtom.
Sedan körde vi även med att han skulle gå mellan mina ben, som en tunnel, inklusive backa med mig, och då gick han mellan mina ben.
Låt fantasin flöda.. 
Hej
Kan du berätta hur du lärde din vove att vinka…Är också ute efter att lära min valp mer..
tack

Jag lärde Kessy vinka. Men det var inte skojigt. Hon kunde ge vacker tass. Men att från det få henne att vinka det var inte så skojigt. Men bra myclet lättare än att lära henne att skälla på komando.
Men henne lärde jag mycket. Hon kunde lägga sig, sitta och stanna och stå på tyst handkomando.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jag brukar även använda ordet snurra, jättebra när han är i duschen och när man torkar honom. Också ordet backa, praktiskt att kunna. Sen har vi ord som bocka som man har ingen nytta av, men för en godis kan han bocka. Vänta är ett jättebra ord och används ofta. Ordet Bara använder vi när han får onödigt intresse av någon eller något, typ "bara" en katt, då blir han liksom ospänd. Och så finns ju massor annat man kan lära honom.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Jag har börjat träna riktningar när Idelma går lös nu, och även "höger tass" och "vänster tass". Går väl relativt bra, men hon är för intresserad av godiset.. -_-'
lusse kan också backa, eller si sådär =) sjka försöka lära honom att gå åt höger o vänster me =)
Gå slalom och 8 mellan benen är kul. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Eller upp med tassen på benet.. Och andra tassen på andra benet sen också, såklart. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
så fint kort på er =)
Haha ja, jättefint. ;P
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Alex, det där körde jag med förra jycken! :O Härmis! ;)
#17 Haha ja usch, fy på mig. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Att vinka och dansa är inget jag lärt Eros, de är nåt som kommit med modersmjölken :) Har bara "satt dit" kommando på dem :)
14,19 så sött!!!
Skorpan rullar, kryper och ruskar på kommando + en massa andra saker jag räknat upp =)

Min Enya trycker på knappen vid övergångsställen :)
Min hades som är 10 veckor kan bara ligg och sitt ännsålänge :)
23, det är bra gjort av en så liten teling det ;-)
Hera har han blivit så duktig, men jag såg på en gång att det skulle bli en smart jycke 
haha som om du skulle se d Lotta =P
Lotta ser allt, hon har satt upp små kameror i alla hem och vrår ;)
haha tror ja inte, hon e tantis =P
Men en gång i tiden har ju även hon varit i våran ålder, glöm inte det.. :P
VA, har hon???
trodde hon alltid vart tantis =P
Hörrö du Malin har inte mamma lärt dig om blommor och bin och hur människan blir till….och när man födds så går man igenom alla åldrar bla slyngelåldern som du är i nu ;)

Nepp Malin har rätt, Lotta föddes som tantis :-)
Audiatur et altera pars
HAHAHAHHAHAHA! Nu dör jag ju! *asg*
tack Åsa, tänkte nästan att d va så =)
blommor o bin? jo först slår blomman ut sen kommer biet o suger ut saften =)
Sjukproppar…Åsa hur vart du till då? Provrör måste det vara, med tanke på hjärnverksamheten. Dom glömde den lilla biten eller ska jag säga stora biten, det är därför du är som du är ;)

neheeee, jag var till skilnad från dig extremt närvarande när alla hjärnor delades ut. Du var nog på semester. ;-)
Audiatur et altera pars
Har inte haft semester på flera år till skillnad mot för dig som är varje år 

haha, men det är ju för att du fick en sådan lååång semester då när vi andra stod i kö för att få våra hjärnor.
Audiatur et altera pars
Äsch då…men i sommar min vän får vi semester jag och Jonny för första gången på 7 år tillsammans. Det är synd att vi inte har krok och husvagn har liksom varit kul att åkt till HC igen. :)

Ohh, men då får ni låna dragkrok och husvagn vet jag. Det skulle vara sååå roligt ju.
Audiatur et altera pars
Jag vet, men jag vet ingen som har…vi får se om det går att ordna på nått sett =)

*viskar* Vi kanske kan höra med pappa. ;-)
Audiatur et altera pars

Pojkens yngre som jag leker en del med kan bla
krypa
död, bade pa sida & rakt upp med benen
rulla
visa tänderna
skall, morra, gny
gäspa
snurra
städa undan saker
stänga & öppna dörrar, trycka pa knappar
balansera saker på huvudet
Förutom väldigt bra lydnad, gar att backa, stanna, svänga, skicka iväg osv överallt.
ecko fjärt kan:
Sitt
Ligg
kryp
High five
tass
backa
stanna
vänta
inkallning kom
skall
"varsegod"
släppa leksak på komando
"nej"
hit
vinka (nästan)
och så kommer ja inte på mer för tillfället:)

Jag har skrivit en hel artikel på massa olika konster och hur man lär in det. Läs gärna och kommentera här :P
http://www.zoonen.com/ perzoonen/ artikel.asp?oid=886344
på bilden kör vi "kö"
Nu när jag läser det här så blir jag ju lite inspirerad att lära Vicky något trix med :) trix har aldrig varit något jag pysslat med utan de kommando hon kan är mest sånt vi haft praktisk nytta av som tex..
Sitt
Ligg
Kom
Stanna
Vänta (sakta ner på stegen när hon är lös så att jag hinner ikapp utan att hon behöver stanna)
Fot
Nej
Ut ur köket (det kommando hon kan bäst efter att ha växt upp i ett matlagningsälskande hem med pyttekök :P )
Varsågod (det senaste kommando jag gett slutar gälla och hon får göra vad hon vill)
Såja (jag är klar med vad jag nu än gjort med henne)
Loss
Vacker tass
Krypa
Fel håll (när hon är lös och har gått in på fel stig/väg - hon byter då väg)
Hopp (hinder i vägen, soffa osv)
Puss? (jag får mig en liten puss på näsan)
Uscha (egentligen samma som nej men något som bara blivit automatiskt hon luktar på något suspekt)
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/

Benjy, din länk fungerar inte för mig.. Kommer till Zoonens sida som säger "oops, något blev fel"
http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=886344
Testa den länken istället (till Benjys artikel).
Mvh Alex
Värd för Ridsport