Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 6553 ggr
Learnmore
0

Kastrerad hund som juckar samt andra problem

Hejsan, Jag har en hund som blir två i sommar. När han var liten hade vi enorma problem med hans juckande, men vi kastrerade honom vid 1 års ålder och han blev betydligt lugnare. Men nu har han börjat sätta igång med juckandet igen och jag vet inte vad jag ska ta mig till. 
Blir man arg på honom och försöker sätta honom på plats blir han arg och bits.

Vi har tagit hjälp av tränare, men hon var riktigt hård och resultatet blev en ännu mer argsint hund. Så nu letar vi ny tränare men vi är väldigt osäkra på vem som faktiskt är bra och kan hjälpa till att lösa problem istället för att förvärra allt.

Han vill även gärna ta saker och ting, han kan ta kuddar, täcken, ja allt han kommer åt och det går inte att få tillbaka sakerna då han blir riktigt arg, morrar och bits.

När det gäller trickträning är han dock väldigt lydig och när han var liten var det lätt att få honom rumsren och han har aldrig bitit sönder något.

Det är en blandrashund med superlugna föräldrar, dock är han född utan syskon. Nu när han blivit äldre har han även fått träffa sin mamma och dom kommer absolut inte alls överens.

Tacksam för svar på hur jag kan göra med hans juckande, bitande och snattande.

Sophie&Segra
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Låter som en väldigt dominant hund i mina öron..
Jag skulle nog råda till att leta upp en annan hundinstruktör som verkligne förstår Erat problem.

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Learnmore
0

Han är fruktansvärt dominant.. 
Jag letar som en galning, vi har kontaktat brukshundsklubben eller vad det nu heter och dom har gett oss råd att träna för den hundtränaren vi redan tränat för, men som sagt skapade denna personen mer problem för oss än vad hon hjälpte oss. Vi har inte lyckats få tag på någon annan.
Hade varit läckert om Cesar Millan hade bott i Sverige haha.

Sophie&Segra
0

Hmf, okej.
Vart bor ni? Tänkte om det var några här som kunde tipsa om hundintstruktörer kanske :)

Learnmore
0

Jag bor i långås i halland :)

[hyperiion]
0

De finns hur många metoder som helst så det gäller att hitta en som passar din hund. Kanske är klickersmetod någon som funkar för er? Kanske inte?.. Man får prova sig fram ringa till olika hundpsykologer och tränare och se vilken metod du tycker verkar bäst för er:)

Learnmore
0

Det känns som att vi har testat allt men det vi testat verkar inte fungera..

Sophie&Segra
0

Okej, men om vi säger såhär då..
Vad har ni testat?
Så vi inte behöver rekomendera det igen :b

AnneN
0

Vad är hunden för blandning? (en del raser är mer krävande än andra)

Hur mycket motion och mental stimulans får hunden?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Learnmore
0

När han har juckat har vi försökt med att putta bort honom, be honom sätta sig, försökt få honom att tänka på annat genom att trickträna.

När han har tagit saker har vi försökt jaga ikapp honom och försökt ta sakerna ifrån honom vilket inte funkar, vi har försökt byta den stulna saken mot en hundleksak eller ett hundben, vi har i förebyggande syfte ställt oss med benen brett isär med armarna på höfterna mellan honom och saken han siktat in sig på. Vi har även här försökt få honom att tänka på annat med hjälp av trickträningen.

Och när han bits har vi försökt be honom sätta sig eller stoppa in en leksak i munnen på honom. Men ingenting funkar så det har alltid slutat med att han fått gå ut i hundgården en stund tills han lugnat ner sig och detta är ju inte heller den bästa lösningen. Hundgården byggdes ju egentligen för att han skulle stå där när vi inte är hemma och inte har möjligheter att ta med honom.
Men nu står han där allt mer eftersom att vi inte klarar av att hantera honom Gråter

Learnmore
0

#8 Han är blandning mellan tollare och riesenschnauzer. 
Han är säkert ute och går samt springer en halv mil per dag.
Han tricktränar en hel del, har ingen räkning på det och går ungefär en timmes spårning per dag. Så han hålls igång rätt ordentligt, men antagligen är det inte tillräckligt..

[hyperiion]
0

Byta ut föremål vinnar han ju fortfarande något på det han gör. Vad händer om ni går fram och ställer er på saken han vill ta och vägrar gå av och verkligen markerar att det är eran sak? hugger han då?

karinnos4
0

vad många inte vet är att juckande är ett symptom på stress. Visar han upp fler symptom på stress? Vet ni inte vilka det är kan ni googla. Jag ser även att ni har honom mer och mer i hundgård för att ni inte kan hantera honom, detta förstärker stressen. Vad jag ser har han raser i sig som behöver mycket motion, men att ha en hund i hundgård är inte att låta den göra sig av med energi, utan mer att "springa på sig stress", just att  ha en hund för mycket i hundgård (som eventuellt redan är stressad) förstärker stressen. Aktiverar ni honom med att kasta saker till exempel? Det förstärker stressen.

Sophie&Segra
0

Det kan ju vara så att han är Överstimulerad också. Hur gammal är han?

Tränar ni någon passivet med honom?

Learnmore
0

#11 Då börjar han dragkamp.

#12 Hm jasså, han är ju förövrigt väldigt hyperaktiv. Han går gärna fram och tillbaka och reser någon i familjen sig och går någon annan stans följer han efter. Han vill gärna hålla koll på allt. Kanske är det också något stress symptom? Om det är stress, hur får man honom lugnare?

#13 Han är två år, vad är passivet? :p

[_annaH]
1

Som ovanstående säger så är han väldigt dominant över er. Vilket ni måste ändra på! Det kommer inte ta en vecka eller två, utan det tar sin tid. Gäller bara att göra på rätt sätt.

Hoppas ni hittar en kunnig tränare och får honom lugnare!

[Forest]
0

Jag anser inte en halvmil per dag är mycket eller att det låter som att han akterveras så mycket. Men för mig låter det som att han är ett stresspaket med. Har haft sån hund det jag fick göra är säga ifrån att hänga efter när man reser sig det är inte hundens jobba att kolla allt alla gör osv. Juckandet ser jag inte som domenans utan mer att hunden gör detta för han är stressad, tänker varför vara domenat mot en kudde lr vad det nu är de juckar mot…  En stressad hund blir lätt en sjukhund så jag hade verkligen tagit till hjälp med att lära mig "hur får jag min hund att koppla av mer". En sak är iaf att man kan helt enkelt ut o gå längre träna lite lydnad det är inget uppstressande. Sen enkelgodissök är bra finns mängder med sök-aktervering man kan göra detta är itne stressande tvärtom får hunden jobba med hjärnan o nosen :)

PetraKarin
0

Det låter som att ni behöver lära honom att kunna koppla av. Som andra säger verkar ni duktiga på att få igång honom men inte ner honom. Så träna mer passivitet. )Passivitet=ta det lugnt, koppla av, inte ligga och förvänta händelser hela tiden, kunna koppla av på främmande platser etc.)

Och angående att han stjäl saker har ni nog tillsammans mer och mer byggt upp en konfliktsituation. Se till att valpsäkra hemmet så att han inte kommer åt att sno saker och träna på byteshandel och att kunna få honom att lämna ifrån sig saker utan att det blir bråk och han känner sig bestulen. Ni måste också visa honom att ni inte är ute efter att ta allt han har hela tiden. Tänk på resursförsvar.

Jag tycker att ni ska kontakta en hundtränare som använder positiva metoder. Kanske kan ni hitta något genom IMMI. 
Det här företaget verkar pyssla med kloka inlärningemetoder och det verkar som att dom finns i din närhet:
http://www.caninetricks.net/
Om det är för långt bort kanske dom kan rekommendera någon i Långås-trakten.

ZooZo
0

Låter som att det inte är en lätt hund att ha och träna. Om det är så att den är dominant så är det bättre att samarbeta med hunden än att försöka dominera den. Om den drivs av att få godis så kan man använda gocisbelöning då det är lugnast, lek och sådant hetsar upp hunden mellan träningstillfällena.

Jucka är definitivt ett stressbeteende och om hunden gjort det pga stress förut så kommer kastreringen inte hjälpa mot hundens stressjuckande, det hjälper mot sexuellt (frustrerat) juckande. Målet bör vara att få hunden mindre stressad. Understimulering kan stressa, precis som överstimulering.

Om hunden verkar understimulerad kan ni ge den en "äggboll" som man kan köpa i hästbutiker, de kan hunden sysselsätta sig med stunder då den är i hundrastgården. Men det är ingen bra lösning om hunden istället är överstimulerad. Då behöver den mindre aktivitet.

Att den tar saker kan bero på raserna, Tollaren är "framavlad att apportera döda och skadade fåglar. Men tollaren skiljer sig från övriga retrievers i och med att den även är avsedd att användas i ytterligare ett moment. Den lockar fåglarna inom skotthåll och det är detta som kallas tolling.". Så den kan ha en genetisk drift att ta saker, i brist på att den får vara med på fågeljakt.. Testa sakta bygga upp ett samarbete med hunden, inte försöka strida mot den i lägen där den blir arg. Tror ni vinner mycket på att lära hunden grundläggande apport-övningar. Gärna med hjälp av någon retriever-kunnig entusiast. Men då får man inte glömma schnauzzer-delen i hunden, som troligen gör den mer självständig och "tuff" att jobba med, än vad en genomsnitts-retriever är. Men, lär hunden apport, hämtning och avlämning, så tror jag den slutar ta saker, om den ändå gör det så kan ni använda avlämningskommandot i de lägena…

Learnmore
0

#15 Frågan är bara vilket sätt som är rätt…

#16 Hur mycket träning och aktivering skulle han behöva tror du? 
Hur sa du ifrån så att hunden förstod? Slutade din hund att följa efter och hålla uppsikt över familjen?

Han kan jucka mot vad som helst, även oss. Och jag vet inte riktigt vad jag ska göra just i den situationen när han väl har börjat på..

Men att gå ut längre rundor ska vi definitivt göra samt träna lydnad och söka godis. Tack ska du ha för tipsen :)

#17 Hur tränar man passivitet? Nu förstår jag vad det innebär men inte hur man gör.

Jag skulle även vilja veta hur man tränar byteshandel på ett rättvist sätt eller vad man ska säga, hur kan jag få honom att villigt gå med på att byta sina saker med mig. För när han har något verkar det inte som att någonting i hela världen kan ersätta just den saken han har. Om han tex har tagit en kudde har vi ibland försökt byta den med hans favoritleksak, men inte går det..

Tack för länken, jag ska genast titta in :)

# 18 Samarbete låter bra.

Finns det någon skillnad på understimulerad och överstimulerad sterss? För just nu vet jag inte om vår hund är över eller understimulerad..

Tack så mycket för tipset, ska be någon hjälpa till att lära in riktig apport då jag själv inte vet riktigt hur man gör för att hunden ska förstå :)

[Forest]
0

19 jag fick vara bestämnd att säga ifrån ofta var det mig hon hängde på som en svans så fort jag reste mig så hängde hon efter för att se vad jag skulle göra. Men oxå när inte jag var hemma så var hon sån måt min man o dotter. Vi sa helt enkelt nej stanna o lämna rummet (kanske hämnta ett glas vatten) o kom tillbaka o satte mig igen. Detta gjorde jag en tid o det hjälpte oss även hade vi bestämnda gå ut tider. Råka jag rubba 5min så sa hon till :) helt okej eftersom det var ju hennes tid att gå ut. Men rutiner och långproemad,masage,sök,vardagslydnad och annan träning som stärkte hennes självförtronde hjälpte oss. Hon var annars en kolugn hund inte så man såg stressen så tydligt på hon älska nämligen sova o sola lek o stojj var inte hennes grejj :)

googla lite snabbt har inte läst allt men kanske är något läsvärt iaf? se länk http://www.agria.se/hund/artikel/Hitta-hundens-pa--och-avknapp

Learnmore
0

#20 Okej, skönt att det löste sig :) Vi får nog göra samma sak :) Tack ska du ha för alla svar samt länken :)