Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 6864 ggr
Cazzos
0

Kupering

Vad tycker ni om kupering av svansar och öron?

Själv så tycker jag att det är otroligt fel att få hunden att se ut som något den egentligen inte är..

Dessutom så ser det så smärtsamt ut under själva processen.

Loveradio
0

Jag tycker det är himla onödigt och fel. Varför utsätta hunden för smärta bara för att man tycker det är "snyggt"? Eller att få dom att se "farliga" ut? Jag tycker det är fult. Mycket finare med hela svansar och öron.

Min förra hundlärare som är uppfödare berättade om hur dom kuperade svansar förr i tiden innan det blev olagligt. Och det var hemskt att höra hur dom hade trätt på snoddar runt svansarna på valparna som ströp blodcirkulationen och som skar in i svansen så att den till slut föll av. Aj aj…

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

fidojunior
0

#1 Finns hemska människor som gör så fortfarande. :(

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Lyan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag är helt emot kupering men kan inte låta bli att tycka att det är grymt snyggt med kuperade öron!

Fridaaaa
0

Det är helt fel, plus att det är förbjudet i sverige.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kitten86
0

Även jag är helt emot kupering av svans/ öron. Och inte bara för att det är smärtsamt och en totalt onöding process (då vi gör det för att vi tycker det är fint) utan vi medvetet handikappar våra hundar. Både öron och svans är en mycket viktig ingediens i hunden mimik och  kroppsspråk, något som vi då gör en nedsättning på eller tar bort mer eller mindre helt (beroende på graden av kupering). Speciellt snyggt tycker jag inte att det är heller!

Tycker att fler borde ta avstånd mot och ha förbud mot kupering! Fick en kommentar om min dvärgpudel (när han var ung) av en kvinna som informerade mig om att hon fött upp rasen i en herrans många år. Hon tyckte att min hund var ett riktigt praktexempel och en mycket fin hund såväl till exteriör som till menatlitet men hon påengterade dock att hon tyckte att hon minsann tyckte att rasen var finare med kuperad svans så som man gjorde förr!

Usch säger jag bara, över den kommentaren. Men att hon tyckte han var såå pass fin är något jag fortfarande tycker e kul!

Karmatarerskanise
0

Det är snyggt, men det är inte rätt.

jollycox
0

Det är fel att kupera, men inte fel att tycka att det är snyggt. Jag tycker det är snyggt med kuperade öron på vissa raser.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Forest]
0

Jag tycker det är fint med kuperad dobberman, men jag tycker det är fel och kupera det är som tur är olagligt här iaf.

[hyperiion]
0

kupering är hemskt att de ens finns.. Där imot tycker ja att kupering för vissa hundar kan vara bra då deras svansar slås sönder av att vara för hårde bland vissa jakthundar t ex. Men som sagt då är de i medicinskt syfte..

Måste dock tyvärr hålla med om att det är fint.

Fridaaaa
0

#9 Ja då är den en annan sak, men kallar inte det direkt kupering (inte ja i alla fall)

SaraC
0

#10 Det är ju fortfarande kupering. En av anledningarna till att man från första början började kupera hundar är ju den anledning som #9 beskriver.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

SaraC
0

Stämmer in med #5

Noa-Nisse
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En öronkuperad Grand Danois skulle jag vilja äga! Tycker inte det ser "farligt ut" utan jag tycker det gör att hunden ser stoltare ut på något vis.

Eller en helkuperad doberman :P såå jäkla snyggt.

Hade det inte varit smärtsamt för hunden hade jag tyckt det var okej. MEN jag är väldigt mycket emot onödigt lidande för djur av alla slag så därför tycker jag det är hemskt att det görs fortfarande. Tummen upp för sverige att de har tagit avstånd men en tumme ner för att svenskar åker till dannmark för att kupera sina hundar :/

Kolla in denna Grand Danois, är det inte bara för snyggt?
Bilden tagen från Http://grandelectras.pixbox.se

Medarbetare på Hundar.ifokus

SaraC
0

Personligen föredrar jag ursprungligt utseende och tycker alltså att hundar gör sig bäst med till exempel stående öron. Men det är ju vad jag tycker om utseendemässigt och jag tycker jag bäst om hundar som ser ut så "naturligt", inte att alla bör kapa hundar härs och tvärs för att få dem så. Förstår inte varför man till exempel som uppfödare väljer raser som man inte gillar utseendet på om man inte får massakera lite kroppsdelar på dem för utseendets skull. Då kan man satsa på en av de drygt 300-500 andra raserna som finns och hitta helt rätt istället.

Lyan
0

Jag läste i rastidningen för dvärgschnauzer att flera väldigt framstående uppfödare lagt ner när kuperingsförbudet kom, men hallå, då kan man väl inte gillasin ras särskilt mycket redan från början :-S (och verkligen ingen större förlust att mista sådana uppfödare)

SaraC
0

#15 Håller med.

AnneN
0

Jag tycker att kupering är helt fel både då det gäller för att man tycker att det är snyggt och även då det kuperas i förebyggande syfte på vissa jaktraser.

Avla på hållbara hundar istället för att kupera! Det är dessutom bara en liten bråkdel av dessa jakthundar inom de raser som det kuperas som faktiskt slår sönder sin svans under jakten, så att argumentera att man kuperar i förebyggande syfte tycker jag inte håller riktigt, käns som att det är lika idiotiskt som att ge hunden mediciner i förebyggande syfte (vaccination ej inräknat).

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[hyperiion]
0

17#
Jo men om man avlar fram bättre hundar så måste ju något fortfarande göra dom hundar som finns redan nu.

AnneN
0

#18 Jo men då kan man amputera svansen OM det blir nödvändigt pga skada.

Vet förresten att då förbudet mot kupering kom så var det en del som "råkade" klämma hundens svans i bildörren bara för att få den kuperad/amputerad. Rynkar på näsan

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Noa-Nisse
0

#17- Jag tycker inte det är fel att tycka det är fint med kuperade öron… det är ju bara utseendet :S 

EX. en kompis tycker det är fint med silvriga bilar. bara för att jag inte tycker om silvriga bilar så anser inte jag att hon "tycker fel". Det är ju bara vad hon tycker och dras till utseendemässigt.

Och visst man kan inte jämföra bilfärger med att kupera hundar, för det är smärtsamt för hunden medans bilen inte har några känslor och bryr sig inte den är silvrig eller blå. Men det är ju inte smärtan för hunden man tycker är snyggt precis. Utan endast utseendet, man kan inte hjälpa vad man tycker.

Precis som man inte kan hjälpa vem man blir kär i för det har också med utseendet att göra.

Hoppas du förstår :

[hyperiion]
0

Jo ja vet det är hemskt:O. Hörde om en man som kuperade svansarna på sina hundar med hjärp av en tjock branddörr som han smälde igen så svansarna gick av:( Helt förjävligt

Noa-Nisse
0

#17, tror jag missförstod ditt inlägg efter att ha läst det nu flera gånger :P

Trodde du menade  "jag tycker det är fel att tycka det är snyggt med kupering"

Men antar att du menar "jag tycker det är fel att kupera för det är snyggt"

Håller med dig Anne, det är bara så fel att kupera… men jag tycker ändå det är snyggt ^^ Men hängöron är ju sött så det kvittar egentligen :)

Helenaaa
0

Tycker det är snyggt på de raser som passar till det men helt fel att kupera.. Dock kan det ju födas valpar av en spec ras med stubbsvans. Några syskon till valp hat stubbsvans. otroligt sött!

Från mig^^

Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!

Fridaaaa
0

#11 Skrev inte att det inte var det, skrev att jag inte kallar det för det.

[Driva]
0

Jag tycker kupering av "skönhetsskäl" är helt fel.

Men varför kupering kom till från början var för att jakthundar sletsönder öron och svansar när de jagade. Och har man ett sådant problem med sin hund kan jag tycka att det är okej, för då är det enda för hundens välmående. Tyvärr är det ju sällan så är fallet och då tycker jag kupering är totalt onödigt!

LinaK
0

Tycker inte om kupering alls, usch, + att det är så fruktansvärt fult också. På ALLA hundar (typ grandis och dobberman osv) Speciellt grandisar är inte alls lika fina med kuperade öron.

Sen har #5 sagt allt det jag tycker också.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Cazzos
0

Hundar med kuperade öron ser överdrivet alerta ut. Obestämd

Såg en video på youtube på en Dobermann som fick sina öron kuperade, såg en kommentar att det är bra för just den rasen att ha kuperade öron för att de annars får problem med öronen.

Ursäkta? Jag antar att man klipper bitar av öronen på alla raser man kuperar öronen på och det kan bli infektioner i såren, är det bättre? Nä.

Noa-Nisse
0

#27, väldigt dåligt argument måste jag säga!!

Isåfall finns det raser med mycket tyngre hängöron som hade "mått bättre" av det isåfall. typ, basset eller blodhund, än just dobermanen, för de har ju ganska lätta öron jämfört med de två :P

Chalin3
0

Jag tycker det är snyggare ed kuperade svansar, på de raser som varit kuperade. Tex. boxern, tycler det är mycket snyggare med kuperad svans. Däremot har jag mycket svårt förr att gilla utseendet på kuperade öron.

Cazzos
0

#28 Ja, exakt! Jag fattar inte var användaren som skrev det på Youtube fick det ifrån… säkert från aliens eller nåt Flört

#29 Jag har knappt sett en Boxer med naturlig svans, så nu har det blivit som en "norm" för mig att Boxar ska ha korta svansar. Men de är fortfarande lika söta med lång svans..

Hunden ser tuffare ut med kuperade öron/svansar, säger människorna som gör detta.