Orolig/stressad hund? Hjälp !
Min hund har en väldigt jobbig "fix idé", hoppas att någon kan hjälpa mig. På kvällarna blir hon väldigt jobbig och börjar slicka sig på "låret". När hon väl har börjat så slutar hon inte. Hon gnäller och klänger på en, och ibland när vi har sagt till henne att sluta så börjar hon slicka på min eller mammas hand eller arm istället. Hon är väldigt lydig, när man höjer rösten åt henne så slutar hon med det men då börjar hon kraffsa på en och gnälla istället. Oftast börjar hon med det igen, det är som att hon inte kan lugna ner sig. Detta har hon hållt på med i flera år nu, vi har gett upp för längesen. Det är jätte jobbigt att se det, jag vill ju att hon ska slappna av och må bra, jag ser att hon inte mår bra av detta. Vill få henne att sluta med det!
Någon som har erfarenhet av sånt här? Är detta ett sätt att få uppmärksamhet? Har hon ont? Blir hon varm? Är hon stressad/orolig? Hur kan jag få henne att sluta med det?
Tacksam för svar /Loviis
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur mycket aktiverar ni henne? vad är det för ras? är det varje kväll eller kommer det i perioder?
Hon är en 6 år gammal Dvärgpudel. Hon har artros, knappt märkbart men vi brukar endå vara väldigt försiktiga med henne. Hon har alltid varit en väldigt aktiv hund, när hon var yngre gick mamma ofta på långa promenader med henne, hon kan massor av trix och vi har provat på lydnad och agility med henne. För ett eller två år sedan gick mamma långa promenader med henne varje dag, det blev nog för mycket för en sån liten hund så hon blev överansträngd och började halta. Det höll i sig i flera dagar så vi blev självklart jätte rädda. Sen dess har vi inte vågat gå långa promenader med henne, men jag har börjat gå lite längre promenader och så ibland på 30-40 minuter eller så men inte oftare än en eller två gånger i veckan, är rädd för att hältan ska komma tillbaka. Vi leker med henne varje dag, hon är väldigt "självgående" och när hon är på humör för att leka tar hon en leksak och vill att man ska leka med henne. Hon brukar hålla på och slicka sig nästan varje kväll, händer ibland att hon inte gör det någon dag men det är regelbundet hon håller på såhär. Oftast varje kväll.

Slickar hon där artrosen sitter?
Om inte, låter det mer som ett stereotypt beteende.
Får hon medicinering mot värken?
Om inte, besök veterinär och skaffa något smärstillande. Det kanske är dags att öka dosen om hon redan äter något. Ibland kan det behövas både metacam ed, samt glukosamin och laxolja för att de ska må bra.
Vad äter hon för foder?
Stressade hundar ska inte äta majs, då detta innehåller dopamin och noradrenalin, som gasar igång ännu mer. Om maten innehller majs, testa att byta foder och se om hon blir lugnare.
Läs på om berikning och försök hitta det som saknas för henne. Stereotypier beror ofta på brist av berikning, om det inte är smärta bakom.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jag vet inte riktigt var artrosen sitter, men det brukar väl vara i lederna och så? Hon slickar alltid där vid vecket vid låret, så det beror nog inte på artrosen. Detta har hon hållt på med långt innan hon fick artros också.
Vi ger henne glukosamin, så hon får medicin mot det. Vi har inte märkt av artrosen på ett bra tag nu.
Okej, tack för tipset. Ska kolla det genast! Det kan nog bero på att hon är stressad, hon skäller och vaktar ganska mycket. Alltid fullt upp.
Tack så jätte mycket ! :)
"Berikning" låter jätte intressant, var några saker jag tror skulle passa henne. Att lägga filten lite extra knöligt när hon bäddar ner sig, hon är nämligen väldigt petig med sånt. Hon är också väldigt kräsen med mat, hon äter bara när hon verkligen behöver (2 ggr om dagen ungefär), blev lite nyfiken på att lägga ner lite annat i matskålen också. Men grejen är att om man lägger ner goda saker som t.ex hundgodis, skinka, korv, köttbullar så sorterar hon och äter upp det smarriga, men lämnar kvar torrfodret. Har tänkt att jag ska köpa hundben till henne oftare, hon är dock inte så förtjust i de riktigt hårda och "svårätna" benen de gömmer hon bara. Hon brukar kraffsa bort täcket, lägga ner benet och sedan puffa tillbaka täcket igen, sängen ser alltid helt orörd ut så man blir lite lagom förvånad när man hittar ett ben under kudden/täcket. Kanske borde köpa lite mer ömtåliga leksaker så att hon ska få ta sönder och "döda"? Det tror jag att hon skulle gilla. Förut brukade vi gömma skinka i gamla toarullar, hon älskade att slita sönder dom, kanske ska börja med det igen.

Det där med berikning av matskålen gäller det att ha balans på. En liten hund ska bara ha pyttebiotar, ochsen ska det inte bara vara goda saker, kanske en sak som är jättegod, sen lite frukt, grönsaker, okokt pasta, kanske en tesked som inte ens GÅR att äta. Pudlar är ofta petiga med maten och gillar att sortera och pyssla med den.
Att alltid ha matskålen framme med mat i kan vara toppen för en kräsen hund, istället för att ta undan den efter en kvart.
MVH Elin
Ja, det är inte lätt detta. Vi brukar alltid ha matskålen framme, så hon går och äter när hon vill. Får testa mig fram, men känns som att vi skulle behöva göra maten lite roligare. Hon gillar nog inte torrfodret så värst mycket. Men om det visar sig att hon sorterar bort allting, då behöver hon kanske inte den sortens berikning? Har fått detta på skallen nu haha, kastade en pinne till henne när vi var ute och gick och hon gick och bärde på den flera hundra meter, oftast brukar hon släppa pinnen ganska snabbt men inte denna gången. Jag fick säga till henne att släppa den när jag skulle ta på henne kopplet. Du har inget supertips på hur man får sin hund att sluta vakta och skälla så mycket? När vi är i sommarstugan är hon igång och skäller konstant. Eller ska man kanske låta henne?

Prova att bara lägga i saker som är mindre goda än maten, och om hon sorterar ur dem, och pysslar med det, så kanske hon gillar matskålsberikning.
Om hon larmar för att visa er att det händer något, testa att gå dit och titta. Om det inte är något att bli upprörd över, visa henne detta genom att bara titta, gäspa och tala lugnt om att det inte var något. Sen försöker ni få henne att tänka på något annat en stund.
Har hon rätt, att det faktiskt kom någon, så hälsar ni först på den främmande, och sen, när hon är lugn, får hon hälsa.
MVH Elin
Okej. Ska testa det.
Tack, tänkte väll att det kanske inte är det bästa att skrika "Nej!" varje gång hon börjar skälla. Ska prova att göra så som du sa.

Att skrika nej kanske kan hjälpa, om man har riktig tur.
Det är troligare att hunden som larmar tolkar det som att ni rusar upp och hjälper till att skälla.
En annan möjlighet är att hunden faktiskt tror att ert nej betyder skall sen.
MVH Elin
Ja precis. Sen brukar hon inte lyssna på oss heller om man ropar "Mini! Nej! Kom hit!", hon har fullt upp med att skälla.
Matskålsberikningen har gått jätte bra, hon älskar det ! :) Jag har gett henne tomat (det mjuka inuti), gurka och vattenmelon som hon tycker är jätte gott och även sallad men det var hon inte så jätte förtjust i. Ska absolut fortsätta med detta, men är osäker på om detta är någon lösning på problemet. Hon håller fortfarande på med att slicka på sitt lår på kvällarna, ibland på eftermiddagen också (men inte alls lika "intensivt"). Kan man prova ha tratt på henne en stund tills hon lugnar ner sig igen? Tycker att det är jätte taskigt men detta verkar vara ungefär som att bita på naglarna, jätte svårt att sluta med. Det är som en vana för henne att rusa upp i soffan och börja "fnatta" på låret. Jag kan ju inte ha stenkoll på henne precis hela tiden, mamma har gett upp och låter henne göra det så det är väl upp till mig nu. Hur kan jag få henne att tänka på annat när hon börjar slicka på sitt lår? Hon blir bara frustrerad och klängig om jag säger till henne att sluta.
Jag har hittat en liten "fettknöl" på magen på henne, har vetat om den sen i julas och hållt lite koll (för att se om den växer) och idag när jag kollade så har den växt ganska mycket. Den syns mycket tydligare också, men vi ska kolla upp det (min moster är veterinär) för vara säkra på att det inte är nått farligt. Kan det vara den hon stör sig på? Den är ungefär lika stor som hennes "tuttar" och sitter mitt på magen.
Frågade mamma om hundmaten, och nu äter hon tydligen Icas hundmat, torrfoder. Innan åt hon Royal Canin och något annat märke jag inte minns, men det gick våra katter och åt av, denna hundmaten rör dom inte. Vi vill ju kunna ha maten framme. Denna hundmaten innehåller säkert majs, billiga hundfoder brukar väl göra det?
Blev lite fel formulerat, ibland kan hon börja slicka på eftermiddan också men inte alls lika "intensivt" som på kvällen. Hon håller på som förut.
Jag tror hon är understimulerad. Kanske ska ni testa med mer hjärngympa? Och istället för långa prommenader kan ni kanske gå till någon inhägnad där hon kan få springa lös.
Jag tycker man kan aktervera med mycket annat jag har Pudel o det är för mig en väldigt aktivras :) När jag har vart sjuk har jag lyckas med lite godissök,gömma godis i en toarulle med snöre just endast dra i snöret ger godiset annars petar jag in den igen (under soffan) detta kan man göra mycket med tex visa att man lägger rullen i en låda drar man i snöret öppnas lådan o de får en godis. Godissök ute alltid bra,trixträning. Sen tycker jag man kan öka tiden på promenaden eller avsluta den med lite hjärnpympa av något slag.
Ja det tror jag också att hon är, ska verkligen försöka göra livet roligare och mer spännande för henne! Men jag är rädd att hon kommer fortsätta med detta även om jag hittar på mer roliga saker med henne. Problemet är precis när hon håller på, för jag vet inte vad jag ska göra. Säger jag till henne att sluta så blir hon jätte klängig, kraffsar på en och gnäller. Hon slutar slicka på sitt lår men börjar istället slicka på min hand och blir ännu mer stressad.
Det håller jag med om, de är väldigt aktiva. Men i och med att hon har artros så har vi kommit ur dom gamla vanorna. Nu har det gått så lång tid så jag ska börja gå lite längre promenader med henne någon gång i veckan och så. Tack så mycket för alla tips ! Godis i toarullen har vi testat, det tycker hon om jätte mycket, särskilt när det är skinka i (hennes favorit).
Pudel är ganska lätta att få nervösa jag ser ju själv att får jag upp våran i viss spinn måste jag bryta ofta är det lek inne med en viss gossedjur som hon blir helt uppåtväggarna. Jag kan oxå rek att man gör vissa moment innan man ska sova ett bra exempel är lägg ut godisgömma låt henne leta på det o sen är det go natt. Masage är avkopplande med kanske masera henne innan man ska sova? Att hon är pigg på kvällen känner jag igen när vi tagit en off dag ja då är det vid sovdags som våran anser man ska leka gärna med pipis som jag kallar en leksak o det är inte så kul. Men den brukar jag numera plocka bort. Ett tips till det finns hundkurser för äldre hundar oxå kanske gå en sån kurs man får ofta bra tips oxå på just aktervering :) Annars kan jag rek en bok den heter Den gammla hunden skriven av Anders Hallgren går bra att låna den på bibblan oxå :)
Tack så jätte mycket för tipsen ! Ja det kan nog va som hon säger, att hon har som mest energi på kvällen efter en väldigt lugn dag, och tycker att det är då vi ska pyssla och leka med henne. Är jätte glad för igår slocknade hon bara direkt, och inget slickande på hela kvällen. Hoppas att det fortsätter såhär nu :)