Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3255 ggr
Miniland
0

Hejdå hundliv?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då är man tydligen blivit hundallergiker. Fick beskedet idag och har seriöst panik.  Jag är verkligen en hundälskare och kommer alltid vara det. Uppvuxen med hund och vi har hund hos min mamma, än så länge..
Vill inte ens tänka på att jag är allergisk mot min bästa vän..

Skulle gärna vilja få tips om hur det är att leva som hundallergiker. Måste ju få träffa hundar ibland? Annars står jag inte ut Rynkar på näsan

~I am quiet because if I would speak I would tell the truth and hurt people ~

Acho
0

Usch vad tråkigt :(

Det finns ju antiallergiska hundar som vissa inte reagerar på. Om du träffar dem utomhus och aktar ögon och så borde det inte vara någon fara. Men det beror ju på hur känslig man är.

Miniland
0

Mmm… Du vet inte någon särskild ras som allergiska kan ha? Obestämd
Känner inte för att ersätta våra nuvaranda hundar bara för att vi inte kan ha kvar dom. Men vore kul med egen hund i framtiden kanske.. om det är möjligt..

Sophie&Segra
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vet vad det är "i hunden" du är allergisk mot? Salivet, pälsen eller nått annat? Eller kanske alltihopa?

Beroende på hur allergisk du är, och mot vad så finns det ju fortfarande hundar som de flesta allergikerna brukar tåla :)

Sen finns det ju faktiskt allergimediciner också Oskyldig

Kan ju bara prata utifrån mig själv, har två hundar o två katter, o jag är allergisk mot ena katten (vanlig bondkatt, den andra är en renrasig katt, en bengal) och nu på våren är det ett helvete rent utsagt, det blir allergimedicin varje dag och damsugning/mopp av golv varje dag samt att katten blir borstad flera gånger i veckan.

Men allt det där gör jag så gärna, för jag har inte hjärta att låta henne flytta - vi älskar henne på tok för mycket. Så då gör jag hellre allt det ovanstående även fast det är svinjobbigt så här på våren/sommaren.

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Vattnadal
0

När jag var 16 fick jag veta att jag var allergisk mot pälsdjur. Läkaren tyckte att vi skulle avliva alla djur, damma och våttorka samt vädra mina sängkläder dagligen.
Vi gav bort råttor och katt, men behöll familjens två goldentikar. Sen började vi städa huset varannan dag, ganska snart 2 gånger i veckan, sen varje vecka. Bubbade till en början ut madrass och allt för nån timmes vädring sen piskning. Snart vädrades och skakades täcke och kuddar varje vecka, och madrassen bara ibland.

Jag åt nån allergitablett i början, sen gick jag til en homeopat och fick en behandling där, och blev faktiskt bättre. Tror att jag klarade av detta mest med en redig viljestyrka.

När jag 2 år senare flyttade hem till nuvarande maken hade han en iller, och min hund flyttade efter så fort jag var klar med gymnasiet. Skaffade sen några möss, och nåt år senare en till hund, alltsammans i en lägenhet i stan.

När det sen blev hus, ökade jag på med djur, råkade även drabbas av polarhundssjukan. Ett tag hade vi 1 golden och 6 huskyn i sovrummet. Var alltid snörvlig under fällningsperioderna, men överlevde.
Nu när vi bor på en lantgård har vi 12 hundar, 4 sover inne, resten i hundgård. Jag städar inte alls lika mycket som jag borde, men rensar undan det värsta i hundhrsväg och försöker skaka av sängkläderna rätt ofta.

Jag tror att man kan klara sig hyfsat om man väljer en ras man tål mer (beroende på vad man reagerar mest på), kanske inte har hunden i sängen (som jag nu har ändå) och sen dammar och moppar huset för att få bort skräpande allergener.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Lojs
0

Det finns ju en hel del allergiker som har hund med mer allergivänlig päls. Bara nu på min agilitykurs jag håller så är det två tjejer som är allergiska, den ena har en puli och den andra en tibetansk terrier.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[rightPAW]
0

Jag, mamma och syrran är pälsdjurs allergiker, jag och syrran har varit sen vi var små. Trots detta har jag haft råttor, gerbiler, hamster. Gick jättebra sålänge man höll buren ren.

Har nu två katter, en långhårig och en korthårig, inga problem. Har även en Aussie, med mycket päls! Nu på vårkanten känner jag av lite, annars ingenting.

Så låt inte allergin stoppa dig. Vissa raser tål jag inte alls, medans andra går kanonbra. Pröva dig fram.

Beckibus
0

Jag är kattallergiker men min pappa har 3 katter och dom går det jätte bra med för dom har jag ju växt upp med…men om jag kommer till nån med mycket inne katter så kan jag inte andas riktigt obehagligt!..

Förlåt för att jag tar upp kattallergi…Skäms

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Miniland
0

Tack för alla svar! Tyvärr tror jag inte att vi kan ha kvar våra nuvaranda hundar. Jag har aldrig låtit dom ligga i mitt rum förut så det blir nog ingen hjälp att hålla dom borta. Plus att verkar som min allergi slagit ut så starkt så skulle inte funka att bo med hundar på heltid.
Läkaren rekomenderade inte det i alla fall, då mitt blodprov reagerat starkt mot hund. Fast vet inte vad för något jag är allergisk mot? Fick beskedet snabbt och hann inte ställa några frågor. Antar att jag blir tillkallad igen..

Fast jag vill så gärna ha kvar våran ena hund. Det kanske går om man är väldigt noga med päls osv. Samtidigt vill jag inte riskera något med min allergi.. ahh

Finns det någon särskild tablett mot päls/hundallergi? Just nu tar jag vanlig allergitabletter på grund av utslagen. Har inte träffat någon hund på 2 dagar så utslagen börjar minska.

#7 Det gör inget att du tar upp kattallergi. Men jag har också vuxit upp med katter, hundar o alla andra slags djur. Så har nog ingen betydelse att man vuxit upp med djur. Eftersom jag trots allt fick allergi.

Cazzos
0

Vad är det som händer när du är i närheten av hundar?

Beckibus
0

#8 guuud vad tråkigt!!!!!!!GråterRynkar på näsan

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

fayefaye
0

Min lillebror fick reda på att han var ellergisk mot hundar och andra pälsdjur när han var runt 16. Då hade vi två hundar, men det gick ganska bra sålänge han lät bli att ta i dom för mycket när han var inomhus och tvättade händerna efter att han lekt med dom utomhus. När det blev extra jobbigt tog han tabletter.

Sen är han mer allergisk mot vissa hundraser än andra. Pudlar till exempel och min lagotto reagerar han extra mycket på, båda dessa raser ska ju vara allergivänliga eftersom de inte fäller, men det är nog nåt annat än pälsen han reagerar på.

Hoppas att det funkar och att ni kan ha kvar hunden!

Miniland
0

#9 Förut har jag bara märkt att det kliar lite i i ögonen om jag hållt på för mycket med dom.  Annars så är det inget särskilt förutom utslagen jag fått. Först var det eksem. Men i förgår blev det stora röda utslag på halsen och vid axlarna. Som verkligen brände. Fingrarna svullnade även lite. Fick då allergimedicin.

#10 Ahh Rynkar på näsan

#11 Om jag bara regerar på pälsen verkar ju Pudel och lagotto två bra raser. Kan även tillägga att jag är lite förtjust i lagotto, även fast jag aldrig träffat en.
Fast vill ju ha kvar våran nuvarana hund. Plus den andra med.. fast det ser inte ljust ut. Men tack för stödet.

Cazzos
0

#12 Jag rekommenderar att du fortsätter med din allergimedicin och smörj in ALLA utslag och eksem med kortisonsalva.

Var ute mycket med hundarna så flyger inte pälsen runt omkring i hemmet så blir näsan inte lika irriterad Glad

Miniland
0

#13 Aa har kortionsalva som jag smörjer med. Vilket inte hjälpt men hjälper nog nu kanske när jag inte har kontakt med hund och tar allergimedicin.

Får nog se till att vara ute med hundarna. När jag kan träffa dom igen. Vågar inte nu pågrund av utslagen.

JJUDITH
0

Åh, så jobbigt! Mina syskon har tendens till allergi som riskerar att blomma ut, men till sommaren ska vi ändå prova skaffa en portugisisk vattenhund (en s.k. "allergivänlig" hund, dvs en hund som knappt fäller och inte har underull). Tror och hoppas verkligen att det kommer gå bra…

Har även hört att det finns vaccin mot allergi. Visserligen att det kanske inte hjälper till 100 %, och dessutom måste man ta en spruta en gång i veckan i ett eller om det kanske var två år. Men det kanske är värt att kolla upp…?

Lycka till!

Miniland
0

#15 Håller tummarna att det kommer funka med den portugisiska vattenhunden. Härligt för er om ni kan ha hund. Dom är ju så underbara…

Låter intresseant det dära med vaccin, om det kan vara någon lösning. Som du säger är det nog värt att kolla upp i alla fall.

Tack så mycket!

zantana
0

Hej.

Min mamma e oxå jätte allergisk fick göra oss av med alla våra djur golde råttor möss ja allt .

Några år senare så skaffade vi en Pudel på prov och det funkade KANON <3 nu e jag 13 år efter uppfödare av Pudel och hel såld på rasen och min mamma har som mest haft 3 pudlar hemma och det har funkat bra ;)

[Forest]
0

Har en son på 15år  som inte tål hundar men våran Pudel har funkat även de uppfödaren har samt våran blandis softis-glen funka kanon inte ett ända problem. Andra hundar märker han av ganska så snabbt både saliven o päls, får först lite kli i ögonen sen sämmre o tillsut astma.  När vi ska bort till andra som har hund kan vi ge medicin mot pollen det hindrar lite iaf dok får inte hundarna pussa på honom något som tycks vara svårt för hundarna att förstå :P

[jakke94]
0

#18 ojj, har den en son som är 15 ? :O har alltid tänkt att du är i 20-års åldern :P

[Forest]
0

19 nja, jag var 20 när jag fick honom Flört

Miniland
0

#17 & #18 vad bra att ni båda har hittat hundar som ni kan ha även fast det finns allergier. Det är tur att det finns många olika hundraser. :)

Vattnadal
0

Exem låter jobbigt, vet själv hur det är. Fast min tanke är ändå, att hon du inte låter hundarna slicka på dig, och inte har direkt hudkontakt annat än med händerna (och i värsta fall har bomullsvantar på), så borde du ju inte få exem av dem.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Forest]
0

22 bra tips det tror jag mycket väl kan funka för TS :) även låt ingen hund kanske vara i erat sovrum jag tycker det kan vara bra att ha ett rum där man spenderar ganska mycket tid djurfritt om man har någon typ av allergi iaf även om det rör sig om just saliven nu. Obestämd Bara en tanke

Nicolina
0

Tänkte på en sak till, att man kanske stänger av vissa delar av huset/lägenheten och inte tillåter hunden/djuren att vara där. Städar ur dessa ordentligt och sen får hunden bara vistas i vissa delar eller rum. Finns ju många som har hundrum, speciellt större uppfödare kan jag tänka mig. Rum så som kök o sovrum där man spenderar mycket tid kan ju vara värt att stänga av?

Miniland
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej igen… Verkar som min allergi verkligen är stark. Var hos min pappa i cirka 10 dagar. Åt en allergi tablett varje dag då. Sen igår tänkte jag åka till min mamma. Eftersom hundarna är kvar så bestämde vi att jag skulle sova i våran husvagn , åt ute för ville inte vara inne i huset.. Var endast inne i huset 4 gånger snabbt. Hundarna klapppad jag på lite ute med handskar på. Igår kände jag inte av någonting. Det kliade inget eller svullnad. Kan väl tillägga att jag nös en gång…
Men imorse när jag vaknade så tyckte jag att det kliade lite över kroppen plus lite senare så upptäckte jag att min ögonlock svullnat. Så det var bara för mamma att köra hem mig till pappa igen. Har nu tagit två allergi tabletter och hoppas att svullnaden lägger sig.
Är så besviken över att min allergi är så stark. Hoppas bara inte att utslagen kommer tillbaka och att svullnaden försvinner så det inte blir till läkaren.

Bläää.. grinade nästan när jag skulle åka hem och såg hundarna som pep efter mig Gråterdom kan ju inte förstå varför jag plötsligt håller mig borta.

Ixectrona
0

Nu har inte jag läst tråden, men nog borde det finnas någon ras som ändå fungerar? Lockiga hundar, hundar som inte fäller (även icke-krulliga raser som Malteser finns ju), nakenhundar? (Det finns fyra nakenraser i Sverige.)

[4paws]
0

kolla om det finns tabletter för det

mina päron är allergiska på äldre dar, men jag lyckades bo os dem i ca 6 mån med hund. gällde bara damsuga å sånt

lycka till!

[hyperiion]
0

Jag är ganska allergisk mot hundar. Nu på våren är de hemskt reagerar starkt på min väns bc och pitbull. Mina egna hundar är dock inga problem och uppfödarna till båda mina raser har själva allergiproblem. Jag har en pumi och en softis. Kan inte tänka mig ett liv utan hund och är så glad att jag tål mina änglar:).

Kitten86
0

Har en bekant som är en riktigt pälsdjursallergiker. Men så som hon förklarar det är hon "immun" mot sina egna hundar som hon har hemma. Sen får man ju akta sig lite så man inte ligger och kramas med dem eller har dem mycket i ansiktet etc.

Som mer allergivänliga raser anses ju de som inte fäller såsom Pudel. Men jag tror att även att hundar som puli, pumi, lagotto och perro de aqua espanol osv är mer "allergivänliga". Det beror ju helt på hur pass allergisk/ känslig man är…