Chinese Crested Powder Puff TÄNDER
Jag har en 6 månaders puffhane, som valp hade han ett perfekt saxbett precis som det ska vara.
Nu håller han på att tappa tänder, pluppar ut några nu och då, han tuggar ben osv för att det ska underlätta.
Nederkäkens tänder sitter lite hur som helst nu eftersom alla mjölktänder inte fallit ut ännu..
Bör jag vara orolig över att hans bett ska bli förändrat och dåligt ?
Eller kan jag vara lugn? Hur har det varit för er andra?Kan jag gå till en vanlig djurklinik för att dom ska kolla och avgöra?
Jag vill ju inte att bettet ska bli fel för han ska användas i avel framöver för det är en underbar hund..
På den bifogade bilden så ser man att det finns dubbeluppsättning av tänder på vissa ställen, nu har några fallit ut… Men hur stor är risken för felbett om man inte korrigerar ?

HUndens bett blir som det blir, man kan hjälpa dem genom att se till att de tuggar på rejäla ben, men inte mer. Om någon mjölktand sitter kvar och inte lossnar fast ny tand kommer kan man få hjälp av veterinär att få ut mjölkisen.
Blir det sen ett bettfel, så är det så. Då är utställnings och avelskarriären bara att lägga på hyllan, och man får hoppas på bättre tur med nästa hund.
Min 2-åriga goldentik hade peffekt bett med mjölkisarna, men hade ett redigt överbett när de permanenta tänderna kom. Efter tips av uppfödare fick hon massor av märgben och annat att jobba med, och underkäken är nu bara lite vek, och tänderna aningen sneda, men det är inte längre ett bettfel. Vi ska chansa på utställning, bara för att se hur det går…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min hund hade också dubbla uppsättningar tänder ett tag. Dubbla huggtänder till och med, det såg ganska kul ut. Men alla mjölktänder trillare ut tillslut och nu har han fint bett.
Min valp såg ut exakt så där när han va runt 5-6 månader:P Men nu har han ett jättefint bett. Det rätta till sig med tiden:)
Känner det också! han är så exteriört fantastisk och tempramentet är gudomligt. Det ramlar ju ut tänder här o där när han leker och han tuggar på ben, dentastix har varit döbra och även andra tuggben.. Skönt att höra att flera vovvar haft detta :)
Känns så onödigt att behöva dra ut tänder om dom kan ramla ut naturligt utan problem.. en onödig kostnad och onaturligt för hunden och lätt att skrämma dom när det gäller munnen, iaf min som är nog tjurig för utställningsdomaren…. ;p
kan varmt tipsa om gör en kamptrasa av frotte, jag tog hen mindre snygg handuk, gjorde remsor och flätade. Vips så satt tänderna kvar i trasan på det viset slapp man att de får i sig tänderna då jag hörde att hundar kan skära sig (tarmarna,halls mm) av de vassa kanterna som blir från mjölktänderna. Jag hade sen kvar övre hörntänderna de satt bra men vika lite på dom dagligen o vips så lossna dom.
Våran hund såg fick bara dubbla hörnisar alla tänder trilla annars som de skulle, men det var dom hörntänderna jag vicka på.
#5 Jag läste härom dagen att man inte ska leka kamplekar med valpar som byter tänder eftersom det kan påverka deras bett negativt i framtida mening. Tänderna kan flytta sig. Jag vet itne om det stämmer, men det kanske kan vara bra att ha i bakhuvudet så får man hålla lite koll när de nya tänderna kommer:)
6 jaså, jag fråga även min vetrinär som sa att det går så bra. hon kampa även med sin storasyster (hund) o uppfödaren sa inget om det eftersom hon campa om leksak med hennes hundar. Men visst det kanske stämmer det du säger.
#6 det har jag aldrig hört talas om. Var läste du detta?
#8 När jag åkte tåg häromdagen hade jag med mig tidningen Hundliv, dom har ett nummer(1/2011) med specialbiligan Hundens fantastiska kropp. Under rubriken tänder står det:
"Inga kamplekar
Under tiden som valpen och unghunden får sina nya tänder, ska man inte leka kamplekar med den. Det kan påverka tandställningen eftersom valptänderna sitter löst och de nya tänderna inte är färdigväxta."
Jag hittar inga ansvariga/författare av bilagan…
9, nja jag tycker det låter knäppt iaf. Valpar biter gärna på ben när det fäller tänder jag gav märgben. Och där om något gnager dom som 17 om de nu är ofixerade skulle hennes sitte kors o tvärs i munnen. Sen är just kamplek en lek som uppskattas av väldigt många, vet i tusan tycker det låter knäppt iaf. Enjas bett är jätte fint men så såg hon inte ut som TS hund i munnen inte så där dubbla utan hon tappa mjölkgaddarna o vips kom en ny fin tand. Fint bett med både kamp o gnagande på märgben 
jag har också hört och läst om att man ska vara försiktig med att ha dragkamps lekar med hundar som byter tänder eller har dåliga tänder…
Är så lätt att dom tänder som ska sitta hela livet fastnar och man drar lös någon…. :S men det gör man väl som man vill :) vi kör på ben o sånt och så ska vi till vet och kika på dom tänder som är dubbla alltså där mjölktänderna inte ramlat ut.
11, kolla även med din uppfödare för tips o när det är akut o dra ut annars de tänder som inte lossnat.
Hittade den här sidan när jag googlade lite. Vet inte hur tillförlitligt svaret är men… http://www.veterinaren.nu/fragelada/hund/mjolktander/4135
Okej! Jag ska ringa vet imorgon för att få höra mer.. iaf komma dit och få munnen kollad och ev ut med de tänder som inte ska vara där :)
Berätta hur det gick sen!
Har helt glömt bort att skriva hur allt gått, rocky fick komma in och kolla sina tänder hos vet för drygt 1 månad sen, vi skulle ha is i magen och vänta.. Men nu i onsdags fick vi komma dit och han sövdes och alla mjöktänder som fanns kvar, drogs ut! Så nu har han ett fint och korrekt bett återigen :) Men ja, jag väntar på en fin räkning ;)
16 vad kul o höra att han kommer få bra korekt bett igen :)