Stor & någorlunda allergivänlig ras?
Hej!
Skulle behöva lite hjälp med ett rasval. Nu är det inte frågan om en hund till mig men till några andra och jag skulle vilja rekommendera raser för dem och behöver därför mera tips. Här kommer några önskemål/krav, skriv gärna om ni kommer på nån ras som skulle passa (behöver kanske inte vara till exakt alla punkter men gärna)
- Det ska vara en mellanstor --> stor hund (alltså inte mindre än "mellanstor")
- Väldigt gärna någorlunda allergivänlig och helst inte fälla! Ganska viktigt.. det är ju det som gör saken så svår
- Hunden ska inte vara för svårskött eller ovanlig ras
- Inte för mycket jaktinstinkt… men dom hade ju också tänkt på en retriever och dom är ju sjöfågelhundar så.. kanske inte sådär 100% noga?
- Vad ska jag mer skriva… hunden skulle nog motioneras ganska aktivt, vara en hund som man kan ha lös och den skulle bli lydnadstränad och kanske någon annan hundsport också?
- En någorlunda tuff hund som också passar halvt-nybörjare, men ändå snäll och ska gå bra med barn och inte vara för fientlig mot främlingar.
Nån ras att rekommendera?! :) Tacksam för alla svar och förslag.
//Rebecka
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Och just det… av nån anledning ville de inte ha nån liten "fluffgullig hund" så man kan tyvärr skippa pudeln… men jaja den får ju ändå ha krupppäls.
Labrador tänker jag på (:
Jaa det var faktiskt ett av deras första val!
Irish softcoated wheaten terrier är mellanstora och "allergivänliga". :)
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

En bouvier eller en riesenschnauzer kanske? Eller en briard?
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Låter precis som den hundrasen vi är på väg att skaffa, nämligen en portugisisk vattenhund.
Har två småsyskon som har tendens till allergi, och vi ville gärna ha en ganska stor ras som är "allergivänlig" (dvs inte fäller och inte har någon underull) och trivs bra i en stor familj, och den rasen som vi föll för och passade bra in på våra önskemål var just portisen. Tycker att den är otroligt ful när den är klippt som den "ska" vara, men man kan ju klippa den i stort sett hur man vill och då kan det bli en svart eller brun lurvig sak, dvs ganska så söt. Vi var även lite småkära i riesenschnauzer, men den är så himla stor plus att den nog kräver lite mer som hundägare.
Vi har en valp på gång som just nu är tre veckor gammal, så nu håller vi alla tummar vi kan för att det kommer funka med allergin!
curly coated retriever (vet att de är allergivänliga men vet ej om de fäller)
Där har de ju retrievern som de verkar gilla och den är ju mellanstor plus väldigt söt och charmig!
Medarbetare på Hundar.ifokus
TACK SÅ JÄTTEMYCKET(!) för alla väldigt användbara tips! :)
Och #4, jepp, de flesta är små. Och jag vet att labradoren inte är allergivänlig, därför ville jag ha lite andra raser att tipsa dem om :)
Men jag kom på en ny förutom de ni har förslagit; hur tror ni att en mellanschnauzer skulle vara? De borde väl uppfylla de flesta kraven?
#9 Ja det är härliga hundar.
Dock tycker jag, att man ska ha hund på foder först, ifall man reagerar på hunden.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Lagotto Romagnolon ska inte fälla speciellt mkt och räknas som en relativt allergivänlig ras. Läste här http://www.lagottoromagnoloinfo.se/ att de kan bli 16 år gamla också :)
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.

tänkte direkt på Irish softcoated wheaten terrier, och sedan Portugisisk vattenhund :)
men håller med #10, när ni bestämt er för en ras, testa ha en på prov några dagar för att se om ni reagerar.
#10 och #12
Ja tack för tipset verkligen, men det är ju inte jag som ska få denna hund utan jag ville bara ha rasförslag åt dom som ska skaffa den KANSKE. Men jag ska tipsa dem om detta.
Och allergin… egentligen kan man väl inte säga att det är direkt allergi för han reagerar i princip ALDRIG med hundar, har själv haft hund nästan utan problem alls och har ofta hundar på besök, även sådana som fäller! Så att rasen "ska" vara allergivänlig är kanske främst för andra allergiska släktingar + så att det aldrig, av nån anledning skulle uppkomma ev. besvär med hunden och allergi.
PS mina just nu favoriter är spansk vattenhund/lagotto. och ifall de är för "ulliga-gulliga hundar" så kanske softisen.
Kan ju tipsa om "min" ras lagotto romagnolo ;) fäller inget och räknas då som allergivänliga. Dom är mellanstora. Sen finns ju spansk vattenhund (perro de agua espanol) och portugisisk vattenhund som är lite större. Alla är krulliga/lockiga och håller man pälsen kortklippt krävs knappt nån pälsvård :)
Lagotton har man avlat bort jaktinstinkten på då de är tryffelletare i hemlandet italien och således inte ska springa efter vilt utan koncentrera sig på letandet :) Jag har min lagottokille lös nästan jämt och hittills har han inte visat nåt intresse för att jaga.
Tänkte om dom va sugna på labrador egentligen så kanske curly coated retriever kan va nåt? Har aldrig träffat en sån, men kanske kan vara värt att kolla upp :) De är ju krulliga också så de kanske inte fäller så mycket.
#14, ja lagotton är verkligen en helt underbar ras som jag själv gillar starkt :) Så fina hundar! Ska försöka få dessa som (KANSKE!) ska skaffa hund att bli intresserade av denna ras.
Men curlyn har jag också tänkt lite på. Den är ju ganska stor och kraftig, den största retrievern, så man bör ha en fast hand, ordentlig uppfostran och antagligen gärna tidigare erfarenheter (vilket de som nu kanske ska skaffa hund nog har) och det är ju bra att den hoppeligen inte fäller. Ska tipsa om även den. :)
Lagotton är ju inte heller en förstagångshund riktigt, men har de haft hund innan är det nog inga problem. Dom är nämligen rätt tuffa tonåringar, haha. Min är ett år nu och är mitt i trotsåldern! :)
15 grannen har haft 2 ena vart över 16 år (curlyn retrivern) jag anser att man inte fostrar dom hårdare tvärtom väldigt lättlärda och deras har alltid vart väldigt sociala hundar lite vaktiga men anser det helt rätt att de ska ha matte/husses godkänt att man får kliva in där som främling. Vi går in utan besvär då han känner oss. Väldigt bra med barn, dom jagar med sin/a men inte måste dok måste denna hund ha ett "jobb" men vilken hund vill inte ha det? Så en aktiv ras men klarar av att softa med vill jag säga. Ägaren/grannen tål denna bra då hon har lite allergi. Härlig hund för den som gillar stor hund :) Väldigt vackra att se på oxå
Ja curlyn verkar vara ett bra alternativ också! Dock såg jag efter lite googlande att dom faktiskt fäller, men inte mycket. Alltså inget extremfällande som typ golden eller labbe.
ja curlun, de fäller men inte alls så mycket men de har ingen underull det är tydligen det som grannen/ägaren inte tål sa hon iaf. Hon tål oxå våran Pudel förståss :) Våran son som itne tål alla raser klarar av deras med huffsat bra det vill säga han får inte astma iaf
Whippet och amstaff brukar kunna vara allergivänliga, dock beror det ju på vad man är allergisk emot. Är det pälsen så funkar dessa hundar utmärkt då de är väldigt korthåriga och inte har någon underpäls, sedan fäller de inte märkvärt heller.
Jag själv har en amstaff/whippet-korsning som har funkat utmärkt i flera år till min oerhört allergiska familj. Men sedan finns det ju som sagt även folk som är allergiska emot salivet eller kvalstret som finns på hundar, och det är då det kan bli lite problematiskt.
Powder puff brukar funka för de flesta allergiker (bättre än de helt nakna också, har jag hört) men de är ju väldigt små så det är ju ingen mellan/stor hund direkt.
Kan också tipsa om att släthåriga, korthåriga hundar funkar oftast mycket bättre än strävhåriga (detta av egna erfarenheter). Jag och min familj kan inte vara i närheten av strävhåriga hundar utan att bli hemskt allergiska, men många korthåriga, släthåriga hundar brukar kunna gå helt okej. Detta är ju dock individuellt.
Skulle råda till att personen i fråga som ska skaffa hund, tar hem en potentiell hund på prov i några veckor innan de gör ett köp, då kan man hinna med att känna huruvida det går bra eller ej. Ibland kan allergier även mildras en aning om man är mycket i kontakt med djuret man är allergiskt emot.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
#20 Min lillasyster är allergisk mot hundar, men inte deras egna hund, för det har hon vant sig vid, men skulle hon träffa min hund (jag har en sankt bernhard, dem har en landseer/newfoundland) så reagerar hon. Han ska dock kastreras, dem säger det, att allergiker oftast tål kastrerade djur bättre:) Men det är så klart olika
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#20 Det visst jag inte om amstaffen :o Alltid lär man sig något nytt ;)
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Ojdå, vad kul att det har kommit så många nya svar! Blir jätteglad, tack alla! :D
16 jepp, man bör nog veta vad man ger sig in på då man skaffar lagotto eller hund i allmänhet men en av dessa två har iaf haft setter och har hundar i släkten.
17 låter ju som att curlyn är en riktigt bra ras.. Ska tipsa dem om denna. Såg en sån här i närheten av var jag bor för ett tag sen, ganska stora men så fina hundar! Och bra om dom iaf fäller MINDRE än "vanligt fällande" hundar.
20 Amstaff var nytt för mig.. Men whippet har jag hört om. En sån skulle jag iaf GÄRNA kunna tänka mig att ha själv, men jag är inte säker på om dom gillar vinthundar.. Ska fråga!
Och ja, håller med om att strävhåriga brukar man reagera på som allergiker oftare än t.ex. krullhåriga då. Kanske ska ta bort schnauzrar från listan då jag har hört att de nog fäller en del trots sin "allergivänlighet". Men allergi ÄR individuellt. Fast dessa som då kanske ska skaffa hund är ju inte direkt allergiska men bara av extra säkerhetsskäl kan man ju välja en mindre allergiframkallande ras.
#23 Well, det med amstaff är väl individuellt som med de flesta raser. Men av vad jag och några av mina allergiska familjemedlemmar har märkt så har amstaffs (även vanlig staff, som är mindre) funkat utmärkt! Men det är ju väldigt starka raser, så om det är en familj som vill ha en hund som även barn ska kunna handskas med kanske det inte vore det bästa. Vi hade en staffordshire bullterrier i somras som min lillasyster på 12 år blev förbjuden att gå ut med då hon var helt inkapabel att hålla honom tillbaka.
Men som sagt, whippets. De har varit mina favorithundar sedan jag var liten, de är lagom små, supersöta, väldigt allergivänliga (återigen kanske inte för alla) och sedan är de ganska lätta. Det enda är väl att de kräver en massa motion, men det fixar man lätt. Hundar är underbara promenad- och springpartners ju!
Schnauzers har jag aldrig hört så mycket om faktiskt, men det är nog en god idé att välja bort.
Min mormor hade även en strävhårig Tax för några år sedan som jag verkligen inte klarade av. Tror det var mest den starka lukten ifrån hans päls som det blev då, men han var verkligen inte allergivänlig för oss. Däremot släthåriga taxar funkar, haha! Så det är ju ganska olika.
Men självfallet är det bra att ha en mindre allergiframkallande ras. Ska man ha allergiska vänner på besök så är det ju bra att ha det så allergivänligt som möjligt.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?