Vilken ras?
Blev också sugen på att prova, dock har jag ett par raser jag funderar lite mer på skulle va spännande att se om dom kommer som förslag! 
Jag ska fylla 19 år snart och har alltid varit hundtokig. Familjen har en airdaleterrier som jag tränat mycket agility och en del lydnad med.
Dock tycker hon inte like kul som jag så just nu lånar jag en supersöt vovve och tränar med.
Men min egen hund skulle jag också vilja träna agility med.
Skulle vilja ha en hund som gillar att träna men vissa dagar nöjer sig med promenader och ligga på soffan med mig.
Ja en hund som kan vara med på det mesta.
Det får gärna vara en lite vaktig hund.
Pälsen/uteseende vis skulle jag gärna vilja ha en fluffig hund med mycket dock lättskött päls! Gärna en mindre hund som man kan bära upp och krama, samt kanske ha i cykelkorgen då det är så jag tar mig fram.
Hoppas det inte blev allt för rörigt, kom gärna med tips! 
It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..
Medarbetare på Avenged Sevenfold
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Chinese crested powder puff(den större varianten)
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
det där låter precis som en beskrivning av en Japansk Spets!
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

En papillon eller en sheltie, lite beroende på vad du vill ha mentalt.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Lägger in det jag sagt om Jappen i andra inlägg:
Jappen är en underbar ras som vill vara med helatiden, den vill vara med på allt du gör i din vardag. De är aktiva och passar till allt som agility, spår, lydnad, freestyle m.m. Det är en jättebra första hund, för både de som har lite hundvana men inte haft egen hund och för de som inte har någon hundvana alls. De är lätta att handskas med och fäster sig vid sin förare. Min Bino är väldigt mammig och vill vara nära mig helatiden. Han älskar ju familjen men han vet mycket väl att han är min hund.
De älskar fart och fläkt och behöver såklart motion, men om du vill ha en dag då du tar det lugnt med några promenader och soffmys eller om du blir sjuk och det endast blir kortare promenader 1-3 dagar den veckan så blir inte Jappen hysterisk för att den inte får lika mycket motion den dagen/de dagarna som den annars brukar få. De anpassar sig väldigt bra till dig och vad du vill göra. De flesta Jappar tycker om att gosa i sängen och sitta i knät.
En bra sak med Jappen är också att de inte är så orädda av sig, de vågar väldigt mycket och är inte alls så ömtåliga som de ser ut. Bino hoppar på och busar med Sixten som är dubbelt så stor :). Dessutom är pälsen väldigt lättskött. Blir hunden smutsig när det tex regnar ute så är det bara vänta tills pälsen torkar så trillar smutsen av och pälsen är skinande vit igen :). Den behöver bara borstas 1 gång i veckan.
Jappen har lite av det där vaktiga i sig. Det går såklart minska med hjälp av träning och då får man börja med det när dom är små och lära in tex "tyst" och liknande. Vår andra hund varnar om han hör något i trappen och Bino gör detsamma, jag är bara glad över det då vi inte har någon ringklocka och de skrämmer definitivt bort eventuella tjuvar.
Jag var själv mycket inne på Sheltie förr. Men Sheltien ställer mer krav på dig och behöver verkligen aktiveras lika mycket varje dag. Om du väljer att ta en slappardag eller bara ta det lugnt en helg så är det lätt att Sheltien uppträder nervöst "klättrar på väggarna". Jappen är mer anpassningsbar och ställer inte de kraven.
Därför tycker jag Jappen passar perfekt in på din beskrivning :P
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Jag tycker inte alls att sheltien klättrar på väggarna! Absolut inte. Det är en otroligt anpassningsbar hund där väldigt många säljs bara till sällskap. Sheltien blir precis vad du gör den till. Tror sheltien skulle passa väldigt bra!
#5 De jag träffat har berättat det, och har läst om flera Shelties som blir sådana om de inte får aktiveras varje dag.
Alla hundar är såklart anpassningsbara, men inom rasens gränser.
Om man jämför Jappen med Sheltien så ställer Sheltien mer krav på ägaren då den behöver mer aktivering än vad en Jappe behöver. Sheltien är trots allt i grund och botten en vallhund, trots att många säljs mer som sällskapshund.
Alla dem som nämts ovan har jag någon gång funderat på, framför allt Powder puff, Sheltie och Jappe. Jappen var högst på min lista i många år och står fortfarande högt uppe.
Något som är ganska viktigt för mig är att min hund älskar mig mest av allt så det är ingen nackdel att den är väldigt "mammig" utan snarare ett plus. Men jag vill att någon annan te.x mina föräldrar ska kunna ta hand om min hund utan att han mår dåligt av det.
Sen tycker jag jappen är lite stor..eller ja.. alltså jag vill kunna lyfta upp min hund men sen när jag tänker igen så bär jag ju runt på min airdale haha
men den går ju inte att sätta ner i cykelkorgen
Shelite stod överst på mig och mina systras lista när vi skulle skaffa hund men eftersom att det var pappa som skulle köpa blev det en airdale..dock är vi väldigt nöjda med henne kunde inte fått en bättre vovve!
Men något som skrämmer mig med sheltie är att de verkar väldigt nervösa, i alla fall de jag känner.
Det #5 säger har jag också hört.
Kan ju också lägga till att det är bra om hunden kan acceptera andra djur såsom..gnagare då det är något jag inte kan vara utan!
#7 Ja övriga i familjen kan garanterat ta hand om en Jappe. Jappen älskar oftast folk :). Min Bino är väldigt förtjust i min pappa och han gillar även övriga i familjen. Men han vet att han är min hund :).
Asså Jappen väger inte så mycket. Bino väger ca 7kg och jag gissar på att han inte kommer väga mycket mer. Jag lyfter enkelt upp honom och kan bära runt på honom :P Jag brukar lyfta upp honom i famnen och gosa med honom :) Jag tror det är pälsen som får Jappen att se stor ut, men när de duschar ser de ut som en kinesisk nakenhund :P
Det där med cykelkorgen…. Det beror på hur stor cykelkorg du har, haha. Men det skulle kunna gå att sätta en Jappe i en cykelkorg :P. Annars finns det ju speciella saker som man fäster på cykeln och sätter fast hunden i så får den springa brevid.
Jag tror inte att det är några problem med att ha en hund och samtidigt ha andra djur. Vi hade katter när vi skaffade vår blandras och han är väldigt förtjust i katter fortfarande. Vår granne har en katt som han älskar. De brukar tvätta varandra och gosa. Alla hundar vänjer sig oftast med djuren den lever med.
Jag har haft en fransk bulldog i cykelkorg (typ en vanlig standardkorg) så borde inte vara problem med en Jappe då :P
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
#8 Oj, det var ju inte så mycket mindre än jag kan minnas.
Sättet jag skulle ta mig till kurser skulle förmodeligen vara med cykel ev. buss så att hunden springer brevid cyklen kanske inte skulle funka så bra då han skulle bli helt slut.
Det stämmer så bra, min airdale ska ju vara en gnagarjägare men hon pussar på mina hamstrar/marsvin och råttor. Dom bet mitt marsvin henne i nosen när hunden slickade på henne för mycket. D:
Gud vilken sötnos!! Jappar är så himla söta och fina 

#9 Hah sedär :), Ja en Fralla väger ju oftast mer än en Jappe, men det är ju för att den är så robust. Men Jappen är lite större i mankhöjd tror jag.
Jag såg en som cyklade förbi idag med en Svart Norfolkterrier (eller en Carinterrier, jag såg inte riktigt) i cykelkorgen. Det såg rätt roligt ut :D
#7 Powder puffen brukar godta alla medlemmar av familjen tex smådjur och den är väldigt "mammig" också…
#9 Inte riktigt koll på hur dom är i storlek haha
Ett alternativ jag tänkt på också är att ha en sån där "cykelvagn" som man brukar sätta barn i.. om ni förstår vad jag menar
#10 När den är mindre kan den definitivt åka i cykelkorg, den skulle säkert få plats i en cykelkorg när den är vuxen med, det finns inget som talar emot det. Bino skulle säkert få plats i en såndär hundcykelkorg :)
Hur långt har du till där kurserna brukar vara?
#13 En såndär cykelvagn skulle ju funka till de flesta hundar :). Det finns ju mindre varianter.
#12 Har aldrig träffat en powderpuff faktiskt men de ser bra fina ut =)
Några kända hälsoproblem?
#14 Det tar ungefär 30min med cykel skulle jag tro =)
Undrar samma om jappen, några käna hälsoproblem?
#16 Okej. Nej det är en väldigt frisk ras. Det enda som är känt är väldigt få kan ha en knäskada som gör att knät hoppar ur led. Men det problemet är avelsrelaterat, så om mamman och pappan inte har det är det inga problem. :) Annars är det ingenting
#16 I min fina rasbok står det såhär om hälsa för Japansk Spets
Ärftlighet för knäledsfel finns, men alla avelsdjur kontrolleras noggrant. Rasen har benägenhet för rinnande ögon samt tandsten.
Så känns ju som en relativt frisk ras :) som rebz säger :)
Om powder puff
Det är en frisk ras, men den lider av en del tandförluster.
#16 Många av dom har rinniga ögon ,men annars kommer jag inte på nått just om den pälsade varianten har några speciella problem direkt..Kanske nån annan som vet??
#19 Om powder puff ( den pälsade varianten) Igen!
Det är en frisk ras, men den lider av en del tandförluster.
#18 Ja precis. Det där med rinnande ögon, en del har ögon som rinner mer, andra mindre. Binos rinner lite då och då, speciellt när han har varit ute länge och flåsar. Men det är inget problem alls :)
(Om ögonen rinner mycket så kan det tyda på någon form av allergi. Men det gäller alla raser.)
Tandsten får ju de flesta raser, jag har inte hört tidigare att Jappen är mer benägen att få tandsten. Tror det beror mycket på hur mycket tuggben hunden får och om man borstar tänderna :P
Tandförluster inträffar oftast/mest bara på den nakna.Därför skrev jag inte med det
#21 Ja så är det nog. Skrev bara det som stog i boken ;)
#22 Jaha :)
#23 Ja de va bra. Du som ändå har den där boken, vad står det om Clumber Spaniel? Har den några kända hälsoproblem?
Om clumber spaniel står det att det är en sund ras. Med att det finns en del ledbekymmer, den har tidigare haft en del ögonbekymmer med det är numera relativt sällsynt. :)
#25 Okej :) Tack
Fler förslag?
Mittelspitz, den är väldigt lik Jappen i sättet men har lite mer vakt i sig. Och den finns i olika färger.
Tibetansk spaniel kanske. Bichon frisé om du inte hade velat ha lättskött päls, dom kräver ju rätt mycket pälsvård
Annars verkar ju dom förslagen som "rebz" sa vara bra; mittelspitz eller japansk spets.
Papillon eller phalene som någon annan föreslog. Russkiy toy dock kanske lite för små eller? Finns ju långhåriga.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#28 Den har jag också funderat på, men en ras som jag verkligen kollat mer och mer är pomeranian. Dock har jag bara träffat 2 valpar men jag ska förmodeligen få träffa ett helt gäng pommar snart. Hoppas kunna se lättare om det kanske är rasen för mig. 
#30 Vad kul. Ja Pomeranian (kleinspitz) är ju också en Tysk Spets, precis som Mittelspitzen. Träffade några Pommar på en utställning och de är väldigt alerta och glada :) Lite skälliga kanske men ja, det är ju trots allt en spets och de har ju det där vaktiga i sig. Men det kan definitivt vara någonting för dig. Om du känner att Pommen är lite för liten för dig så har du ju Mittelspitzen och Jappen som är lite större, det är ju bra att det finns sådana alternativ :).
Berätta gärna vad du tyckte sen när du träffat Pommarna :)
Du skulle få komma hit och träffa Yorken Olga, helt underbar hund, älskar allt och alla, väldigt mammig men lätt att lämna bort när det behövs, snäll när vi har vart iväg på utst, inget gnäll eller skäll, gillar att jobba, ska testa agility sen med henne tänkte vi, kanske spår oxå, vi får se, vi får se om hon tkr ngt av det är kul.
För mig är detta första gången med egen hund och kunde inte ha önskat mig en bättre första gångs hund, snäll, trevlig, rumsren vid 5 mån ålder, lättlärd som tusan :)
#32 Låter som en trevlig hund :)
Men även om din hund blev rumsren vid 5 mån betyder inte att alla av den rasen blir det. Det handlar om hur man bor, om uppfödaren redan börjat träna det, hur pass bra koll man har på hunden så att man hinner ut och då handlar det också om hur lätt man ser tecknen på att hunden är nödig. :)
#29 Ja, har fått många bra förslag och alla de hundarna har jag funderat på. Bichon är inte riktigt för mig pga pälsen plus att dem inte är direkt det sötaste jag sett haha 
#31 Det ska bli himla spännande att träffa en pom som vuxen och eftersom hon har ganska många kommer jag även få se de olika personligheterna. Ska absolut berätta hur det gick sen 
#32 Yorkar är himla mysiga, skulle vara jättetrevligt att få träffa Olga!
#34 Meh det där var det fräckaste, klart dom är söta
Speciellt havanaisen. Nejdå, är medveten om att det är många som inte gillar utseendet på bichon-raserna
Bifogar en bild för att motbevisa att bichon havanais är en söt hundras.
#35 Seriöst, den där Bichon Havanaisen var ju ursöt!!! :O Och då är jag inte mycket för de raserna.. Får läsa på lite om rasen nu :P
#36 Ja det är min plutt när han var valp
Det är en väldigt mångsidig ras, man kan göra mycket med den. Vet några som spårar med sina, och nån som är viltspårchampion. Många kör agility med sina och andra lydnad och rallylydnad. Den orkar hänga med på det mesta men klättrar inte på väggarna om man ligger på soffan en eller två dagar 
#35 Havanaisen är ju hur gullig som helst! Det är frisé som vuxna jag tycker ser lite flumma ut med sina puffiga huvuden. De där valpen är olagligt söt!
#37 Det låter ju super. Hur är det med pälsvården på en Havanais, måste den trimmas? Tovar sig pälsen lätt? Osv
#38 Jag kan hålla med om att en utställningsklippt bichon frisé inte är speciellt fina
Ser lite lustiga ut. Havanaisen är finare, dock kräver dom en hel del pälsvård.
Lägger upp en bild på honom som ettåring.
Hoppas du hittar din drömras tillslut 
#40 Sikken sötpropp! Kan tänka mig att pälsen kräver en hel del, lite mycket för mig att klara av men dom är bra vackra! 
Tack så mycket det gör jag säkert 
Måste bara slinka in ett litet inlägg om att min vovve (blandras med japansk spets) på nästan 9kg passar utmärkt i cykelkorgen :D! Det enda man får kolla är väl att cykelns korg klarar så många kilon. Sen finns de ju speciell hundcykelkorgar där de står hur många kilon dom klarar :)!
Lycka till med hundras-letandet! :D
#42 H*n ser ju ut att passa bra i den! Tack så mycket
(Riktigt söt vovve btw)
#33 Självklart så förstår och vet jag att inte alla yorkar är rumsrena vid 5 mån ålder, jag ville mest bara berätta om hur duktig just Olga var 
# 34 Har du vägarna förbi Motala så är det välkommen att hälsa på henne 
#44 Då förstår jag. Trodde att när du pratade om rasen att du menade på att alla lär sig bli rumsrena så fort :P. Din Olga var faktiskt väldigt duktig med det. Bor du i Motala? Jag bor i Borensberg :D
#45 Jag håller på med andra djur så det där med individer förstår jag mig på, har både katter och hamstrar här hemma och såklart Olga då :)
Så självklart vet jag att inte alla hundar blir rumsrena vid 5 mån ålder !
Jag hade inte väntat mig att hon skulle vara det redan, hade nog räknat med att få hålla på ett tag.
Japp jag finns i Motala, BB ligger ju bara 10 min här ifrån, alltid trevligt att få träffa mänskor som finns nära, om det finns fler som bor så pass nära kanske man skulle kunna fixa nån slags träff ?
#46 Ja ok :). Ja Bino blev inte rumsren förens han var typ 8 månader. Men så bor vi i lägenhet också (3tr upp) så det var ju lite svårt att bara ta hunden och ta ut den på samma sätt som när man bor i hus :P.
Ja, det vore kul, hoppas någon mer bor i närheten :)
#47 Jag bor i Lkpg ju =)
#48 Gör du? :P NICE!
Jag har en powderpuff och är som du intresserad av agility och liknande. Tyvärr så är inte den rasen speciellt intresserad av sånna saker om det finns något annat som fångar deras uppmärksamhet. Dom är väldigt svårflörtade så att säga. Jag kan inte träna någonting med min vovve, bara någon gång i veckan för han vill inte alls träna så ofta. Men mot oss i familjen är han världens goaste hund. Tyvärr aggressiv mot alla hundar och främlingar.
(Detta gäller absolut inte alla hunder inom rasen såklart! Men vet många powderpuffar som inte alls vill träna utan mer nöjer sig med att ligga i skuggan och sova. Som min lilla Ozzi. Men annars är dom väldigt goa och mammiga hundar! )

#47 Jo vi bor i lägenhet oxå 2 tr upp, men det gick :)
Ja visst vore det kul att ses några st, hoppas fler bor nära så kan du ju passa på att träffa alla de raserna som är på plats :D
#51 Ja det vore kul. Ett bra ställe vore ju i Linköping och någon av rastgårdarna. Har själv inte besökt några men vet att det finns ett par. Kan säkert få skjuts av mamma dit nån gång. Då kan man ju snacka lite och släppa hundarna så de får umgås och busa, något som Bino skulle uppskatta då han är FULL av bus :P
Ja varför inte, vi har bil så vi kan lätt ta oss dit 
Lovar att Olga är full av bus hon oxå.
Vi kan kanske fixa en ny tråd om detta och se om fler är sugna på detta !
Whippet?
Den är ju inte speciellt hårig :P
men den har ju Väääääärldens bästa temperament :D
Bacon, svaret är bacon.
#54 Hur är en whippet då? :)
#50 Det lät ju inte som en ras för mig då. Agility är ett stort intresse som jag hoppas att min vovve kommer dela med mig. Fast dom är bra fina! =)
#51/52 Tycker det låter som en jätterolig idé! Det finns en fin inhängnad vid Braskensbro, där jag varit 1 gång tidigare. Det var en hel del trevliga människor där. Tycker absolut vi startar en ny tråd om detta :D
#54 Whippet är ju långt ifrån fluffiga, jag har fått för mig att dom är lite nervösa? Jag har dock aldrig träffat en Whippet. Är dom en mycket aktiv hundras? =)
#56 nee jag tror tyvärr inte det. Jag blev lite besviken eftersom jag också vill hålla på med olika aktiviteter så jag tänkte bara berätta det för dig så att inte du heller köper en hund som inte alls vill. Det är verkligen synd för dom är världsfina och Ozzi (min vovve) är min bebis, goare hund mot familjen och dom han känner får man leta efter! :)
Och jag håller med dig, Dom är Väldigt fina!! :)
#57 Tack för tipset! Hoppas finna drömrasen =)
Men asså whippets är ju framför Allt Snälla :D
Sen är det ju lite olika från whippet till whippet att dom kan bli en enmans hund eller all hund :D
Min whippet (Akilles) är väldigt fäst vid mig.
Dom är väldigt duktiga på agility och lydnad var jag tycker :D
Sen så är dom vääääääääääääääääääldigt lätt tränade :D
jag har bara tränat i 2-4 månader och ska redan tävla agility nu den 12:e maj :D
så whippet är en hund jag lägger upp en hand för :D
Bacon, svaret är bacon.
Och NEJ dom är inte nervösa som man kan tro att dem är! :D
Bacon, svaret är bacon.
#59 Dem verkar ju väldigt mysiga, kräver dom en massa massa motion? Jag menar utöver de vanliga promenaderna. Kan de vara små soffpotatisar också? =)
OJA!!!!
Detta är min hunds enda tankar "mat-sova-sova-promenad-sova-sova-sova-mat-promenad osv….. men det bästa fom finns är ju att träna och mat!
(Dom är ganska kända för att vara matvrak :P )
Bacon, svaret är bacon.
oj jag menar att dom behöver inte alls "speciell" mycket motion.
dom har det som andra vovvar
och OJA!!! till att dom kan vara soff potatisar :D
Bacon, svaret är bacon.
Förlåt att jag kommer och lägger mig i tråden, men jag undrar bara:
#42: Du var möjligtvis inte ute och cyklade idag, tisdag, ute på Lindholmen? Såg nämligen en vovve i en cykelkorg idag som cyklade förbi mig som såg precis ut som din vovve! Och när jag gick in på din profil såg jag att du bor i Göteborg, så, det kanske rent av var du? Jag kommer nämligen ihåg hunden för han var väldigt söt…
Annars önskar jag också lycka till med hundrasletandet. 
Vill bara säga att alla powder puffar, inte är slöa, ointresserade av att lära sej saker. Många av dom älskar att hålla på med alla möjliga aktiviteter.
Alla inom samma ras är inte lika och uppfattningen jag har av puffen, är att dom flesta är lättlärda(om man lär dom från dom är små)och älskar nästan all aktivitet som ägeren vill hålla på med.
#66 Jag skrev även att detta inte gälla alla hundar bara för att det är en powder puff. Ozzi (min hund) är väldigt lättlärd och tycker att saker är roligt, men bara på hans vilkor och träningslust som är kanske är 2-3 ggr i veckan, och den rasen har inte världens arbetsmototor. Dom kan bli grymma i agility men man ska även veta att precis i en tävling kan den bara vända och springa fram till det som är mer intressant. Men jag kör Weight pulling med Ozzi och det går kanon, men det är det enda som kag kan göra med honom för det är den enda sporten där han kämpar och tycker att det är riktigt roligt.
Så jag tycker inte att man ska köpa en powderpuff om man vill ha en hund med mycket energi och arbetsvilja.
En pudel kanske? Helt underbara hundar ! Min lilla Mitzy tycker om det mesta; lydnad, agility, spår, trick träning. De finns i väldigt många olika storlekar, dvärg-, mellan- och storpudlar men det varierar såklart ännu mer. Min hund är på gränsen mellan dvärg- och mellanpudel. De fäller inte heller vilket är väldigt skönt, hon drägglar inte och luktar inte heller så som vanliga hundar gör. Hon är väldigt mammig, börjar alltid steppa runt och blir bokstavligt talat lite galen när mamma kommer hem. Det märks att hon är mammas hund, matte är det bästa hon vet. Men hon är så otroligt social, hon älskar såklart oss andra jätte mycket också. Hon älskar människor!
Vi brukar klippa ner pälsen helt, men spara lite på öronen, uppe på huvudet och svanstippen. Hon trivs bäst i kortklippt, blir nästan lite olycklig när pälsen har växt ut igen.
#65 Haha tyvärr var det inte jag, bor inte i Göteborg utan en bit utanför :).