Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2008 ggr
[Trojasmatte]
0

Fråga ang. dvärgbandsmask

Jag läste nya hundsport idag om åtgärder vid dvärgbandmask. Någon annan som har läst det?

Vi åker till stugan nästan varje helg och där är det fullt med sorkar i år. Det går som inte att undvika dem och Troja har dödat två stycken förra helgen. Bör jag avmaska och bada henne för att vara på säkra sidan?

Vi bor i Norrbotten och jag har än så länge inte hört något om att det ska finnas dvärgbandmask här. Blev riktigt orolig efter att jag läst artikeln.

pius314
0

nu är jag inte uppdaterad om vad som stod i hundsport, mwn den har väl hittills hittats i södermanland som längst norrut. så det är ju en bra bit kvar till norrbotten. tror du kan vara lugn! men om du är orolig så avmaska hunden.

• Tillräckligt bra är perfekt! -
Maja2
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tror inte heller att det finns i norrbotten, men prata med din vet. om du känner dig osäker. Nackdelen med att avmaska i tid och otid, är att maskarna blir resistenta..

smurfan-13
0

Jag skulle inte oroa mig. Jag bor i östergötland (inte långt ifrån södermanland m andra ord ;) ) och känner ingen oro att behöva avmaska min hund som kan ta sork då o då.

Och för att vara lite petig, så är det rävens dvärgbandmask som man oroar sig för.

[Trojasmatte]
0

Tack så mycket! Glad

Nu blev jag genast mycket lugnare. För om jag skulle följa restriktionerna som stod i hundsport skulle jag behöva avmaska Troja hela tiden.

pius314
0

# 4 vad skönt! inge bra att gå och oroa sig!

#3 jag hänger inte riktigt med där i sista stycket. vad menar du?

Hunden (eller räven) är ju huvudvärd och blir inte sjuk, det är mellanvärdarna (sorkar, människor) som blir sjuka. Eller var det nåt annat som jag inte förstod som du menade?

Källa: http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Zoonoser/Ravens-dvargbandmask-Echinococcus-multilocularis/

Echinococcus multilocularis

Huvudvärd: Rödräv

Alternativa huvudvärdar: Hund, varg, fjällräv med flera och i mer begränsad omfattning katt.

Huvudvärdar smittas genom att äta upp inälvorna från en smittad smågnagare (mellanvärd). Huvudvärdar smittas inte genom att få i sig parasitägg. Huvudvärden blir inte sjuk.

Huvudvärden kan bli fri från parasiten med hjälp av avmaskning med preparat som innehåller praziquantel. Ytterligare säkerhet uppnås om behandlingen upprepas inom några dagar.

Mellanvärd: Smågnagare (sorkar, möss)

Alternativ mellanvärd: Människa

Mellanvärdar smittas genom att få i sig mikroskopiskt små maskägg som kan finnas på bär och grönsaker eller i pälsen hos en huvudvärd.

Drabbade människor måste ofta genomgå levertransplantation och livslång behandling för att inte avlida av parasitinfektionen.

Fridaaaa
0

Man kan aldrig avmaska i förebyggande syfte :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Trojasmatte]
0

Tar med några delar av rekommendationerna:

"Om din hund under hösten och vintern 2010-2011 har fått springa lös i skogen eller vistats obevakad där den kan ha ätit en sork eller mus bör du nu avmaska den"

"Om du har en hund som regelbundet vistas lös i markerna bör den avmaskas regelbundet var fjärde vecka."

pius314
0

#7 om man bor i riskområdena, eller hur?

smurfan-13
0

#5 det finns flera olika arter av dvärgbandmask (Echinococcus sp) och det är enbart rävens dvärgbandmask (Echinococcus multilocularis) som kan komma och vara farlig för oss.

[Doglovers]
0

Men man får inte glömma att det inte bara är avmaskning som gäller. Finns smittan så ska man inte klappa hunden eller ens pussa på den. Alla mokr organismer finns som små små partiklar i hundens päls och även på våra kläder när man gått i skogen.

Men man ska inte måla fan på väggen. Risken är minimal. MEN den finns. Smittade räver har påträffats i 2 olika län. Kommer inte ihåg vart det andra läner förutom södermanland är. (minnet är bra men kort)

pius314
0

Västra götaland?! Uddevalla iaf…

[Doglovers]
0

TackFlört

[Trojasmatte]
0

#8 Hmm det kanske det är.

[Tess86]
0

Vilka avmaskningsmedel är bäst då?

Vår valp fick Banminth hos uppfödaren och därför köpte vi också det och gav till henne när vi fick hem henne. Men nu när jag tittade på den så innehåller den inte praziquantel. Den tuben räcker heller inte långt till en 25 kilos vovve.

Så vilka avmaskningsmedel innehåller praziquantel och är dessutom tillräckligt stora förpackningar att det är värt att köpa till en så pass stor hund?

smurfan-13
0

#14 om du bor i riskområde, eller besöker, och hunden är lös eller på annat sätt får möjlighet att ta sork så tror jag drontal o droncit rävens dvärgbadmask. Kolla på apotekets hemsida, så står det där :)

[Tess86]
0

Vi bor i Stockholms län men har sommarstuga i Södermanlands län. Där går hon ofta lös i skogen och vi har också sork på tomten, så det är nog viktigt att behandla henne. Jag ska kolla hemsidan.