Hundar iFokus

Hundar

Etikettagility
Läst 3596 ggr
[Driva]
0

Uppvärmning

Jag har nu varit på mitt andra kurstillfälle på agilitynybörjarkurs och det är verkligen jätteroligt!

Min hund verkligen älskar det och jag har aldrig sett henne tycka något är så skoj!

Så nu tänkte jag börja åka och träna själv, men jag undrar hur man värmer upp?

Hur brukar ni värma upp era hundar och hur länge?

Emaljoh4
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Denna tråd vill jag följa då jag själv ska börja med detta strax. Glad

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Lojs
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag värmer mest upp med skritt, gärna på mjukt eller högt underlag så att hunden får lyfta tassarna ordentligt.

Sedan brukar det bli lite böjövningar både åt höger och vänster. Svårt att förklara, men jag håller en godisbit vid hundens rygg och håller emot på andra sidan, så får hunden sträcka sig efter godbiten och stå så en liten stund, böjd med kroppen. Viktigt här är att det är hunden som sträcker sig, jag bara håller emot så att inte rumpan följer med utan kroppen förblir böjd. Detta för att mjuka upp alla muskler som krävs i svängar.
Lite backande rakt bakåt brukar det bli med, för att komma åt lite muskler som inte kom med i skrittandet.

Sedan när jag tränar så börjar jag gärna med uppvärmande grejer innan jag kommer igång med saker som kräver lite mer, gärna lite cavalettiliknande saker.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

ajik
0

Jag småspringer och vänder,svänger och stannar, så hon fattar att hon måste ha koll på mig. sen lite slalom mellan benen när jag går sen är hon på topp! :D

En blogg om mig och min fralla! http://majkens.blogg.se

AnneN
0

Har aldrig gått kurs i agility eller tävlat seriöst, men tränar på hobbynivå.

Vår uppvärmning består av först en kort rastningspromenad, sedan lite kontakt och lydnadsövningar, gå/springa fram och tillbaka i varierad hastighet med svängar åt alla håll. Sedan börja med cavaletti eller väldigt låga hinder för att värma upp lite till.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Maddepadde
0

Okopplad promenad, längd och intensitet beror på vad hon gjort innan (legat stilla? promenerat?) samt vad det är för underlagsförhållanden, vad jag ska träna samt hur kallt det är ute.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

[EffiIndraRimboFrezia]
0

Jag brukar gå en promis och små springa med min lilla kille, sen kör jag några "konst-övningar", följa mina händer och snurra, gå i en 8 mellan mina ben, gå slalom mellan bennen, gå runt mina ben åt olika håll, hoppa/stutsa över mina ben samt stutsa rak upp i luften lite mot mig, men så brukar jag även typ massera, använda handflatorna, musklerna de använder mest. jag gör dock bara lite av varje och ibland skippar jag några saker ;)