Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 4906 ggr
Morotter
0

Foder till valp? Behöver vägleding!

Nu har jag gått lite vilse i foderdjungeln!!

Vad för foder ska man ge sin valp?? För och nackdelar med olika foder? Vilket foder är mest prisvärt?

I mitt fall handlar det om foder till en labradorvalp.

Tacksam för alla råd, tips och åsikter i frågan!

flikkan77
0

Har du ställt frågan på Retriver i Fokus?

Har en 13 veckors labradorvalp och som har ätit Royal Canins ena valpfoder, dock har jag nu hört att det kan vara för mycket äggvita i valfoder så jag ska nog gå över till Bravos färskforder istället.

Det finns risk att valpar växer för fort och sen får problem med lederna när de äter valpfoder.

"You just have to belive…"

Morotter
0

#1 Har helt missat den sajten! Förvånad Vilken miss!

Blir inte klok på det där med valpfodrets vara eller inte vara… läste det här här om dagen Om valpfoder

flikkan77
0

Ja, jag tycker också det är svårt med valpmat helt plötsligt. Lina är trots allt min 6: valp och alla andra har ätit valpfoder och det har gått bra.

Men när jag vaccinerade Lina vid 12 veckor så sa veterinären att hon var lite väl rund och att man absolut inte ska ge valpar valpfoder.

Vet inte riktigt vilket ben jag ska stå på riktigt… men jag tror jag ska testa Bravo färskfoder faktiskt.

[Hilo]
0

Det man ska tänka på med större, HD-drabbade raser är att ta det lugnt med proteinet så de inte växer för fort och får problem med leder och annat.

Mer än så kan jag tyvärr inte säga.
Aldrig använt valpfoder, så vet inte så mycket Glad

flikkan77
0

Vad ger du för foder, Hilo?

[Hilo]
0

Jag ger Standart Vilt Hjort Orginal och Eukanuba Everyday Large.

Eukanuban har en del spannmål i sig, så egentligen vill jag hålla mig till annat på hanen, men hans mage verkar må bra av det här, och det är antingen Eukanuban eller ICA's egna.. Så..

Tiken som får Standart går jättebra på det fodret tycker jag och jag är jättenöjd.

Dock är ingen valp, men Standarten funkar lika bra på valp som vuxen.
Det är, av vad jag förstått ett bra foder för just raser som riskerar att bli tunga o.s.v.

[chouwa]
0

Jag har faktiskt alltid givit mina valpar valpfoder.
Men Nova, min jourvalp som jag hade från att hon var 3mån tills att hon var 6mån (åkte till sitt nya hem förra veckan) fick faktiskt Standart då detta är vad jag ger mina vuxna hundar. Jag tycker att Standart är extremt bra och min Salsa som är jätte känslig när det kommer till foder går jätte bra på detta.
Även Nova gick jätte bra på detta foder, växte i rasande fart, gick upp i vikt som hon skulle, åt som hon skulle osv.
Även jag är bra på att gå vilse i foderdjungeln men kan nog tänka mig att ge Standart till framtida valpar!

Morotter
0

Jag vet att Mysak kommer att få med sig en säck med Hundkökets foder när han flyttar till oss. vad jag förstår så är det för mycket spannmål i det fodret för att det ska vara bra. Ska jag byta oavsett hur han kommer att må på fodret? Hur lång tid tar det att fasa ut ett foder mot ett annat? Ska jag vänta ett tag till dess att han känner sig hemma och har kommit sig till rätta i sitt nya hem? Säcken kommer ju att räcka ett tag, ska jag använda slut på den eller ska jag byta tidigare? Mysak är ju hos oss på foder, är det dumt att byta foder då han sedan ev ska tillbaka för att utbildas till ledarhund?

vallhund
0

Skulle aldrig byta foder på en liten valp utan mycket god anledning, man rek att valpen bör äta samma foder som hos uppfödaren tills den är minst 6 månader.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

KickanW
0

Håller med #9. Tycker det är lite konstigt att ingen påpekat det tidigare - Man ska väl alltid använda samma som uppfödaren gav?

Vattnadal
0

#9 och 10 men om uppfödaren ger ett rent skidfoder då? Eller om valpen ätit ett foder som inte går att få tag på där man bor?
Jag anser att man kan få byta, så länge man inte byter till ett sämre foder. När valpen vuxit klart kan man ju köra med vad man vill. Sen styr ju inte uppfödaren över det längre heller. Har ju sålt valpar nu, där jag inte har en aning om de kommer att föälja mina rekommendationer eller inte. Huskyvalpar behöver kött och massor av både protein och fett, annars blir de staket.

Vi har bytt foder till det vi vill köra våra hundar på, om de ätit annat hos uppfödaren.
Vittra åt Doggy samt revir eller revelj, fasades på en helg över på eukanuba. Ego och Gjöa, samt även Drífa åt i och för sig eukanuba valpfoder, men med strööre delen fodax. Vi har inte gett fodax på ett par år, så här blev det bara eukanubas valpfoder.
Vad Vidar åt fick vi inte ens veta, han åt dessutom bara 1  gång om dagen vid 9 v. Vi började ge ett köttbaserat foder, och 3 gånger om dagen. Piro åt ett foder som kanske var lätt att hitta i Umeå, men inte alls gick att få tag på här, om amn inte sbetäller hem en hel pall då…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Hilo]
0

#11 Håller med, vet en hel drös hundar som inte fått det foder de fått från uppfödaren, mer än de hundarna fått med sig..
Inga problem här inte.. Och som du säger, tillgängligheten är inte alltid den bästa överallt.

Morotter
0

Nu vet jag inte om Hundkökets foder som jag kommer få med från "tränaren/placeraren" är samma som Mysak fått hos uppfödaren. Hon som ska träna Mysak till ledarhund har ett samarbete med en uppfödare i Norge och jag tvivlar på att de har Hundkökets foder där?

flikkan77
0

Det min valp fick hos uppfödaren hade vi fått köra ca 10 mil för att köpa. Lite väl långt i min smak så därför bytte jag till Royal Canin. Sen fick jag höra av veterinären att man absolut inte ska ge en valp valpfoder så därför blir det kanske ett till foderbyte.

När vi bytte till RC så blev hon dessutom bättre i magen och bajsade mycket mindre, så det var ett bra byte för både oss och henne.

Har dock inte riktigt bestämt mig helt än..

Vet inte riktigt vilket ben jag ska stå på när det gäller foder längre. Finns så många olika skolor när det gäller hundar och foder… alla har sina fördelar och nackdelar.

vallhund
0

Sen kan man ju fråga sig varför man stödjer uppfödare som utfodrar sina hundar med skitfoder…..

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Morotter
0

# 15 Om det var riktat till mig så ska jag förklara.

Jag VET inte vad för foder uppfödaren använder sig med. Jag vet bara att tjejen som placerar ut hunden hos mig skickar med detta foder. Valpen vi ska få ska senare utbildas till ledarhund om det går som det är tänkt. Som jag skrev tidigare så har jag svårt att tro att uppfödaren ger det fodret som jag kommer att få med valpen.

Kakan81
0

#9 och 10 vår uppfödare skickade med ett foder som hade jättestora bitar, lilla killen åt 2-3 kulor sen var han less.

Jag håller med #11 och 12.

Vi har bytt till färsk foder och det skulle jag verkligen rekomendera. Vår lilla kille äter bättre än någonsin.

yrzaycha
0

Hej jag tycker du ska använda Doggy svart Glad det har mycket protoin och det bygger muskler inte fett. Min lilla blandis går på doggy grön och hon är lagom stor med lite hull Tungan ute

lizton
0

Säkrast att ge valpfoder till en valp. Bra och inte så dyrt är Doggy Professionals valpfoder. Mellanpris och bra är Magnussons Meat & Biscuit Junior, Halla Junior. Dyrare och bra är tex Olivers valpfoder.

Se upp för vuxenfoder med hög halt kalcium. Någon i tråden föreslår Standart, men det är ett vuxenfoder med för hög halt kalcium. Det kan ge skelettrubbningar på en valp, särskilt om det är av en storvuxen ras. En valp suger åt sig kalcium som en svamp. En vuxen hund kissar ut överskottet.