Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 4452 ggr
[Koppsal]
0

skillnad på belgisk vallhund?

Tervueren, Groenendael, Laekenois och Malinois. 

Är det någon skillnad på dem? i sinnet och så där?  :)

*nyfiken*

Emaljoh4
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Bra fråga . Glad Vill också veta

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Loveradio
0

Har alltid så svårt att skilja dom där åt. Så är också nyfiken!

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

lilldiezel
1

Största skillnaden är väl att alla har olika utseenden :)
Till temperament så har jag inte träffat på så pass många individer så jag kan uttala mig, men Malinoisen används ju ofta som brukshund och beskrivs att den är i samma stil som en schäfer.
Groenendael har jag sett ett gäng på agilitybanan men känner två stycken och båda är aktiva familjehundar, väldigt barnvänliga! Dock går båda två väldigt lätt upp i varv, men tror att det gäller för alla varianterna. Groenendaelen är min "favorit" till utseendet, tycker dom är så vackra :)
Min kompis har en tervuerentik som är jättemild och lättlärd. Förarvek och nu håller hon på att lära in LP1an.
En annan kompis hade en tervuerenhane som var likadan, väldigt mild och behaglig hund.

Laekenois har jag inte träffat på, men är väldigt nyfiken på dom. Hört att dom är lite skarpare och har mer vakt i sig än dom andra varianterna.

Loveradio
0

Tervueren och Groenendael ser ju precis likadana ut till utseendet? Bara att Groenendael är svarta?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

lilldiezel
0

Ja det är bara pälsen som är skillnaden.
Nog kan det vara skillnad på temperamentet också men det är ju en fråga om avelslinjerna.

Lojs
0

Det är långt ifrån samma hund under pälsen. (Jag har själv ägt två tervar.)

Visst, de har många likheter, och det är olika mellan olika linjer, men generellt sätt så är de tydligt olika raser, även om de enligt standarden ska vara samma hund under pälsen.

Det är bara att se på MH-statistiken, det är inte riktigt samma hundar där, tervarna och grönisarna ligger dock närmare varandra än vad de ligger mallen.

Min personliga erfarenhet är att om man jämför terv och grönis så är tervarna lite mer stabila med alla fyra tassar i backen och grönisarna är mer fladdriga. (Därmed ingen värdering lagd i det.) Både de långhåriga har mer rädslor än mallen, grönisen lite värre än terven.
Mallarna är mer tjänsteavlade och har mer av till exempel skärpa och leklust.

Laekenois kan jag inte uttala mig om, jag känner inga.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[jakke94]
0

#6 den uppfattningen du har har även jag fått :) min gudpappa har 4 tervar och har en kompis med 2 mallar och en annan med 3 grönisar, och det är så som du förklarar med iaf dem hundarna :P

[Koppsal]
0

Åh vad många svar jag fick :) 
tack!

Jag tycker nämligen att alla hundarna är riktigt vackra!
Jag hoppas någon med en laekenois kan svara här också, för det skulle vara roligt att veta lite mer om dem också! :)

Någon som vet om någon av dem är mer arbetsvillig än någon annan?  alltså pigg på att lära sig saker :)

[Koppsal]
0

juste! någon som vet hur man uttalar de olika namnen som kan skriva det i bokstäver? :D

Tex; Yellow uttalas jellow ^^

Lojs
0

Groenendael = Grönendal (Grönis)

Malinois = Mallinoa (Malle)

Laekenois = Lackenoa (Lacke)

Tervueren = Terrvuren eller Terrvurenn (Terv)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Koppsal]
0

#10 ååh tack! :)

SaraC
0

Finns en medlem här med en laekenois, bilder och lite smått i hennes presentationstråd. Hittar hon inte hit till den tråd och svarar kan du ju testa kontakta henne Glad

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar