Hundar iFokus

Hundar

Etikettutställning
Läst 2523 ggr
Labolina_73
0

Frågor gällande utställningar?

Hejsan,,

jag är väldigt ny med hund,, och verkligen gällande utställningar,, så pass ny att jag faktiskt aldrig ställt ut hund tidigare och det är ju en viss skillnad på katt och hund utställningar.

Så till min/mina frågor.

Jag är medlem i SSTS, (Tibetansk spanielklubben)

Jag vet att jag då kan ställa ut på deras utställningar, men kan jag ställa ut på alla rasklubbars utställningar?

Måste jag vara medlem i SKK-s länsklubb för att få ställa ut övh?

På kattsidan funlar det så här. Man kan ställa ut på alla rasklubbars utställningar, SVERAK har ingen egen klubb så som SKK har.

Men även om jag är medlem i en klubb så kan jag ställa ut mina katter på dom andras annordnade utställningar oxå.

Snälla svara mej på detta då jag känner att detta är så vansinnigt rörigt..

//Linda

Vattnadal
0

Jag är inte 100%, men jag tror att det ska räcka med rasklubb nu för tiden. Förr var man tvungen att vara med i SKK oxå, för att få ställa på länsklubbar. Eftersom man har samma medlemsnr i alla klubbar anslutna till SKK (rasklubbar osv) så fyller du bara i det i anmälan.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Kitten86
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag är inte heller 100%, men tror att du måste vara medlem i SKK (länsklubb) för att få ställa ut på officiella utställningar, och att ditt medlemskap i rasklubb ger dig rätten till klubbens utställningar.

Jag skulle rekomendera dig att vända dig till SKK direkt för att få ett säkert och definitivt svar.

Det finns mycket som skiljer sig åt på katt/ hund utställningar. Enligt min åsikt är kattutställningar bättre då det är mer opartisk bedömning. På hundutställnings är det minst lika viktigt om vilken kennel hunden kommer ifrån som den som håller i kopplet, och inte enbart hundens utseende/ exteriör som avgör resultatet….

Labolina_73
0

Jag mailade SKK för att fråga och fick detta till svar,, men jag blevinte så vansinnigt mycket klokare av det..

"Hej!

Om man skall åka på en utställning som arrangeras av en rasklubb, måste du vara medlem i en rasklubb, arrangeras utställningen av en specialklubb måste du vara medlem i en specialklubb osv.

Det är endast på utställning vid Stockholm Hundmässa det räcker med ett medlemskap i SKK:s organisation."

Iom att jag är medlem i SSTS, dvs en specialklubb, men vad fasen är då rasklubb iom att SSTS är en specialklubb för just Tibetansk Spaniel.. och i mina öron är ju det då en rasklubb,, eller?

Eller vad är skillnaden på en rasklubb och en specielklubb?

//Linda

Belimas
0

För att ställa på utställningar anordnade av tibbeklubben så måste du vara medlem i SSTS men för att ställa på länsklubbarnas utställningar så krävs det medlemskap i din länsklubb/SKK =)

Specialklubb för mig är en klubb som inriktar sig på flera raser som antingen har samma ursprungsland eller kanske samma användningsområde medans en rasklubb (som ex. SSTS) inriktar sig på en specifik ras.

Belimas
0

Det stämmer inte till 100%. Visst finns det s.k. snördomare men de är i minoritet. En domare får aldrig veta vad hundarna i ringen heter och inte titta i någon katalog men visst kan dom lära sig att känna igen vissa hundar. Inom min ras (tibbe spaniel) så spelar det ingen roll från vilken kennel hunden kommer ifrån, den som vinner kan lika gärna komma från en mindre kennel som inte har varit lika framgångsrik i utställningsringarna som från en stor och välkänd kennel.

Mycket handlar nog också om vilken ras man har men tibben är en så pass liten ras och vi har väldigt bra kvalité överlag på rasen här i Sverige. Jag har hittills inte stött på någon snördomare som har dömt rasen.

Labolina_73
0

#5 Så om man har en tibbe så både du och jag då har, vad är då en specialklubb? Tibbeklubben heter ju Svensk Specialklubb för tbetansk spaniel. Jag trodde då att det var en specialklubb, och då frågar jag mej,, vad är en rasklubb..

Hm detta är väldigt snurrigt tycker jag.

Nu har jag anmält till tibbeklubbens 2 utställningar, den i vallentuna och den i kungsbacka och ska även så fort det går anmäla mej till den i sollentuna som är i oktober.

Men kan jag även ställa ut på annan rasklubbs utställningar? Eller är det bara ens egna ras man kan ställa tillsammans med egna raser?

Finns det utställningar där det är alla möjliga olika raser,, såklart tävlar man bara inom sin ras och sin klass men finns det utställningar jag kan anmäla mej till utöver tibbeklubbens utställningar?

//Linda

Labolina_73
0

Jag har precis fått veta att SSTS är en specialklubb och ingen rasklubb,, alltså som jag trodde.. :-) yippey jag hade rätt.. ;-)

Tibetansk spaniel har ingen rasklubb, bara en specialklubb.

jag fick ett till svar på lite ytterligare frågor jag hade och fick då detta till svar:

""Hej!

SSTS är en specialklubb och du kan som medlem där ställa ut på deras utställningar. Det finns ingen rasklubb för Tibetansk Spaniel. Om du vill ställa ut inom specialklubben går du in på deras hemsida och tittar på när det arrangerar utställningar. Många specialklubbar skickar även ut en tidning där de publicerar vilka utställningar som är kommande.

Om du vill ställa ut på Stockholms Hundmässa i december krävs det att du är medlem i länsklubb. När du är medlem i länsklubb så får du tidningen hundsport som kommer ut 10 ggr per år och där kan man läsa vad alla länsklubbarna anordnar för aktiviteter och utställningar som du kan anmäla till.

Hoppas du har fått svar på dina frågor. Annars är det bara att återkomma.""

Men det som "stör" mej är att jag inte fattar,, eller varför det ska vara så himla omständigt.

Nu kommer jag med mina kattjämförelser igen.. ;-)

Men vi är ju med i en kattklubb vilken man vill, det man tycker passar bäst. Då får man registrera sina kattungar, man får oxå givetvis gå på utställningar,, och då inte bara utställningar som min egna klubb anordnar utan på alla SVERAKregistrerade kattklubbars utställningar, alla kattklubbar är ju SVERAKregistrerade iom att annars kan vi inte få ut en stamtavla via SVERAK.

Vi kan oxå anmäla till andra organisationers utställningar man då blir resultaten inte inregistrerade,, precis som era inoffisiella utställningar.

Här ska man behöva vara med i 2 "klubbar" för att kunna ta del av alla utställningar.

Varför ska det behöva vara så? Låt säga att Tibetansk Spaniel hade en rasklubb, då skulle man behöva vara medlem i 3 "klubbar" för att kunna ställa ut inom rasklubben.

Men en fråga återstår iaf,,

Om det funnits en rasklubb? Skulle man gå kunna ställa ut på dom andra rasklubbarna? Eller har alla Rasklubbar bara utställningar för SIN ras?

Jättetack på förhand.

//Linda

Labolina_73
0

Fick ett sista svar nu..

Hej!

Grundregeln är att du ska vara medlem i arrangerande klubb. Så är det Collieklubben som arrangerar utställningen så måste du vara medlem där. Du måste vara medlem i den ras- eller specialklubb som arrangerar utställningen/tävlingen.

Ska du ställa ut på länsklubbsutställning så måste du vara medlem i en länsklubb, det räcker alltså inte med att du endast är medlem i rasklubb eller specialklubb

Belimas
0

Ja det är krångligt med alla olika begrepp. SSTS är en specialklubb men som bara inriktar sig på en ras, alltså tibetansk spaniel, så därför anser jag den vara en "rasklubb" inofficiellt då men officiellt är det en specialklubb. Från början hette klubben något annat men vad minns jag inte nu tyvärr.

Som medlem i SSTS så får du anmäla och ställa på alla utställningar som anordnas av SSTS lokalavdelningar ex. öst (Vallentuna), mälardalen eller vilken det nu kan vara.

Som medlem i SKK får du ställa på alla officiella utställningar anordnad av någon av SKK's länsklubb oavsett vilken länsklubb du är medlem i.

Andra rasklubbars/specialklubbars utställningar inriktar sig enbart på den rasen/raserna som de representerar och är alltså inte öppen för vilken ras som helst. Så som i vårt fall med tibbarna så kan vi ställa på antingen SSTS utställningar eller länsklubbarnas utställningar, något annat alternativ har vi inte om man bortser från inofficiella utställningar då som i regel alltid är öppen för alla raser och som inte kräver något medlemskap.

Varför det är skillnad på katt- och hundutställningar angående medlemskap kan jag tyvärr inte svara på.

Du är i alla fall varmt välkommen till vår utställning i Vallentuna och jag hoppas att det kommer bli en positiv upplevelse för dig. Om du skulle behöva ha hjälp med något där på plats så är det bara att hojta till, jag kommer vara där på plats då jag jobbar med utställningen =)

Labolina_73
0

Hehe hittade min tråd.. :-)

//Linda