fästinghalsband
Jag vet inte om jag kan släng ut en liten fråga här..
Det är om de här fästingshalsbanden som finns att köpa på apoteket.. är det någon som har erfarenhet av dessa?
jag har själv en liten underbar dvärgschnauser som fick ett sådant halsband i mitten av förra veckan. men nu har jag tagit av det för jag fick för mig att hon darrade och va mer slö än normalt.. jag hörde oxå av en granne att de är grymt giftiga..klart de är giftiga men farliga?
jag skulle behöva något till henne för där vi är finns det en hel del av dessa små marrodöre.. 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har hört att de är rätt gifitga om man har andra djur som hunden har kontakt med tex katter. Då kan man ju undra hur bra det är för hunden egentligen… Har även hört att många hundar reagerar dåligt på halsbandet, de mår dåligt etc.
Min pappa har ett sånt på vår Golden. Och han reagerade inte på det och det funkar sådär mot fästingar. Antalet har minskat lite, men inte så mycket. Men det är inget jag vill ha på Bino.
Jag ska testa Frontline Vet på Bino i sommar. Hörde dessutom på fb att man kan göra ett eget fästingmedel. Man kokar ca 10dl vatten med typ 3-4 matskedar torkad timjan/en halv kruka färsk timjan och 4 krossade vitlöksklyftor. Så silar man av det och sen sprayar på hundens päls ett par gånger i veckan, beroende på hur ofta man vistas där det finns mycket fästingar. Kan bli uppåt en gång om dagen.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Just det halsbandet du pratar om är känt för att skapa neurologiska problem såsom kramper. Känner själv en vars hund fick krampanfall och fick åka in.
Även exem är vanligt.

De halsbanden innehåller nervgift så ja de är riktigt farliga, finns en orsak till att det inte är tillåtet att ha dem på hunden medan den badar i sjöar då fisken riskerar att dö av det.
Hört om många hundar & katter som blivit riktigt dåliga av dessa och dessutom livsfarligt om småbarn ska klappa hunden och får det där giftet på händerna.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Tack..
nu vet jag..
Nervgift..
nä ska slänga det för gott.. det kommer aldrig mer på min lilla..
jag ska pröva häxblandningen..och se om det fungerar..låter fantastiskt bra..
kramar till er..
åfy vart varnad av dessa av grannen då hennes hund krampa efter några timmars andväning fick tas snabbt som 17 till vetrinären, idag mår han bra.
#5 Men usch
Förstärker bara mitt val av att aldrig sätta på mina hundar något som är giftigt. När det är så många fall hela tiden tycker jag det är konstigt att dessa halsband tillåts.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Vissa hundar klarar det, andra klarar det absolut inte.
Jag har haft det på min hund i 3 omgångar, alla gånger har det varit fästingfritt och hon har inte haft några problem av halsbandet. Så länge jag kan använda halsbandet och slippa fästingburna sjukdomar hos min hund tar jag risken att hon en dag kan reagera på halsbandet, men den dagen - den sorgen.
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
Hade läst om vad andra hundar hade råkat ut för men testade ändå fast bara på den ena hunden. Han blev slö så vi bytte till den andra och han reagerade inte på det. Men jag kommer inte använda halsband någon mer gång, dels för att de inte ska behöva ha något kring halsen inne och för att fler hundar verkar reagera negativt på halsbandet av vad jag har läst och hört.
Frontline använder jag och det tål båda mina, verkar fungera bra också för de fick nästan inte en enda fästing förra sommaren i och för sig var det en för varm & torr sommar för fästingarna men hittills har de inte heller fått några. De har haft Frontline i ca 2 veckor nu och vi går alltid i skog och på ängar minst 2 gånger i veckan där både rådjur och harar finns men ingen fästing hittills.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
6 ja fy det är mycket gift men ger prata igår om just festingmedel med uppfödaren fråga eftersom jag undrar lite vad ska man ge… Hon ger mycket mindre än vad man ska då pinpett/droppar hon räknar halva vikten på hunden så en för 10kg hund räcker till många små kan jag säga :P en mellanpudel+3 dvägpudlar (hennes granne fick på sin) Hon sa som jag det är ju gift man ger, nervgift o det bör man akta sig för ge aldrig fulldos. Svårt som 17 detta med vad man ska andvända :-/
Om jag ska jämföra halsband och droppar satsar jag hellre på halsband eftersom det är betydligt lättare att ta av om hunden reagerar på det, dropparna droppas rakt ner i huden.
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

#10 Just så tänker jag också!
Dropparna är nog inte mindre giftiga egentligen, tror jag, och de är ju också på hunden dygnet runt. Mina hundar har haft halsbandet i flera säsonger och inte haft några fästingar alls. Jag tar bort det och badar hundarna när vi tillfälligt ska umgås nära med småbarn.

jag har i dag kokat blandningen med timjan och vitlök… och sprejat hela tjejen
vilket inte va så populärt.. hon blängde surt i över en timme efter..
nu är det bará att vänta och se om det fungerar.. jag håller tummarna stenhårt för det..
Hej, jag har skickat efter bärnstenshalsband till mina två katter och min mammas hund. Ena katten hade fullt med fästingar innan jag satt på halsbandet och den är ju ute hela dagar i gräs och tar råttor. Jag har inte tagit bort en enda fästing sedan det kom på..helt otroligt. Andra katten hade inga alls idag, men tog bort två igår. När jag använde frontline hade de många som satt fast, och klättra runt i pälsen. Men med halsbanden på har jag ej sett en fästing som klättrat runt.
Fästingarna gillar inte energin från bärnstenarna om de är elektriskt laddade. Är så glad att jag slipper ha på giftiga grejer.
//Jile
Vi kommer att använda oss av Skudo pet :)
#14 är dom bra?