Hundar iFokus

Hundar

Etikett: pälsvård-omvårdnad
Läst 3485 ggr
Be-Bopz
0

Hur klippa vid öron på York

Tänkte höra om nån mer härinne har en york och sen se hur ni klipper utanpå och innanför på öronen.

[jakke94]
0

kolla med rasklubben :) kanske finns någon info på deras hemsida

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ska du ställa ut? för annars kan man göra som man vill jag tycker yorkar är väldigt söta i valpklippning endel har jag sett med rakade öron och då även rakad under öronen.

Be-Bopz
1

Jo jag vet hur klubben vill att man gör, men de vill även att man rycker insidan av örat, vilket jag inte tänker göra. Obestämd

Jag vet även hur de vill att utsidan ska se ut och så har vi på tjejan :)

#2 Vet du var man kan hitta bild på det, skulle vara kul att få se !

fayefaye
0

#3 Nu har jag visserligen en helt annan ras (lagotto) men där måste man rycka håren i örat, eller alltså i hörselgången för att det inte ska bli instängt och leda till öroninflammation. Det är visst många raser som har det så, bland annat Pudel och bearderdcollie som jag känner till. Men det är nog mest hundar med liggande öron som har problem med sånt..

Sen kan man väl bara klippa bort håret på insidan av öronlappen?

[Forest]
1

3 har lite svårt o länka men vänta ska vi se Flört http://kolmardenshundtrim.blogspot.com/2010_12_01_archive.html där ser du en men jag tycker de har klippt lite mycket de brukar ofta ser lite rundare ut i huvet :)

Här en till :) http://www.mariashundtrim.se/13027327 tycker denna visar lite bättre, jag tror nu att de klipper mer med sax Obestämd

4 om inte jag har helt fel ska man rycka änven yorkarnas öronhår men jag tror TS mer undrar hur man trimmar ner Flört Men jätte bra att du tog upp det eftersom fria hörselgångar är viktigt för slippa svamp mm :)

Be-Bopz
0

Oj så stiliga hundar, så vill jag ha henne oxå, skönt att slippa all denna päls som bara tovar sig.

Jag får antagligen ta henne till en som kan trimma yorkar så får hon fixa hennes öron, för som ni säger, hon har ju mkt hår i hörselgångarna.

Jag som är helt ny med hund, brukar det kosta massor att gå till en som trimmar?

LinaK
0

#6 Beror på vad för ras och var du lämnar inte hunden. Men du får väl räkna med ungefär 400-600:- för en "vanlig" klippning, men då brukar ju ALLT ingå; badning, klippningen, kloklippning.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

fayefaye
0

Bra att kolla på bilder på hur andra gör om du vill testa själv :) Bara att öva, håret växer ju ut igen om det blir lite fel ;) Öronhåren är ganska lätt att rycka själv också, i alla fall på de flesta hundar, endel tycker det gör ont och andra inte. På min hund går det lätt iaf, bara man tar några hårstrån åt gången och man kan ju alltid pilla lite varje dag korta stunder om hunden och man själv är ovan.

Vissa hundfrisörer är ju snälla och visar också hur du ska göra med klippning och så vidare.

[Forest]
0

6 så himmla svårt tror jag inte det är, tips du kan prova ang tovor funkar iaf kanon bra för oss det är vanlig majsenamjöl inte majsena man har till såser utan majsenamjöl :) jag tar mycket på våran o det gör att pälsen lixom lättar upp o man kan karda dom bättre sen drar jag kammen. Och detta mer hår i öronen ser du långa hår som går ner i örat? det är dom man ska rycka ut typ noppra örongången, tänk på att det gör lite ont så ta inte allt på engång jag tar lite då o då. Hur ofta badar du henne? det är oxå A och O samt vad för shampo+ balsam man andvänder. Jag är inte så insatt i york men det är ju en pälshund.

Be-Bopz
0

Jag har köpt utredningsspray för att ha till det värsta, schampo är av märket Espree, balsam oxå, hon badas var 14:e dag.

Jo hon har ju en del hår ner i örat sas, det kanske man borde ta bort.

400-600 kr var nog vad jag hade räknat med, jag ska leta nu när vi får pengar, kanske man kan höra sig för hos nån uppfödare på hemmaplan som kanske kan hjälpa och visa?

[Forest]
0

10 min uppfödare klipper man just nu vet jag att hon har lite fullt upp valpar + ska åka utomlans o hämnta hem en valp så hon har fullt upp. Men annars kan man mycket väl kontakta en uppfödare behöver inte vara just york utan det kan vara en som har annan ras. Men har du försökt klippa lite själv för så svårt tror jag inte det är med sax heller okej ser ju hemma klippt ut första gg men sen har man ofta lärt sig hur man vill klippa Flört