Hund + Allergi..
Här tänkte jag att man kan berätta om sina erfarenheter av hund + allergi. Något som kan vara väldigt individuellt och variera stort. Skriv gärna ifall du är allergisk (eller har atsma..?) och har en hund, t.ex. rasen och hur det har gått. Och vad ni hade planerat det hela, att skaffa hund som allergiker.
Är nyfiken att höra då jag har en allergisk familj (inte alla men några i familj och släkt)
Har allergi & astma. Hade värre allergier innan, men vi hade hundar ändå. Min kropp blev "van" vid dem, nu har jag en nakenhund & Rottis. Men förr så hade vi mer allergivänlga hundar som Bichon havanais, bichon frise & storpudel. Men jag fick ofta åka in och äta allergitabletter när jag hälsat på andras hundar.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
MIn mamma är alergisk och i med att jag går i skolan och så så är det hon som passar hunden när jag är iväg. Vi har valt rasen Bichon Havanis. Och just de att de är alergi vänliga. Men så när vi skulle bestämma oss för vilken ras så kollade vi även på carin terrier men den nös hon av en massor och den ska också vara alergi vänlig. Men bichonen passar jättebra hn nös bara två gånger när vi var och hälsade på valparna och då var de fem veckor gammla. Men annars har vi inte märkt nånting utan hon kan ha honom i knät borsta honom m.m. Men de som är så konstigt är att hon tår Fild spaniel finsk lapphund shetland sheppdog som våra vänner har och ingen av dem är ju alergi vänliga. Så jag tror man får testa sig fram till ras och om inte de funkar testa med en annan. Och även om man får en liten reaktion när man är med hunden/valpen så tycker jag man kan ta hem den och minst ha den i en vecka för att se så de bara inte är något tillfäligt. Sen kanske de hjälper att man badar hunden tvättar händerna efter att man har rört de och städar ofta. Men de är bara vad jag kan tro är bra om man har alvarlig allergi men jag vet ej i med att vi aldrig har behövt göra några konsekvenser av de hela.
Jag har allergier och astma (är atopiker sen födseln så får även lätt eksem) och jag lever idag ihop med 2 hundar av rasen whippet.
Jag har alltid älskat djur, och då framförallt hundar, och var hela min uppväxt så himla ledsen över att inte kunna skaffa hund.
Både mamma och pappa (men mest pappa) är allergiska mot diverse djur, så att skaffa hund medan jag bodde hemma var inte realistiskt.
När jag sedan flyttade hemifrån när jag skulle fylla 20, började jag "forska" kring hundraser som man kaaaaanske kunde tåla som allergiker. Man hade ju hört om s k "allergivänliga raser", men jag var inte så sugen på en pudel eller bichon frisé, så jag fortsatte leta på nätet efter folk med erfarenhet av just hund + allergi.. och jag hittade då folk som trots allergi kunde ha en hund av vinthundstyp (då speciellt italiensk vinthund, whippet eller saluki). Jag tyckte inte alls den typen av hund var särskilt intressant först, men efter att ha läst på massa om raserna, så bestämde jag mig för att ta kontakt med en uppfödare av rasen whippet, då jag såg på deras hemsida att de planerade valpar.
Jag fick bra kontakt med uppfödaren som bodde i en stad nära mig, och då jag var öppen med att jag var allergisk och inte visste om jag skulle tåla whippets, så tyckte hon att jag skulle komma och besöka hennes kennel för att se om jag reagerade. Jag och exet åkte dit och gosade med hennes 7 hundar, och jag kände ingenting!
Jag visste att allergi inte alltid märks på en gång, så jag fick ett kanonerbjudande av henne, nämligen att låna hem en av hennes hundar i ett par veckor för att se om det funkade. Vi hade honom i 2 veckor, och efter det bestämde vi oss för att köpa whippet.
Den första hunden blev en 1-årig kille från samma uppfödare som skulle ut på foder. Danny. Vi hade honom på prov ett tag först, för att se så det skulle fungera, dels ur allergisynpunkt (då alla hundar är individer, och bara för att jag tålde den hunden vi lånade hem, var det inte säkert att jag skulle tåla Danny) men också för att se så det klickade mellan oss.
Redan 3-4 månader senare kom hund nr2. Denna gång en valp från samma uppfödare, Bosse.
Jag har aldrig känt av allergi från mina hundar. Möjligvis när Bosse var valp och extra allergen, då jag var tvungen att ta en allergitablett för att det kliade lite i näsan, men inget allvarligt.
Hundarna sover i min säng, de kan slicka på min hud utan någon som helst reaktion (något som INTE är möjligt med te x en rottis eller spaniel).
Mitt tips är att prova sig fram när det gäller vilken ras som passar.
Men jag kan varmt rekomendera att ta en titt på vinthundarna om man är allergisk. Det KAN funka. Både jag, min mamma och pappa tål mina hundar, och jag har i ärlighetens namn inte träffat på en enda allergiker som inte tål mina hundar.. MEN långt ifrån alla gör ju det, tyvärr.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vad kul att det har gått så bra för er! :)
#3 Låter alldeles underbart att du inte reagerade det minsta på whippet. Är själv ett stort fan av vinthundar och själv skulle jag absolut kunna tänka mig en whippet! Har också läst att italienska vinthundar lär ska funka för vissa. :)