hane eller tik, den eviga frågan...
Vi har planerat att till sommaren skaffa en valp till. Har sett ut kennel och allt. MEN vi är osäkra på vilket kön vi ska välja.
Vi har idag redan en dalmatinerhane på 7 år. Han är definitivt inte hanilsk, men är väldigt dominant mot andra hanar. Funkar med de flesta milda hanar. Vår första tanke var att skaffa en tik och eventuellt kastrera hanen, me när lite osäkra då det är ett stort ingrepp och känns lite onödigt.
En hane hade varit smidigast, men bakhuvudet gnager en liten oro att det inte ska funka. Innerst inne vet jag att det nog skulle funka utmärkt, men jag är dock orolig att min oro ska smitta av sig på hundarna.
Vad tycker ni att vi ska ta, en hane eller en tik?
Kan ju tillägga att vi har goda möjligheter att lämna iväg tiken om hon löper.
Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

hon ycker vi borde ta en hane, men som sagt jag är lite orolig och vill egentligen helst ha en tik. Uppfödaren säger att hon säljer en tik till oss om vi hemskt gärna vill ha det, men hon rekommenderar en hane.
Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
2 vill ni ha tik så säger jag skaffa tik. Jag gillar tikar mer varför vet jag inte kanske för jag har/haft bra tikar o inga sura löptikar 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vad är det för ras på den ni ska skaffa? Jag skulle ta en hane. Jag hade samma dilemma när jag skaffade min Jappe.
Sixten (dalmatin/bordercollie-mix) kan vara lite dominant ibland och han gör dessutom "utfall" på promenader mot andra hundar. Han ställer sig på bakbenen och skäller, det är mest pga att han är osäker och han har inte varit med andra hundar sen han var yngre då alla han lekte med när han var mindre är väldigt dominanta. Men han reser inte ragg eller liknande.
Men trots det skaffade jag en egen hanhund. Visst var jag lite fundersam i början över hur Sixten skulle reagera. Men det har gått superbra. Valpen vänjer sig och lär sig att den inte ska sätta sig upp mot den äldre hunden. Och den äldre hunden vet att det är en valp och hanterar den därefter.
Det har aldrig varit några problem mellan mina hundar. Sixten säger ifrån när han tycker att Bino blir för mycket, och Bino fattar och lämnar Sixten ifred.
Däremot min brorsa har 3 tikar. Den yngsta och den äldsta kan börja bråka ibland, men han låter dom göra upp det själva. Då den yngsta kan vara lite väl på eller vill ta något som den äldsta har. Men ja, det problemet har jag inte haft med mina hanar.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se