Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3395 ggr
Chilli10
0

Vikt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min "lilla" tjej här hemma är 9 månader. Hon är en amstaff och relativt stor och kraftigt byggd. Min fundering är nu hur mkt hon borde väga? Och därmed hur mkt mat vi borde ge henne.

På tex Svenska amstaffklubbens hemsida står följande "Storlek/vikt: Mankhöjd och vikt skall stå i proportion till varandra."

Och det jag hittar angående mankhöjden i olika böcker är att en tik bör ligga mellan 43-46 cm.

Chilli som hon heter är ca 47 cm hög och **väger ca 31 kg.
**Hon äter Doggys valpfoder. Fram tills nu har vi gett henne 4-5 dl (210 gram), är det för mkt? Hon äter 2 ggr per dag. Hon är ju fortfarande valp o så, men började fundera när en annan amstaffägare nämde att hon var "för tjock". Att tex "bröstbenen" eller vad man ska kalla dem ska stå ut mer på rasen osv. Han ger tydligen sin 2åriga tik samma foder o 2 dl.

Vi promenerar mkt och aktiverar henne på andra sätt, så borde inte bero på för lite motion. Hennes "tuttar" hänger ganska mkt också, men det kanske snarare beror på att hon löpt första ggn för en tid sedan?

Så, vad väger din amstaff och hur hög är den? Och vad tror ni andra, är hon för tjock?

Tack på förhand! :) Och så en bild på min vackra tjej!

Chilli10
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Även en bild från sidan :)

AnneN
0

Svårt att avgöra från ett par bilder, men tycker inte hon ser ut att vara jätte fet iallafall. Däremot ser hon ut att vara skendräktig (där av hängande "tuttar").

Hur mycket en hund ska väga är väldigt individuellt, har sett amstafftikar på 20-25kg och andra amstafftikar på över 35kg utan att de varit varken över- eller underviktiga.

Ett ganska enkelt sätt att ta reda på om sin hund har rätt vikt är att känna på sidan av revbenen, kan du "spela" på revbenen = de sticker ut så det blir små gupp då du drar med fingrarna längs sidan så är hunden för mager. Måste du mer eller mindre "gräva in fingrarna i hullet för att känna revbenen så är hunden överviktig. Du ska kunna känna revbenen men inte för övertydligt och inte genom att behöva leta efter dem.

Hoppas du förstår beskrivningen, är alltid lättare att visa irl hur man menar än att försöka sätta ord på det.

I vilket fall som helst så är hon då väldigt söt Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[rightPAW]
0

Hon växer ju fortfarande och kommer bli kraftigare. Av att bara titta på bilderna kan jag tycka hon ser lite "mullig" ut men tycker du själv det så kan du ju minska maten med en halv dl eller så.

Jättevacker är hon!

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag hade någ inte gett valpoder utan övergått till vuxenfoder. Annars ser hon fin ut dom tycker jag som AnneN att hon ser skendräcktig lite rund.

Chilli10
0

#2 AnneN
Jo jag har trott att hon varit det. Men hon började löpa 11 januari, alltså för ca 2 ½ månad sedan, så borde det inte ha gått över tills nu? Eller är det kvar längre?
Ska känna på henne när jag kommer hem :) Men förstår din beskrivning iaf.

#3 rightPAW
Ja precis, det jag har tänkt på. Kan det vara "valpmullighet"? Eller det kanske inte förekommer hos hundar alls. :P
Har börjat ge henne 1 dl mindre nu.

#4 Forest
Ja det är ju en idé. Har hört att man ska ge dem det tills de är runt 1, men det kanske inte är nödvändigt. Har dock precis öppnat en ny säck, men till nästa köp blir det nog vuxenfodret isf :)

AnneN
0

#5 Skendräktiga är de lika länge som de är dräktiga = ca 2 månader efter avslutat löp + att det kan fortsätta med att de även skenvalpar, får mjölk i juvren och en del tikar kan tom ta en leksak eller något till "valp".

Ett sätt för att förhindra/lindra skendräktigheten är att direkt efter löpet eller vid första tecken på skendräktighet dra ner lite på hundens dagliga foder och öka motionen, det kan för en del tikar göra att de helt slipper eller får lindrigare skendräktighet.

_**/Mvh Anne

Chilli10
0

#6 Så hennes tuttar kommer alltså att vara "hängiga" tills hon "valpat klart" och att det sedan kommer att gå ner? Är det bara om de blir skendräktiga som de får så eller även efter löp utan skendräkt? Funderade tidigare idag på hur länge det var hon löpte, har nämligen glömt att skriva upp.
Okej, tack för tipsen. Men går de alltså upp i vikt när de blir skendräktiga?

Kände även på henne nu när jag kom hem, och det känns lite som man får leta efter revbenen som du skrev. Så lite mullig är hon allt.

tänkte också på om hon nu blev skendräktig vid sitt första löp, är det stor risk att de även blir det nästa gång?

AnneN
0

#7 de brukar löpa i ca 3 veckor. juvren kommer att dra ihop sig igen då skendräktigheten är över, får hon mjölk i juvren så håll koll så det inte blir mjölkstockning. Ett tips är också att så gott det går undvika att stryka henne på magen då det kan stimulera mjölkproduktionen.

Nej de brukar inte gå upp i vikt vid skendräktighet, däremot kan en del precis som dräktiga tikar bli hungrigare och äta det de hittar.

En del tikar blir skendräktiga vid varje löp (min tex), men det finns de som bara blir det någon enstaka gång och en del blir aldrig skendräktiga.

Skendräktigheten är en naturlig grej för hundar då de i flockar är så att bara en tik tillåts para sig och föda valpar, men de övriga i flocken kan hjälpa till och avlösa mamman då de ofta har synkroniserade löp och därmed är skendräktiga samtidigt som alfahonan har sina valpar.

_**/Mvh Anne

Chilli10
0

#8 Ja, har för mig att det var lite mer än 3 veckor.. Så då  skulle hon alltså om hon blivit dräktig på riktigt fått sina valpar nu i början av april. Rent teoretiskt. Och då att svullnaden borde gå ner efter det.
Tack för all info Glad

[Forest]
0

7 våran vuxna tik blir alltid svullen vid löp o efter löp midjan försvinner kan man säga o det gör att hon ser o känns tjockare än vad hon är. Vad jag tycker det låter som är att försök övergå till vuxenfoder eller köp vuxenfoder o blanda ihop det med den du ger nu. Just för slippa skendräcktigheten som 6 AnneN skriver :)

Chilli10
0

#10 Men hon har ju redan varit skendräktig sedan hon löpte, så slipper det gör vi ju inte, så hur menar du nu?
Ska kolla över det med fodret..

[Forest]
0

11 är hon nu skendräcktig ska du minska foder ju mer fett hon får ju mer skendräcktig blir dom… valpdoder är mer fett i än vuxenfoder.  så har jag upplevt skrendräcktighet iaf.

Vattnadal
0

Många tycker att man ska ge tiken mindre mat och motionera hårt för att få bort skendräktigheten. Tänk då, på att detta är en svält, ungefär som att anorektiker förlorar mensen. Sålänge man inte har en tik som går ner sig rejält eller får mjölkstockning, tycker jag att de kan få vara skendräktiga. Det är ju lika naturligt som själva löpet, och hundarna lider inte mer av det heller. Jag tror att alla tikar är skendräktiga (om de inte valpat själva) men på vissa märks det inte alls eller väldigt lite.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Forest]
0

13 nja så mycket ska man inte minska ner fodret så man svälter hunden eller att man överanstränger hunden. Men att ta promenad på 1 tim isf 30 minuter bara ett exp på vad man kan göra.

Våran vuxna tik vart skendräcktig hon har haft valpar i fd hemmet. så även dom som har valpat nån gång blir skendräcktiga.

Chilli10
0

#12 Jaha, men då förstår jag! :)

#13 Okej, men finns det någon tumregel för hur länge de är skendräktiga? Har inte märkt någon direkt skillnad på henne. Hon är lugn och snäll precis som innan :) Dock lite svårt att avgöra då vi bara hade haft henne lite mer än en vecka när hon började löpa, men har inga problem med henne iaf. :)

Vattnadal
0

#14 Det är ju hormonerna du ska ändra på, och minskad mat och ökad motion talar om för kroppen att den inte klarar av att vara dräktig, löpa ed. Sen är det ju inte så att du måsate svälta hunden så att den mår dåligt av det, men det är samma funktion det har.

Våra tikar brukar inte vara så kraftigt skendräktiga. Mina goldentikar har alltid leksaker, och väljer ut 1-8 som valpar. Dessa tar de hand om, bär mellan soffa och säng, tvättar, matar och vårdar. Efter 1-2 v tröttnar de och börjar glömma dem här och där, snart sover de bara med dem på natten, och sen är det över. Max 3 v tycker jag att det brukar vara i alla fall.

En enda gång har en av tikarna fått galastop, detta då hon fick kraftig mjölktillgång, var på gång att få mjölkstockning, samtidigt som hon vaktade valparna så pass redigt att de andra hundarna fick stryk då och då.

MVH Elin

[Forest]
0

16 du skriver bra så man förstår själv minska jag inte ner på fodret när hon var skendräcktig dok äka jag morgon o kvällspromenaden då hon  vart skendräcktig det var i sommras då värmen var värst. Låter som du har mammiga hundar :)

Vattnadal
0

Jag gillar mammiga hundar, för det är toppen dels om man faktiskt tar en kull på dem, då de är goda mödrar. Sen är det toppen om man har en annan tik med valpare, att ha hjälpare i form av andra tikar. Det naturliga är ju att en tik har hjälp av hanen första kullen, och nästa år finns flera av valparna kvar, och hjälper till med sina småsyskon. Våra tikar som lever i "fångenskap" får nästan alltid klara sig själva, med lite stöd från människor.

Människor tolkar för ofta in mänsklighet i hundarna. Jag tror inte att varken löptik eller skendräktig tik lider av det, inte heller tik med valpar, även om det självklart kan vara jobbigt. Tikar som går ner sig totalt kan man överväga att kastrera, eller om man jobbar med dem, och de försvinner ur arbete/träning nån vecka innan löp, genom löpet, skendräktigheten och ev skenvalpning, då 3 mån försvinner.

Normala skendräktigheter och skenvalpningar är naturligt, då de övar på att vara mamma. Hade de bott kvar med sin mamma hade de hjälpt henne med småsyskonen, och inte behövt ha leksaker, skor ed som valpar.

MVH Elin

Beckibus
0

En sak är säker man ska inte alltid lyssna på andra för min systers kompis sa att vår hund var för fet för att två ryggrads ben skulle sticka upp och det är ju helt galet!Tycker också att hon ser skendräkig ut brukar hon bära på leksaker och typlägga dom i hennes säng??Våran tik gjorde så när hon var skendräkitg… 

tioåriga Rebecka

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

[Forest]
0

19 va :O dok det är väl en del vinthundar som ska vara beniga o jag tycker dom ser för magra ut. Skäms

Chilli10
0

Vattnadal: Så skendräktigheten och skenvalpningen varar sammanlagt ungefär 3 månader? Isf får vi se vad vi har att vänta nu i början av april när skenvalpningen eventuellt tar fart..

#19 Nej det är sant. Hon bär inte runt på leksaker eller dylikt ännu, men då är hon ju som sagt inte inne i själva skenvalpningen ännu.

Vattnadal
0

Öhh, det borde stämma, först löp 3 v, sen skendräktighet 65 dagar eller så, sen skenvalpning och ha "valpar" 1-3 veckor eller så. Vet inte hur länga alla tikar brukar ha låtsasvalpar, men jag har som sagt aldrig haft någon tik som orkat mer än 1-2 v intensivt pysslande, sen avmattande under en vecka till valparna är glömda.

MVH Elin

Chilli10
0

#22 okej, då vet jag på ett ungefär :)

Beckibus
0

#23 riktigt fin tik du har vad heter hon??Glad

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

Beckibus
0

#23 riktigt fin tik du har vad heter hon??Glad

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

Chilli10
0

#24 Tack så mycket :D Chilli heter hon :)

Beckibus
0

#26 ok japp en liten solstlåle har en själv helt underbar med ett lite söt namn!

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

Chilli10
0

Har bytt mat nu, hon får blandat eukanuba med sin gamla. försöker att motionera henne mkt. fortfarande skendräktig, verkar inte ha gått ner ngnting.  har inte börjat bära omkring på ngt heller eller så..

Chilli10
0

Hmm, nu har hon börjat hålla på att bädda.. hon bär runt lite på en av sina pipleksaker.. Gnyr lite, som hon annars inte brukar göra. Samt att hon har varit lite konstig i helgen..

Vet trodde att skendräkten var på väg bort, men fick ett recept på ngn medicin till henne så jag kan hämta ut.. Funderar på om jag ska göra det eller inte?

Vattnadal
0

Då har skendräktigheten gått över, nu har hon valpar. Skrattande

Om hon inte får problem så att hon börjar vakta valparna med morrningar ed så att det blir jobbigt för er, och om hon inte får så mkt mjölk att hon får mjölkstockning, så tycker jag att tikarna ska få ha sina låtsasvalpar. Låt henne bädda, gny, bära runt på dem och tvätta dem. Så länge hon inte slickar och suger på tuttarna och får igång en massa mjölk är det ingen fara. Känn på juvren morgon och kväll, så att det inte sväller upp och blir väldigt varmt. Undvik att klämma och pyssla med dem för mycket bara.

De flesta tikar ger upp sina valpar på en vecka eller kanske 2.

MVH Elin

AnneN
0

#29 Är det galastop ni fått utskrivet? Det enda det medlet gör vad jag vet iaf är att hämma mjölkproduktionen, så om hon inte ar mjölk i juvren så ska det inte ha någon inverkan på en skendräktig tik.

Rätta mig gärna om jag har fel.

_**/Mvh Anne

Chilli10
0

#30 Haha, jaa trodde att det skulle vart för några veckor sen ju Tungan ute
Hon har haft mjölk i dem i ca 2 veckor skulle jag tro, om inte mer. Har känt o så, men har inte varit någon fara :) Nej, mot oss har hon inte gjort någonting, men i helgen hemma hos pappa var hon konstig mot mina syskonbarn 2 och 4 år gamla. Kan det ha något med "valparna" att göra?

#31 Ja det är det. Så kan det nog vara.
Så här stod det om Galastop på en sida när jag sökte på det på google.

Egenskaper

Kabergolin är ett ergolinderivat. Kabergolin verkar direkt på hypofysens framlob genom stimulering av de hämmande dopamin-receptorerna. Kabergolin ger långvarig hämning av prolaktinutsöndringen, vilket styr fysiologisk laktation. Kabergolin verkar därför vid behandling av prolaktinavhängiga tillstånd såsom skendräktighet och olämplig mjölkproduktion hos hund och katt. Den långvariga effekten antas bero på att ämnet utsöndras mycket långsamt från hypofysen. Kabergolin har ingen effekt på andra delar av det endokrina systemet och har ringa eller ingen central effekt. Efter oral administrering av kabergolin till försöksdjur uppmättes bestående kabergolinkoncentrationer i hypofysen i > 72 timmar. Serumproteinbindningen hos hund är 72-76%.

På andra eller tredje dagen efter påbörjad behandling med kabergolin börjar mjölkkörtlarna normalt att minska, mjölkproduktionen avtar och upphör helt inom 6–8 dagar

Chilli10
0

Nu har jag hämtat ut Galastopen. Ska börja ge henne imorgon.
Sen ska mjölken vara borta iaf. Får se hur länge hon ska gå runt med din lilla valp, pussa, slicka på den o gny :P
Gjorde misstaget idag att ge henne en ny pipleksak, hon ville inte leka med den, bara bära jätteförsiktigt. Så söt är hon min lilla tjej, men lite jobbig, hihi :)