Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 2529 ggr
Chilli10
0

Inkallning

Hejsan hoppsan! :)

Jag behöver tips på hur jag kan öva på inkallning.
När jag tränar att hon ska sitta och sedan sitta kvar tills jag ropar på henne kommer hon som ett skott och sedan sätter sig "fot".
MEN när hon är lös är det så himla mkt annat som är intressant och hon tycks ha inställningen "jag kommer snart". ;) 
När hon går lös berömmer jag henne när hon tar ögonkontakt (precis som jag gör när hon är kopplad) genom klick o så godis när hon kommer till mig.

Klickern tycks hon nästintill lyssa på till 100%, mkt mer än om jag ropar på henne. Om jag klickar kommer hon alltså nästan alltid som ett skott, inne, ute, oavsett vad hon gör.

Kom med så mkt tips och förslag som möjligt på hur jag kan få henne att lyssna bättre och bli mer intresserad av mig!

Michaela-N
0

Håller på med artikel om just detta på blandrashundar, den är snart klar, kan skicka länken till dig sen =D

Chilli10
0

#1 Jasså, vilket sammanträffande ;) Ja taack, gör det!

Chilli10
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ingen som kan komma med några fina tips! :D
Hur har ni gjort med era hundar?

thilda-
0

När jag tränar inkallning med akillez så får en hålla fast honom och innan jag går ifrån honom så söker jag kontakt med han och sen springer jag iväg en bit och ropar "akillez hit!" och springer en bit till och ropar igen och springer iväg en bit till och sen sätter jag mig på huk och kallar igen och då får den personen släppa hunden och som belöning använder jag mig av en pipleksak som man kan köpa på Coop eller godis

Chilli10
0

#4 Okej, men som jag skrev så har jag inga problem när jag ber henne att sitta kvar, sedan när jag går en bit vänder mig om och ropar på henne så kommer hon som sagt alltid.

Det jag behöver tips på är alltså hur jag ska öva när hon går lös, tex när jag är på promenad och har henne lös eller hemma hos föräldrarna på tomten. Om jag nu var otydlig med första inlägget!

thilda-
0

Ha alltid något som är ännu roligare hos dig! exempelvis hennes absoluta favorit leksak :) lek och stoja runt lite själv och fånga upp hennes uppmärksamhet! :)

Chilli10
0

#6 Om man gör så, förstärker jag inte hennes beteende att om jag håller mig borta så händer något kul. Det roliga ska väl isf ske när hon är på väg till mig?

thilda-
0

När akillez inte är så sugen på att komma in exempelvis att mörda en gammal fotboll.. så ropar jag först sen visar jag hans pipleksak och piper lite och springer iväg och gömmer mig o sånt.. och när han väl kommer så låter jag han få bita tag i leksaken och gör en "dragkamp" och bjuder upp till lek :) och visar att jag kan faktiskt oxå vara rolig men bara om du kommer!

Chilli10
0

#8 Du förstår visst inte hur jag menar.. Jag vill inte muta henne innan hon är hos mig, utan berömma henne när hon väl är hos mig.

thilda-
0

hmm :)

Maja2
0

Allt handlar om motivation. Är hunden mer motiverad att gräva ett hål eller kolla in en kvist i skogen, så kommer hon inte till dig om du inte erbjuder något som motiverar henne mer.

rebz
0

Bino är i princip likadan när han är lös. Jag förstår hur du menar Chilli10. Du vill vara en motivation i sig. Hunden ska vilja komma till dig när du säger till för att den vill komma till dig för att matte är bäst. Och du ska inte behöva muta med godis och veva med en leksak, utan hunden ska tycka att det är roligt att vara nära dig och komma till dig ändå. Har jag rätt?

Ett tips är väl kanske att när hunden är inom ett visst avstånd så inbjuder du till lek eller gör något som hunden tycker om, utan att kalla in innan. Och sen avslutar du helt plötsligt och fortsätter gå. Sen gör du samma sak en stund senare. Det kanske gör att hunden håller mer koll på dig, för tänk om du helt plötsligt börjar leka, det vill man ju inte missa! Det kanske också gör att hunden lyssnar bättre när du väl kallar in, för då händer det ju roliga grejer med matte.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Chilli10
0

#11 Nae precis. Så hur göra jag är min fråga? :)
Ska jag muta henne?

Maja2
0

Du ska hålla isär ett par saker. När Du säger att hunden får springa och nosa eller whatever, då ska den få göra det. Låt hunden ibland få slappna av. Är det så att hon inte kommer tillbaka när du gett henne den friheten, då kanske du gått för fort fram och måste backa ett steg, dvs träna med långlina tex.

Chilli10
0

#14 Jo visst, men jag vill inte att hon ska slappna av 500m ifrån mig. Jag vill att hon ska hålla sig i närheten samt lyssna på mig när jag ropar.

rebz
0

#15 missade du mitt inlägg i #12? :P

Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm

Maja2
0

ok, då börjar jag förstå :)    Sticker hon så långt ifrån dig utan att lyssna, så skulle jag haka på långlinan och träna mer innan jag släpper henne lös. Du måste lära henne att Ditt ord gäller. Det gör du med positiv förstärkning, dvs belöning när hon gör rätt. Vilken belöning du använder är beroende på vad din hund ser som belöning. Genom att träna i långlina innan du släpper lös henne, ger du henne inte chansen till självbelöning genom att hon sticker iväg och hittar egna roliga saker att göra och belöna sig med.

Backa i träningen och träna mycket kontakt, inkallning i lina, lek mycket med henne, gör dig värdefull.

Chilli10
0

Rebz, ja det gjorde jag, haha :P

Tack för att någon verkar förstå, trodde ett tag att jag måste skrivit helt knasigt :) Ja, jag får försöka testa med det. Det var sådana tips jag var ute efter! :) Fungerar det på Bino?
Det knöliga är ju att det inte är så ofta jag kan träna på detta eftersom jag bor i stan. Är mest när jag är hos föräldrarna.

#17 Okej, jag överdriver med 500 m. Men principen. För långt helt enkelt.
Jag har aldrig tränat med långlina, hehe :P Har dock en hemma hos pappa så får sno den o koppla på. Så bara positiv försärkning, det är redan check ;) Så om man tränar i lina först bör det gå mkt bättre när man väl släpper henne..
Tack för fina tips :) Tränar rätt mkt kontaktövningar, men får bli mer då helt enkelt! :D

Maja2
0

Att hon lyssnar hundraprocentigt på klickern är för att den är tydlig. Klicket betyder belöning. ALLTID. Det är lättare för hunden att förstå, eftersom klicket alltid låter lika och klicket alltid ger belöning.

Vad många gör lite förhastat är att släppa hunden lös. Att släppa sin hund utan att ha en fin och genomarbetad kontakt, är sällan särskilt lyckat. Jag säger inte att ni INTE har bra kontakt, men att träna upp kontakten med sin hund bör man göra Ständigt, varje dag, många pass per dag. Träna lek, träna bus, träna förbudsövningar, skriv träningsbok där du sätter olika mål och sen jobbar utifrån det, för att få överblick i Vad och Hur du egentligen tränar.

rebz
0

#18 Tänkte väl det :P haha. Ja jag har börjat med det och det verkar funka hittills.
Det går ju göra på promenader också, att du spontant bara sätter igång och leker med henne. Jag brukar gå med Bino i långlina på promenader ibland här på våra gångvägar och släpper ut en längre bit när ingen kommer (det brukar inte gå så många här). Känner jag att han är inom rätt avstånd där jag vill ha honom så är det bara att fånga hans uppmärksamhet och bjuda in till lek.
Jag tror att det dom lär sig av det är att om man är för långt bort så händer det inget rolig, visst man kan gå och nosa och så. Men det är ju roligare att vara nära matte ifall att hon börjar leka och ha skoj. För matte är ju rolig att leka med :).
Ett annat tips som du kan göra är att du låtsas hitta godis när ni är ute. Säg liksom "åh" innan du sätter dig eller sätt dig bara ner på huk och lägg lite godis där som du petar runt på marken, som om att du hittat godis som bara legat där. Då tänker ju hunden att det är bra att hålla koll på dig då du kanske hittar något gott :P

Chilli10
0

#19 Ja så måste det ju vara.
Nej, det förstår man ju. Måste träna mera helt enkelt. Att skriva träningsdagbok kanske skulle vara en bra grej.

#20 Okej vad bra, då ska det också testas :) Jag läste det med att "hitta godis" ngn annanstans också, det verkar ju vara ett bra knep för att  få dem att hålla bättre koll på en :)

PetraKarin
0

Detta var en bra tråd för mig också ;)

Hitta godis och starta lekar är bra tips rebz! Det får ju hunden att se att matte är intressant även när hon inte gett något kommando.
Ett tillägg till "hitta godis på marken" som jag fått lära mig; så länge hunden är på acceptabelt avstånd kan man tjuta till, skrapa i marken, lägga ut ett par godbitar (gärna mjuka som luktar mycket), pilla lite bland dom och lämna kvar en bit eller ett par som hunden får smaka ifrån. 
Men, om hunden är lite för långt ifrån gör man samma procedur men lämnar inget godis kvar. Man kan skrapa en godis i marken lite så att det lämnar lukt. Men poängen blir att är du för långt ifrån mig hinner/får du inte smaka av det jag hittar.

Chilli10
0

#22 Så bra! Ja med det låter ju smart! :)