Helgkurs
Hade skrivit upp mig på intresselista till en unghundskurs. Upplägget var från början 2h varje gång och sammanlagt 8 tillfällen.
Nu har de ändrat o ska istället ha en kurs en helg. En lördag o söndag i juni, sammanlagt 10 h.
Tror ni att man lär sig lika mkt på en sådan kurs, eller blir det för intensivt? Vad tror ni?
Tacksam för svar!
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Om jag ska gå efter min egen hund så blir det helt för mycket… min klarar bara av 1½ timme sen sover han gott i 10timmar…minst..
Ja, det är lite i de banorna jag funderar. Om det skulle bli alldelses för mycket..
Vad synd att det ändrades! Jag hade inte nappat på en sådan kurs. Det känns lite väl intensivt, iallafall för mig och min hund.
Jag tycker till och med att träna 2 timmar i sträck är mycket… så jag brukar ta pauser själv på kursen jag går. Det kan man ju säkert göra här också om man vill :)
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se
Jo jag känner också det. Det är ju inte direkt värt pengarna om man inte får ut så mkt utav den. Vilket jag är tveksam till att man får när det handlar om så länge.
Jo det kan man ju göra :)
jobbigt det blev =/ Hade sett fram emot att gå kurs och det är lite svårt att hitta någon bra, speciellt med de arbetstider jag har. Sambon jobbar nu endast dagtid, men jag vil ju också gå! :P
Plus att det strular till det en del då vill kastrera henne så snart hon är av med skendräkten, o då ska de ju vila en tid efter operationen också.
Kanske får vänta tills det är klart och gå ngt senare i sommar eller i höst..

Det beror ju på vad de har för upplägg. Jag har nästan mer jag vill förmedla som rent prat, dvs teori, på kurser, så hundarna får vila massor då. Blir det däremot mest nöta gå i kopplet, olika övningar od, blir det nog lite mycket.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jag skulle inte gå en helgkurs. Jag tror inte att det ger lika mycket som en kurs som är uppdelad på 2tim i gång i veckan. Det är ju nästan samma sätt som när vi lär oss. Skulle vi läsa tex hela Svenska A boken en lör-sön skulle vi inte komma ihåg så mycket. Men skulle vi ta några sidor åt gången och repetera så skulle det sätta sig. Visserligen tar det längre tid men det är ofta det som behövs för att något verkligen ska sätta sig.
Ju längre stund hunden får på sig att lära sig något, uppdelat på flera korta träningstillfällen per dag, så lär de sig det bättre. Sen är det ju dom som lär sig saker fort, men bara för att de lär sig efter några gånger betyder inte det att det verkligen sitter i alla stunder. Så att intensivträna med hunden i 2 dagar ger mindre än att ta det lugnt och dela upp träningen.
Speciellt när det gäller kurser som vardagslydnad, unghundskurs eller liknande. Då är det många faktorer som spelar in och det brukar ta ett par gånger innan hunden vänjer sig med miljön, alla hundar etc och är då mer öppen för att ta emot information och lagra den.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

I den bästa av världar är ju kurs med 1-2 timmar en dag i veckan 8 gånger bättre än en helg. Fast nu för tiden är det få som tar sig den tiden. En helg är bättre, eller kortare kurser om 4-5 gånger. Alla är för stressade och har för fullt upp, särskilt barnfamiljer.
Då är det bra att det finns andra alternativ.
MVH Elin
#7 Det är sant, det är bra med alternativ.
Men jag tycker inte att om man har så fullt upp så att man inte har tid att ägna 1-2 timmar en dag i veckan med att gå på kurs och utvecklas med sin hund och lära den saker som är bra både för hunden och familjen, så har man inte tid att ha hund överhuvudtaget.
Om man vill så kan man, och då kan man hitta kryphål som gör det möjligt att ägna de där 1-2 timmarna på en kurs en gång i veckan.
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm

Nu kan det ju vara skiftarbetare, en familj med barn som ska på div träningar ed som gör att det kan vara svårt att boka upp sig. Det kan trots detta finnas massor av tid att gå med hund, träna hund och vara med hund, utan att det kan gå att boka en kväll i vckan. Jag ser bara på hur mina systrars liv ser ut, inte en chans att de skulle kunna klämma in hundkurs en kväll i veckan, men helgkursrar skulle gå strålande.
Visst, hundarna kan bli trötta, men det är ju människan som går kursen, för att lära sig läsa och lära sin hund.
MVH Elin
Endel har kvällskurserna på helger. Min syster ska ha det, dels för att hon jobbar och för att andra jobbar också. och man jobbar oftast inte på helgen.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#9 Ja. Då kan man ju undra hur mycket tid de ägnar sig åt hunden i veckan, med allt arbete, barnens aktiviteter m.m. Det låter inte så kul för hunden om ingen har tid. Men det är ju upp till var och en på vilka premisser man skaffar hund.
Det finns de som inte bara har kurstillfällen på vardagar utan även på helgen för de som inte kan på vardagar. Har själv en mamma som inte orkar skjutsa mig på vardagarna, så då fick jag välja kurser som har sina tillfällen på söndagarna istället. Så 8 söndagar á 1,5-2 tim per kurstillfälle gick vi.
Så det går att hitta de som väljer att ha kurser en gång i veckan på lördagar eller söndagar. Om man så måste åka någon mil extra så är det ju värt det.

"Nu kan det ju vara skiftarbetare, en familj med barn som ska på div träningar ed som gör att det kan vara svårt att boka upp sig. Det kan trots detta finnas massor av tid att gå med hund, träna hund och vara med hund, utan att det kan gå att boka en kväll i veckan."
Självklart är det olika premisser för alla som skaffar hund. Det finns de som kan lägga 3-5 timmar på hunden dagligen med träningar och promenader. Sen finns det de hundar som får en dryg timmes skogsprommis och till det lek med ungar i trädgården, lite kort träning på annat då och då.
Eftersom det finns olika raser och olika individer, och alla lever olika, är det väl toppen att det finns kurser på 1 timme en dag i veckan i 8-10 veckor, eller 2 timmar i veckan 4 veckor, eller helgkurser. För min del är det vikigare att människorna kan gå en kurs och får lära sig hur hundar fungerar, att läsa hund och få tips på hur de kan träna sin hund hemma, och att det finns kurser som passar alla, än att folk inte ska kunna gå kurs.
MVH Elin
Jag har själv svårt att gå en kurs som är lagd under vardagskvällar. Mina arbetstider varierar enormt. Men jag har ändå tiden som krävs för min hund. En söndagskurs under kanske 8 veckor, 2 h åt gången vore perfekt.
Trodde ju också att jag hittat den, men icke. Blir att leta vidare, kanske gå en senare i höst när hon är kastrerad och "ready to go".
Annars kan vi nu ta en vardagskvällskurs, men då blir det sambon sm lär få gå de flesta gångerna. Och jag vill ju vara med! :D
Håller med om att det är bra att det finns olika alternativ!