Svårt val
Sedan november 2010 har jag börjat jakten på en ny shetland sheepdog. Jag har haft kontakt med en fantastisk uppfödare sedan dess som hade planerat att ta flera kullar under våren 2011. För att göra en väldigt lång historia kort kan jag säga såhär att av 6 tikar så gick 4 tomma. (det var givetvis inte meningen att hon skulle ta 6 kullar under våren utan när tik efter tik gick tom så hörde hon av sig till sina fodervärdar). Jag har otroligt bra kontakt med den här uppfödaren och vill egentligen mer än allt ha en valp från henne. När det äntligen var bestämt att jag skulle få en valp ur en kull med 6 tikvalpar så gick hon inte igenom veterinärbesiktningen och ännu en gång var jag utan hund. När den andra kullen föddes kom tre hanar, och en hane är inte riktigt aktuellt för mig då jag redan har en tik hemma.
När jag ringde uppfödaren för första gången i november så hade hon 50 intresserade men ville gärna ha mig som köpare och allra helst fodervärd. vi har väldigt lik syn på avel hon och jag och bättre uppfödare kan man nog inte få.
igår var mitt "sista" hopp på ultraljud och hon gick tyvärr tom. Nu blir det inga mer löp föränn till hösten och frågan är - vill jag vänta så länge eller ska jag börja se mig om efter en annan kennel? den främsta anledningen till att så många tikar har gått tomma är att hon har använt sig av väldigt gamla hanar, hon gjorde ett sista tappert försök att använda de hanar som hon tror mest på.
idag ringde jag iallafall en ny uppfödare, och det klickade direkt. egentligen ringde jag henne för en omplacering hon hade för jag trodde att hennes valpar redan var tingade (4v. idag). men direkt när hon hörde mina ambitioner om denna lilla sheltie så rekomenderade hon mig direkt att ta en av tikvalparna och hon kunde till och med tänka sig att strunta i att behålla en själv för att få sälja till mig.
jag har bestämt att jag iallafall ska åka ner och hälsa på de små valparna. men frågan är om jag verkligen vill "dissa" den första, som så gärna vill sälja till mig. bara av tanken får jag fruktansvärt dåligt samvete. Samtidigt vet jag att hon har otroligt många bra valpköpare på kö. Sedan finns också rädslan att se den första uppfödarens valpar om några år och ångra mig för att jag inte hade tålamodet att vänta. men samtidigt så är ju sommarvalp väldigt lockande.
ååh, jag vet varken ut eller in. vill göra alla nöjda och glada, samt mig själv nöjd och glad. men jag tror att jag har börjat hoppas så mycket på den nya valpen att allt har stigit mig över huvudet. jag är så rädd att den inte ska bli så bra som jag hoppas. jag har redan en tik nu som inte håller måttet, vill inte ha det så igen.
lite spontana tankar tack :)
Det ska handla om dig och din nya hund, inte om uppfödaren. När det kommer till hundköp så tycker jag att man ska vara egoistisk och endast välja hund efter vad som blir bäst för en själv. Du ska ju trots allt få en ny familjemedlem som kommer att bo med dig i 10-15 år. Börjar du tänka på alla andra så kan det bli helt fel istället.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Eftersom det även klicka för uppfödaren nr 2 som ahr tikvalp så hade jag klart gett den chansen :) ingen som kan välja åt dig utan du får lita på ditt hjärta lite 

Förstår att det är ett väldigt svårt val att göra!
Att du tar en valp från den andra uppfödare hindrar ju inte att du någongång i framtiden även kan ta en valp från den första uppfödaren och kanske till och med efter en hund ur höstens kull.
Och tvärtom.
Jag vill inte sätta mer funderingar i huvudet på dig men jag reagerade på att du skrev att du kanske kommer ångra dig om du ser den första uppfödarens valpar om några år. Chansen finns ju faktiskt att om du tar en valp från den första uppfödaren och sen ser den andra uppfödarens kull om några år och ångrar dig då?
Risken finns ju också att inga tikvalpar föds i höstens kull, vad gör du då?
Verkligen ett jobbigt val. Har ingen aning om hur jag själv skulle ha gjort. Men har du tur kanske det klarnar efter att du har träffat de små valparna som finns nu?
- - - - - - - -
http://doolon.wordpress.com
Om den första är så seriös som du beskriver så måste hon ju förstå att du kanske inte vill vänta till hösten och du har ju ändå väntat på 6 tikar så att säga. Så jag tycker inte du ska ha dåligt samvete över att ta från en annan kennel. Men du bör nog förklara för den första varför du inte tar en från en höstkull, så du inte bara "försvinner" :)
Tack för alla funderingar!
Det är två kullar som planeras till hösten, men 1. sheltien får få valpar, precis som någon sa, det kanske inte ens blir en tik. 2. Med så många som redan gått tomma så känns oddsen ganska höga att nästa göra det också.
Det vore ju skitjobbigt rent utsagt om jag tackar nej till dessa 4v valpar och väntar till i höst, så föds det inga valpar. rent krasst så är det Nu jag har tid för valp fördelarna med sommarvalp är ju överlägsna.
Det som är jobbigast är att uppfödaren som jag har varit i kö längst hos, har otroligt bra hundar, på något sätt känns det som en "garanti" att där kommer jag få en hund med attityd och pondus (vilket inte är jättevanligt hos sheltien..) vilket kanske känns mer osäkert hos den här nya uppfödaren. Men förhoppningsvis faller allt på plats när jag hälsar på de valparna som nu är 4v då pappan har väldigt mycket tryck och självförtroende enligt uppfödaren. mellan dessa två så hade jag en kompis som tipsade mig om en kull som jag kollade på, detta var för ungefär 3v sedan. dessa valpar sa jag nej till då jag inte gillade hur valparna hade växt upp. Så jag kan ändå se så pass objektivt att jag kan tacka nej trots att jag har ett gäng bedårande valpar i knäet.
å andra sidan.. det handlar inte bara om linjer utan också om uppfostran. och jag vet att forma en bra tävlingshund, det kan jag. jag har för fasiken fått fram pondus i nuvarande hunden trots att hon saknar självförtroende.
Det beror ju på om du vill ta risken att du inte får någon valp till hösten och får vänta ännu längre. Det skulle jag aldrig klara, speciellt inte om det känns att det är rätt tid för en valp nu.
Det är ju kul att det klickade så bra med den nya uppfödaren som du kontaktade.
Det är ju viktigt att du känner dig bekväm med ditt val, och sommaren är ju bästa tiden att skaffa valp. Jag tycker att om det känns bra när du träffar valparna från den andra uppfödaren så ska du satsa på dom. Du kommer ju antagligen att skaffa fler hundar i framtiden, verkar det som, och då kan du ju behålla kontakten med den första uppfödaren och ta en valp då istället :).
Jag tror också att uppfödaren kommer förstå om du förklarar att det passar dig bäst att skaffa valp nu, och eftersom att hennes tik gick tom så väljer du att ta en valp från en annan kennel som har fått valpar.
Det är inte säkert att det känns rätt om du får vänta ännu längre på en valp därifrån, tiderna förändras ju.
Dessutom som du skriver, så har den första uppfödaren många bra valpköpare på tur.
Så mitt råd är väl att du ska vara väldigt öppensinnad när du hälsar på valparna, tänk på dig själv först och främst. Känner du att det är rätt så är det ju rätt. Visst kan man våndas över beslut man tagit och fråga sig själv om man valde fel eller gjorde fel. Men det kommer ju fler tillfällen och du får säkert en ny chans någon gång och kan då fatta ett annat beslut. Du kommer säkert få en underbar valp, vilken du än väljer!
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Är nr 2 uppfödarens valpkull en bra kombination för Dig? Besitter föräldradjuren de egenskaper du är ute efter?
Tänkte eftersom du skrev att din nuvarande tik itne ritkgit håller måttet, då är det ju av främsta vikt att nästa hunds förutsättningar är på topp.
Sedan om den 'rätta' valpen kommer från uppfödare 1, 2 eller rent av 3 så spelar det mindre roll.
Det ska kännas rätt för DIG gällande kullen ifråga.
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
Tack igen för alla funderingar. Ni skriver så bra allihop och jag förstår att ni inte kan säga "gör si eller så". Jag märkte när jag läste svaren att jag hade behovet av att dela med mig, inte egentligen råden i sig. Till slut är det känslan som styr iallafall och får jag samma intryck när jag hälsar på som jag fick när vi talades vid i telefonen så är ju "allting klart". Nikkis. Den nuvarande kombinationen är något jag kan tro på, uppfödaren i fråga meriterar inte sina hundar i samma grenar som jag själv men hon har sålt till många framgångsrika ekipage. Jag är inte helt insatt i linjerna ännu då jag var inne på amerikansk sheltie och nu ser det ut som om det blir en från engelska linjer. Pappan i den nuvarande kombinationen faller mig väldigt i smaken, är mer osäker på tiken och får förhoppningsvis bättre uppfattning när jag hälsar på.