Hjärngympa
Jag tar tacksamt emot alla förslag på hjärngympa till min valptik på 5,5mån.Hon får ej aktiveras ute pga att hon har problem med ett ben så jag måste aktivera henne mycket inne med hjärngympa.
Tack på förhand
Söka köttbulle eller annat godis brukar vara uppskattat. :) Går att göra ute också, slänga ut en näve godis på gräsmattan så får de söka lite. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Jo det har jag gjort innan men hon får bara gå ut i koppel å kissa,får ej gå mer:-( Hon skall ej "belasta" benet mer än nödvändigt….
Brukar kasta ut hennes mat på golvet inne så hon får äta upp den så nu sen hon vart dålig…
ta några godisar o lägg i en toarulle o så knyckla ihop den i båda kanterna så får hunden jobba me o få ut godisarna.. lära in lite nya roliga trix..
Ojoj det finns ju mycket men på rak arm kan jag väl säga aktiveringsboll, gömma saker bakom dörrar och annat, söka godis under mattor mellan soffkuddar ….
Egna leksaker som jag har gjort själv är, petflaska med gotta i tomma hushållsrullar med igen tejpade hål och kanske en rolig boll eller annat det behöver ju inte alltid vara godis i, jag brukar gömma en mjukis nalle phu i en mjukis toffla som min tjyvade av grabbarna som valp och han slänger som en galning med den där :-))), ja det finns mycket säg till om du undrar över något.
Och ge voff en krya på sig puss från mig och Snodden ;-).
hur gör du me petfalskan, lägger du i godis o har korken borta, eller är flaskan stängd? hmm tänkte skulle testa, men om korken e borta ramlar väl godisarna ur direkt?

Försök med ord o föremål. Säg namnet och låt honom välja ut föremålet bland andra när du säger namnet. Inte godis, bara när han fick rätt. Typ valnöt, svamp mm. Våran blev opererad med benet och hade samma besvär, så vi försökte göra så, tyvärr hittar han fortfarande inte kantareller, men vi älskar honom ändå.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Malin, jag har alltid haft korken påskruvad, och den rackaren har kommit på hur man skruvar av den till och med :-)))))), men som sagt han får jobba för det i alla falla i 10minuter nuförtiden
, varning bara ge den inte om du vill se på tv,n för Snodden för ett herrans oväsen med den då han kastar runt den överallt :-))))
haha då ska jag testa d.. =)
8,malin lycka till :-))))
Vi kör med de flesta av tipsen som redan kommit på förslag :) Sen brukar jag även ta plastburkar i olika former och lägga godis i och sedan lägga fram dem upp och ner eller stående, beroende på vad som blir klurigast :)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Ta en vanlig halvliters-flaska, lägg i något smaskigt (tex skurna köttbullar) och skruva på korken lite lätt.. Med tiden kan du skruva åt lite hårdare för varje gång.
Upptäckte i somras (när vi haft Idelma i några månader), att hon kunde öppna flaskor - oavsett om det fanns innehåll eller inte. :P

Om du har nån typ av aktiveringsleksak typ kong så kan du smeta in leverpastej, blötmat eller liknande i den så att hunden får ligga o slicka i sig det.