katt och hund?
hej mitt namn är jenni och min familj funderar på att skaffa en chinese crested powder puff. men vi har redan en snart två årig ragdoll som är oerhört sällskapssjuk. min fråga är om det skulle funka?
och om det finns någon här som har skaffat hund efter att haft en katt som skulle kunna ge mig tips och info.
Vår katt är en innekatt men vill gå ut varje dag(i koppel, går väldigt bra)vilket också kan skapa problem , hur gör man när det ena djuret lämnas inne? även om våran katt går väldigt bra så går hon inte som en hund utan kan tycka att kolla på myror i en halv timme är super intresant därav att det förmodligen inte går att gå ut med båda samtidigt.
Har en till fråga, när är det bäst att skaffa en valp? jag tror det skulle vara bra på sommaren(vi är ofta på landet) eftersom att då är hela familjen under en period lediga vilket kan underlätta.
som ni kanske märkt så finns det väldigt många frågetecken och jag skulle uppskatta om någon hade lust att svara:)
Skulle vara kul att få info om olika kennlar i stockholms området.
Vi hade redan katt när vi skaffade hund. För våran del var det inga problem alls. Vi gjorde ingen stor sak av det. Valpen kom hem och vi ägnade oss lika mycket åt katterna som innan så de hade inga problem med det alls. Idag är katter och hundar jättebra kompisar och sover alla huller om buller i sängen med oss på nätterna.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tror att det skulle funka. När vi köpte vår andra rottis hade vi katt sedan innan och det gick jättebra att vänja dem vid varandra. Tror inte att det är ett probem för speciellt många.
Katten har väl inte problem med att vara ensam?
Hunden är bara att ensamträna, så att den kan vara utan katten också. Alltså att hunden får vara helt ensam när man tränar den.
Bästa tillfället är väl när man är ledig, eller om man tar ledigt. Om du och din familj är lediga på sommaren, så skulle det väl passa för er att skaffa en hund då.
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Vi har både skaffat hund när vi hade katt och skaffat katt när vi hade hund och det första har varit bäst för oss. Det kommer säkert gå bra för er.
När ni går ut med den ena är det ju bara lämna den andra inne, som #2 skriver så ensamträna hunden, katten kommer kanske sitta i nåt fönster(om den får) eller vid dörren och vänta, det brukar våran. Annars kanske katten följer efter hunden om ni går ut med båda.
När det är bäst att skaffa valp är när ni har tid, på sommaren brukar ju många ha semester. vi har skaffat valp både på vintern, våren och sommaren och sommaren är bäst då man inte behöver springa efter jacka och skor för att gå ut med den.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Jag är lång ifrån expert i ämnet, så jag svara bara på dom frågor jag tycker att jag kan svara på.
Ni har ju haft katten ett tag och han kommer nog inte bli glad över en valp i huset. Men det ska inte vara några problem för honom att acceptera en hund, bara han får tid på sig. Det vill säga om ni inte har en ovanligt grinig/svartsjuk katt. Om ni skaffar en valp så kommer den antagligen lära sig redan som liten vem som bestämmer i huset. ;) Men var försiktigt och lämna dom aldrig ensamma tillsammans fören ni ser att dom funkar ihop.
Förstår inte riktigt hur du menar med att lämna det andra djuret inne? Vill ni inte lämna det ensamt? Kan inte någon vara inne med djuret? Hur gör ni efter semestern då, är det alltid någon hemma? För om katten och hunden är vana/lär sig att vara ensamma någon/några timmar om dagen så borde det inte vara något större problem att lämna djuret inne… Men jag kanske misstolkar här..?
Den bästa tiden att skaffa valp är ju när man har möjlighet att vara hemma med valpen hela dagarna. Så i sommar är nog den bästa tiden för er. :)
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Vi hade 3 katter när vi skaffade valp. Visst, katterna var nyfikna på hunden och hunden var nyfiken på katterna. Men om hunden försökte springa efter katterna eller var för på så fick man ju säga till. Och det är viktigt att visa för hunden att det inte är okej att vara för hårdhänt eller jaga katten.
En av våra katter brukade gå förbi och "reta" vår hund när han var tvungen att ligga i korgen och inte skulle upp och leka med katterna. Då gick hon (katten) förbi hans korg flera gånger och svängde fint med svansen som typ "du kan inte ta mig, här får jag gå". :P
Då när vi skaffade valpen så fick han inte vara i vardagsrummet eller tvättstugan, där var katternas fristad. Men dom vande sig efter ett tag och en av katterna fick till och med kattungar när valpen var ca 5 mån. Och han kunde ligga i sin korg och ha kattungar på sig och runomkring sig utan problem.
Numera har vi inga katter kvar, men han älskar fortfarande katter. Vår granne har 2st. En är han speciellt förtjust i och de brukar ligga och tvätta varandra och gosa. Det är helt underbar att se :)
Jag tror inte att det kommer bli några problem, de vänjer sig så småningom.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
#2 nej det är hon inte, men hon är väldigt sällskapssjuk. till exempel när jag sover borta ibland(hos min pojkvän) så saknar hon mig, är likadant med alla familjemedlemar. därför är jag lite rädd för att hon ska känna sig "utanför", eller vad man ska säga.
#3 tack för tipsen:D super bra!
Glömde tillägga att hunden också lär sig om den blir för hårdhänt för katten lär ju säga ifrån. En av våra katter rev Sixten i ögat så han fick inflammation och var tvungen att få speciella ögondroppar hos veterinären. Men det är sånt man får ta, och Sixten blev mer försiktig.
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
# 4 vad jag menar är att om vi nu skulle skaffa en hund så till exempel när jag kommer hem från skolan/jobbet så kanske ingen annan i familjen hemma och då blir ju tex katten hemma ensam, ja hon klarar sig själv men känns lite halvt elakt att lämna henne hemma :P
#5 tack för tipsen :D
vår katt är lite van med hundar, vår farbrors hund har hon träffat några gånger men då ligger hon oftast på sin ställning så hunden inte kan komma åt henne. men hon har gjort liknande som du nämnde att hon retar hunden lite för att hunden vet att den inte får hålla på :P
#9 Inga problem :). Ja, det är riktigt roligt när katterna gör så. För det verkar ju som om att de faktiskt retas med mening :)
#10 haha jaa xD vad har du för hundras?:)
Sixten (familjens hund) som är van vid alla dessa katter är en blandras mellan Bordercollie och Dalmatin.
Sen har vi ännu en familjehund som bor hos min pappa som är en Golden Retriver. Och så har jag en egen hund, en Japansk Spets.
Jag har hund & 2 katter. Fungerar kanon. Hunden är inte direkt uppväxt med katter, då hon är uppväxt på gård sitt första levnadsår och stod mest i hundgård (förutom när jag hade med henne till skolan, hon var inte våran då), men har fungrat kanon. Skaffade kattunge sommaren 2009, då var Lillan nästan 2 år gammal, men fungerade över förväntan, visst hon kan jaga dem utomhus men hon skulle aldrig skada dem eller bita dem, bara allmänt busig :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#12 ååhh va mysigt :D vill också ha massor av hundar :$ ^^
Har två katter och en hund. Den ena hade vi innan hunden kom och den andra fick jag "på köpet" när jag köpte hunden. Har aldrig varit några problem. Båda katterna följer med på promenader, den ena håller sig en bit ifrån medans den andra springer framför fötterna på mig. Dem kan stanna och så men dem kommer efter ett tag.

Hej!
Jag har en äldre katt (17 år) och passar en boxer (5 år) hos mig. Hunden har jag passat sedan tre år tillbaka så de har setts förut.
Min katt är herren i huset och jag har sovrummet som hans egna space. Elvis sover precis utanför dörren och det funkar jättebra.
Katten retar hunden lite men det funkar bra. Hunden har fått sig en färsning och två små lappar av katten eftersom vi kommit hem från prommis & hunden velat "hälsa" (lukta på katten).
Jag säger till hunden om han går efter katten (vilket han gör ibland)
Jag lämnar inte dem ensamma utan stänger in katten i sovrummet då, samma när jag sover. Känns bäst och tryggast så.
Tilläggas bör att min katt är väldigt sällskapssjuk och kräver mkt uppmärksamhet.