Hundar iFokus

Hundar

Etikettklicker-shaping
Läst 1013 ggr
Loveradio
0

Klickerfrågor

Hej! Jag ska snart köpa valp och har därför läst på om olika träningsmetoder och jag har verkligen fallit för klickerträning! Det verkar ju hur skoj som helst!

Men jag har några frågor som jag skulle vilja ha svar på:

1. Kan man använda olika klickers? Alltså med olika sorts ljud, eller påverkar det inlärningen nått?Jag funderar på att köpa en i-click för att träna med inomhus (eftersom den låter lägre än en vanlig) och en vanlig klicker (som låter högre) att använda utomhus.

2. Om man ska lära hunden att inte bry sig om godisbitar som man tappar på marken (det gör man genom att lära hunden att istället för att äta godisbiten - ta ögokontakt med mig och belöna med en godisbit ur min hand). Det är ju bra att lära hunden på tävlingar te.x. Man vill ju inte ha en hund som tappar koncentrationen och istället går och letar godisbitar på marken.

Men hur gör man då om man tränar olika trick och vill kasta belöningen åt hunden? Kommer den då att inte ta belöningen (eftersom den har lärt sig att inte bry sig om godisar på marken?) Eller kan den skilja på dessa två saker?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Helenaaa
0

Den här videonkanske är lösningen till fråga 2? Tungan ute

http://www.youtube.com/user/kikopup#p/c/F09632A4A4BD3DDC/6/zNAOe1djDyc

Från mig^^

Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!

ahlbergaren
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Om du inte redan vet, så finns det en gratis e-postkurs i klickerträning på canis.se Glad  Den är jättebra!

1. Du kan använda olika klickers (en ute och en inne). Jag använder dock samma… i-click både utomhus och inomhus och min hund hör den lika bra inne som ute.

2. Jag är inte helt säker. Men hundar är ju smarta djur så jag tror säkert att de förstår skillnaden. Du kanske ska tänka på att inte träna på dessa olika sätt direkt efter varandra bara.

Lycka till med valpen :)

Loveradio
0

#1 Jag har redan sett klippet, men den ger inte direkt nått svar på min fråga.

#2 Japp jag har anmält mig till den redan :) tack!

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Mischa
0

1, ja du kan använda olika.

2, Det du beskriver tycker jag låter som doggy-zen dvs självkontroll.

Hunden inväntar ex. ett "var så god" innan den får ta sin belöning.

≧◔◡◔≦

Mischa
0

Videoexempel på användning av doggy zen, här används dock inte godis som belöning utan en löptik.

≧◔◡◔≦

Lojs
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Självklart går det att lära hunden både att ta godis man kastar och att springa över det. =)

Om jag lyckas dela med mig av ett filmklipp så är det här på när jag tränar burlekar för några månader sedan. http://static.ak.fbcdn.net/rsrc.php/v1/yW/r/reIZTdNTHIS.swf?v=469540569076&ev=0

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.